Archief - Regent of universiteit?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kippetje2007

Legacy Member
Guazala zei:
Normaal niet nee.

Je moet vooral opletten dat wat je ondertekend ook hetgene is je echt doet. Toen ik begon met lesgeven was ik niet op de hoogte van het verschil vereist en voldoende geacht.

Ik wist dat ik slechts voldoende geacht was, maar heb op die school 2,5 jaar een en hetzelfde vak gegeven. Ik zat dus aan voldoende uren voor TADD in het vak zelf, ware het niet dat ik blijkbaar de eerste paar maanden op papier andere uren gaf dan in realiteit. Daardoor kwam ik een paar dagen te kort, hoewel ik ze in praktijk wel gegeven had.

Als ik zie hoe het spel gespeeld werd, vermoed ik dat ze dat van het begin al hadden ingecalculeerd. En dat op voorhand was bepaald wanneer ik vervangen zou worden. Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik er een punt van gemaakt hebben om op papier ook dat te geven wat ik in praktijk gaf. Anderzijds was ik dan waarschijnlijk een jaar eerder kunnen gaan, dus had er ook niet echt iets mee gewonnen.

Onderwijs is op dat vlak een beetje een vies wereldje. Maar als de plannen worden uitgevoerd, zal dat hopelijk veranderd zijn tegen dat jij je eerste stappen in het werkveld zet.

Goed dat je het zegt... Ik zou daar niet eens aan denken.
Wat gaat er dan veranderen in de toekomst?

Guazala

Legacy Member
Naar wat ik in de krant lees, zou er in de toekomst een nieuwe regeling komen. Ze spreken toch over sneller een contract van onbepaalde duur voor jonge leerkrachten.
Maar wanneer en hoe concreet? Daarvoor zal je is naar de Pascale Smet moeten bellen!

kippetje2007

Legacy Member
Guazala zei:
Naar wat ik in de krant lees, zou er in de toekomst een nieuwe regeling komen. Ze spreken toch over sneller een contract van onbepaalde duur voor jonge leerkrachten.
Maar wanneer en hoe concreet? Daarvoor zal je is naar de Pascale Smet moeten bellen!

een stap in de goede richting dus.. :)
Khad al eerder schrik dat ze zouden afstappen van vaste benoemingen en dergelijke...

kippetje2007

Legacy Member
Guazala zei:
Voor je vaste benoeming zit het verschil in vereist en voldoende geacht.

Als je vakken geeft waarvoor je slechts voldoende geacht bent, kan je pas benoemd worden wanneer je in het vak zelf voldoende uren gepresteerd hebt. Bij vereiste vakken telt elk uur in wel vereist vak dan ook dat je gegeven hebt.

Je kan dus als licenciaat/master in zowat elk vak vast benoemd geraken, want je mag zowat elk vak geven, maar het zal langer duren, zeker wanneer je verschillende vakken moet geven.

Hoeveel uren zijn dit dan concreet, die je zelf moet gepresteerd hebben?

Want als ik bijvoorbeeld in de tweede graad gedragswetenschappen zou geven op basis van de master en Frans op basis van prof. bachelor, dan heb ik toch voor beide vakken vereist?
Maar is het mogelijk dat ze zich op twee diploma's gaan baseren?

Guazala

Legacy Member
In het gemeenschapsonderwijs is het normaal zo (weet niet of het in het katholiek onderwijs volledig hetzelfde is):

Eerst wordt je TADD:
hiervoor moet je 720 dagen gepresteerd hebben (waarvan 600 effectief, belangrijk als je bijv. veel ziek bent geweest) over minstens 3 jaar

bij voldoende geacht moet je dus die 720 dagen gepresteerd hebben in dat ene vak waarin je TADD wil worden. Als je vereist bent telt alles, voor zover ik weet. Maar voor een specifieke situatie zou ik toch eens bij de vakbond gaan horen. Ik kan alleen maar spreken uit eigen ervaring.

Daarna kan je gaan voor je vaste benoeming. Hiervoor moet je ook 720 dagen gepresteerd hebben, waarvan minstens 360 in het ambt waarvoor je vast benoemd wil worden. Dus als je vast benoemd wil worden in uren wiskunde, moet je daarvan minstens 360 dagen hebben.
Voor vaste benoeming moeten er ook uren zijn om in te benoemen. Die zijn beperkt per school. Er kunnen maar een beperkt aantal vast benoemden zijn. Die vrije uren worden gepubliceerd en kan je normaal wel ergens raadplegen.

Nerath

Legacy Member
Het probleem met "voldoende" is dat sommige dagen dan maar als 1/2e of zelfs 1/3e worden gerekend van de benodigde 720. Zo ben je dus voor enkele vakken heel wat langer aan het werk

Nu, aangezien jij sowieso een VE zou hebben voor beide maakt dit uiteraard niet veel uit.

Indien je volledig in de tweede graad les zou geven, met een masterdiploma, zal je ook betaald worden als master. Ongeacht je prof. bach. die je initieel de kennis/mogelijkheid geeft om Frans te geven. Ook omdat masters sowieso de mogelijkheid geven om élk vak te mogen geven, ze worden hier dan ook niet minder om betaald.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan