Archief - Regent of universiteit?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kippetje2007

Legacy Member
Ik ben 21 jaar en heb intussen mijn diploma van leerkracht lager onderwijs behaald, maar zou graag toch nog iets anders doen.
Toch blijf ik maar twijfelen en de tijd die rest is toch wel kort :help:

Ik vind lesgeven zeer leuk, maar ik voel me minder goed voor die leeftijdscategorie en zou liever aan iets oudere kinderen lesgeven.
Daarom zou ik in eerste instantie willen kiezen voor bijvoorbeeld communicatiewetenschappen aan de KUL, omdat ik dit via een schakelprogramma en een master in ongeveer 2j kan behalen. (ik wil ook geen 5j meer studeren aangezien ik 3j bezig ben)
Hiermee zou ik dan als licentiaat cultuur -en gedragswetenschappen kunnen geven. Ik zou ook maar slechts 20u moeten lesgeven.
Toch is er ook iets wat me zorgen baart: er zijn niet zoveel scholen met humane wetenschappen waar ik dan die vakken zou kunnen geven dus vrees ik ervoor dat ik met het diploma niet meer in het onderwijs terecht kan, terwijl dat nu juist hetgeen is waar ik graag wil blijven.


Ik zou ook gewoon een verkorte opleiding secundair onderwijs kunnen volgen van 2j, om nadien les te geven in de eerste graad van het secundair onderwijs. Het voordeel is dat dit toch nog meer zekerheid biedt op een job(in de regio) in het onderwijs, maar het nadeel is dat de leerlingen iets jonger zijn, men meer uren moet lesgeven en de verloning ook lager is.

Heeft er iemand van jullie ervaring/goede raad door zelf ervaring te hebben met een gelijkaardige situatie of de richting gevolgd te hebben?

alvast bedankt!

thecoon

Legacy Member
uw verloning is lager omdat ge voor 3de graad ne master nodig hebt en bij mij weten moeten alle leerkrachten 20 uur geven voor fulltime betaald te worden. of bedoeld ge iets anders

kippetje2007

Legacy Member
thecoon zei:
uw verloning is lager omdat ge voor 3de graad ne master nodig hebt en bij mij weten moeten alle leerkrachten 20 uur geven voor fulltime betaald te worden. of bedoeld ge iets anders

ja dat weet ik dat de verloning lager is, maar ik weet gewoon niet goed wat kiezen.
1) communicatiewetenschappen: hogere verloning, maar kan ik wel in het onderwijs terecht? Ik vrees dat je met die vakken gedrag en cultuur niet veel werkgelegenheid hebt...

2) regent: lagere verloning, maar ik vermoed meer kans op werk in de regio



of klopt mijn visie niet?

Kowalskii

Legacy Member
kippetje2007 zei:
ja dat weet ik dat de verloning lager is, maar ik weet gewoon niet goed wat kiezen.
1) communicatiewetenschappen: hogere verloning, maar kan ik wel in het onderwijs terecht? Ik vrees dat je met die vakken gedrag en cultuur niet veel werkgelegenheid hebt...

2) regent: lagere verloning, maar ik vermoed meer kans op werk in de regio



of klopt mijn visie niet?

Uw kijk op de zaken klopt min of meer maar als regent hangt de kans op meer werk wel af van de vakken die je kan geven (bvb. frans en wiskunde zijn er tekort, LO en engels zijn er genoeg)

kippetje2007

Legacy Member
Kowalskii zei:
Uw kijk op de zaken klopt min of meer maar als regent hangt de kans op meer werk wel af van de vakken die je kan geven (bvb. frans en wiskunde zijn er tekort, LO en engels zijn er genoeg)

Ja uiteraard zou ik in dat geval wel een hoofdvak erbij nemen om de kans op werk nog wat te vergroten, terwijl ik bij het universitair diploma steeds maar alleen vakken zou kunnen geven die niet echt veel werkgelegenheid bieden, aangezien er per provincie ongeveer 35-40 scholen zijn met humane wetenschappen. Bovendien kunnen ook alle masters in psychologie/pedagogie/... ook die vakken gaan geven... En als men dan elke dag naar Antwerpen of Brussel moet dan verlies je de uren die je minder moet presteren aan vervoer.

Guazala

Legacy Member
In een school in het Leuvense waar ik een tijdje gewerkt heb, hadden ze een doos (zo eentje van kopieerpapier) vol met CV's van mensen voor gedrags- en cultuurwetenschappen. Die doos werd elk jaar opnieuw vervangen en geraakte elke zomer terug gevuld met nieuwe sollicitaties. Dat zou geen uitzondering zijn. Dus als je echt wil gaan lesgeven, zou ik toch voor een ander vak kiezen waar er meer vraag naar is.

Als Master mag je natuurlijk wel heel veel vakken geven. Dus als ze niemand vinden met het vereiste diploma en je vindt het niet erg om in BSO-concentratiescholen les te geven, vind je normaal wel werk.

MoogleCoffee

Legacy Member
Kowalskii zei:
Uw kijk op de zaken klopt min of meer maar als regent hangt de kans op meer werk wel af van de vakken die je kan geven (bvb. frans en wiskunde zijn er tekort, LO en engels zijn er genoeg)

Kleine correctie vereist:
Er is enkel een overschot LO, PO, Geschiedenis en Aardrijkskunde.
Voor Engels is er nog geen overschot.
Ook: Er is een overschot aan leerkrachten, maar een tekort een competente leerkracht

kippetje2007

Legacy Member
Het is ook zonde om na een bachelor lager onderwijs nog eens 2j verder te studeren voor eigenlijk ongeveer hetzelfde behaald te hebben.

Ik heb intussen ook van iemand gehoord als je bijvoorbeeld eerst regent geschiedenis/Frans gedaan hebt en dan een master behaald in bijvoorbeeld communicatiewetenschappen, het ook mogelijk is om nadien als licentiaat les te geven in geschiedenis/Frans/gedrag of cultuur... Aangezien regenten ook al in de tweede graad mochten lesgeven. Klopt dit of niet?
Maar stel dat een school dan iemand zoekt voor geschiedenis, op basis van welk diploma word je dan aangenomen?

Nerath

Legacy Member
Allemaal goed en wel, maar het systeem maakt geen tot weinig onderscheid tussen competente en incompetente leerkrachten.

Masters kunnen en mogen overigens - elk - vak geven. Je zal echter benoemd worden voor de vakken waarvoor je de vereiste bevoegdheid hebt. Het spreekt voor zich dat je dan als regent geschiedenis (en master comm. wetenschappen) een streepje voorhebt op mensen die helemaal niks met geschiedenis. Of je dan daadwerkelijk als master geschiedenis aanzien zult worden betwijfel ik ten zeerste.

Je zal in elk geval op basis van je hoogste diploma worden aangenomen, je loon is echter afhankelijk van de graad waarin je les geeft. Zo zal een master die uitsluitend in de eerste graad staat enkel het loon van een regent krijgen.

kippetje2007

Legacy Member
Nerath zei:
Allemaal goed en wel, maar het systeem maakt geen tot weinig onderscheid tussen competente en incompetente leerkrachten.

Masters kunnen en mogen overigens - elk - vak geven. Je zal echter benoemd worden voor de vakken waarvoor je de vereiste bevoegdheid hebt. Het spreekt voor zich dat je dan als regent geschiedenis (en master comm. wetenschappen) een streepje voorhebt op mensen die helemaal niks met geschiedenis. Of je dan daadwerkelijk als master geschiedenis aanzien zult worden betwijfel ik ten zeerste.

Je zal in elk geval op basis van je hoogste diploma worden aangenomen, je loon is echter afhankelijk van de graad waarin je les geeft. Zo zal een master die uitsluitend in de eerste graad staat enkel het loon van een regent krijgen.

1) dus kan je dan enkel benoemd worden als licentiaat voor de uren gedrags -en cultuurwetenschappen?

2) ok, als je in de eerste graad volledig staat dat je gezien wordt als regent. Maar hoe zit dat dan in de tweede graad? want daar mogen zowel regenten als licentiaten staan... Hoe zit het dan met verloning?

Ikkina

Legacy Member
Heb je al eens gedacht aan pedagogische wetenschappen? Dit universitair diploma kan jij behalen in 3 jaar (1 schakeljaar + 2 masterjaren). Dit ligt toch veel meer in de lijn van het diploma dat je al reeds behaald hebt en is zeker een toegevoegde waarde op je CV.

Zowel qua werkzekerheid als verloning zit je hier ook goed mee.

kippetje2007

Legacy Member
Ikkina zei:
Heb je al eens gedacht aan pedagogische wetenschappen? Dit universitair diploma kan jij behalen in 3 jaar (1 schakeljaar + 2 masterjaren). Dit ligt toch veel meer in de lijn van het diploma dat je al reeds behaald hebt en is zeker een toegevoegde waarde op je CV.

Zowel qua werkzekerheid als verloning zit je hier ook goed mee.

Ja daar heb ik ook al wel eens aan gedacht... Maar dan kan je toch ook enkel gedrags -en cultuurwetenschappen geven? Of biedt het nog meer mogelijkheden in het onderwijs? Want ik vrees dat ik daarbij de tewerkstellingskansen niet verhoog...

Ikkina

Legacy Member
kippetje2007 zei:
Ja daar heb ik ook al wel eens aan gedacht... Maar dan kan je toch ook enkel gedrags -en cultuurwetenschappen geven? Of biedt het nog meer mogelijkheden in het onderwijs? Want ik vrees dat ik daarbij de tewerkstellingskansen niet verhoog...

Je kan met dit diploma ook andere leerkrachten opleiden, dus lesgeven aan de hogeschool.
Als je graag ook nog andere dingen zou willen doen dan lesgeven zijn de mogelijkheden wel veel ruimer met dit diploma.
onderwijskiezer

Nerath

Legacy Member
Communicatiewetenschappen is een slechter diploma dan pedagogische wetenschappen om les te geven. Check daarvoor de link die ik hierboven gezet heb.

kippetje2007

Legacy Member
Nerath zei:
Communicatiewetenschappen is een slechter diploma dan pedagogische wetenschappen om les te geven. Check daarvoor de link die ik hierboven gezet heb.



In welk opzicht is het slechter?
Met pedagogische wetenschappen vind ik de volgende mogelijkheden:
Opvoedkunde
Pedagogie
Toegepaste psychologie
Praktijk toegepaste psychologie
Psychologie
Sociale wetenschappen
Gedragswetenschappen
Bij communicatiewetenschappen kan men deze vakken geven:
Gedragswetenschappen
Cultuurwetenschappen
Maatschappelijke vorming
Media
Sociale wetenschappen
Sociologie
Dat lijkt mij toch niet zo een groot verschil qua mogelijkheden? Of welk element zie ik over het hoofd?

Guazala

Legacy Member
Voor je vaste benoeming zit het verschil in vereist en voldoende geacht.

Als je vakken geeft waarvoor je slechts voldoende geacht bent, kan je pas benoemd worden wanneer je in het vak zelf voldoende uren gepresteerd hebt. Bij vereiste vakken telt elk uur in wel vereist vak dan ook dat je gegeven hebt.

Je kan dus als licenciaat/master in zowat elk vak vast benoemd geraken, want je mag zowat elk vak geven, maar het zal langer duren, zeker wanneer je verschillende vakken moet geven.

kippetje2007

Legacy Member
Guazala zei:
Voor je vaste benoeming zit het verschil in vereist en voldoende geacht.

Als je vakken geeft waarvoor je slechts voldoende geacht bent, kan je pas benoemd worden wanneer je in het vak zelf voldoende uren gepresteerd hebt. Bij vereiste vakken telt elk uur in wel vereist vak dan ook dat je gegeven hebt.

Je kan dus als licenciaat/master in zowat elk vak vast benoemd geraken, want je mag zowat elk vak geven, maar het zal langer duren, zeker wanneer je verschillende vakken moet geven.


Bij pedagogische wetenschappen en communicatiewetenschappen staat er een VE voor cultuur -en gedragswetenschappen. Dan is er toch geen verschil om benoemd te raken of wel?

Nerath

Legacy Member
Nee, inderdaad, 'k zat oorspronkelijk verkeerd te kijken. Mijn eerdere opmerking mag je dus laten varen.

Wel is het zo dat je met PW makkelijker aan een hogeschool zal kunnen les geven (lerarenopleiding) dan je dat met comm. wet zal kunnen. Overaanbod van beide, maar het één leent er zich wel iets beter toe dan het ander. Aangezien dat voor jou nu niet zo'n punt is, maakt het vast niet zo veel uit.

Guazala

Legacy Member
kippetje2007 zei:
Bij pedagogische wetenschappen en communicatiewetenschappen staat er een VE voor cultuur -en gedragswetenschappen. Dan is er toch geen verschil om benoemd te raken of wel?

Normaal niet nee.

Je moet vooral opletten dat wat je ondertekend ook hetgene is je echt doet. Toen ik begon met lesgeven was ik niet op de hoogte van het verschil vereist en voldoende geacht.

Ik wist dat ik slechts voldoende geacht was, maar heb op die school 2,5 jaar een en hetzelfde vak gegeven. Ik zat dus aan voldoende uren voor TADD in het vak zelf, ware het niet dat ik blijkbaar de eerste paar maanden op papier andere uren gaf dan in realiteit. Daardoor kwam ik een paar dagen te kort, hoewel ik ze in praktijk wel gegeven had.

Als ik zie hoe het spel gespeeld werd, vermoed ik dat ze dat van het begin al hadden ingecalculeerd. En dat op voorhand was bepaald wanneer ik vervangen zou worden. Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik er een punt van gemaakt hebben om op papier ook dat te geven wat ik in praktijk gaf. Anderzijds was ik dan waarschijnlijk een jaar eerder kunnen gaan, dus had er ook niet echt iets mee gewonnen.

Onderwijs is op dat vlak een beetje een vies wereldje. Maar als de plannen worden uitgevoerd, zal dat hopelijk veranderd zijn tegen dat jij je eerste stappen in het werkveld zet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan