Archief - Psychologie studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jperu_

Legacy Member
Iemand zei:
Een algemeen vak is niet belangrijk he..
3 of 4 sp in mijn tijd.

Het eerste jaar is overigens zeer algemeen.

Dat vind ik persoonlijk al erg positief..

Bongobong

Legacy Member
Jperu_ zei:
Dat is één van de grootste problemen, ik zou ze beiden écht zien zitten.

Mensen verderhelpen met kennis van het Belgische recht lijkt mij een zeldzame passie bij jongeren. Maar ok.

Ik zou jou aanraden, en eigenlijk iedereen die twijfelt over zijn studies, om eens een dag of twee een aantal lessen mee te volgen van de 1ste bachelor van jouw studierichting. Niet zo makkelijk naar gelang je ook op het secundair moet zijn, en het zijn ook de laatste lesweken die nu ingaan. Maar wat mensen tegen jou zeggen geeft toch noodzakelijk een vertekend beeld van de realiteit.

Je zei dat je schrik had of jouw wiskunde kennis wel goed genoeg zou zijn. Ik heb de cursus van het vak statistiek I geupload, wat de psychologen in Gent krijgen. zodat je eens kan kijken of je dit haalbaar vind of niet.

http://studwww.ugent.be/~jbackero/Stat_I.pdf

Laat je wel niet afschrikken door de onbekende symbolen. Extreem moeilijk ziet dat er op het eerste zicht niet uit. Statistiek II is er ook wel nog, en dat kan wel een pak ingewikkelder zijn. Maar ja, twee wiskundige vakken valt uiteindelijk nog wel mee. En je kan ze altijd bissen of trissen, zoals zovelen voor en na jou zullen doen.

Tha_nOn

Legacy Member
Bongobong zei:
Statistiek II is er ook wel nog, en dat kan wel een pak ingewikkelder zijn. Maar ja, twee wiskundige vakken valt uiteindelijk nog wel mee.

en psychometrie, onderzoeksmethoden I (vroeger data-analyse I) en toegepaste data-analyse

Bongobong

Legacy Member
Tha_nOn zei:
en psychometrie, onderzoeksmethoden I (vroeger data-analyse I) en toegepaste data-analyse

Ah, ik had maar even vluchtig de studiekiezer bekeken. Dus blijkbaar zijn er nog een aantal wiskunde/wiskundige vakken.

Mueske

Legacy Member
Bongobong zei:
Mensen verderhelpen met kennis van het Belgische recht lijkt mij een zeldzame passie bij jongeren. Maar ok.

Ik zou jou aanraden, en eigenlijk iedereen die twijfelt over zijn studies, om eens een dag of twee een aantal lessen mee te volgen van de 1ste bachelor van jouw studierichting. Niet zo makkelijk naar gelang je ook op het secundair moet zijn, en het zijn ook de laatste lesweken die nu ingaan. Maar wat mensen tegen jou zeggen geeft toch noodzakelijk een vertekend beeld van de realiteit.

Je zei dat je schrik had of jouw wiskunde kennis wel goed genoeg zou zijn. Ik heb de cursus van het vak statistiek I geupload, wat de psychologen in Gent krijgen. zodat je eens kan kijken of je dit haalbaar vind of niet.

http://studwww.ugent.be/~jbackero/Stat_I.pdf

Laat je wel niet afschrikken door de onbekende symbolen. Extreem moeilijk ziet dat er op het eerste zicht niet uit. Statistiek II is er ook wel nog, en dat kan wel een pak ingewikkelder zijn. Maar ja, twee wiskundige vakken valt uiteindelijk nog wel mee. En je kan ze altijd bissen of trissen, zoals zovelen voor en na jou zullen doen.

Wauw. De cursus uit Leuven lijkt zoveel droger, en "wiskundiger". Ik vind die van Gent dan wel leuker. :p

Jperu_

Legacy Member
Bongobong zei:
Mensen verderhelpen met kennis van het Belgische recht lijkt mij een zeldzame passie bij jongeren. Maar ok.

Ik zou jou aanraden, en eigenlijk iedereen die twijfelt over zijn studies, om eens een dag of twee een aantal lessen mee te volgen van de 1ste bachelor van jouw studierichting. Niet zo makkelijk naar gelang je ook op het secundair moet zijn, en het zijn ook de laatste lesweken die nu ingaan. Maar wat mensen tegen jou zeggen geeft toch noodzakelijk een vertekend beeld van de realiteit.

Je zei dat je schrik had of jouw wiskunde kennis wel goed genoeg zou zijn. Ik heb de cursus van het vak statistiek I geupload, wat de psychologen in Gent krijgen. zodat je eens kan kijken of je dit haalbaar vind of niet.

http://studwww.ugent.be/~jbackero/Stat_I.pdf



Laat je wel niet afschrikken door de onbekende symbolen. Extreem moeilijk ziet dat er op het eerste zicht niet uit. Statistiek II is er ook wel nog, en dat kan wel een pak ingewikkelder zijn. Maar ja, twee wiskundige vakken valt uiteindelijk nog wel mee. En je kan ze altijd bissen of trissen, zoals zovelen voor en na jou zullen doen.


Oh, dit lijkt me op zich nog wel goed haalbaar! Veel herhaling van dit jaar lijkt me. Maar het probleem is wel dat ik van plan ben naar Leuven te gaan i.p.v. Gent, ik weet niet of hier veel verschil in zit? Alleszins al enorm bedankt!

BlackOccult

Legacy Member
Jperu_ zei:
Waar heb je psychologie dan gestudeerd? Want ik hoor vaak dat er tussen de verschillende universiteiten toch ook nog veel verschil op zit..

Aan de KUL.
Ik heb de syllabus van hierboven eens bekeken en dat komt heel hard overeen. Volgens mij gaat het niet veel uitmaken of je psychologie of rechten nu in Gent of in Leuven gaat studeren. Ik denk dat ze qua moeilijkheidsgraad wel overeenkomen.

Jperu_

Legacy Member
Ik heb gewoon besloten om deze zaterdag de bachelorbeurs te bezoeken, misschien dat dit wat meer duidelijkheid zal scheppen.

Scarlet

Legacy Member
Bedenk ook voor jezelf eventjes waarom je naar humane wetenschappen bent gegaan. Was dat uit interesse, of was dat omdat het een richting met weinig wiskunde was?

Ik kom zelf uit humane wetenschappen en heb in mijn eerste jaar in't hoger Psychologie in Leuven gedaan. In mijn middelbaar was ik sterk in wiskunde en 'weinig wiskunde' was ook absoluut niet de reden om naar humane wetenschappen te gaan (ik zou persoonlijk liever 6 of 8 uur gedaan hebben). Die drie uurtjes waren met de vingers in de neus, amper studeren, iets van een 87% halen. Ik heb voor mijn statistiek écht heel goed gestudeerd, en een 8 gehaald in eerste zit. Met andere woorden: haalbaar om er in tweede zit door te zijn (wat ik niet gedaan heb, omdat ik vakken als neurofysiologie mij absoluut niet lagen).

Ter vergelijking: mijn wiskundelerares in het middelbaar was er bij mij zeker van dat ik het zou aankunnen. Een klasgenootje wilde ook psychologie studeren, maar moest in haar middelbaar toch wel al goed studeren om 65%-70% te halen. Wiskundelerares heeft het haar afgeraden en ze is psychologie op hogeschool gaan studeren. Drie jaar hogeschoolstatistiek: gemiddeld 16/17. Daarna schakeljaar psychologie in Leuven gaan doen, statistiek (na drie jaar voorkennis statistiek hogeschool): I: 4, II: 3.

Met andere woorden: als je een goed wiskunde inzicht hebt is het zeker mogelijk. Heb je nu al last of doe je't nu al niet graag: begin er niet aan... Bedenk dat het vier jaar statistiek is :)

Ikkina

Legacy Member
Toen ik dit voor het eerst las, dacht ik ook "wtf 9u". Maar nu citeer ik letterlijk van de website van KU Leuven:
Bij voorkeur had je een vooropleiding met minstens 9 uur aan wiskunde en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica).

etii0

Legacy Member
Ikkina zei:
Toen ik dit voor het eerst las, dacht ik ook "wtf 9u". Maar nu citeer ik letterlijk van de website van KU Leuven:
Bij voorkeur had je een vooropleiding met minstens 9 uur aan wiskunde en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica).

Dat zijn criteria nog zwaarden als voor burgerlijk ingenieur? Geloof je dat nu zelf? Het enige wat psychologen aan wiskunde nodig hebben is statistiek. Ik denk niet dat vectoranalyse, lineaire algebra enz. aan bod zal komen.

Marginal0

Legacy Member
Mits wat moeite van jouw part is psychologie zeker haalbaar. Sure, statistiek is daar een buisvak, maar zolang je dat goed bijhoudt heb je echt geen achtergrond in wiskunde nodig hoor. Men overdrijft vaak in negatieve beeldvorming over een fenomeen om mensen af te schrikken zodat ze op hun hoede zijn dervoor. Allé, ge zult da allicht wel es lere daar. :p

En idd: je hebt helemaal geen advances mathematics nodig hoor. Vectoren komen allicht aan bod, maar da's echt basis hoor.

Het is trouwes lachen om bij de psycho's in Leuven in de les te zitten. Toch veel weirdo's dertussen, de proffen inclus. :)

Riverdale27

Legacy Member
Ikkina zei:
Toen ik dit voor het eerst las, dacht ik ook "wtf 9u". Maar nu citeer ik letterlijk van de website van KU Leuven:
Bij voorkeur had je een vooropleiding met minstens 9 uur aan wiskunde en bètawetenschappelijke vakken (chemie, biologie, fysica).

Die 9u bedoelen ze wrs samen... Dus in een normale ASO zit ge daar al snel aan. Maar ze overdrijven zo vaak met die dinges...

Een voor statistiek moet ge niet bang zijn. Niemand is ooit al doodgegaan van keihard werken voor goeie punten. En als ge echt analfa-wiskunde-beet zijt, dan kunt ge nog altijd bijles nemen tegen 30 euro per uur.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan