Archief - Psychologie studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Roefus

Legacy Member
Elke richting zal je hard moeten leren, zullen er moeilijke vakken bijzitten en zal je een paar keer vloeken dat je niet iets anders had gekozen.

Mits de juiste motivatie is alles mogelijk in mijn ogen, al maak is het gemakkelijker als je een goede basis hebt.

Bananarama

Legacy Member
De statistiek in Gent is anders minder qua hoeveel dan aan de KUL én veel gespreider. KUL = meer op kortere tijd. Gent heeft ook MC (met of zonder gis weet ik niet, maar is m.i. hoedanook wel gemakkelijker dan open vragen)

Tha_nOn

Legacy Member
NotoriousP zei:
20% herhaling krijgen... wat een middelbaar onderwijs!

Eigenlijk horen we verder te bouwen op ons middelbaar, niet een 5de van het vak spenderen aan herhaling.

gij kunt soms wel vreemde dingen uitkramen ze
niet iedereen krijgt statistiek, daarom dat dat vak in het eerste dan ook van 0 begint

Bananarama zei:
Edit: nu niet om zware discussies over prestige etc. te willen beginnen, maar aan de KUL is het wel pakken moeilijker dan aan de VUB of zelfs Gent als het gaat om psy (voornl. de statistiek).

en gij weet dat hoe?

voor zover ik weet is kul en gent gelijkaardig qua moeilijkheid

en ivm uw opmerking van master en postgraduaat therapieopleiding samen te laten smelten,
er wordt wel een basis voor therapie gegeven in de masterjaren en die postgraduaat opleiding is een opleiding die ge moetn doen met al enige ervaring in het werkveld, dus met patienten
kzie ni in hoe ge da kunt samensmijten


maar het is duidelijk dat diegene die zelf geen psychologie studeren (maar met kameraden die er over klagen!) er meer van weten

Tha_nOn

Legacy Member
Bananarama zei:
De statistiek in Gent is anders minder qua hoeveel dan aan de KUL én veel gespreider. KUL = meer op kortere tijd. Gent heeft ook MC (met of zonder gis weet ik niet, maar is m.i. hoedanook wel gemakkelijker dan open vragen)

komt da maar nekeer vertellen aan de studenten die daarover blijven klagen (en altijd met giscorrectie trouwens, tzou wa belachelijk zijn anders)


is het MC, dan willen ze open vragen
zijn het open vragen dan willen ze MC

maar mijne statistiek is moeilijker ze!


kzou nog wel willen zijn dat de hoeveelheid statistiek aan de KUL meer is trouwens

Mueske

Legacy Member
Vermoedelijk ook van Leuven. Ik hoor hier ook steeds dat wij (KUL dus) het moeilijker zouden hebben met onze statistiek dan in Gent, en zeker Brussel. Geen idee of het waar is, persoonlijk betwijfel ik het.
En ik zou een moord doen om een MC examen van statistiek te krijgen! :/

TheFallen

Legacy Member
En ik zou een moord doen om open vragen examen te krijgen :).

MCE's in de trend van: 25 vragen, 5 mogelijkheden. Ze kunnen alle 5 juist zijn (sowieso minimum 1 per vraag). Je weet niet hoeveel je in totaal moet aanduiden (kunnen er 30 zijn en kunnen er 60 zijn). En dat met een giscorrectie aan +1/-1. Geef mij maar open vragen aub! :-). Toegegeven, dit systeem is nu wel aangepast sinds 2 jaar terug wegens het enorm lage slaagpercentage (herinner ook de 'heisa' in de media hieromtrent een tijd terug).
Alles heeft z'n voor en nadelen zeker? Het gras is altijd groener aan de overkant? Als ik hier eens hoor hebben wij het ook het moeilijkst dan die in Leuven (met o.a. hun buispuntensysteem en minder strenge volgtijdelijkheden).

Het is gewoon idioot om dergelijke zaken te gaan beweren zonder echt een duidelijk zicht te hebben op beide opleidingen. Al het andere is gewoon goed gebakken lucht..

Tha_nOn

Legacy Member
TheFallen zei:
En ik zou een moord doen om open vragen examen te krijgen :).

MCE's in de trend van: 25 vragen, 5 mogelijkheden. Ze kunnen alle 5 juist zijn (sowieso minimum 1 per vraag). Je weet niet hoeveel je in totaal moet aanduiden (kunnen er 30 zijn en kunnen er 60 zijn). En dat met een giscorrectie aan +1/-1. Geef mij maar open vragen aub! :-). Toegegeven, dit systeem is nu wel aangepast sinds 2 jaar terug wegens het enorm lage slaagpercentage

en het slaagpercentage is nu nog altijd even laag, das gewoon perceptie van de studenten da da examen zo 'oneerlijk' of te moeilijk is
(is eigenlijk een eerlijk systeem)


ik heb persoonlijk altijd liever MC dan open vragen, en ook liever mondeling dan open vragen (ik ben niet goed in opschrijven in een paar uur, ik snap alles wel goed maar da schriftelijk laten zien -_-, ik ben ni het type om maar te blijven zeveren op da blad en kort en bondig is meestal ni zo veel punten)
maar ik ben daarin een buitenbeentje ^^

Mueske

Legacy Member
Tha_nOn zei:
en het slaagpercentage is nu nog altijd even laag, das gewoon perceptie van de studenten da da examen zo 'oneerlijk' of te moeilijk is
(is eigenlijk een eerlijk systeem)


ik heb persoonlijk altijd liever MC dan open vragen, en ook liever mondeling dan open vragen (ik ben niet goed in opschrijven in een paar uur, ik snap alles wel goed maar da schriftelijk laten zien -_-, ik ben ni het type om maar te blijven zeveren op da blad en kort en bondig is meestal ni zo veel punten)
maar ik ben daarin een buitenbeentje ^^

Nope, ik ben exact hetzelfde. Ik was goed in functieleer, ik ben goed in functieleer, maar m'n examen vorig jaar was een hel. Moeilijkste examen dat ik ooit maakte.

Jperu_

Legacy Member
Mueske zei:
9 uur wiskunde? Wut. Uw 3 uur is niet ideaal, maar mits voldoende inzet voor statistiek is het zeker mogelijk.

Dat dacht ik dus ook.. Maar ze keek me alleszins heel vreemd aan toen ik zei dat ik maar 3uur wiskunde heb.

Jperu_

Legacy Member
Iemand zei:
9u? :D
Dat bestaat niet in het ASO. Ik kom uit een LaWi net als kameraden van mij. 1 van hen heeft 19 en 20 behaald op statistiek. Een 10 voor een 3-uurs student zal er met veel inzet dan ook wel inzitten.

Dat gezegd zijnde. Ik studeer rechten én als je graag een inzicht wil in hoe de maatschappij werkt (vraagt dan wel die basiswil), dan is dat volgens mij de beste studie. Beste keuze uit mijn leven geweest.

Waarom twijfel je aan rechten of tussen R en P?

Aan rechten twijfel ik dan weer omdat er redelijk wat economie aan te pas komt blijkbaar. Economie ligt me op zich wel meer dan wiskunde maar aangezien het toch al 2 jaar geleden is dat ik nog economie heb gehad kan dit ook wel eens tegenvallen.

Iemand

Legacy Member
Jperu_ zei:
Aan rechten twijfel ik dan weer omdat er redelijk wat economie aan te pas komt blijkbaar. Economie ligt me op zich wel meer dan wiskunde maar aangezien het toch al 2 jaar geleden is dat ik nog economie heb gehad kan dit ook wel eens tegenvallen.

In Gent: 1 economievak in 1e bach. Dat is het ;)

Jperu_

Legacy Member
Sorryfreak zei:
Ik ben zelf ook afgestudeerd in de richting humane wetenschappen en ben erna ook psychologie gaan doen.
Mijn wiskunde is wel altijd goed geweest en ik heb statistiek van in't begin heel goed opgevolgd. Ik was er van eerste zit wel niet door (nipt) en heb het in tweede zit links laten liggen omdat ik wist dat ik ging stoppen, maar indien je het echt wilt is het zeker doenbaar. Maak uw oefeningen, ga naar de practica, ga de bundel met extra oefeningen halen en maak die, doe mee aan het voorbeeldexamen.
Wat eerder al gezegd is geweest: 'alleen' psychologievakken is zeker niet waar. Sociale psychologie en ontwikkelingspsychologie komen wel aan bod maar zijn goed te doen. Ook vakken als neurowetenschappen, menselijke biologie, sociologie, filosofie, ... zul je in het eerste jaar krijgen. Persoonlijk vond ik de stof en het examen van functieleer het lastigst en heb ook ondervonden dat dat een tamelijk buisvak is, dus bereid je daar best ook goed op voor.
De leerstof is uiteraard meer dan in het secundair, maar zeker niet onoverkomelijk.
Indien je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.


Waar heb je psychologie dan gestudeerd? Want ik hoor vaak dat er tussen de verschillende universiteiten toch ook nog veel verschil op zit..

Mueske

Legacy Member
Jperu_ zei:
Waar heb je psychologie dan gestudeerd? Want ik hoor vaak dat er tussen de verschillende universiteiten toch ook nog veel verschil op zit..

Hij/zij deed dat in Leuven. Net als ik. Denk echt niet dat er zoveel verschil in Leuven, Gent of Brussel zit. Ga gewoon naar waar je je denkt het beste thuis te voelen, de diploma's zijn toch dezelfde, of er nu KUL, UGent of VUB opstaat.

TheFallen

Legacy Member
Pas op, in moeilijkheidsgraad ligt het wat gelijk. Inhoudelijk zijn er wel grote verschillen. Het ene is niet zozeer beter dan het andere, het betreft eerder persoonlijke voorkeuren. Zo zou ik veel liever in Leuven gezeten hebben dan Gent. Gent heeft nogsteeds een sterk psychoanalytische aanwezigheid wat toch wel ten koste gaat van enkele zeer belangrijke vakken.

Dit is dan wederom met betrekking tot de afstudeerrichting Klinische psychologie.

Iemand

Legacy Member
Jperu_ zei:
En is dat een belangrijk vak? Of telt het niet zoveel studiepunten?(:

Een algemeen vak is niet belangrijk he..
3 of 4 sp in mijn tijd.

Het eerste jaar is overigens zeer algemeen.

not2secure4u

Legacy Member
Op de VUB is het simpel. U vakken zijn 3SP of 6SP :p. er zijn 2 uitschieters (fysiologie en Statistiek II) van elk 9 SP. Ge krijgt 3 therapievakken van elk 5SP. Totaal ni realistisch qua tijdsbesteding ma soit.

Bongobong

Legacy Member
Misschien moet je je best afvragen wat je liefst wilt worden, psycholoog of jurist.

Jperu_

Legacy Member
Bongobong zei:
Misschien moet je je best afvragen wat je liefst wilt worden, psycholoog of jurist.

Dat is één van de grootste problemen, ik zou ze beiden écht zien zitten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan