Archief - profesionele bachelor / acedemische bachelor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Franchesko

Legacy Member
Welke van de twee is nu eigenlijk het beste om werk mee te vinden , in functie te kunnen stijgen of een hoge functie te kunnen bekleden en natuurlijk als laatste het loon ?

Is het niet zo dat een academische bachelor sneller werk zal vinden en dit in hogere functies en een betere verloning ?

Of is dit al lang achterhaald en kan je beter bvb een professionele doen en dan misschien achteraf een master bijdoen ?

Tr1ploid

Legacy Member
Terwijl een professionele bachelor dient om meteen werk mee te vinden, is een academische bachelor voornamelijk een voorbereiding op een masterprogramma. Het is eigenlijk niet echt de bedoeling dat je als academische bachelor werk gaat zoeken, al heb ik eigenlijk geen idee hoe werkgevers daarop reageren.

Xcessive-

Legacy Member
Professionale is meer praktijk gericht, terwijl academische meer theorie gericht is. Bedoeling van een academische richting is ook dat je eigenlijk de master volgt. Volgens mij is het net moeilijker om werk te vinden met een academische omdat je die praktijk minder kan. Voor functies waarbij ze meer de theoretische mensen zoeken heb je net de master nodig. En het doorgroeien hangt meer af van u prestaties dan het diploma dat je op zak hebt.

coldvinc

Legacy Member
Om carrière te maken maakt het niet echt veel uit welk diploma je hebt, je kan zowel in de breedte als in de hoogte groeien je loon volgt hoe dan ook over de jaren ;).

Iedereen maakt kans op een management functie en hangt het af van de ervaring en je eigen interesse in de functie.

Vrallie

Legacy Member
Er is geen enkele reden waarom een academische bachelor sneller werk zal vinden dan een professionele, laat staan in hogere functies. Zoals Tr1ploid zei is een academische een voorbereiding op een masterprogramma, een professionele daarentegen is gericht op de arbeidsmarkt en dus waardevoller. Zo heeft een student met een professionele bachelor bijvoorbeeld een langdurige stage doorlopen, een academische daarentegen niet.

Bijkomend reageren meeste werkgevers niet zo positief op een academische bachelor omdat hij/zij het opleidingsprogramma niet succesvol heeft afgesloten, wat ze meestal interpreteren als iemand met te weinig doorzettingsvermogen. Want laat ons eerlijk zijn, een masteropleiding stopzetten na het behalen van een academische bachelor is wel heel onverstandig.

Informeer anders eens in je ruime omgeving naar mensen met enkel een academische bachelor. Je zal enerzijds merken dat het er maar weinig zullen zijn, en anderzijds zullen ze waarschijnlijk werken in een totaal andere context dan waar ze voor gestudeerd hebben. Ik ken bijvoorbeeld maar één iemand met een academische bachelor (in de rechten), en ze werkt nu in een hotel in Zwitserland... :-)

pieterm

Legacy Member
Vrallie zei:
Er is geen enkele reden waarom een academische bachelor sneller werk zal vinden dan een professionele, laat staan in hogere functies. Zoals Tr1ploid zei is een academische een voorbereiding op een masterprogramma, een professionele daarentegen is gericht op de arbeidsmarkt en dus waardevoller. Zo heeft een student met een professionele bachelor bijvoorbeeld een langdurige stage doorlopen, een academische daarentegen niet.

Bijkomend reageren meeste werkgevers niet zo positief op een academische bachelor omdat hij/zij het opleidingsprogramma niet succesvol heeft afgesloten, wat ze meestal interpreteren als iemand met te weinig doorzettingsvermogen. Want laat ons eerlijk zijn, een masteropleiding stopzetten na het behalen van een academische bachelor is wel heel onverstandig.

Informeer anders eens in je ruime omgeving naar mensen met enkel een academische bachelor. Je zal enerzijds merken dat het er maar weinig zullen zijn, en anderzijds zullen ze waarschijnlijk werken in een totaal andere context dan waar ze voor gestudeerd hebben. Ik ken bijvoorbeeld maar één iemand met een academische bachelor (in de rechten), en ze werkt nu in een hotel in Zwitserland... :-)

Met dat punt ben ik niet zo eens. Ik denk dat het uiteraard verstandig is om een Academische Bachelor af te ronden met een Master die daarop volgt. Maar ik denk ook niet dat een (toekomstige) werkgever gaat zeggen van "hij heeft geen Master behaald, het is iemand met weinig doorzettingsvermogen".

Ik heb zelf reeds een Professionele Bachelor behaald en ben nu, via een Schakelprogramma, bezig aan een Master. Als ik de moeilijkheidsgraad vergelijk en de hoeveelheid werk tussen vakken uit een Academische en Professionele Bachelor dan is dit echt een wereld van verschil. Voor mezelf: wat ik voor 3 vakken in een Professionele Bachelor deed, doe ik nu voor 1 vak in de Academische.

@TS: De reden waarom ik bijvoorbeeld, via Schakelprogramma, een Master wil behalen is omdat ik niet zoveel werk vond met mijn Professionele Bachelor (Journalistiek). Overal worden journalisten ontslagen of je moet freelance beginnen (maar daar had ik geen goede ervaring mee). Ook later, als je bijvoorbeeld in de overheidssector gaat werken, en je wilt misschien op je 40ste of wanneer dan ook carrière maken dan moet je vaak een Master kunnen voorleggen. Dan studeer ik liever nu nog een paar jaar langer dan binnen 20 jaar te zeggen "hmm, ik wil wel hogerop geraken, maar dat is niet mogelijk omdat ik het juiste diploma niet heb." (Hoewel dat misschien tegen dan weer helemaal anders kan zijn)

Vrallie

Legacy Member
pieterm zei:
Met dat punt ben ik niet zo eens. Ik denk dat het uiteraard verstandig is om een Academische Bachelor af te ronden met een Master die daarop volgt. Maar ik denk ook niet dat een (toekomstige) werkgever gaat zeggen van "hij heeft geen Master behaald, het is iemand met weinig doorzettingsvermogen".

Ik heb zelf reeds een Professionele Bachelor behaald en ben nu, via een Schakelprogramma, bezig aan een Master. Als ik de moeilijkheidsgraad vergelijk en de hoeveelheid werk tussen vakken uit een Academische en Professionele Bachelor dan is dit echt een wereld van verschil. Voor mezelf: wat ik voor 3 vakken in een Professionele Bachelor deed, doe ik nu voor 1 vak in de Academische.

Je zou verbaasd zijn hoe snel ze hun conclusies trekken als ze enkel een academische bachelor op een c.v. zien staan. Een academische gevolgd door een eventuele heroriëntatie is natuurlijk een ander verhaal. Een professionele heeft nu eenmaal meer waarde dan een academische, net zoals een master een meerwaarde is t.o.v. een professionele.

Ik persoonlijk heb overigens nog nooit een academische bachelor vermeld zien staan bij een vacature, zegt op zich al genoeg :-)

MrKend54l

Legacy Member
Vrallie zei:
Je zou verbaasd zijn hoe snel ze hun conclusies trekken als ze enkel een academische bachelor op een c.v. zien staan. Een academische gevolgd door een eventuele heroriëntatie is natuurlijk een ander verhaal. Een professionele heeft nu eenmaal meer waarde dan een academische, net zoals een master een meerwaarde is t.o.v. een professionele.

Ik persoonlijk heb overigens nog nooit een academische bachelor vermeld zien staan bij een vacature, zegt op zich al genoeg :-)

Vrij logisch want de normale gang van zaken is dat je na uw academische bachelor nog een master doet. Net zoals je na uw 6jaar aso redelijk verplicht bent om verder te studeren.
Betekent dit dat je toch geen werk gaat vinden zonder een master of bachelor? Neen je zal wel werk vinden maar je zal iets meer moeite moeten doen.

Franchesko

Legacy Member
Zodus als je graag twee vliegen in één klap wil slaan dan is het beter om een professionele bachelor te doen en dan eventueel gevolgd door een master .

Franchesko

Legacy Member
Maar hoe zou het slaagpercentage dan liggen tov een academische bachelor en een professionele bachelor die een master zal doen ?

Ik neem aan dat een academische beter voorbereid zal zijn op die master dan een professionele , en dat een professionele er langer over zal moeten doen dan een academische .

Trouwens ik zie toch redelijk veel CEO's van bedrijven die toch steeds een academische gedaan hebben .

MrKend54l

Legacy Member
Franchesko zei:
Maar hoe zou het slaagpercentage dan liggen tov een academische bachelor en een professionele bachelor die een master zal doen ?

Ik neem aan dat een academische beter voorbereid zal zijn op die master dan een professionele , en dat een professionele er langer over zal moeten doen dan een academische .

Trouwens ik zie toch redelijk veel CEO's van bedrijven die toch steeds een academische gedaan hebben .
Een academische heeft veel meer slaagkans. Het doel van een academische bachelor is dan ook de mensen voorbereiden op een master.

En natuurlijk hebben CEO's vaak een academische bachelor gedaan. Alles wat op de unief gegeven wordt is academisch.

pieterm

Legacy Member
Franchesko zei:
Maar hoe zou het slaagpercentage dan liggen tov een academische bachelor en een professionele bachelor die een master zal doen ?

Ik neem aan dat een academische beter voorbereid zal zijn op die master dan een professionele , en dat een professionele er langer over zal moeten doen dan een academische .

Trouwens ik zie toch redelijk veel CEO's van bedrijven die toch steeds een academische gedaan hebben .

Als ik bekijk hoeveel mensen die een Schakelprogramma (en dus eerst een professionele bachelor hebben behaald) en in dit jaar al afvallen, is dat al gigantisch. Als er 20 of 30% blijft verder doen, zullen we er niet zo gek veel naast zitten. Mensen die van hogeschool naar universiteit gaan moeten zich, en nu spreek ik vanuit eigen ervaring, toch wel heel grondig aanpassen. Manier van studeren (universiteit = papegaaienwerk. Kijken wie er veel materiaal kan leren, vaak is het niet meer dan dat) en ook een schakeljaar is veelal een héél zwaar jaar. Alle moeilijke vakken worden vaak in dit jaar gestopt, waardoor veel hogeschoolstudenten al ontmoedigd worden. Plus nog eens het feit dat je niet echt voorkennis hebt, maar het toch wel zwaar.

PineMangoes

Legacy Member
pieterm zei:
Als ik bekijk hoeveel mensen die een Schakelprogramma (en dus eerst een professionele bachelor hebben behaald) en in dit jaar al afvallen, is dat al gigantisch. Als er 20 of 30% blijft verder doen, zullen we er niet zo gek veel naast zitten. Mensen die van hogeschool naar universiteit gaan moeten zich, en nu spreek ik vanuit eigen ervaring, toch wel heel grondig aanpassen. Manier van studeren (universiteit = papegaaienwerk. Kijken wie er veel materiaal kan leren, vaak is het niet meer dan dat) en ook een schakeljaar is veelal een héél zwaar jaar. Alle moeilijke vakken worden vaak in dit jaar gestopt, waardoor veel hogeschoolstudenten al ontmoedigd worden. Plus nog eens het feit dat je niet echt voorkennis hebt, maar het toch wel zwaar.

Dat hangt sterk van de richting af... Academische bachelor is vooral moeilijker, zowel in de hoeveelheid als de inhoud van de stof. Wiskunde bvb is bij prof. bachelors zo goed als onbestaande.

SteveDotcom

Legacy Member
Het beste om werk mee te vinden, hangt er natuurlijk vanaf wa ge gaat studeren. Volgens mij zijde veel meer met ne professionele bachelor als ge afstudeerd dan met ne academische, omdat academische te theoretisch is. En ne praktische stoomt u direct klaar voor de arbeidsmarkt.

Is er veel verschil? De academische is zoals hier al gezegd als voorbereiding op uwe master, belachelijk als ge na da academische bachelor stopt want volgens mij zijde ni bepaald veel me dat diploma.

En een diploma geeft nooit de toegang tot succes het opent misschien enkel sneller deuren er naar toe, tis ni omda ge bvb ne master hebt da ge binne 10jaar een topjob hebt he, dat ligt nog steeds aan uzelf.

Forzaracing

Legacy Member
Ooit eens uitgerekend bij de opleiding bedrijfsfinanciering dat er een loonsverschil van 2000 euro/jaar netto in het 1ste jaar en 18.000 euro op een leeftijd van 50 jaar (opleiding TEW)
Deze berekeningen gaan uit van de starterslonen en de toename van de daarop volgende jaren.

*verwacht zich aan weer heel wat kritiek*

Wat wel zo is, zoals SteveDotcom, zegt veel hangt af van persoonlijke ambities ;)

Bananarama

Legacy Member
Franchesko zei:
Zodus als je graag twee vliegen in één klap wil slaan dan is het beter om een professionele bachelor te doen en dan eventueel gevolgd door een master .

Of je doet een academische bachelor, gevolgd door een academische master mét een stage (al dan niet als deel van het masterprogramma of als vrije stage). Ik zou als hoofdredacteur iemand met een bachelor T&L en een master T&L + stage bij een krant/uitgeverij even graag zien komen als een bachelor journalistiek die erna een schakel tot master T&L gedaan heeft.

Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van je eigen kansen creëren he.

Bananarama

Legacy Member
pieterm zei:
Manier van studeren (universiteit = papegaaienwerk. Kijken wie er veel materiaal kan leren, vaak is het niet meer dan dat)

En kijken wie er adhv dat materiaal verbanden kan leggen, ongeziene toepassingen de baas kan op basis van de theorie, verschillen en gelijkenissen kan ontdekken en verklaren, een hypothese kan vormen op basis van observaties en/of voorafgaande experimenten/literatuurstudies/..., en een onderzoek op maat (liefst nog met een originele invalshoek) kan bedenken om die hypothese te toetsen,... Dat is idd niet meer dan papegaaienwerk :ironic:

Dit is dus iets waar veel mensen zich aan laten vangen. Stel dat er op een universitair examen een vraag staat als "Bespreek de theorie van *wetenschapper X*". Als je dan gewoon de theorie gaat uitleggen (het papegaaienwerk dus), dan krijg je met wat geluk misschien de helft van de punten. Voeg je er echter nog gefundeerde bedenkingen, gelijkenissen met andere theorieën e.d. aan toe, dan zal je punt al een pak hoger liggen.

pieterm

Legacy Member
Bananarama zei:
En kijken wie er adhv dat materiaal verbanden kan leggen, ongeziene toepassingen de baas kan op basis van de theorie, verschillen en gelijkenissen kan ontdekken en verklaren, een hypothese kan vormen op basis van observaties en/of voorafgaande experimenten/literatuurstudies/..., en een onderzoek op maat (liefst nog met een originele invalshoek) kan bedenken om die hypothese te toetsen,... Dat is idd niet meer dan papegaaienwerk :ironic:

Dit is dus iets waar veel mensen zich aan laten vangen. Stel dat er op een universitair examen een vraag staat als "Bespreek de theorie van *wetenschapper X*". Als je dan gewoon de theorie gaat uitleggen (het papegaaienwerk dus), dan krijg je met wat geluk misschien de helft van de punten. Voeg je er echter nog gefundeerde bedenkingen, gelijkenissen met andere theorieën e.d. aan toe, dan zal je punt al een pak hoger liggen.

Wel, dat is toch puur vanbuiten leren? Dat je linken moet leggen soms, dat hoort erbij, maar dat vormt ook niet de kern van de zaak, hé.

Vrallie

Legacy Member
Franchesko zei:
Maar hoe zou het slaagpercentage dan liggen tov een academische bachelor en een professionele bachelor die een master zal doen ?

Het slaagpercentage bij een academische ligt veel hoger dan bij een professionele, en dat is trouwens heel logisch te verklaren. Ten eerste moet men na het behalen van een academische meestal maar één of twee masterjaren meer afleggen, men gaat dus eenvoudig gezegd van het 3de naar het 4de jaar. Aangezien de 'grote kuis' al gehouden werd na het eerste of evt tweede jaar zijn dat dus allemaal studenten die het niveau halen en dat zorgt dus voor een zeer hoog slaagpercentage. Dat is trouwens ook de reden waarom het heel onverstandig is om te stoppen na een academische want je hebt al 2/3 van het opleidingsprogramma afgewerkt...

Ten tweede moet iemand met een professionele bachelor eerst een schakelprogramma aanvatten vooraleer ze naar de masterjaren mogen. Het schakelprogramma zelf bestaat uit de resterende vakken die men nog moet afleggen. Dat zijn meestal zeer moeilijke vakken, afkomstig uit de eerste drie jaren wat dus soms ook voor een niet overzichtelijke opbouw zorgt. Je kan dus stellen dat het schakelprogramma zorgt voor de 'grote kuis'. Omdat gigantisch veel studenten een schakeljaar opstarten zitten er daar dus veel mensen tussen die enerzijds onvoldoende gemotiveerd zijn ('ik heb al een diploma-gevoel') en anderzijds ook intellectueel (net) te kort schieten om het niveau te halen. Dat zorgt dus voor een veel lager slaagpercentage. Na het schakelprogramma haalt iedereen normaal zijn master want het zwaarste is dan eigenlijk voorbij. Qua stage & thesis hebben ze zelfs een klein voordeel t.o.v. hun mede (academische bachelor) studenten, al zijn ze uiteraard wel één jaar extra kwijt...

Franchesko zei:
Trouwens ik zie toch redelijk veel CEO's van bedrijven die toch steeds een academische gedaan hebben .

De gemiddelde CEO heeft inderdaad een masteropleiding en is dus logischer wijze ook in het bezit van een academische bachelor..., imo domme opmerking van jou :-)

PineMangoes

Legacy Member
pieterm zei:
Wel, dat is toch puur vanbuiten leren? Dat je linken moet leggen soms, dat hoort erbij, maar dat vormt ook niet de kern van de zaak, hé.

Natuurlijk wel. Doe eens een jaartje burgie en zie hoe ver je raakt met van buiten te leren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan