Archief - Proefpersonen thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

e.House

Legacy Member
Hey,

Welke studenten doen hier regelmatig mee aan experiment voor een centje extra te verdienen? Wat zijn je ervaringen hier mee?

Zelf heb ik de afgelopen jaren aan heel wat experimenten meegedaan en toch al een paar honderd euro mee verdient. Een simpelere manier om geld te verdienen is er vaak niet, experimenten waarvoor je uur simpele taakjes moet doen voor 8-10 zijn legio. Het leukste experiment waarmee ik tot dusver heb meegedaan was toen ik twee weken lang gratis (vettig) eten kreeg en daar nog eens 20 euro boven op.

Nu vroeg ik me ook af of er hier studenten zijn die aan medische experimenten hebben meegedaan? Hier valt immers grof geld mee te verdienen, onlangs een experiment tegengekomen waarvoor je 350 euro kreeg voor drie keer langs te komen (je moest wel een nmr scan doen, contrastvloeistoffen, in feite niet gevaarlijk). Experimenten met medicijnen brengen nog meer op.
Mensen met dergelijke ervaringen?

h0pje

Legacy Member
Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd om af en toe mee te doen aan zo'n kleine (liefst psychologische) experimenten. Hoe kan je daar aan deelnemen?

Kandul

Legacy Member
Er hangen formulieren aan de muren in de universiteitsgebouwen en op nog wat andere plaatsen ook, daar staat dan meestal een e-mailadres op. Dan is het een kwestie van aan het gezochte profiel te voldoen. Soms staan zulke experimenten ook op de websites van de vakgroepen of ziekenhuizen.

e.House

Legacy Member
Door te reageren op oproepen die overal rondhangen, bijvoorbeeld in de alma, in de aulas (zeker bij psychologie) of bij gasthuisberg.

Als je eenmaal mee hebt gedaan, zetten ze je soms in databanks of tippen ze naar andere onderzoeken waarin ze proefpersonen zoeken.

FrownedUpon

Legacy Member
Ha, zalige topic. Die vettig eten proef was puur om te zien hoe fat ge werd ofwa?

Mathelas

Legacy Member
Vroeger een paar keer meegedaan aan medicijnenonderzoeken in het UZ gent. Aangename ervaring, steeds leuke groepen en een serieus goede vergoeding.

Wat moesten we doen? Een paar keer blijven slapen, pilletje slikken en voor de rest uw schema opvolgen en heel veel lezen of achter de laptop zitten. Ikzelf heb nooit last gehad van de medicijnen.

e.House

Legacy Member
FrownedUpon zei:
Ha, zalige topic. Die vettig eten proef was puur om te zien hoe fat ge werd ofwa?
De ene week moest je ook nog creatine pillen slikken en dan keken ze naar het verschil, iets in u bloed ofzo.


Mathelas zei:
Vroeger een paar keer meegedaan aan medicijnenonderzoeken in het UZ gent. Aangename ervaring, steeds leuke groepen en een serieus goede vergoeding.

Wat moesten we doen? Een paar keer blijven slapen, pilletje slikken en voor de rest uw schema opvolgen en heel veel lezen of achter de laptop zitten. Ikzelf heb nooit last gehad van de medicijnen.

Wat is een serieuze vergoeding?

Mueske

Legacy Member
Heb er vorig jaar een tiental verplicht moeten doen. :) Niet altijd even leuk, en geld was toen ook geen optie (met 1 uitzondering).

Heb een week met een palmtop rondgelopen (+2 sessies in het labo) die op random momenten afging en waarop ik dan een vragenlijst rond mijn emoties en stemming moest invullen. 80 Euro voor gehad.

Psychologen zoeken vaak mensen, dus ga gewoon eens naar de faculteit psychologie, grote kans dat je daar wel meerdere aankondigingen zult aantreffen.

Mathelas

Legacy Member
Hoogste bedrag was 2500 euro en mijn allerlaatste deelname gaf 900 euro. Dat laatste was natuurlijk een korte periode van mss maar 2 a 3 keer blijven slapen en het hoogste bedrag was dan weer een langere studie.

Aangezien ik nog steeds in hun databank sta krijg ik nog steeds e-mails dus zal de laatste van mijn inbox anders eens kopieren.

Wanneer wordt u op de dienst verwacht?

- Voor het vooronderzoek: maandag 23 januari 2012 om 8u15 of 9u45 (duur: max. 4 uur).
OF dinsdag 24 januari 2012 om 8u15 of 9u45 (duur: max. 4 uur)

- Periode 1:
· Woensdag 15 februari 2012 vanaf 22u t.e.m. vrijdag 17 februari 2012 +/-11u00 (met 2
overnachtingen).

· Zaterdag 18 februari 2012 t.e.m. dinsdag 21 februari 2012 telkens tussen 8u30 en
10u.

- Periode 2:
· Zondag 26 februari 2012 vanaf 22u t.e.m. dinsdag 28 februari 2012 +/-11u00 (met 2
overnachtingen).

· Woensdag 29 februari 2012 t.e.m. zaterdag 03 maart 2012 telkens tussen 8u30 en
10u.

- Periode 3:
· Zondag 25 maart 2012 vanaf 22u t.e.m. dinsdag 27 maart 2012 +/-11u00 (met 2
overnachtingen).

· Woensdag 28 maart 2012 t.e.m. dinsdag 03 april 2012 telkens tussen 8u30 en 10u00

· Dinsdag 03 april 2012 vanaf 22u t.e.m. donderdag 05 april 2012 +/-11u00 (met 2
overnachtingen).

· Vrijdag 06 april 2012 t.e.m. maandag 09 april 2012 telkens tussen 8u30 en 10u.
- Follow-up visite: woensdag 18 april 2012 om 8u30 (duur: max. 2 uur).
Vergoeding:

Vergoeding:
Voor het vooronderzoek is geen vergoeding voorzien. Voor de studie zelf ontvangt u bij goede
medewerking een vergoeding van 2000 euro en een reiskostenvergoeding van 0.20 euro voor elke
kilometer boven de 40 km enkele reis (met een maximum van 110 km enkele reis).


Dus dat is 8 keer overnachten en een aantal dagen na elkaar altijd langskomen om je bloed te laten trekken.

FrownedUpon

Legacy Member
Toch, als ge wa experimentele pille moet slikken zou het al nie voor mij moeten...

Dragonix

Legacy Member
Mathelas zei:
Hoogste bedrag was 2500 euro en mijn allerlaatste deelname gaf 900 euro. Dat laatste was natuurlijk een korte periode van mss maar 2 a 3 keer blijven slapen en het hoogste bedrag was dan weer een langere studie.

Aangezien ik nog steeds in hun databank sta krijg ik nog steeds e-mails dus zal de laatste van mijn inbox anders eens kopieren.

[/B]

Dus dat is 8 keer overnachten en een aantal dagen na elkaar altijd langskomen om je bloed te laten trekken.

Is het enkel voor studenten of maakt dat op zich niet uit?
Kan iemand een link fzo plaatsen, aangezien ik geen student meer ben en ik niet direct bij een universiteit woon fzo :p

Mathelas

Legacy Member
FrownedUpon zei:
Toch, als ge wa experimentele pille moet slikken zou het al nie voor mij moeten...

Goh, kort samengevat. Dat zijn medicijnen die al zijn goedgekeurd, die onderzoeken waar ik aan heb deelgenomen is gewoon om te zien wat voor bijeffecten je ervan krijgt. Het is dus niet dat ze zeggen, 'Hier jongen, net gemaakt. Geen idee waar het voor is en wat het kan doen, slik maar en hopelijk sterf je niet' En er is altijd een 50/50 kans dat je een placebo slikt. :p

Er is ook constant medisch toezicht. Maar ik snap je reactie wel. Het klinkt gewoon luguber onderzoek voor medicijnen. In ieder geval kan ik eerlijk zeggen door mijn ervaringen dat ze echt wel het beste met je voor hebben.

@ Dragonix, Iedereen mag deelnemen hoor. Er zaten steeds studenten en ook gewoon mensen die werken. Moest ik het kunnen combineren met werken zou ik het eerlijk gezegd wel opnieuw willen doen, maar dat gaat dus niet en daarvoor steeds verlof nemen zie ik niet zitten.

Gekke_Koerd

Legacy Member
geen hier ook geen tal van risico's met zich mee? ik dacht dat men enkel kerngezonde mensen aannam voor bepaalde experimenten, of is dit iets totaal anders?

Mathelas

Legacy Member
Je moet idd gezond zijn. Rokers mogen automatisch niet meedoen, mensen die constant medicijnen moeten nemen voor bijvoorbeeld een depressie mogen ook niet meedoen, je BMI moet ook normaal zijn,etc.

Risico's... Tja, ik ga ervanuit dat moest het echt zonder iets van risico's zijn die vergoeding een pak minder zou zijn. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en ik vond nooit dat ik het gevoel had dat er iets niet klopte of dat ik in gevaar was.

http://www.drug-uzgent.be/ Wat algemene informatie.

Tha_nOn

Legacy Member
voor de geïnteresseerden voor psychologie-experimenten (in de buurt van gent), je kan je op deze site aanmelden en inschrijven : https://experimetrix2.com/rug/

betaling is standaard 8euro per uur (dus halfuur = 4euro, etc etc)

ERP en fMRI-experimenten zijn altijd langere experimenten (soms ook beter betaald)
soms kan je ook meer verdienen omdat er een beloning vasthangt aan je performantie

lees wel altijd goed het bijschrift dat ge weet of er speciale vereisten zijn of dat ge ni in een experiment belandt dat ge ni wilt doen (bv pijn experimenten, hoewel da ni zo erg is als het klinkt:p anders geraakt da toch ni door de ethische comissie)

en als extra bonus kan het zelfs zijn dat ge bij mij experimenten komt doen :cool:

cuda

Legacy Member
Dragonix zei:
Is het enkel voor studenten of maakt dat op zich niet uit?
Kan iemand een link fzo plaatsen, aangezien ik geen student meer ben en ik niet direct bij een universiteit woon fzo :p
In de metro zie je bijna elke dag wel een advertentie vragend naar proefpersonen.

Mathelas

Legacy Member
In België wordt er helemaal niets afgetrokken voor de belastingen van die vergoeding. Is de reden waarom er ook redelijk wat Nederlanders mee doen hier.

McGregor

Legacy Member
Een paar keer al eens meegedaan aan onderzoeken van marketing (KU Leuven). Veel verdien je er niet mee, 8 euro voor om en bij de 50 minuten. Vragen moet je beantwoorden op een pc.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan