Archief - Opstellen CV: werkervaring/opleiding?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Ik ben een CV aan het opstellen, maar een paar dingen zijn niet zo duidelijk.

Werkervaring: hoe moet ik vorige werkervaringen opschrijven die ik maar zeer korttijdig heb gedaan? Ik heb al eerder studentenwerk gedaan voor maar een paar dagen of zelfs maar één dag. Hoe kan ik dit best opschrijven zonder dat het lijkt dat ik na een paar dagen ontslagen ben?

Opleiding: moeten opleidingen vermeld worden waarvoor geen diploma is behaald? Dit kan misschien ook een slechte indruk geven omdat ik 3 opleidingen heb gedaan waarvan ik geen diploma heb.

Het is een CV voor vakantiewerk op de hogeschool btw.

tom1

Legacy Member
Geen gaten in uw CV, dus zet al uw opleidingen erop (vat ze desnoods samen als het er teveel zijn).
Dagjobs zou ik niet apart vermelden, vermeld dan gewoon de algemene soort werk of de sector zodat het een langere periode is. Sowieso moet je alleen maar uw belangrijke werk-ervaringen in het vet zetten. De andere zijn gewoon om te tonen dat je niet hebt stilgezeten.

Stabby

Legacy Member
Thanks. Ik heb onder andere 4 keer vakantiewerk gedaan bij een verzekeringsmaatschappij, maar ik zou echt niet kunnen verwoorden wat mijn taken daar waren. Het was altijd wat anders, gewoon saai werk op de computer, maar een precieze beschrijving hiervan kan ik er echt niet meer over geven. Wat zou ik er dan best bijschrijven? Is het echt noodzakelijk om taken en verantwoordelijkheden te vermelden?

Chappii (oi22)

Legacy Member
Stabby zei:
Thanks. Ik heb onder andere 4 keer vakantiewerk gedaan bij een verzekeringsmaatschappij, maar ik zou echt niet kunnen verwoorden wat mijn taken daar waren. Het was altijd wat anders, gewoon saai werk op de computer, maar een precieze beschrijving hiervan kan ik er echt niet meer over geven. Wat zou ik er dan best bijschrijven? Is het echt noodzakelijk om taken en verantwoordelijkheden te vermelden?

Office management :)

jbreak

Legacy Member
Ik vermeld gewoon altijd het bedrijf, de duur en de functie. Geen omschrijving, daar moeten ze zelf maar achter vragen achteraf.

Ook bij een periode die maar 2 weken duurde in 2011 zet ik gewoon 'Periode: 2011'

Stabby

Legacy Member
Is dit een beetje deftig? Ik weet alleen niet hoe ik sommige functies best kan verwoorden. Wat is een beter woord voor rekkenvuller in een supermarkt? Hoe kan ik de functie in de studentenresto best omschrijven? En de functie voor het klaarzetten van een podium?

Juli 2004: Delhaize (Sint-Niklaas)
Functie:
Verantwoordelijkheden: rekken vullen.

Juli 2007, juli 2009, juli 2010, juli 2011: AG Insurance (Antwerpen Berchem)
Functie: Verzekeringsbediende
Verantwoordelijkheden: Office management.

Oktober 2008: Fietsenhersteldienst Universiteit Gent (Gent)
Functie: Fietsenhersteller
Verantwoordelijkheden: Fietsen herstellen.

November 2010: Studentenresto Universiteit Gent (Gent)
Functie:
Verantwoordelijkheden: opdienen, keuken opruimen.

14/15 oktober 2011: Arteveldehogeschool (Gent)
Functie:
Verantwoordelijkheden: Klaarzetten podium promotieviering

November-december 2011: Arteveldehogeschool (Gent)
Functie: Bediende
Verantwoordelijkheden: drankjes en snacks voorzien voor de info-avond voor de ouders van studenten.

Pfff, dit is zo simpel nog niet ze :p Ik heb ook eens een paar dagen op de wijngaarden gewerkt in Frankrijk, maar ik weet de bedrijfsnaam niet. Ik heb ook geen contract meegekregen, dus ik kan er niet achter komen.

Vrijwilligerswerk, mag dat er ook bij?

Mooncat

Legacy Member
Vrijwilligerswerk zeker erbij zetten aangezien dat echt wel een differentiator is voor een CV. Kortstondige opdrachten van een aantal dagen zou ik weglaten aangezien dat geen toegevoegde waarde heeft voor een CV.

Axdratic

Legacy Member
Vrijwilligerswerk heb ik ook op mijn CV, dit helpt inderdaad echt wel.

Stabby

Legacy Member
Bedankt! Mag het vrijwilligerswerk gewoon tussen de andere werkervaringen? (ik heb erbij vermeld dat het om vrijwilligerswerk gaat)

Voor opleidingen heb ik voorlopig dit:

Secundair Onderwijs

Latijn-Moderne Talen (SJKS Sint-Niklaas, 2007)

Vorige opleidingen hoger onderwijs

Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Universiteit Gent, 2007-2008)
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Nederlands (Universiteit Gent, 2008-2009)
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs – onderwijsvakken Engels en Frans (Arteveldehogeschool, 2009-2011)

Huidige opleiding hoger onderwijs

Bachelor in de audiologie (Arteveldehogeschool)

Is dit goed? Is het correct om telkens "bachelor in de..." te vermelden, ook al heb je geen diploma behaald?

Faun

Legacy Member
Ik heb zeker 7-8 verschillende vakantiejobs gedaan. Maar sommige met slechts korte periodes (bv in een tankstation zitten).
Laat die er gewoon van tussen en schuif uw datum van een andere vakantiejob of weekendjob wat op. Ik heb er een mooi aaneenlopende periode van 4 "mooie" vakantiejobs van gemaakt en nog nooit commentaar gehad. De meeste mensen weten trouwens ook niet meer precies welke maanden of jaren jij nu als jobstudent bij hen had gewerkt.

jbreak

Legacy Member
Stabby zei:
Is dit een beetje deftig? Ik weet alleen niet hoe ik sommige functies best kan verwoorden. Wat is een beter woord voor rekkenvuller in een supermarkt? Hoe kan ik de functie in de studentenresto best omschrijven? En de functie voor het klaarzetten van een podium?

rekken vuller is dus niet goed, vervang dit door vakkenvuller
in een studentenresto zou ik zeggen 'zaalhulp', 'keukenhulp' of 'kelner'? navenant uw functie daar.
bij uw verzekeringsbedrijf zou ik niet zeggen office management, maar gewoon accountancy of administratie (navenant uw functie daar).

botchla

Legacy Member
Vakkenvuller? Dat is zelfs nog slechter. Wat dacht je van logistiek bediende of magazijnier.

Ik vind je omschrijving vaak onnodig bvb bij fietsenhersteller .. Fietsen herstellen. Als ik zo een CV krijg zou ik het gevoel krijgen dat deze persoon een achterlijke lezer aanspreekt.

Indien interesse kan ik je mijn CV eens PMen met wat dummy data voor layout en ideeën. Stuur me dan een pm werk intussen al een tijdje ;).

Aangezien het voor een vakantiejob is moet het oké zijn maar nu ook geen gehele perfectie.

Ps: wat laat voor nog naar een vakantiejob te zoeken :).

Stabby

Legacy Member
botchla zei:
Vakkenvuller? Dat is zelfs nog slechter. Wat dacht je van logistiek bediende of magazijnier.

Magazijnier is goed, thanks!

Ik vind je omschrijving vaak onnodig bvb bij fietsenhersteller .. Fietsen herstellen. Als ik zo een CV krijg zou ik het gevoel krijgen dat deze persoon een achterlijke lezer aanspreekt.

Maja, wat moet ik dan schrijven? Als ik niets schrijf is de structuur niet meer gelijk met de andere werkervaringen die ik opschrijf.

Indien interesse kan ik je mijn CV eens PMen met wat dummy data voor layout en ideeën. Stuur me dan een pm werk intussen al een tijdje ;).

Zeker interesse, PM sent!

Ps: wat laat voor nog naar een vakantiejob te zoeken :).

Ze hebben nog maar net een e-mail gestuurd naar de studenten voor vakantiewerk en de deadline om alles door te sturen is 13 april, dus zeker niet te laat :)

Stabby

Legacy Member
Nog een laatste vraagje: ze hebben gevraagd om ook een motivatiebrief te sturen. Mag dit gewoon in de mail of zou ik het best in bijlage toevoegen?

SysRq

Legacy Member
botchla zei:
Vakkenvuller? Dat is zelfs nog slechter. Wat dacht je van logistiek bediende of magazijnier.

Of retail replenishment engineer of iets dergelijks, want geen zelfverheerlijkt beroep laat zich nog in de eigen taal aanspreken.:D

jbreak

Legacy Member
botchla zei:
Vakkenvuller? Dat is zelfs nog slechter. Wat dacht je van logistiek bediende of magazijnier.

Ik denk dat jij schandalig weinig afweet van jobs hoor. De term die de vdab gebruikt voor rekken vullen is wel degelijk vakkenvuller.

magazijnier = iemand die rondloopt in magazijn en klanten behelpt die komen leveren/afhalen = totaal iets anders

logistiek bediende = werken in een transportbedrijf = totaal iets anders.
Stabby zei:
Magazijnier is goed, thanks!
En het feit dat je dit volgt, getuigt van dezelfde onkunde.
have fun met voor schut te staan bij uw toekomstige werkgever :)

botchla

Legacy Member
@ Stabby: Mail sent met CV + motivatiebrief als voorbeeld.

jbreak, buiten het feit dat distributeurs intussen in mijn klantenportefeuille zitten, heb ik zelf 9 jaar vakantiewerk en halftijds gewerkt in een discounter (bij colruyt). De term daar is winkelbediende of magazijnier. Ik ben destijds zelfs aangenomen met die term op mijn contract.

Je kan het deel van de winkel waar producten uitgestald staan dan ook zien als het magazijn, waar iemand die de rekken vult de stock bijvult. Ik had die 9 jaar mijn oogkleppen ook niet op en deed mijn uiterste best om klanten bij te staan.

Logistiek, om wiki te quoten "Logistiek is het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom, en de wetenschap hierover".

De term past inderdaad iets minder bij het eindpunt van de goederenstroom, maar logistiek bediendes zijn vaak ook gewoon mensen die in verdeelcentra werken, grote magazijnen die uiteindelijk leven aan retailer.

Vakkenvuller klinkt mijn inziens gewoon stom, ook al is het misschien correct Nederlands.

Stabby

Legacy Member
Bedankt, botchla!

Zou ik de motivatiebrief gewoon in mijn mail schrijven of zouden ze dat echt als bijlage verwachten?

Racing_Genk

Legacy Member
Ps: wat laat voor nog naar een vakantiejob te zoeken .
Is dit serieus of...? :p

De meeste bedrijven beginnen nu pas te weten of ze in de zomer studenten nodig gaan hebben

botchla

Legacy Member
In mijn jobstudententijd (paar jaar geleden) waren tegen eind maart de beste jobs al weg regio Brussel rand. Zo had je aviapartner e.a. op de luchthaven die ong. 400-600 EUR meer verdienden als gemiddeld.

Ik stuurde altijd mijn CV'ke op begin/half februari en was er dus altijd op tijd bij :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan