Archief - Opleiding programmeertalen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dimio111

Legacy Member
Hey mensjes,

Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar een opleiding in programmeertalen.
Momenteel volg ik al een opleiding op zaterdag bij syntra, (html,css)
Maar ik zou dit graag uitbreiden met java of .net.

Ik neem aan als je html kent dat java een betere keuze is dan .net?
Ik praat ook over java en niet javascript om verwarring te vermijden. :-)

Dit zoek ik momenteel in avond, weekend of afstandsonderwijs.
NIET in zelfstudie.

Op dit moment werk ik nog als lasser, maar door een recente oogoperatie kan/mag ik dit niet blijven doen...
Hierdoor moet ik dus opzoek naar iets nieuws.
Als het een opleiding zou zijn waar een rva vrijstelling aan vast hangt. en die binnen de 2 maand start in dagopleiding is dit ook een oplossing voor mij.
Maar hier valt de vdab al buiten, want er is een wachtlijst van 4 maand...

Ik heb al naar volgende opleidingscentra gekeken= syntra, Cevora.
En hogeschool gent, erasmus brussel. (maar dit is informatica)
Dit houd in dat hier frans aan vast hangt. ik heb geen enkele kennis in het frans en dus een te grote achterstand, ook ligt deze taal mij geheel niet en ik weet dat ik daar dus nooit zal in slagen...

Ik hoop dat iemand hier wat afweet van deze opleidingen.

M.v.g.

Satkan

Legacy Member
Lol, als je frans je laat tegenhouden....
Ik zit momenteel TI te volgend aan HoGent, en ik heb ook maar slechte resultaten voor frans.
Maar om die reden zou ik toch nooit stoppen?

Anyways, on topic, net zoals mrkend54l hierboven een subtiele hint naar geeft... het beste zou hogeschool zijn.

R3L4X

Legacy Member
Je kan je ook uitschrijven voor Frans elk jaar en dan na je drie jaar Frans 1/2/3 afwerken, laat dat je niet tegenhouden om aan TI te beginnen.

dimio111

Legacy Member
Ben ik idd voor bereid, en heb hier al info voor opgevraagd.
Maar ik ging ervan uit dat ik nooit zou kunnen slagen als ik niet door het franse gedeelte geraak?
Het klinkt mss stom maar die reden houd me idd tegen om hogeschool te gaan volgen.
Ik heb in het middelbaar nooit frans gezien.
Hierdoor ken ik dus helemaal niets van frans, ik neem aan dat je op een hogeschool zelfs in het 1e jaar frans al enige voorkennis nodig hebt? :p
Avondschool frans geprobeerd, maar IT neem ik op als een spons. frans stoot ik af als 2 negatieve magneten :p

Reden 2 is het volgende, moest ik nu stoppen met werken krijg ik een uitkering van 90% tijdens mijn studies. (mits de studie op een vrijstelling kan rekenen)
Als ik binnen 2-3 maand stop met werken krijg ik nog maar 65%...
Geen idee hoe dit komt, maar dit zou dus niet voldoende zijn. dus moet ik binnen de 2 maand kunnen starten. anders kan ik een dagopleiding op mijnen buik schrijven.
Dan is de enige oplossing nog avond of weekendonderwijs.

MrKend54l

Legacy Member
Ik zou mij zeker niet laten tegenhouden door frans. Zo extreem moeilijk is het niet en mits een beetje ervoor te werken lukt een 10 makkelijk.

dimio111

Legacy Member
ok na jullie advies heb ik maar is contact opgezocht met erasmus en hogent.
Dan maar even een reactie van hun afwachten.
Om daar te starten moet ik sowieso wachten tot februari of september 2013...

Tot dan heb ik nog even een vraag, puur profesioneel gezien wat is het slimste om te combineren.
.net c# met html/css.
Of
Enterprise java met html/css.
Aangezien ik ga proberen via vdab cursus te volgen tot er meer duidelijkheid komt i.v.m. de hogescholen.

Heeft verder iemand ervaring met leerstad? en dan de opleiding graduaat informatica in avond onderwijs.

sorry voor de vele vragen, maar ik zoek hier allemaal al heel erg lang op, en ik hoop nu een aantal mensen aan te treffen die zelf hier al ervaring mee hebben in een soortgelijke situatie...

Bv202

Legacy Member
Ik weet niet of hogeschool en een bachelor wel een goed idee is. Ik ga er vanuit dat je van BSO komt en bovendien al even gestopt bent met school, dan gaat een bachelor best moeilijk worden en misschien wel geld- en tijdverspilling (de kans is zéér groot dat je niet op alles van de eerste keer gaat slagen en er 4-5 jaar over gaat doen).

De graduaat lijkt me dan een beter idee. Dat kan eenvoudiger in avondschool, is iets simpeler qua leerstof en bevat (bijna) alleen informaticavakken. Na een graduaat kan je via een extra jaar nog een bachelor halen.

Opleidingen van de VDAB en Syntra zijn waardeloos in de IT. Je bent letterlijk niets met een cursus HTML.

dimio111

Legacy Member
Bv202 zei:
Ik weet niet of hogeschool en een bachelor wel een goed idee is. Ik ga er vanuit dat je van BSO komt en bovendien al even gestopt bent met school, dan gaat een bachelor best moeilijk worden en misschien wel geld- en tijdverspilling (de kans is zéér groot dat je niet op alles van de eerste keer gaat slagen en er 4-5 jaar over gaat doen).

De graduaat lijkt me dan een beter idee. Dat kan eenvoudiger in avondschool, is iets simpeler qua leerstof en bevat (bijna) alleen informaticavakken. Na een graduaat kan je via een extra jaar nog een bachelor halen.

Opleidingen van de VDAB en Syntra zijn waardeloos in de IT. Je bent letterlijk niets met een cursus HTML.

De opleidingen apart zijn idd niet zo heel nuttig.
Maar ik ken al een aantal mensen die meerdere van deze cursussen wisten te combineren. en hierdoor wel iets konden betekenen in de IT wereld.
akkoord ze zijn niet de beste keuze, maar waardeloos zou ik ze niet noemen.

bovendien hou ik me met vdab en syntra bezig gwn tussendoor tot dat ik een echte nuttige oplossing gevonden heb hoor. :-)

Die graduaten zijn die trouwens in dagopleiding te doen?
Ik vind deze in oost-vlaanderen enkel in avondonderwijs. en dat is best moeilijk te combineren voor mij.

nvm. graduaat is volwassenonderwijs, en dus enkel buiten de kantooruren...
als ik men huidige job zou houden is dat dus enorm moeilijk. (soms 60uren week...)
En een nieuwe job zoeken om dit te gaan combineren is eigenlijk ook best stom en onbegonnen werk op dit moment.
Ik zoek dus iets in dagopleiding waarbij uiteraard vrijstelling van de rva mogelijk is...

Nerathas

Legacy Member
Toegepaste Informatica aan Howest(Brugge) heeft geen talen meer in het pakket.
Dus met i.v.m Frans hoef je zeker geen zorgen te maken.

Best grappig, ik heb vroeger ook gewerkt als lasser gedurende een periode van 5 jaar.

Had ook eerst iets gevolgd aan Syntra West maar ik vond het niveau van de opleiding zeer ondermaats en onvoldoende.

Ik had heb toen gekozen om mijn full time job te stoppen en verder te gaan studeren.

Normaal gezien is er ook een optie om dezelfde cursus te doen via online (thuis 4 jaar i.p.v 3 jaar) met hier en daar wat avond lessen.


Voor knelpunt beroepen kun je een volwaardige uitkering krijgen als je terug verder gaat studeren. Iedere jaar wordt deze lijst herzien dus hier moet je zeker voor gaan informeren indien je dit zou overwegen.

En zoals hierboven vermeld is het zeker niet gemakkelijk om deze stap te maken. Ik had in het verleden een TSO diploma (mechanische vormgevingstechnieken) maar met voldoende inzet ben ik er zonder enige problemen geraakt in de periode van 3 jaar.

Maar wees realistisch, voor mij zou het onmogelijk geweest zijn om een bachelor (4 jarig traject waar je thuis het meeste doet) + een full time job te combineren. Het valt zeker niet te onderschatten maar het was iedere zweet druppel waard. Ik wou echt verandering en dat heb ik gekregen na drastische beslissingen :D

Als je vragen hebt laat het mij gerust weten!

Bv202 zei:
Ik weet niet of hogeschool en een bachelor wel een goed idee is. Ik ga er vanuit dat je van BSO komt en bovendien al even gestopt bent met school, dan gaat een bachelor best moeilijk worden en misschien wel geld- en tijdverspilling (de kans is zéér groot dat je niet op alles van de eerste keer gaat slagen en er 4-5 jaar over gaat doen).

De graduaat lijkt me dan een beter idee. Dat kan eenvoudiger in avondschool, is iets simpeler qua leerstof en bevat (bijna) alleen informaticavakken. Na een graduaat kan je via een extra jaar nog een bachelor halen.

Opleidingen van de VDAB en Syntra zijn waardeloos in de IT. Je bent letterlijk niets met een cursus HTML.

Sluit me hier ook bij aan. Vier jaar geleden heb ik ook een opleiding gevolgd bij Syntra West en tevreden was ik niet. Ik had telkens het gevoel dat alles te beperkt was.

En het valt inderdaad niet te onderschatten, van de 100 tal studenten in het eerste jaar toegepaste informatica bleven er maar +- 30 over na graduation. Zelf had ik een technische opleiding gevolgd en had ik 5 jaar werk ervaring als lasser erop wat resulteerde in een enorme achterstand t.o.v de andere studenten. Maar waar voldoende wil is, is (meestal) een weg.

jawadde001

Legacy Member
Nerathas zei:
Toegepaste Informatica aan Howest(Brugge) heeft geen talen meer in het pakket.
Dus met i.v.m Frans hoef je zeker geen zorgen te maken.

Je had dus geen Frans in het lessenpakket op de hogeschool en je middelbaar Frans zal ook maar matig geweest zijn (tenminste dat leid ik af uit je TSO-opleiding). Heb/had jij dan geen problemen om werk te vinden, wetende dat er heel vaak meertaligheid gevraagd wordt?

nameless

Legacy Member
Nerathas zei:
Voor knelpunt beroepen kun je een volwaardige uitkering krijgen als je terug verder gaat studeren. Iedere jaar wordt deze lijst herzien dus hier moet je zeker voor gaan informeren indien je dit zou overwegen.

Ik ben precies niet een voorstander van dat systeem, dus als je eerst een tijdje gaat werken voor je met je studies start(voor een knelpunt beroep) dan krijg je een uitkering.
Toch wel een beetje een scheve situatie voor de studenten die dit niet krijgen.

Nerathas

Legacy Member
jawadde001 zei:
Je had dus geen Frans in het lessenpakket op de hogeschool en je middelbaar Frans zal ook maar matig geweest zijn (tenminste dat leid ik af uit je TSO-opleiding). Heb/had jij dan geen problemen om werk te vinden, wetende dat er heel vaak meertaligheid gevraagd wordt?

In de regio vlaanderen wordt er helemaal geen franse talen kennis verwacht dus hier had ik zeker geen problemen mee.

Zelfs toen ik verschillende vacatures in Brussel bekeek was het Frans/Engels of Nederlands/Engels.

Dus als je twee talig bent is er niet echt een probleem. En over Frans gesproken het is idd onvoldoende, maar ik zal volgend jaar waarschijnlijk een cursus Frans volgen (gewoon uit interesse en zou graag 3 talig zijn).

nameless zei:
Ik ben precies niet een voorstander van dat systeem, dus als je eerst een tijdje gaat werken voor je met je studies start(voor een knelpunt beroep) dan krijg je een uitkering.
Toch wel een beetje een scheve situatie voor de studenten die dit niet krijgen.

Tja ik geef je geen ongelijk het is nogal een raar systeem. Maar in mijn situatie was het echt een godsgeschenk :D .

dimio111

Legacy Member
Mijn ouders konden nooit hogere studies betalen. En voor een beurs kwam ik nooit in aanmerking.
Dat systeem zorgt er dus wel voor dat je nog voor jezelf een zeker toekomst kan verzorgen.
Volledig mee eens dat het niet zo eerlijk is tegenover andere studenten.
Maar is het eerlijk voor de jeugd die wil gaan studeren en niet kan? :-)

@nerathas, jij hebt dus de dagopleiding bachelor gedaan? En niet het avondonderwijs graduaat toch?
Brugge is best ver om dagelijks te doen :-p
Maar laat ons zeggen dat de wil groot is. En wat moet dat moet. Ik zal het dus zeker bekijken.

Sent from my iPhone using Tapatalk.

Razors

Legacy Member
Ik volg nu ook ICT aan de hogeschool en het frans dat wij zien stelt echt niet veel voor. Het voordeel aan een hogeschool is dat deze doorgaans beginnen van 0 maar de leercurve stijgt snel.

Wij krijgen ook een soort van boekhouden, geen idee of je hier al enige kennis van hebt maar ook hier starten ze van 0.

Op het examen is dit voor frans gewoon veel vocabulaire, het voordeel is dat je dit wel van buiten kunt leren zonder het echt te moeten begrijpen.

dimio111

Legacy Member
Razors zei:
Ik volg nu ook ICT aan de hogeschool en het frans dat wij zien stelt echt niet veel voor. Het voordeel aan een hogeschool is dat deze doorgaans beginnen van 0 maar de leercurve stijgt snel.

Wij krijgen ook een soort van boekhouden, geen idee of je hier al enige kennis van hebt maar ook hier starten ze van 0.

Op het examen is dit voor frans gewoon veel vocabulaire, het voordeel is dat je dit wel van buiten kunt leren zonder het echt te moeten begrijpen.

mjah ik heb idd al 2 hogescholen gevonden waar gwn geen frans gegeven wordt.
Maar door dit gesprek op te starten ben ik me wel beginnen afvragen hoe groot men achterstand zal zijn op de rest van de studenten.

zoals eerder hier al vermeld kom ik uit het bso. en intussen al 5 jaar niet meer gestudeerd.
Nu is het wel zo dat alles wat me interesseert dat ik daar geen problemen verwacht. ook de opleiding bij syntra heeft mss een lager niveau. maar ik moet hier helemaal geen moeite in stoppen om voor te lopen op de rest...

Op IT heb ik wel al wat kennis, maar ik weet niet wat voor achterstand ik moet verwachten voor de rest. maar dat moet ik dan maar ondervinden als ik het probeer. :-)

MrKend54l

Legacy Member
dimio111 zei:
mjah ik heb idd al 2 hogescholen gevonden waar gwn geen frans gegeven wordt.
Maar door dit gesprek op te starten ben ik me wel beginnen afvragen hoe groot men achterstand zal zijn op de rest van de studenten.

zoals eerder hier al vermeld kom ik uit het bso. en intussen al 5 jaar niet meer gestudeerd.
Nu is het wel zo dat alles wat me interesseert dat ik daar geen problemen verwacht. ook de opleiding bij syntra heeft mss een lager niveau. maar ik moet hier helemaal geen moeite in stoppen om voor te lopen op de rest...

Op IT heb ik wel al wat kennis, maar ik weet niet wat voor achterstand ik moet verwachten voor de rest. maar dat moet ik dan maar ondervinden als ik het probeer. :-)

Als je hogeschool gaat doen bereid u dan maar voor op een pak wiskunde waar ge u tanden op zult stukbijten.
Haalbaar is het zeker, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een syntra opleiding.

Emerxill

Legacy Member
dimio111 zei:
Tot dan heb ik nog even een vraag, puur profesioneel gezien wat is het slimste om te combineren.
.net c# met html/css.
Of
Enterprise java met html/css.
Aangezien ik ga proberen via vdab cursus te volgen tot er meer duidelijkheid komt i.v.m. de hogescholen.
Maakt niet uit, er worden quasi evenveel webapplicaties in .net als in java gemaakt. Kies de taal die jou het best past.

Razors

Legacy Member
dimio111 zei:
mjah ik heb idd al 2 hogescholen gevonden waar gwn geen frans gegeven wordt.
Maar door dit gesprek op te starten ben ik me wel beginnen afvragen hoe groot men achterstand zal zijn op de rest van de studenten.

zoals eerder hier al vermeld kom ik uit het bso. en intussen al 5 jaar niet meer gestudeerd.
Nu is het wel zo dat alles wat me interesseert dat ik daar geen problemen verwacht. ook de opleiding bij syntra heeft mss een lager niveau. maar ik moet hier helemaal geen moeite in stoppen om voor te lopen op de rest...

Op IT heb ik wel al wat kennis, maar ik weet niet wat voor achterstand ik moet verwachten voor de rest. maar dat moet ik dan maar ondervinden als ik het probeer. :-)

Volgens mij hangt uw achterstand echt af van vak tot vak. Zo denk ik dat je bij frans niet al te veel zult hebben omdat ze daar echt van 0 beginnen. De meeste boeken voorzien een soort van zelfstudie zodat je jezelf kan bijschaven waar je minder goed in bent.

Zoals in de andere post al werd gezegd is wiskunde wel een harde brok. Ze gaan er in de lessen redelijk snel door waardoor een goede basis wiskunde geen overbodige luxe is. Ikzelf heb bv die basis niet maar de cursus leent zich tot zelfstudie.

Waar ik naartoe wil: Motivatie is alles.

PHPFreak1977

Legacy Member
Bv202 zei:
Ik weet niet of hogeschool en een bachelor wel een goed idee is. Ik ga er vanuit dat je van BSO komt en bovendien al even gestopt bent met school, dan gaat een bachelor best moeilijk worden en misschien wel geld- en tijdverspilling (de kans is zéér groot dat je niet op alles van de eerste keer gaat slagen en er 4-5 jaar over gaat doen).

De graduaat lijkt me dan een beter idee. Dat kan eenvoudiger in avondschool, is iets simpeler qua leerstof en bevat (bijna) alleen informaticavakken. Na een graduaat kan je via een extra jaar nog een bachelor halen.

Opleidingen van de VDAB en Syntra zijn waardeloos in de IT. Je bent letterlijk niets met een cursus HTML.

Als je weet dat werkgevers zeer kieskeurig zijn en zeer hoge eisen stellen (vooral in de IT-wereld), dan mag je al goeie papieren voorleggen vooraleer je een job gaat vinden, zeker in tijden van crisis. Lees: een mooi diploma (liefst bachelor of master en enkele jaren ervaring). Indien je dit niet hebt, dan wordt het zeer moeilijk of je moet zeer veel geluk hebben...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan