Archief - Omzet checken venootschappen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

die_another_day

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Bedrijfswinst. In mijn 2 gevallen die ik opgezocht heb was dit 25.000eur,
niet veel als je weet dat het telkens 2 zaakvoerders zijn.

Die mensen hebben dus officieel 25.000 / 12 / 2 = 1041eur netto per maand.
Als je op die basis een hypothecaire lening gaat aanvragen, zal je niet ver komen.

Nog veel raarder is dat dat ene restaurant 720.000eur bruto omzet heeft ieder jaar :)

Hoe groot zijn de beschikbare reserves?

Kandul

Legacy Member
Plaats gewoon de jaarrekeningen hier, het zal gemakkelijker zijn om jou te helpen met jouw vragen als iedereen zelf kan lezen.

kay-gell

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Miljoenen zwart geld opzij zetten en dan daarmee een villa kopen.
Zou dat ook niet ooit uitkomen of ben ik nu naïef :D

Dude, nogmaals.
Winst is wat er overblijft NA alles.
Dus loon, uitkering reserves, onkosten, etc...
En op die winst word je nog eens belast dus is het niet altijd interessant om veel winst te maken.

PerkelePride

Legacy Member
Een deel van die villa kan men ook inbrengen als kost (als kantoorruimte of dergelijjke). Er kan ook een (relatief groot) deel van de aankoop van nen dikke bmw 7 als kost worden ingegeven (= bedrijfswagen, bij eenmanzaak mag je voor zowel aankoop als verbruik 75% inbrengen als kost),.. zo kan je natuurlijk veel kosten maken op je vennootschap en bijgevolg toch 'arm' zijn op papier.

AsusV

Legacy Member
JPV zei:
Dubbelpunt, eerst eens een basiscursus boekhouden volgen vooraleer zo'n conclusies te trekken. Het kan zijn dat ze miljoenen overgeschreven hebben op hun privé-rekening en toch maar 25000 euro bedrijfswinst gemaakt hebben :).

Dit kan je wel terugvinden in de balans natuurlijk.

Dubbelpunt

Legacy Member
kay-gell zei:
Dude, nogmaals.
Winst is wat er overblijft NA alles.
Dus loon, uitkering reserves, onkosten, etc...
En op die winst word je nog eens belast dus is het niet altijd interessant om veel winst te maken.

Het ging over deze zin 'dude':

Het kan zijn dat ze miljoenen overgeschreven hebben op hun privé-rekening


Iets wat volgens mij niet kan.

Hoe komt een zelfstandige aan die zogenaamde miljoenen? Als je dat niet aangeeft, kan je daarmee ook geen huisje kopen met 100.000eur voorschot zwart geld. Zulke zaken, dat komt uit hoor.

samsonite

Legacy Member
@Duppelpunt Wat is uwe vraag eigenlijk?
en adhv een jaarrekening gaat ge niet kunnen bewijzen ofdat iemand sjoemelt of niet.

GiJay

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Het ging over deze zin 'dude':

Het kan zijn dat ze miljoenen overgeschreven hebben op hun privé-rekening


Iets wat volgens mij niet kan.

Hoe komt een zelfstandige aan die zogenaamde miljoenen? Als je dat niet aangeeft, kan je daarmee ook geen huisje kopen met 100.000eur voorschot zwart geld. Zulke zaken, dat komt uit hoor.

Kan geen jaarrekening lezen maar weet het wel beter.

/facepalm

Dubbelpunt

Legacy Member
samsonite zei:
@Duppelpunt Wat is uwe vraag eigenlijk?
en adhv een jaarrekening gaat ge niet kunnen bewijzen ofdat iemand sjoemelt of niet.

Ik heb eigenlijk geen vraag meer. Al mijn vragen zijn beantwoord, waarvoor dank :)

Anoniem15

Legacy Member
Bedrijfswinst is niet gelijk aan het loon dat je aan jezelf laat uitkeren in je BVBA.

Je kan jezelf bijvoorbeeld elke maand 1000 euro uitkeren als loon, en je BVBA kan een bedrijfswinst hebben van 30.000 euro per jaar. Maar toch kan je met een dikke bak rondrijden en niks te kort komen als je zoveel mogelijk van deze zaken koopt op je BVBA.

Daar komt het eigenlijk op neer bij het hebben van een vennootschap.

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik zou dat risico nooit durven nemen. Vrienden van mij doen dat ook niet.
Als de bvba niet meer draait, mag je worst case scenario je wagen, gsm, laptop, huisje, ... terug afgeven.

Daar sta je dan op je 45e zonder wagen of onderdak.
De meeste mensen die ik ken, splitsen dit allemaal zoveel mogelijk zodanig dat er nog verder geleefd kan worden als het verkeerd zou gaan. Nogmaals, de meeste die ik ken hebben hun huis op een ander adres dan de bvba en het huis wordt ook afbetaald zonder tussenkomst van de bvba.

Anoniem15

Legacy Member
Waarom zou je je huis kwijt zijn? Je huis zal nooit volledig eigendom zijn van je BVBA, zou trouwens ook enorm dom zijn om dit te doen. Je kan wel een deel van je huis (bv bureau) verhuren aan je BVBA. Je eigen huis betaal je dan toch af met het loon dat je krijgt van je BVBA en dit kan je ook nog eens aftrekken van je personenbelasting.

Als je je BVBA failliet laat verklaren ben je privé eigenlijk niets kwijt.

Dubbelpunt

Legacy Member
Ook niet dat deel van je huis dat verhuurd werd aan de bvba?

vanrumst

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Ook niet dat deel van je huis dat verhuurd werd aan de bvba?
ja, dat wel, dat komen ze met een bulldozer eruit halen :)

serieus nu: neen, je verhuurd het, dus de "verhuurder" heeft niets te maken met wie het "huurde".

[B]Rocketeer

Legacy Member
Neen dat deel is JOUW eigendom het bedrijf HUURT enkel dat deel.
Lol -> dom om gsm, internet, wagen,... op naam van het bedrijf te zetten?

Juist enorm slim als ge een bvba hebt.
Je hebt voor dit alles slechts een VAA te betalen.
Ge moogt mij eens uitleggen waarom het verstandig is om dit alles privé te kopen?

Dan moet je enorm veel uit je bedrijf trekken om hetzelfde privé te bekostigen.
Totaal geen enkele fiscale optimalisatie.

Je moet uit het bedrijf halen wat je zelf nodig hebt.
Dus niet meer loon uitkeren dan nodig, geen onnodige kosten maken (kosten om kosten te maken is nutteloos).
Ge zijt zelfstandige hé met de risico's.

Als ge alles privé wilt hebben, moet ge werknemer in loondienst blijven.
En die met een bedrijfswagen zijn dan ook alles kwijt als ze zonder job zitten ;)

*edit* vanrumst was mij voor*edit*

Dubbelpunt

Legacy Member
vanrumst zei:
ja, dat wel, dat komen ze met een bulldozer eruit halen :)

serieus nu: neen, je verhuurd het, dus de "verhuurder" heeft niets te maken met wie het "huurde".


Dus eigenlijk heb je geen enkel risico als bvba?

Stel dat je een lening voor uw zaak aangaat (meestal een groot bedrag) en je kan dit niet terugbetalen omdat de zaak niet goed draait, wat gebeurt er dan?

Racing_Genk

Legacy Member
Dan hebben de schuldeisers pech, ze gaan niet op uw privé vermogen beroep kunnen doen. Tenzij in uitzonderlijke gevallen waar het duidelijk is dat het door een grove fout/opzettelijke verarming is ofzo dat je de lening niet kan terugbetalen

[B]Rocketeer

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Dan hebben de schuldeisers pech, ze gaan niet op uw privé vermogen beroep kunnen doen. Tenzij in uitzonderlijke gevallen waar het duidelijk is dat het door een grove fout/opzettelijke verarming is ofzo dat je de lening niet kan terugbetalen

Alsook in de eerste 3 jaren met bvba ben je hoofdelijk aansprakelijk :)
En de trend is ook om bij nieuwe leasing een contract te tekenen dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schuld van de leasing -> danku crisis

In theorie altijd leuk, in de praktijk heb je geen keuze omdat elke leasingmaatschappij/bank hetzelfde toepast.


Maak het zelf mee:
* eerste leasing niets hoofdelijk aansprakelijk of voorschot moeten betalen (bedrijf was toen 6 maand draaiende)
* nu 4j later en een bedrijf met mooie cijfers -> enkel goedkeuring leasing mits 15% voorschot en hoofdelijk aansprakelijk.

Staat ge dan schoon hé in tijden van crisis.
Bvba in theorie, in de praktijk weinig of geen keuze. Het moment dat je dus het risico neemt en blijft geloven in je bedrijf.

Time

Legacy Member
Dubbelpunt, volg eens een cursus boekhouden man... Je bent al meer dan een jaar bezig met threads als deze en aan je vragen te zien heb ik de indruk dat je kennis eerder nog verder achteruit boert. :x

Soit, het echte correctie en volledige antwoord op je openingspost heb je blijkbaar nog niet eens gekregen. In België kan je een vennootschap oprichten met beperkte aansprakelijkheid. Dat wil zeggen dat als je vennootschap overkop gaat, het bij de vennootschap eindigt. Je mag nog miljoenen privé hebben, als je vennootschap failliet gaat met miljoenen schulden, blijft je privévermogen onaangetast. Daar zijn een paar uitzonderingen op, bv als de curator bewijst dat je failliet ging binnen de drie jaar wegens een slecht opgesteld financieel plan.

Voor die beperkte aansprakelijkheid en buffer tussen je bedrijfs- en privévermogen betaal je een prijs: transparantie. Vennootschappen zijn verplicht om jaarlijks een jaarrekening neer te leggen waarin iedereen de kerncijfers van hun vennootschap kan raadplegen. Een jaarrekening van een gewoon standaard bedrijf kan in een verkort of in een volledig schema (zie je rechtsboven 'VKT' of 'VOL'). Bij verkort schema hoef je in de samengevatte resultatenrekening enkel je brutowinstmarge te vermelden, bij volledig schema ben je verplicht de samenstelling daarvan ook te vermelden: omzet en kosten. Volledig schema is verplicht bij grote ondernemingen, kleine mogen het bij een verkort houden.

Maw, als je weet dat de bakker om de hoek met een vennootschap werkt, zal je meestal zijn omzet nog niet kunnen zien, het hangt er een beetje vanaf hoe wakker zijn boekhouder is. In bepaalde sectoren is de omzet bijna staatsgeheim, weten welke marge je concurrent hanteert kan bepalend zijn voor je eigen prijsstrategie, met gewoon de brutomarge weet je niks, je hebt de omzet nodig om de procentuele marge te kunnen berekenen. Ik ken een dossier waar we eigenlijk verplicht zijn de omzet te publiceren (volledig schema), maar dat niet doen op uitdrukkelijke eis van de klant, bouwsector. Da's al jaren, de administratie klaagt daar niet over, wat eigenlijk gewoon hun falen etaleert want met een simpele query in hun databanken haal je die overtreders er zo uit.

Jouw omzet zal normaal gezien dus nooit publieke info zijn omdat jij waarschijnlijk altijd een kleine vennootschap zult blijven.
Fisconetplus 3.1.7 - Federale Overheidsdienst Financiën

Als je voorbeelden wil zien. Geef deze eens in op Balanscentrale:
Dit is mijn bakker: 0829.314.366, die publiceren hun omzet wel.
De vennootschap van Rudy De Leeuw, waarmee hij van de notionele profiteert, kiest ervoor om die niet te publiceren: 0466.085.790. Zolang je klein bent, heb je het recht om die omzet en 60-kosten weg te laten.
[B]Rocketeer;16868756 zei:
Alsook in de eerste 3 jaren met bvba ben je hoofdelijk aansprakelijk :)
En de trend is ook om bij nieuwe leasing een contract te tekenen dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schuld van de leasing -> danku crisis
Lol, ik heb wekelijks zo'n contracten vast, dit ben ik nog niet tegengekomen. Zie je dat bij verschillende sectoren?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan