Dubbelpunt, volg eens een cursus boekhouden man... Je bent al meer dan een jaar bezig met threads als deze en aan je vragen te zien heb ik de indruk dat je kennis eerder nog verder achteruit boert.
Soit, het echte correctie en volledige antwoord op je openingspost heb je blijkbaar nog niet eens gekregen. In België kan je een vennootschap oprichten met beperkte aansprakelijkheid. Dat wil zeggen dat als je vennootschap overkop gaat, het bij de vennootschap eindigt. Je mag nog miljoenen privé hebben, als je vennootschap failliet gaat met miljoenen schulden, blijft je privévermogen onaangetast. Daar zijn een paar uitzonderingen op, bv als de curator bewijst dat je failliet ging binnen de drie jaar wegens een slecht opgesteld financieel plan.
Voor die beperkte aansprakelijkheid en buffer tussen je bedrijfs- en privévermogen betaal je een prijs: transparantie. Vennootschappen zijn verplicht om jaarlijks een jaarrekening neer te leggen waarin iedereen de kerncijfers van hun vennootschap kan raadplegen. Een jaarrekening van een gewoon standaard bedrijf kan in een verkort of in een volledig schema (zie je rechtsboven 'VKT' of 'VOL'). Bij verkort schema hoef je in de samengevatte resultatenrekening enkel je brutowinstmarge te vermelden, bij volledig schema ben je verplicht de samenstelling daarvan ook te vermelden: omzet en kosten. Volledig schema is verplicht bij grote ondernemingen, kleine mogen het bij een verkort houden.
Maw, als je weet dat de bakker om de hoek met een vennootschap werkt, zal je meestal zijn omzet nog niet kunnen zien, het hangt er een beetje vanaf hoe wakker zijn boekhouder is. In bepaalde sectoren is de omzet bijna staatsgeheim, weten welke marge je concurrent hanteert kan bepalend zijn voor je eigen prijsstrategie, met gewoon de brutomarge weet je niks, je hebt de omzet nodig om de procentuele marge te kunnen berekenen. Ik ken een dossier waar we eigenlijk verplicht zijn de omzet te publiceren (volledig schema), maar dat niet doen op uitdrukkelijke eis van de klant, bouwsector. Da's al jaren, de administratie klaagt daar niet over, wat eigenlijk gewoon hun falen etaleert want met een simpele query in hun databanken haal je die overtreders er zo uit.
Jouw omzet zal normaal gezien dus nooit publieke info zijn omdat jij waarschijnlijk altijd een kleine vennootschap zult blijven.
Fisconetplus 3.1.7 - Federale Overheidsdienst Financiën
Als je voorbeelden wil zien. Geef deze eens in op Balanscentrale:
Dit is mijn bakker: 0829.314.366, die publiceren hun omzet wel.
De vennootschap van Rudy De Leeuw, waarmee hij van de notionele profiteert, kiest ervoor om die niet te publiceren: 0466.085.790. Zolang je klein bent, heb je het recht om die omzet en 60-kosten weg te laten.
[B]Rocketeer;16868756 zei:
Alsook in de eerste 3 jaren met bvba ben je hoofdelijk aansprakelijk

En de trend is ook om bij nieuwe leasing een contract te tekenen dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schuld van de leasing -> danku crisis
Lol, ik heb wekelijks zo'n contracten vast, dit ben ik nog niet tegengekomen. Zie je dat bij verschillende sectoren?