Archief - Omzet checken venootschappen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik heb gehoord dat je de bruto omzet van andere venootschappen kan nakijken op een website. Waar vind ik deze informatie? Weet er dat iemand? Is dit voor alle bvba's, vzw's en eenmanszaken? Kan je zoeken op naamgeving of moet je het adres kennen?

Uiteraard, als dit kan, wil ik wel eens kijken naar mijn collega's en zelfs vrienden van mij, maar aan de andere kant snap ik niet waarom dit publiek bekend is. Ik zou niet graag weten dat iedereen mijn omzet kent, ik ken toch ook niet het loon van iedereen?

SoYeah

Legacy Member
Je kan niet zien hoeveel 1 personeelslid/bestuurder verdient. Je krijgt enkel het aggregaat te zien onder rubriek 'Personeelskosten'. De loondetails van iedere werknemer is privaat en wordt niet zomaar tentoongesteld op het internet hoor. Trouwens, een eenmanszaak legt geen jaarrekening neer, idem dito voor een kleine gcv. Wel kan je bv. eventuele dividenduitkeringen bekijken bij een bvba, nv ofzo.

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik heb het eens opgezocht voor een bekende zaak hier.
Wat betekenen deze posten?
Hoe kan je afleiden of dit een bloeiende zaak is of een slecht draaiende zaak?

Die schulden vind ik bijvoorbeeld raar, wat kan dat zijn?
Het gebouw dat nog moet afbetaald worden?


Passiva
Eigen vermogen 42.000
Overgedragen winst 35.000
Schulden 350.000

Omzet 720.000
Bedrijfswinst 25.000

Netto boekwaarde per einde vh boekjaar 365.000

rscaboy

Legacy Member
Die jaarrekeningen woeden gepubliceerd om na te gaan of een onderneming solvabel is. Als je als bedrijf een dienst of product levert aan een ander bedrijf kan je nagaan hoe de zaken gaan om wanbetaling en dergelijke te vermijden.

edit
Schulden kunnen meer dan een gebouw zijn, denk maar aan leningen voor bedrijfswagens,machinepark, openstaande facturen, achterstallige rsz bijdragen,...

Dubbelpunt

Legacy Member
rscaboy zei:
edit
Schulden kunnen meer dan een gebouw zijn, denk maar aan leningen voor bedrijfswagens,machinepark, openstaande facturen, achterstallige rsz bijdragen,...

Inderdaad. Thanks.

ps: wel een beetje raar dat ik een voorbeeld gevonden heb met een jaaromzet van 720.000 en een bedrijfswinst van maar 25.000 // toch wel een serieus verschil neen? :s

Dubbelpunt

Legacy Member
rscaboy zei:
Die jaarrekeningen woeden gepubliceerd om na te gaan of een onderneming solvabel is. Als je als bedrijf een dienst of product levert aan een ander bedrijf kan je nagaan hoe de zaken gaan om wanbetaling en dergelijke te vermijden.

Wat is dan eigenlijk het belangrijkste (getal of post) naar waar je moet kijken?

mathieu

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Wat is dan eigenlijk het belangrijkste (getal of post) naar waar je moet kijken?

Hangt er van af wat je wilt weten. Voor de beoordeling van een onderneming kan je je niet baseren op 1 getal omdat dit in de meeste gevallen bijna niets zegt. Het is niet omdat een onderneming veel schulden heeft dat het daarom "slecht" bezig is.

Kowalskii

Legacy Member
Om je een beeld te schetsen van de situatie van een onderneming kan je best een aantal ratio's berekenen, dewelke je best berekent hangt af van wat je wil weten uiteraard ;)

Dubbelpunt

Legacy Member
Dat is waar. De omzet zegt ook eigenlijk niets.
Daarom zou ik gaan voor het getal 'bedrijfswinst' maar dat is altijd relatief laag bij de meeste.

kay-gell

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Dat is waar. De omzet zegt ook eigenlijk niets.
Daarom zou ik gaan voor het getal 'bedrijfswinst' maar dat is altijd relatief laag bij de meeste.

Dat is nogal logisch omdat ge op die winst belast wordt.
De meeste van mijn klanten maken weinig winst maar verdienen toch goed hunne boterham.

Overigens zelfs als er maar één persoon in een bvba zit kan je nog weinig afleiden uit die zijn loon.
Zijn loon kan ook ook verder uitgekeerd worden via een managementvennotschap of hij kan inkomsten in een andere vennootschap vastgoed opbouwen waarin hij dan weer inkomsten krijgt.
Dan heb je nog de groepsverzekering, kosten,verhuur van bureauruimte,...

Dubbelpunt

Legacy Member
Het is toch via die post dat je een hypothecaire lening kan aangaan? Dus als die post laag is, kan je toch moeilijk een zware hypothecaire lening aangaan voor een kast van een villa?

Conradus

Legacy Member
Welke post? En je kan ook nog altijd een andere vorm van zekerheid geven bovenop die van je vennootschap.

Dubbelpunt

Legacy Member
Bedrijfswinst. In mijn 2 gevallen die ik opgezocht heb was dit 25.000eur,
niet veel als je weet dat het telkens 2 zaakvoerders zijn.

Die mensen hebben dus officieel 25.000 / 12 / 2 = 1041eur netto per maand.
Als je op die basis een hypothecaire lening gaat aanvragen, zal je niet ver komen.

Nog veel raarder is dat dat ene restaurant 720.000eur bruto omzet heeft ieder jaar :)

JPV

Legacy Member
Dubbelpunt, eerst eens een basiscursus boekhouden volgen vooraleer zo'n conclusies te trekken. Het kan zijn dat ze miljoenen overgeschreven hebben op hun privé-rekening en toch maar 25000 euro bedrijfswinst gemaakt hebben :).

Dubbelpunt

Legacy Member
Miljoenen zwart geld opzij zetten en dan daarmee een villa kopen.
Zou dat ook niet ooit uitkomen of ben ik nu naïef :D

rscaboy

Legacy Member
Zwart geld zul je trouwens niet zo snel terugvinden in de jaarrekeningen. Als je als restaurant maar voor 5000 inkopen doet per jaar en je draait een omzet van 100000 zullen ze snel aan je deur staan. De aankopen voor zwartwerk worden niet aangegeven en gewoon als particulier gekocht bij de Colruyt/Carrefour. Als je wil witwassen is het net omgekeerd btw
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan