Archief - Militair

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mat23

Legacy Member
Inderdaad, wanneer je studeert bij defensie en dus betaald wordt, ben je wel verplicht om nadien 3x je studietijd in dienst te blijven.

En die €12000 is bovenop je gewone loon he. De Belgen voeren daar dan ook niet de meest levensbedreigende missies uit, al zeg ik natuurlijk niet dat het geen risico inhoudt.

L0k1-

Legacy Member
javierkeportill zei:
Vind dat ze eigenlijk eens goed mogen snoeien in de kost van defensie in het algemeen.

Dat ze het maar laten, Defensie heeft al genoeg inspanningen geleverd om te besparen. Die paar miljard euro per jaar is niets vergeleken met wat sommige andere overheidsdiensten krijgen...


Als men moet besparen, dan is Defensie altijd het eerste slachtoffer, maar profiteurs aanpakken bij het OCMW, werkloosheidsuitkeringen, etc.... nee dat is minder belangrijk...


aan de topicstarter, al eens gedacht om desnoods ook voor politie te gaan? Als je interventie meedraait in een grote stad, zal je ook voldoende meemaken en het mag gezegd worden dat het loon al bij al niet slecht is. Nu je loopt ook wel de nodige risico's.

nielo003

Legacy Member
javierkeportill zei:
Vind dat ze eigenlijk eens goed mogen snoeien in de kost van defensie in het algemeen.

snoeien in het budget van het leger? geloof mij er wordt zo al heeeeel weinig geïnvesteerd in het leger, gemiddeld investeerd een leger in de EU zo een 2% van de staatskas, denk dat ze hier in België nog niet eens 1% halen en er is zoal veel verkocht van het leger zoals al die AIFV's, Leopards en al die andere dingen. Ik vind dat ze bij de kost voor al die allochtonen mogen snoeien. Die krijgen hier zo maar geld van de staat en dan nog meer dan een gemiddelde werkende Belg verdiend denk ik

zomfg

Legacy Member
L0k1- zei:
Dat ze het maar laten, Defensie heeft al genoeg inspanningen geleverd om te besparen. Die paar miljard euro per jaar is niets vergeleken met wat sommige andere overheidsdiensten krijgen...


Als men moet besparen, dan is Defensie altijd het eerste slachtoffer, maar profiteurs aanpakken bij het OCMW, werkloosheidsuitkeringen, etc.... nee dat is minder belangrijk...


aan de topicstarter, al eens gedacht om desnoods ook voor politie te gaan? Als je interventie meedraait in een grote stad, zal je ook voldoende meemaken en het mag gezegd worden dat het loon al bij al niet slecht is. Nu je loopt ook wel de nodige risico's.

De politie is toch ook vaak bureauwerk vooraleer je dat kunt gaan doen? Je moet je toch opwerken, of vergis ik me daar in?

Mat23

Legacy Member
Bij de politie zal je denk ik altijd deels bureauwerk deels veldwerk doen

javierkeportill

Legacy Member
nielo003 zei:
snoeien in het budget van het leger? geloof mij er wordt zo al heeeeel weinig geïnvesteerd in het leger, gemiddeld investeerd een leger in de EU zo een 2% van de staatskas, denk dat ze hier in België nog niet eens 1% halen en er is zoal veel verkocht van het leger zoals al die AIFV's, Leopards en al die andere dingen. Ik vind dat ze bij de kost voor al die allochtonen mogen snoeien. Die krijgen hier zo maar geld van de staat en dan nog meer dan een gemiddelde werkende Belg verdiend denk ik
Is dat dan echt de sector waar nu volop moet worden in geïnvesteerd?

Mat23

Legacy Member
javierkeportill zei:
Is dat dan echt de sector waar nu volop moet worden in geïnvesteerd?

hij zegt niet volop investeren, hij zegt de investeringen niet verder beperken.

javierkeportill

Legacy Member
Komt de dag van vandaag al praktisch op hetzelfde neer.
Als ik gevallen zie à la Xavier van de kampioenen in het echt, vraag ik me echt af als dit nog te verantwoorden is.
Idem met hun pensioenen. Ik wil zeker niet veralgemenen en ken hun regelingen ook niet goed genoeg om hier een waterdichte argumentering te geven maar ben er wel van overtuigd dat daar ook wat extra controle mag komen.

Mat23

Legacy Member
Bij defensie wordt ook aan administratief werk gedaan he, die types zijn heus niet diegenen die het belangrijkste veldwerk voor hun rekening nemen.

jarich3

Legacy Member
@Mat23: ZEVER, gisteren zijn ze bij ons op school komen uitleg geven over de KMS en je moet maar 1,5x je studeertijd in het leger blijven. Maar als je vroeger weg gaat ( dat mag), dan moet je 70percent van je geld terug afstaan. Maar sommige ( vooral de burgies) worden ook vrijgekocht door bedrijven die die 70percent dan betalen aan defensie in plaat van jij die dat uit eigen zak terug moet betalen.

Anderzijds, 100percent eerlijk is het niet je verdient inderdaad geld om te studeren MAAR je krijgt ook vakken die je in andere takken van burgerlijk niet hebt. Dus moet je de tak van burgerlijk nemen die je het meest interesseert, als je graag de chemie achter bommen ziet en GPS systemen wil zien, dan moet je naar de KMS.

MAAR de opleiding niet onderschatten hé 4-6weken op kamp ( schijnt geen pretje te zijn), er is ingangsexamen en dus beperkte plaatsen. Dus je moet er rap bij zijn en ook het intellect hebben om door de toegangsproeven te geraken. ( fysiek moet je niet echt hebben de fysieke proeven zijn niet echt zwaar ( kampen WEL))

Indien er iemand nog meer info heeft over de KMS is dat altijd welkom want ik ga volgend jaar misschien KMS proberen, nog niet helemaal zeker. En als ik KMS doe, weet ik ook niet industrieel of burgerlijk??

GRTZ

javierkeportill

Legacy Member
Dus enkele miljoenen investeren in tanks zal ervoor zorgen dat je u veiliger voelt en uw deur 's avonds kunt open laten?
Volgens mij is het in dat geval dan eerder in politie dat we moeten investeren.
Begin trouwens steeds minder de meerwaarde te zien van een (duur) leger te hebben.

blacky

Legacy Member
javierkeportill zei:
Dus enkele miljoenen investeren in tanks zal ervoor zorgen dat je u veiliger voelt en uw deur 's avonds kunt open laten?
Volgens mij is het in dat geval dan eerder in politie dat we moeten investeren.
Begin trouwens steeds minder de meerwaarde te zien van een (duur) leger te hebben.

hehe

thecoon

Legacy Member
javierkeportill zei:
Dus enkele miljoenen investeren in tanks zal ervoor zorgen dat je u veiliger voelt en uw deur 's avonds kunt open laten?
Volgens mij is het in dat geval dan eerder in politie dat we moeten investeren.
Begin trouwens steeds minder de meerwaarde te zien van een (duur) leger te hebben.

en wat investeren in materiaal zodat de mensen wat meer veiligheid hebben op missie die dingen kosten ook geld.

Mat23

Legacy Member
javierkeportill zei:
Dus enkele miljoenen investeren in tanks zal ervoor zorgen dat je u veiliger voelt en uw deur 's avonds kunt open laten?
Volgens mij is het in dat geval dan eerder in politie dat we moeten investeren.
Begin trouwens steeds minder de meerwaarde te zien van een (duur) leger te hebben.

:doh::doh::doh::doh::doh::doh::doh:

TooTall

Legacy Member
javierkeportill zei:
Wat een argumentatie...

Wat is uw argumentatie? Artikels op het Nieuwsblad over een rapport dat ge zelf nooit zult zien?

Als ex-soldaat in een gevechtseenheid en als huidig onderofficier op DG Budget en Financiën zou ik met een hele hoop argumenten kunnen aankomen.

-Waarom een gezonde Defensie belangrijk en nuttig is.
-Waarom er budgettaire problemen zijn.
-Waarom de leeftijd van militairen over het algemeen te hoog is.
-Waarom de gevechtseenheden een te groot verloop aan personeel kennen.
-Waarom Defensie zelf een Medische steunarm nodig heeft
-Waarom dokters liever in de privé het veelvoud van 40.000€ verdienen op enkele maandjes dan een job te nemen bij Defensie die minder betaald en meer vraagt

Helaas voor U niet hapklaar in soundbites vanop een gazettensite, dus ik zal mij onthouden van verdere commentaar :)

Toch bedankt voor uw mening!

Aan allen die geïnteresseerd zijn in een carrière bij Defensie, ga naar een Defensiehuis, informeer U, ga naar een opendeurdag of stagedag, en kom maar af als ge dan nog gemotiveerd zijn. We zien U zeer graag komen :) bedenk wel dat de huidige rotatie in Afghanistan op zijn laatste benen loopt, en dat qua opdrachten het de komende maanden/jaren wat minder zal zijn. Buiten wat zeer kleine operaties waar je als jonge militair waarschijnlijk weinig of geen kans hebt om mee te gaan, staat er niets op stapel.

Dit onder voorbehoud van verandering natuurlijk ;)

denkimi

Legacy Member
javierkeportill zei:
Dus enkele miljoenen investeren in tanks zal ervoor zorgen dat je u veiliger voelt en uw deur 's avonds kunt open laten?
Volgens mij is het in dat geval dan eerder in politie dat we moeten investeren.
Begin trouwens steeds minder de meerwaarde te zien van een (duur) leger te hebben.
²

wat we nodig hebben zijn 5000 goed getrainde en uitgeruste specialisten, ipv 40.000 soldaten met verouderd materiaal.

met 20 moderne tanks heeft belgie meer dan genoeg, voor zover er nog reële dreigingen bestaan komen die toch niet over het land. de luchtmacht mag dan voor mijn part wel wat beter uitgebouwd worden, het wordt stilletjes aan tijd om die f16's, c130's en seaking's te vervangen door materiaal dat minder dan 30 jaar oud is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan