Archief - Master ICT niet relevant?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Schopenbauer

Legacy Member
Ik studeer dit jaar af als master in de informatica en zit dus in de fase waar ik op zoek ben naar een job. Nu blijkt dat de meester ICT bedrijven geen onderscheid maken tussen master/bachelor/professionele bachelor. Er werd mij verteld dat iedereen aan hetzelfde loon begint en je loonstijging/positie afhangt van hoe goed je bent/wordt. Hebben die 2 masterjaren (buiten interesse) geen nut meer wanneer je gaat zoeken voor een job dan?

Rashaan

Legacy Member
zeker wel, er zijn genoeg bedrijven die enkel masters aannemen...

Schopenbauer

Legacy Member
Rashaan zei:
zeker wel, er zijn genoeg bedrijven die enkel masters aannemen...

Ja, maar die bedrijven zijn wel in de minderheid en meestal vrij moeilijk om binnen te geraken... Kan je een paar namen geven van bedrijven die specifiek masters aannemen? (buiten de bankensector)

SysRq

Legacy Member
Schopenbauer zei:
Ja, maar die bedrijven zijn wel in de minderheid en meestal vrij moeilijk om binnen te geraken... Kan je een paar namen geven van bedrijven die specifiek masters aannemen? (buiten de bankensector)

Ik weet dat de overheid graag klasseert op diploma.

Hiapoe

Legacy Member
Vooral overheid idd...

In veel privébedrijven zal je in eerste instantie inderdaad weinig verschil hebben, want daar wordt je beoordeeld op basis van capaciteiten en niet op basis van papiertjes. ;)

De kans op veel capaciteiten is statistisch gezien natuurlijk hoger bij een master... maar dat betekent niet dat er geen bachelors bestaan met veel capaciteiten. Bedrijven die enkel masters aannemen lopen de bachelors met veel capaciteiten mis en nemen dikwijls masters met weinig capaciteiten aan enkel en alleen op basis van het papiertje.

Succes ermee alleszins

Rashaan

Legacy Member
de grote consultancy bedrijven maken vaak ook een onderscheid...

PineMangoes

Legacy Member
Verschil in opleiding is toch zeer groot? Bachelors zien quasi niks van wiskunde, ik denk dat dat dit bij programmeren toch al een zeer groot verschil maakt. Prof. bach. leidt vooral tot praktischer, repetitiever werk afaik.

Toch in eerste instantie, na 5 jaar kan dat allemaal genivelleerd zijn.

Open Mind

Legacy Member
Ik heb zelf een prof bachelor ICT gedaan en studeer dit jaar af als master. Ben vandaag zelf nog naar een jobbeurs geweest en de meeste bedrijven maken wel een onderscheid tussen bachelor en master. Meestal betekent dit dat masters direct in het middenkader terecht komen terwijl dit bij bachelors niet zo is. (vooral bij grotere bedrijven is dit onderscheid er)
Sommige bedrijven maken voor bepaalde vacatures inderdaad geen onderscheid tussen een master of bachelor diploma maar denk niet dat dit betekent dat het loon gelijk zal zijn tussen de persoon met de bachelor en de persoon met de master!

Ik zou zeggen, als je het aan kan, ga voor de master. Je gaat er (bijna) niks op gebied van ICT bijleren maar op de arbeidsmarkt ben je 'meer'.

SysRq

Legacy Member
Open Mind zei:
Ik zou zeggen, als je het aan kan, ga voor de master. Je gaat er (bijna) niks op gebied van ICT bijleren maar op de arbeidsmarkt ben je 'meer'.

Meer inzicht en overschouwing zijn niks waard? Ofwel zijn universitaire studies ook al helemaal verwaterd, en dergelijke uitspraken doen mij dat gevoel niet wegnemen.

Open Mind

Legacy Member
tis te zien wa ge wilt doen: ik ben vooral geïnteresseerd in software en ik kan niet zeggen dat mijn master opleiding er voor gezorgd heeft dat ik daar veel beter in ben geworden tov 2 jaar werkervaring dat wel zou gedaan hebben.

Maar in andere gebieden van ICT, vooral datacommunicatie, weete dan wel degelijk meer tov van bachelors student omdat ge alles fysisch kunt verklaren

Robust²

Legacy Member
Ik zit nog maar in m'n 2e semester van m'n 1e master CW, maar heb toch het gevoel dat ik nu eindelijk wat nuttig inzicht en kennis begin te verwerven op vlak van mijn interesses. Gooi er nog een jaar bij en ik zou mezelf toch een serieus pak hoger inschatten dan met enkel het Bachelor diploma.

bulbanos

Legacy Member
Robust² zei:
Ik zit nog maar in m'n 2e semester van m'n 1e master CW, maar heb toch het gevoel dat ik nu eindelijk wat nuttig inzicht en kennis begin te verwerven op vlak van mijn interesses. Gooi er nog een jaar bij en ik zou mezelf toch een serieus pak hoger inschatten dan met enkel het Bachelor diploma.
de werkgevers ook... ik spreek uit ervaring.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Allemaal te zien.
Nu ga je vergelijken met een beginnende bachelor en master.
Je moet vergelijken met een beginnende master en een bachelor met 2j werkervaring.

En dan hangt het gewoon af wat de bachelor al als voorgaande jobs heeft gedaan.
Als de bachelor al werkervaring heeft in dezelfde job tegenover een master die nog niets heeft bewezen, dan valt de keuze op de bachelor.

Enige is idd de overheid die prehistorische dingen hanteert van het diploma-papierke


Wat je op school leert is leuk als basis en wat inzicht maar in de echte werkomgeving zal je al snel het gevoel hebben dat je eigenlijk op school niets hebt geleerd van hoe het er in een bedrijf aan toe gaat en jouw kennis tegenover mensen met een pak ervaring is nihil te noemen.

th43ns

Legacy Member
In het bedrijf waar ik momenteel werk wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bachelor / master. De master zal misschien meer inzichten verworven hebben/breder overzicht hebben, maar ik denk dat een leergierige bachelor ook veel kan goedmaken. Mijn branche is trouwens .NET consultancy...

SysRq

Legacy Member
Hiapoe zei:
In veel privébedrijven zal je in eerste instantie inderdaad weinig verschil hebben, want daar word je beoordeeld op basis van capaciteiten en niet op basis van papiertjes. ;)

Juist, bij de overheid kijken ze naar capaciteiten én papiertjes. Netwerken kennen ze daar ook, en getuigschriften en examens zijn daar om te peilen wat je kan, buiten sympathiek zijn. Transparanter om te promoveren dan uitsluitend in gesloten vergaderzalen.

Hiapoe

Legacy Member
Open Mind zei:
Ik heb zelf een prof bachelor ICT gedaan en studeer dit jaar af als master. Ben vandaag zelf nog naar een jobbeurs geweest en de meeste bedrijven maken wel een onderscheid tussen bachelor en master. Meestal betekent dit dat masters direct in het middenkader terecht komen terwijl dit bij bachelors niet zo is. (vooral bij grotere bedrijven is dit onderscheid er)
Sommige bedrijven maken voor bepaalde vacatures inderdaad geen onderscheid tussen een master of bachelor diploma maar denk niet dat dit betekent dat het loon gelijk zal zijn tussen de persoon met de bachelor en de persoon met de master!

Ik zou zeggen, als je het aan kan, ga voor de master. Je gaat er (bijna) niks op gebied van ICT bijleren maar op de arbeidsmarkt ben je 'meer'.

Middenkader, NO WAY!

Middenkader = people managers met 10+ jaar ervaring, leiding over 20+ mensen, verschillende teams en/of budgetten +5 miljoen euro, dan kunt ge beginnen spreken over middenkader. En dan spreken we over lonen vanaf 6000+ bruto. Vooraleer ge dat hebt, moet ge niet spreken over middenkader. En in zo'n jobs start niemand (uitzonderingen bevestigen de regel). In zo'n jobs zal je zelfs heel zelden iemand van onder de 35 tegenkomen.

Ik ben 30 en heb ondertussen al heel wat ervaring in een groot bedrijf (+200.000 werknemers).
In dit soort bedrijven heb je meestal volgende onderscheiden:
- Operationeel --> Bachelors en lager starten hier, bachelors groeien door
- Senior Operationeel --> Bachelors en Masters starten hier --> beide kunnen doorgroeien
- First line management --> Masters starten hier soms, bachelors zelden. Vanaf hier kan je met people management in contact komen (leiden van 1 team aka teamleader) maar kan ook een 'uitvoerende' kaderfunctie zijn zonder people management.
- Middle management --> Hier start niemand in want organisatiekennis en ervaring is vanaf dit niveau cruciaal!! Vanaf hier komt er meestal echt people management bij kijken met meerdere teams onder je (diploma speelt geen rol meer, want je groeit door in de firma of komt van een ander bedrijf waar je uit middle management kwam)
- Senior management --> Hier heb je een departement onder je en ga je al strategischere beslissingen gaan nemen (diploma speelt geen rol meer, want je groeit door in de firma of komt van een ander bedrijf waar je uit senior management kwam)
- Top management --> Hoofd van een grote afdeling, of verschillende afdelingen
- Directie --> CIO, CFO,...
- CEO

Conclusie: Een master die start in middle management heb ik nog NOOIT geweten! (toch niet onder mijn definitie van middle management).
First line management, dat gebeurt, maar dan nooit met mensen onder hem/haar. Een schoolverlater die start als teamleader: nog NOOIT gezien! En maar best ook, want dat is gewoon onmogelijk. Leiding geven kan je niet "studeren", je kan ten hoogste wat tips en tricks leren. Ervaring is daarbij 1000x belangrijker.

Het enige voordeel dat een master heeft, is dat hij/zij meer statistische kans heeft om te starten in een uitvoerende first line management rol.
Maar een bachelor die start in een senior operationele rol, heeft een 2 tal jaar voorsprong op zijn master-collega en zal ondertussen mss ook al een promotie maken naar zo'n lagere kader functie.

Ik weet nog heel goed dat dat één van de zaken waar ik meest van versteld heb gestaan, was hoe de visie als student bij mezelf van het bedrijfsleven verbijsterend verkeerd was :)
En zeker niet bij mij alleen.

Open Mind

Legacy Member
kan ook maar zeggen wat ze mij hebben verteld op die jobbeurs

mijne maat was es gaan luisteren bij NMBS en daar zeiden ze, masters komen binnen op rang 3 (="midden-kader" werd da genoemd in die voorstelling) en bachelors rang 4

Mooncat

Legacy Member
Is best mogelijk. Bij BNP Paribas Fortis begint middenkader bij Hayclassificatie 13 en dat is gewoon uitvoerend personeel en dus ook beginnende bachelors en masters. Eigenlijk zegt de term middenkader dus absoluut niks.

In de dienstensector zal een master (of bachelor) quasi nooit onmiddellijk een leidinggevende functie bekleden, maar in de industriële of bouwsector is dit best mogelijk.

yaris

Legacy Member
Wat ik merk is dat in de IT meer en meer diploma's belangrijk worden. Voor veel functies vragen ze al een bachelor en volgens mij ga je binnen enkele jaren met een bachelor bepaalde jobs niet meer kunnen doen en zijn die enkel welgelegd voor masters. Dit is in elke branche die volwassen aan het worden is. Dus jij als masters zal het de eerste jaren niet voelen maar de kans dat je qua loon en jobinhoud / verantwoordelijkheid een pak verder staat als een bachelor is heel groot.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan