Archief - Master Engels (schakelprogramma + master)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TDJ

Legacy Member
Heeft er hier iemand ervaring met het volgen van een masteropleiding Engels (schakelprogramma + master) of ken je iemand dit dit doet of gedaan heeft?

Ik studeer in juni af als leerkracht secundair onderwijs, met de vakken Engels en informatica, waarmee ik dus een professionele bachelor heb. Nu wil ik graag voor Engels een master halen, wat mogelijk is via een schakelprogramma met daaropvolgend het masterjaar. Hoe lang dat schakelprogramma duurt staat nergens vermeld.

Meer informatie en bevindingen zijn welkom! ;)

AlexanderVB

Legacy Member
Ik vrees dat je eerst een verkorte bachelor zal moeten doen, er zijn enkel schakelprogramma's naar de master voor toegepaste taalkunde en filosofie. Dat betekent dat je er dus een tweede taal zal moeten bijnemen. Volgens deze link K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in onderwijs: secundair onderwijs) zou het op 113 stp uitkomen, dat is 2 jaar plus dan nog eens een 3de jaar voor de master....

EDIT: als de master tegen dan al geen 2 jaar is...

TDJ

Legacy Member
AlexanderVB zei:
Ik vrees dat je eerst een verkorte bachelor zal moeten doen, er zijn enkel schakelprogramma's naar de master voor toegepaste taalkunde en filosofie. Dat betekent dat je er dus een tweede taal zal moeten bijnemen. Volgens deze link K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in onderwijs: secundair onderwijs) zou het op 113 stp uitkomen, dat is 2 jaar plus dan nog eens een 3de jaar voor de master....

EDIT: als de master tegen dan al geen 2 jaar is...

Bedankt voor je reactie en uitleg! ;)

Aan de UA ligt het blijkbaar anders: universiteit antwerpen - Toekomstig student - Master Taal- en Letterkunde: Engels.
Hier spreken ze over een schakelprogramma met instroming in de master taal- en letterkunde met als afstudeerrichting 1 enkele taal. Het programma hiervan: universiteit antwerpen - Opleidingsonderdelen 2010-2011 - Schakelprogramma.

Daaruit kan ik niet echt afleiden dat ik effectief een tweede taal er bij moet nemen?

AlexanderVB

Legacy Member
Aan de UA kan het inderdaad wel blijkbaar, sorry daar was ik niet van op de hoogte :-)

Het staat inderdaad niet zo duidelijk op die site, ik zou daaruit afleiden dat je 60 studiepunten Engels en 18 studiepunten algemeen moet doen.

Maar vraag het toch maar eens na... Ik zou een mail sturen naar hun faculteit, maar let op, mijn ervaring is dat niet iedereen even happig is op schakelaars of alle uitzonderingen tot in de details kent. Als je twijfelt kan je ook altijd de centrale diensten voor studiekeuze en dergelijke contacteren.

TDJ

Legacy Member
AlexanderVB zei:
Aan de UA kan het inderdaad wel blijkbaar, sorry daar was ik niet van op de hoogte :-)

Het staat inderdaad niet zo duidelijk op die site, ik zou daaruit afleiden dat je 60 studiepunten Engels en 18 studiepunten algemeen moet doen.

Maar vraag het toch maar eens na... Ik zou een mail sturen naar hun faculteit, maar let op, mijn ervaring is dat niet iedereen even happig is op schakelaars of alle uitzonderingen tot in de details kent. Als je twijfelt kan je ook altijd de centrale diensten voor studiekeuze en dergelijke contacteren.

Het is niet altijd even duidelijk, dat heb ik ook al ondervonden.

Eerst ga ik eens praten met mijn huidige docente om vervolgens eens een infodag bij te wonen.

AlexanderVB

Legacy Member
Als het geen infodag gericht is op schakelaars of doorstromers zou ik daar ook niet te veel van verwachten eerlijk gezegd. Ik zou vooral proberen bij de centrale diensten van de UA, die werken misschien niet specifiek op T&L maar die zijn dikwijls beter op de hoogte van de regelingen voor "speciale" gevallen (alles wat niet het modeltraject is).

TDJ

Legacy Member
AlexanderVB zei:
Als het geen infodag gericht is op schakelaars of doorstromers zou ik daar ook niet te veel van verwachten eerlijk gezegd. Ik zou vooral proberen bij de centrale diensten van de UA, die werken misschien niet specifiek op T&L maar die zijn dikwijls beter op de hoogte van de regelingen voor "speciale" gevallen (alles wat niet het modeltraject is).

Ook weer een goede tip die me wat tijd en een mogelijke 'teleurstelling' bespaart, thanks! ;)

Nerath

Legacy Member
Aan de UGent is er wel een mogelijkheid tot schakelprogramma, 88 studiepunten dus anderhalf jaar. Daar komt dan wel nog één masterjaar bovenop.

TDJ

Legacy Member
Nerath zei:
Aan de UGent is er wel een mogelijkheid tot schakelprogramma, 88 studiepunten dus anderhalf jaar. Daar komt dan wel nog één masterjaar bovenop.

Het zal vermoedelijk overal rond hetzelfde aantal jaren gaan. In Leuven zal dat de verkorte bachelor van 2 jaar + masterjaar zijn (in totaal 3 jaar). Aan de Ugent, zoals jij aanhaalt, ook ongeveer 3 jaar.

Ik bevraag me, zoals AlexanderVB eerder zei, eens bij de centrale diensten van de UA om uit te vissen hoe lang hun schakelprogramma duurt.

Nerath

Legacy Member
Een vriendin van me doet het schakelprogramma aan de UA en zal er - in totaal - toch ook drie jaar aan bezig zijn.

Het schakelprogramma aan de UA was (dus toen ze in 2010 begon) 78 studiepunten voor regenten. Hier heeft ze nog een 24-28-tal studiepunten aan vrijstellingen gekregen, zodat het schakeljaar effectief één jaar duurde.

In principe is het dus ook doenbaar om aan de UA het programma in twee jaar af te leggen. In hoeverre dat doenbaar is mbt papers en effectieve workload voor die 50 studiepunten kan ik niet echt inschatten.

TDJ

Legacy Member
Nerath zei:
Een vriendin van me doet het schakelprogramma aan de UA en zal er - in totaal - toch ook drie jaar aan bezig zijn.

Het schakelprogramma aan de UA was (dus toen ze in 2010 begon) 78 studiepunten voor regenten. Hier heeft ze nog een 24-28-tal studiepunten aan vrijstellingen gekregen, zodat het schakeljaar effectief één jaar duurde.

In principe is het dus ook doenbaar om aan de UA het programma in twee jaar af te leggen. In hoeverre dat doenbaar is mbt papers en effectieve workload voor die 50 studiepunten kan ik niet echt inschatten.

Dan lijkt het me wel aantrekkelijk om een master Engels te volgen, als het effectief op 2 jaar haalbaar is. Dat 3de jaar is op zich geen ramp maar het is wel weer 'n jaar extra. Bedankt voor de informatie, check PM! ;)

Barton Fink

Legacy Member
@TDJ > je kan aan de VUB inderdaad een schakelprogramma van 60sp volgen en aansluitend masterjaar van nog es 60sp. Momenteel werk ik voltijds en volg schakel Nederlands, neem 2 vakken per semester. In mijn groep zitten nog zo'n 10-tal mensen die van Artevelde in Gent komen en allemaal regentendiploma op zak hebben en nu die opleiding komen volgen. Het kan dus perfect in 2 jaar als je voltijds les volgt. Trouwens enkel goeie kritieken op de VUB : kleine groepen, prof aanspreekbaar, ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan