Archief - ManaMa fiscaliteit/MTB?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Julie_

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik zoek mensen die ervaring hebben met de manama fiscaliteit aan de Ugent of de ManaBa MTB (meertalige bedrijfscommunicatie).

Momenteel zit ik in mijn master communicatiewetenschappen. Ik ben aan het uitkijken naar een ManaMa aangezien de jobkansen met een diploma communciatiewetenschappen vrij beperkt zijn, moet ik toegeven. Bovendien heb ik ook nog niet echt de behoefte om te gaan werken.

Ik vraag me af of een diploma MTB een meerwaarde biedt op de arbeidsmarkt als ik reeds een diploma communcatiewetenschappen heb? Zijn er mensen die deze richting hebben gevolgd? Ik heb de indruk dat het nogal gelijklopend is met het masterjaar communicatiewetenschappen (PR-plan opstellen, groepswerken, stage, thesis,..).

Een tweede optie waar ik rekening mee houd is de ManaMa fiscaliteit aan de Ugent. Fiscaliteit heeft me altijd al geboeid, maar ik weet natuurlijk niet of het een meerwaarde biedt voor iemand met een vooropleiding communicatie. Uit de infobrochure leidt ik af dat deze ManaMa vooral bedoelt is voor studenten met een vooropleiding rechten of economie. Maar na enig navraagwerk is het een ManaMa die openstaat voor alle academische masters. Mijn vraag is of deze ManaMa wel nut als je een vooropleiding hebt gedaan die niets met fiscaliteit/accountancy te maken heeft. Kan je dan werk vinden in de fiscaliteit en doorgroeien?

Estrebian

Legacy Member
Julie_ zei:
Momenteel zit ik in mijn master communicatiewetenschappen.
Uit de infobrochure leidt ik af dat deze ManaMa vooral bedoelt is voor studenten met een vooropleiding rechten of economie. Maar na enig navraagwerk is het een ManaMa die openstaat voor alle academische masters

:(

Verder dacht ik ook dat de master enkel als vervolgopleiding voor studenten economie/recht diende. Fiscaliteit als manama lijkt me alvast nuttiger, maar ik weet niet hoe het bedrijfsleven jouw combinatie van diploma's zou bekijken.

Julie_

Legacy Member
Ik heb het nagevraagd bij de verantwoordelijken van de ManaMa fiscaliteit. En het zou wel degelijk mogelijk zijn. Maar mijn vraag blijft natuurlijk nog hoe het zit met verdere jobkansen. Ik wil ook niet aan een opleiding beginnen waarvan de combinatie achteraf niets waard blijkt te zijn.

Ewiler

Legacy Member
Met de manama fiscaliteit zal je bijna zeker rap werk vinden, zelfs al is de vooropleiding niet echt compatibel, zeker die aan de Ugent want die staat in de sector hoog aangeschreven. Misschien weet je dit al maar hou er rekening mee dat de manama fiscaliteit in Gent echt wel zwaar is, zwaarder dan bijvoorbeeld TEW of Rechten.

Iemand

Legacy Member
Klopt wat Ewiler zegt. Manama fiscaliteit is héél zwaar als ik zie welke vakken ze hebben en de snelheid waarmee ze elkaar opvolgen, brr.

Julie_

Legacy Member
Ik heb ook al gehoord dat het zeker niet te onderschatten is. Ik zou me sowieso bijscholen in de vakantiemaanden. Als het echt te zwaar is, zou ik het spreiden over 2 jaar.

Bedankt voor jullie antwoord.

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Julie,
Wat Ewiler zegt is inderdaad juist. Ikzelf doe dit jaar die master na master in Gent en in ons jaar is 95% van iedereen economist of jurist (TEW, handelsingenieur, handelswetenschappen, rechten). Ik ken er eentje die uit de geschiedenis komt.
Werk zal je inderdaad zeker vinden, ook al kom je niet per se uit de normale vooropleidingen. In de master wordt je overstelpt met uitnodigingen voor job days, voor selection days, enzovoort. Ben zelf eind november meegeweest met pwc voor drie dagen naar Kopenhagen op hun kosten. Zowat iedereen die is meegeweest heeft een contract aangeboden gekregen en ik ga er waarschijnlijk ook tekenen!
Dus om op je vraag te antwoorden: deze manama heeft ZEKER een nut en je kan er van uitgaan dat je werk zal vinden.
Wees wel gewaarschuwd: de master is echt wel zwaar. Veel les en heel veel leerstof.. En fiscaliteit moet je natuurlijk interesseren. Je studeert fiscaliteit en hebt dus ook voor 90% puur fiscale vakken.. Dit semester hebben we personenbelasting, vennootschapsbelasting, btw, grondbeginselen van fiscaal recht en fiscale procedure. Het enige vak dat daar een beetje buiten valt is vennootschapsrecht..
Als je nog vragen hebt, shoot gerust!

Julie_

Legacy Member
Heel erg bedankt voor je antwoord. Dit wilde ik eigenlijk weten!
Misschien kan je me nog vertellen hoe ik mij het best voorbereid op deze richting? Heeft het nut om bepaalde cursussen uit de economie of rechten in te studeren in de vakantie? Op die manier kan ik misschien mijn achterstand wat inhalen. Heeft die student/studente uit de geschiedenis veel moeite met het volgen van de lessen en het instuderen van de cursussen? Ik wil er zeker voor gaan! Ik weet dat communicatie niet één van de moeilijkste richtingen is en een ManaMa fiscaliteit een grote inspanning zal vergen. Maar ik heb nog nooit tweede zit gehad en ik denk dat ik eigenlijk wel meer kan bereiken dan het behalen van een diploma communicatiewetenschappen.

Chilliewillie88

Legacy Member
Julie_ zei:
Heel erg bedankt voor je antwoord. Dit wilde ik eigenlijk weten!
Misschien kan je me nog vertellen hoe ik mij het best voorbereid op deze richting? Heeft het nut om bepaalde cursussen uit de economie of rechten in te studeren in de vakantie? Op die manier kan ik misschien mijn achterstand wat inhalen. Heeft die student/studente uit de geschiedenis veel moeite met het volgen van de lessen en het instuderen van de cursussen? Ik wil er zeker voor gaan! Ik weet dat communicatie niet één van de moeilijkste richtingen is en een ManaMa fiscaliteit een grote inspanning zal vergen. Maar ik heb nog nooit tweede zit gehad en ik denk dat ik eigenlijk wel meer kan bereiken dan het behalen van een diploma communicatiewetenschappen.

Ik heb zelf de manama niet gedaan, maar wel in mijn master rechten een heel aantal vakken samen met de manama gevolgd. Een basiskennis fiscaal recht lijkt me geen overbodige luxe als je aan die manama begint. Lijkt me toch wel aangewezen om een zekere basis te hebben van zowel PB als VennB. Ook een basis vennootschapsrecht zal zéker van pas komen.

Succes!

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Is zoals Chilliewillie zegt hé, een basiskennis is geen overbodige luxe, maar het kan ook zonder. Zelf heb TEW gedaan en eigenlijk in de hele opleiding maar 1 vak 'fiscaliteit' gehad, waar ik zo goed als niets heb uit geleerd omdat het zo slecht werd gegeven.
Dus ik wist eigenlijk zo goed als niets over die materie.
Ik denk dat je grootste achterstand zal zijn op gebied van boekhouden. Dit zal gedeeltelijk worden ingehaald doordat je een keuzevak 'vennootschapsboekhouden' zal hebben. Toch is het zo dat vennootschapsbelasting wel heel zwaar steunt op boekhouden. Dus als je je met iets bezig zou houden, probeer de basis van het boekhouden eens te begrijpen. Anders ga je echt veel moeite hebben met VennB.

Hou je zeker niet bezig met basiscursussen economie of algemeen recht ofzo te bekijken, daar ga je zo goed als niets aan hebben. Het leren werken met wetboeken wordt je wel gewoon gedurende het jaar.
Over die student geschiedenis kan ik niet veel zeggen, ken die gast eigelijk niet goed, maar als je wil stuur ik je een PM met zijn naam, dan kan je hem eens facebooken ofzo..

Als je gemotiveerd bent, zou ik het zeker proberen. Denk dat de jobmogelijkheden een stuk groter zijn dan bij master communicatiewetenschappen en als je de leerstof wat bijhoudt gedurende het jaar moet het wel lukken!

Julie_

Legacy Member
Je mag me de gegevens van de student geschiedenis zeker eens doormailen in een privébericht. Dan kan ik aan hem eens vragen hoe hij zich heeft voorbereid.
Je hebt me alleszins al heel wat nuttige info gegeven. Bedankt hiervoor.

rdbtz

Legacy Member
Hallo! Zelf zit ik 3e bach TEW nu. Ik interesseer me ook wel in accounting en fiscaliteit, en begin al een beetje op te zoeken nu. Is de manama qua moeilijkheidsgraad een beetje te vergelijken met TEW? Ik ben wel gemotiveerd maar geen genie, en ik wil mijn ouders het zeker niet aandoen om zo maar het inschrijvingsgeld (het is toch al de moeite) te verspillen. Bedankt!

*FiReStOnE^-* zei:
Is zoals Chilliewillie zegt hé, een basiskennis is geen overbodige luxe, maar het kan ook zonder. Zelf heb TEW gedaan en eigenlijk in de hele opleiding maar 1 vak 'fiscaliteit' gehad, waar ik zo goed als niets heb uit geleerd omdat het zo slecht werd gegeven.
Dus ik wist eigenlijk zo goed als niets over die materie.
Ik denk dat je grootste achterstand zal zijn op gebied van boekhouden. Dit zal gedeeltelijk worden ingehaald doordat je een keuzevak 'vennootschapsboekhouden' zal hebben. Toch is het zo dat vennootschapsbelasting wel heel zwaar steunt op boekhouden. Dus als je je met iets bezig zou houden, probeer de basis van het boekhouden eens te begrijpen. Anders ga je echt veel moeite hebben met VennB.

Hou je zeker niet bezig met basiscursussen economie of algemeen recht ofzo te bekijken, daar ga je zo goed als niets aan hebben. Het leren werken met wetboeken wordt je wel gewoon gedurende het jaar.
Over die student geschiedenis kan ik niet veel zeggen, ken die gast eigelijk niet goed, maar als je wil stuur ik je een PM met zijn naam, dan kan je hem eens facebooken ofzo..

Als je gemotiveerd bent, zou ik het zeker proberen. Denk dat de jobmogelijkheden een stuk groter zijn dan bij master communicatiewetenschappen en als je de leerstof wat bijhoudt gedurende het jaar moet het wel lukken!

bludgeoned

Legacy Member
Julie_ zei:
Hallo iedereen,

Ik zoek mensen die ervaring hebben met de manama fiscaliteit aan de Ugent of de ManaBa MTB (meertalige bedrijfscommunicatie).

Momenteel zit ik in mijn master communicatiewetenschappen. Ik ben aan het uitkijken naar een ManaMa aangezien de jobkansen met een diploma communciatiewetenschappen vrij beperkt zijn, moet ik toegeven. Bovendien heb ik ook nog niet echt de behoefte om te gaan werken.

Ik vraag me af of een diploma MTB een meerwaarde biedt op de arbeidsmarkt als ik reeds een diploma communcatiewetenschappen heb? Zijn er mensen die deze richting hebben gevolgd? Ik heb de indruk dat het nogal gelijklopend is met het masterjaar communicatiewetenschappen (PR-plan opstellen, groepswerken, stage, thesis,..).

Een tweede optie waar ik rekening mee houd is de ManaMa fiscaliteit aan de Ugent. Fiscaliteit heeft me altijd al geboeid, maar ik weet natuurlijk niet of het een meerwaarde biedt voor iemand met een vooropleiding communicatie. Uit de infobrochure leidt ik af dat deze ManaMa vooral bedoelt is voor studenten met een vooropleiding rechten of economie. Maar na enig navraagwerk is het een ManaMa die openstaat voor alle academische masters. Mijn vraag is of deze ManaMa wel nut als je een vooropleiding hebt gedaan die niets met fiscaliteit/accountancy te maken heeft. Kan je dan werk vinden in de fiscaliteit en doorgroeien?
Denk dat een ManaMa iets te hoog gegrepen zal zijn :)

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
rdbtz zei:
Hallo! Zelf zit ik 3e bach TEW nu. Ik interesseer me ook wel in accounting en fiscaliteit, en begin al een beetje op te zoeken nu. Is de manama qua moeilijkheidsgraad een beetje te vergelijken met TEW? Ik ben wel gemotiveerd maar geen genie, en ik wil mijn ouders het zeker niet aandoen om zo maar het inschrijvingsgeld (het is toch al de moeite) te verspillen. Bedankt!

Als ik het moet vergelijken is het een beetje zoals 1e/2e bach TEW. Veel examens, veel lessen. Weet niet of je in Gent TEW doet? Er zijn geen vakken à la macro-economie ofzo maar elk vak is wel een pak. Je moet het ook anders aanpakken dan in TEW, het is meer met de wetboek enzo te doen.
Is allesinds een aanpassing want ik vond 3e bachelor maar vooral eerste master echt niets qua leerstof.
bludgeoned zei:
Denk dat een ManaMa iets te hoog gegrepen zal zijn :)
Bwa, kweet niet hoor. Het zal inderdaad moeilijker zijn dan voor een economist of een jurist, maar then again: motivatie is alles.. of je nu dt fouten schrijft of niet :p

bludgeoned

Legacy Member
*FiReStOnE^-* zei:
Bwa, kweet niet hoor. Het zal inderdaad moeilijker zijn dan voor een economist of een jurist, maar then again: motivatie is alles.. of je nu dt fouten schrijft of niet :p
Was dan ook niet serieus bedoeld, maar dan vraag ik me toch af wat je 4 jaar in een richting zoals communicatiewetenschappen doet (en nog MTB in overweging neemt).

PinkyNTheBrain

Legacy Member
Hey Julie, ik ben nu bezig in Leuven aan mijn laatste jaar van Handelsingenieur. Ik ben ook nog van plan om fiscaliteit bij te studeren. Maar ik ga dat aan de fiscale hoge school in Brussel doen. Misschien is dat nog een optie voor u. Dat programma is gespreid over 2j en is eigenlijk een soort van avondschool.

3 maal les in de week en telkens 's avonds. Ik ga dat combineren met nog wat andere zaken in Leuven maar bon :p. Je hebt geen thesis meer te schrijven als je die opleiding volgt, dus dan zal je alleszins al meer tijd hebben voor je andere vakken. Lijkt me op die manier ook meer doenbaar in jouw geval, gezien je beperkte (onbestaande?) achtergrond met de materie.


(Maar laat je keuze niet leiden door mij, ik wil je gewoon nog een andere optie tonen omdat ik zelf ook al al die programma's ben afgegaan :p)

rdbtz

Legacy Member
Jup, 3e bach in Gent :) Inderdaad, 3e bach is echt niets tegenwoordig, ik zit me een beetje te vervelen tijdens examenperiode, maar ik heb wel meer tijdens het jaar moeten doen met al die 'groepswerkjes'. 2e bach vond ik persoonlijk het moeilijkst, het zijn dus beetje dezelfde 'pakken'? En ik hoop dat de vakken een beetje interessanter worden gemaakt dan fiscaliteit in 3e bach? Moet je ook een thesis maken?

*FiReStOnE^-* zei:
Als ik het moet vergelijken is het een beetje zoals 1e/2e bach TEW. Veel examens, veel lessen. Weet niet of je in Gent TEW doet? Er zijn geen vakken à la macro-economie ofzo maar elk vak is wel een pak. Je moet het ook anders aanpakken dan in TEW, het is meer met de wetboek enzo te doen.
Is allesinds een aanpassing want ik vond 3e bachelor maar vooral eerste master echt niets qua leerstof.

Bwa, kweet niet hoor. Het zal inderdaad moeilijker zijn dan voor een economist of een jurist, maar then again: motivatie is alles.. of je nu dt fouten schrijft of niet :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan