Archief - Jobs na studie informatica?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GSTT

Legacy Member
Aap zei:
Tja, ik heb een graduaat informatica (geen bachelor jammer genoeg). Maar heb ik ook al gesolliciteerd voor administratief bediende, jammer genoeg nemen ze je niet direct aan. Integendeel, ze zeggen dan: "er is zoveel werk in de IT, hoe komt dat je daar geen vaste baan hebt?" Ik heb mijn antwoord wel klaar. Maar ja, je ziet dan dat ongeloof in hun ogen fonkelen.

Ik doe momenteel tijdelijke helpdeskachtige functies (momenteel zonder werk), in de hoop om ergens eens vast te beginnen.
Als arbeider is dat ook zo hoor, als je gaat solliciteren als arbeider hebben ze nog veel meer recht om te vragen "waarom geen it job"? Het enige wat je moet kunnen, is het goed kunnen uitleggen. Er zijn zoveel vacatures. Solliciteer dan in de IT he, zoals ze u aanraden op sollicitaties. Of blijf verder zoeken in een lagere functie, vacatures genoeg als adm. bediende.
Ik wist trouwens niet dat cvo lager is dan gewoon bachelor?

Je moet een portie geluk hebben vind ik om ergens vast te mogen werken.
Geluk is het excuus dat de beta's gebruiken :)

Aap

Legacy Member
GSTT zei:
Als arbeider is dat ook zo hoor, als je gaat solliciteren als arbeider hebben ze nog veel meer recht om te vragen "waarom geen it job"? Het enige wat je moet kunnen, is het goed kunnen uitleggen. Er zijn zoveel vacatures. Solliciteer dan in de IT he, zoals ze u aanraden op sollicitaties. Of blijf verder zoeken in een lagere functie, vacatures genoeg als adm. bediende.

Euh, ik zie niet in waarom ze aan een arbeider zouden vragen waarom hij IT zou doen? Dat is tegenwoordig allemaal zeer gespecialiseerd. Administratief functies zijn ook niet zo gemakkelijk er wordt dat bv kennis verwacht van wetgeving of boekhouden, orders, etc,... Als je daar niet van kent, gaat het een stuk moeilijker.

Ik wist trouwens niet dat cvo lager is dan gewoon bachelor?

Niet iedereen krijgt de kans om een bachelor te volgen hé. Of wist je dat niet?

Geluk is het excuus dat de beta's gebruiken :)

Oef, beta is nog altijd hoger dan delta, waar jij onder valt. even serieus nu, ik heb er niets op tegen dat iemand constructief wil zeggen. Maar als je begint met flauwe grappen, blijf je best weg op een forum. Werk vinden is een serieuze zaak. Het is misschien een evidentie voor sommige, voor anderen is dat minder. Gelieve daar ook rekening mee te houden.

SysRq

Legacy Member
Ik ben gaan werken in een distributiecentrum na mijn graduaat TI. Had problemen met zelfvertrouwen en motivatie, onder andere. Vond mezelf niet geschikt voor iets anders dan het simpelste magazijnwerk. Mijn 8 uurtjes doen zonder initiatief te moeten tonen of veel mijn mond open te doen tegen wie dan ook.

Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Aap

Legacy Member
SysRq zei:
Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Je kunt misschien beginnen met kleine stapjes zoals bv zelf programma's uitvinden of meewerken aan open source projecten. Op die manier toon je aan dat je nog steeds meetelt, zelfs al heb je nooit gewerkt als programmeur.

Misschien kun je ergens solliciteren als een helpdesker. En dan langzaam opbouwen. En neen, ik zeg niet dat het gemakkelijk zal zijn om jezelf in die rol te wurmen.

Gray

Legacy Member
SysRq zei:
Ik ben gaan werken in een distributiecentrum na mijn graduaat TI. Had problemen met zelfvertrouwen en motivatie, onder andere. Vond mezelf niet geschikt voor iets anders dan het simpelste magazijnwerk. Mijn 8 uurtjes doen zonder initiatief te moeten tonen of veel mijn mond open te doen tegen wie dan ook.

Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Ge moet gewoon doen waar ge u goed in voelt.:niceone:
Ge zijt ni verplicht om kweetniwa te gaan doen alleen omdat ge een graduaat TI hebt.

yaris

Legacy Member
SysRq zei:
Ik ben gaan werken in een distributiecentrum na mijn graduaat TI. Had problemen met zelfvertrouwen en motivatie, onder andere. Vond mezelf niet geschikt voor iets anders dan het simpelste magazijnwerk. Mijn 8 uurtjes doen zonder initiatief te moeten tonen of veel mijn mond open te doen tegen wie dan ook.

Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Ik ben pas laat in de IT begonnen met daarvoor ook arbeiderswerk te doen. Je zal laag moeten beginnen maar je zal zeker iets kunnen vinden hoor.

GSTT

Legacy Member
Aap zei:
Euh, ik zie niet in waarom ze aan een arbeider zouden vragen waarom hij IT zou doen? Dat is tegenwoordig allemaal zeer gespecialiseerd. Administratief functies zijn ook niet zo gemakkelijk er wordt dat bv kennis verwacht van wetgeving of boekhouden, orders, etc,... Als je daar niet van kent, gaat het een stuk moeilijker.
Iemand die een bachelor TI diploma heeft en gaat solliciteren als arbeider in een fabriek vind jij niet vreemd? Daar ging het nochtans over al de hele tijd.


Oef, beta is nog altijd hoger dan delta, waar jij onder valt. even serieus nu, ik heb er niets op tegen dat iemand constructief wil zeggen. Maar als je begint met flauwe grappen, blijf je best weg op een forum. Werk vinden is een serieuze zaak. Het is misschien een evidentie voor sommige, voor anderen is dat minder. Gelieve daar ook rekening mee te houden.
En hier snap ik al helemaal niets van. Was geen flauwe grap, was bloedserieus. Misschien eens opzoeken wat een beta is?

Veel antwoorden naast de kwestie.

Aap

Legacy Member
GSTT zei:
Iemand die een bachelor TI diploma heeft en gaat solliciteren als arbeider in een fabriek vind jij niet vreemd? Daar ging het nochtans over al de hele tijd.

Eerlijk gezegd, verbaasd mij dit niet zo. Maar dat ze aan een arbeider zouden vragen waarom hij/zij niet in de IT zou werken, vind ik een vreemde vraag. Vooral omdat IT zo breed en tevens ook gespecialiseerd is.

En hier snap ik al helemaal niets van. Was geen flauwe grap, was bloedserieus. Misschien eens opzoeken wat een beta is?

Veel antwoorden naast de kwestie.

Misschien moet jij de woorden "constructief" en "respect" opzoeken. alpha's/beta's/silverbacks bij apen is mij niet zo bekend eerlijk gezegd.

Mooncat

Legacy Member
Aap zei:
alpha's/beta's/silverbacks bij apen is mij niet zo bekend eerlijk gezegd.

Ik neem aan dat het in deze context gaat over alfa-, beta- en gammewetenschappen, al worden deze termen eerder in Nederland gebruikt dan in Vlaanderen.

WarCry-dude

Legacy Member
SysRq zei:
Ik ben gaan werken in een distributiecentrum na mijn graduaat TI. Had problemen met zelfvertrouwen en motivatie, onder andere. Vond mezelf niet geschikt voor iets anders dan het simpelste magazijnwerk. Mijn 8 uurtjes doen zonder initiatief te moeten tonen of veel mijn mond open te doen tegen wie dan ook.

Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Meewerken aan open source projecten is idd een goeie manier om terug in de IT binnen te geraken. De google summer of code kan ook interessant zijn. Zo kunt ge er zelfs nog geld mee verdienen. Kan ook dat dat alleen voor studenten was. Dat weet ik niet meer vanbuiten.

Probeer misschien ook eens in uw vrije tijd wat IT mensen op te zoeken. Toen ik hier in Japan naar werk zocht heb ik mij o.a. bij de Tokyo Linux Users Group aangesloten en uiteindelijk via connecties daar ook een job gevonden. In België zijn er ook genoeg zo'n groepen. Belgian Linux user groups

GSTT

Legacy Member
Aap zei:
Geloof jij die onzin? Ik raad je ten zeerste aan dat soort onzin achterwege te laten en zich meer toespitsen op constructieve raad. Met iemand beta of delta noemen geraakt men nergens.
:wtf: hoe kan je nu iemand zijn persoonlijkheid omschrijven als 'bijgeloof'? Zoiets raar en dom heb ik nooit eerder gehoord.

Een Beta gebruikt 'geluk' als excuus en die komt nergens aan de bak.
Terwijl Alpha's weten wat ze moeten zeggen en assertief zijn.

Als karaktereigenschappen nu al bijgeloof kunnen zijn, vraag ik me af of we wel over hetzelfde praten :lol:

sanderkevdw

Legacy Member
SysRq zei:
Da's echt zo'n rare vraag he, ge wilt u toeleggen op computerwetenschappen maar voor de computer zitten trekt u dan weer minder aan. Denk nu niet dat er veel jobs zijn waar ge niet of weinig met een computer in contact komt, waarom wilt ge dan in godsnaam het bestuderen?

Kunt misschien eens aan een leraar vragen of die een job weet waar ge met mensen werkt.

Dus als ik theologie wil studeren moét ik gelovig zijn? of als ik Frans wil studeren moét ik in Frankrijk gaan wonen?
Ik ken zoveel informatici die eigenlijk niet graag met computers werken. En zo zijn er ook meer dan genoeg jobs hoor. Om bvb datastructuren uit te denken heb je geen computer nodig.

Aap

Legacy Member
GSTT zei:
:wtf: hoe kan je nu iemand zijn persoonlijkheid omschrijven als 'bijgeloof'? Zoiets raar en dom heb ik nooit eerder gehoord.

Een Beta gebruikt 'geluk' als excuus en die komt nergens aan de bak.
Terwijl Alpha's weten wat ze moeten zeggen en assertief zijn.

Als karaktereigenschappen nu al bijgeloof kunnen zijn, vraag ik me af of we wel over hetzelfde praten :lol:

Neen, karaktereigenschappen zijn niet bijgeloof. Maar als dat je koppelt aan zulke termen zoals alpha en beta, is onzin. Bovendien helpt zoiets niet in een discussie om aan werk te geraken. Ik vind dat je een extreem zwart wit ideaal wereld voor ogen hebt, zonder nuances. Vroeger was ik zo naïef.

PS: Je staat nog altijd op mijn Delta lijst. Pas op, of je komt terecht op mijn gamma lijst :P

GSTT

Legacy Member
Er wordt niks 'gekoppeld'. Er zijn karaktereigenschappen en die hebben een woord nodig. Zoals een giraf het dier is met een lange nek, heeft dat ook een woord nodig om praten te vereenvoudigen.

Alpha en Beta zijn zeer gekende termen in de VS en heeft volgens mij zeker een verband om aan werk te raken.

Zoals ik allang eerder zei, enkel beta's gebruiken 'geluk' als argument.

Jones2020

Legacy Member
Ongeloofelijk hoe een onderwerp zo snel een andere wending kan nemen. Het gaat van "Jobs na studie informatica?" naar een discussie omtrent alpha's en beta's

SharkyXTS

Legacy Member
WarCry-dude zei:
Meewerken aan open source projecten is idd een goeie manier om terug in de IT binnen te geraken. De google summer of code kan ook interessant zijn. Zo kunt ge er zelfs nog geld mee verdienen. Kan ook dat dat alleen voor studenten was. Dat weet ik niet meer vanbuiten
Een blog bijhouden, best nog op een zelfgemaakte site, is ook een aanrader. Komt er vooral op aan een portfolio uit te bouwen zodat je effectief kan laten zien wat je kan.

WarCry-dude

Legacy Member
SharkyXTS zei:
Een blog bijhouden, best nog op een zelfgemaakte site, is ook een aanrader. Komt er vooral op aan een portfolio uit te bouwen zodat je effectief kan laten zien wat je kan.

Klopt. Dat heb ik o.a. ook gedaan om terug een Job als programmeur te krijgen na jaren niet meer geprogrammeerd te hebben. Maar aan SysRq zijn verhaal te horen heeft hij vooral eerst therapie nodig. Waarom zou gij nu in godsnaam niets anders kunnen dan het simpelste magazijnwerk? Als ge echt niks van IT kende had ge dat graduaat toch ook niet gekregen?

Leeft Zulla trouwens nog? Ik wil eigenlijk wel weten wat hij beslist heeft aan de hand van deze thread.

SysRq

Legacy Member
WarCry-dude zei:
Klopt. Dat heb ik o.a. ook gedaan om terug een Job als programmeur te krijgen na jaren niet meer geprogrammeerd te hebben. Maar aan SysRq zijn verhaal te horen heeft hij vooral eerst therapie nodig. Waarom zou gij nu in godsnaam niets anders kunnen dan het simpelste magazijnwerk? Als ge echt niks van IT kende had ge dat graduaat toch ook niet gekregen?

Therapie ja... begin zelf ook te geloven dat het hoog nodig is. 't Is niet alleen op professioneel vlak dat het misgegroeid is hoor. Zou op mijn leeftijd toch al (veel) meer meegemaakt moeten hebben. Bedankt voor de suggesties alvast, hoewel ik ze nu ook niet voor het eerst gehoord heb moet ik eerlijk zeggen.

sanderkevdw zei:
Dus als ik theologie wil studeren moét ik gelovig zijn? of als ik Frans wil studeren moét ik in Frankrijk gaan wonen?
Ik ken zoveel informatici die eigenlijk niet graag met computers werken. En zo zijn er ook meer dan genoeg jobs hoor. Om bvb datastructuren uit te denken heb je geen computer nodig.

Ah nee? Dat is als een schrijnwerker die van hout niks moet weten, kan ik toch moeilijk bij. Maar misschien juist daarom dat die graag bomen in stukken zaagt en mismeestert tot keukenkastjes, ik weet het niet.

Informatici die niet graag met computers werken... wel het is geen gereedschap gebleken dat de wereld vereenvoudigd heeft, integendeel. Er komen alleen maar lagen en lagen nodeloze miserie bij vind ik soms.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan