Archief - Jobs na studie informatica?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zulla

Legacy Member
hej,

de studierichting informatica aan de universiteit lijkt me ontzettend interessant. Ik zou deze dan ook graag willen proberen. Het enige probleem is dat de richting me interessant lijkt, maar over de jobs die je ermee kunt doen, weet ik niet zoveel, en degenen die ik wel ken, spreken me niet zo aan. Is er ook een mogelijkheid dat je na de studie informatica ergens terecht komt waar je met mensen werkt ofzo? Want ik zie mezelf niet heel mijn leven alleen voor de computer zitten :s

zijn er onder jullie die me hier informatie over kunnen verschaffen?
alvast bedankt

ng

Legacy Member
Je werkt altijd met mensen.
Maar jij bedoelt waarschijnlijk op de baan zijn, verschillende mensen ontmoeten, etc?

mrc

Legacy Member
Ongeacht welke job je in de IT doet: je zal nooit alleen voor de pc zitten. Je werkt sowieso altijd in een team, er worden meetings gehouden, je moet raporteren, communiceren,...

sanderkevdw

Legacy Member
Er zijn verschillende profielen nodig binnen de typische informatica jobs. Zo is er ook iemand nodig om de requirements te bepalen. Deze mensen moeten vooral veel samenzitten met de eindgebruikers en zijn eigenlijk weinig tot niet met een pc bezig. Meestal wordt wel gevraagd om enkele jaren te ontwikkelen om ervaring op te bouwen voor je kan doorgroeien in een requirements analyse functie (soms ook niet). Als ontwikkelaar kom je natuurlijk ook nog met mensen in contact omdat je in team zal moeten werken, maar ik vermoed dat dit niet is wat je bedoelde.

Lorvet

Legacy Member
Als je informatica aan de univ studeert wordt je eerder opgeleid om zelf een team te leiden en bovenaan het ontwikkelingsproces te staan. Je diploma zou pas verspilling zijn als je als codemonkey zou moeten werken ;) Je kan alle kanten op met dat diploma, dus als je dat interesseert en je het kan, zeker doen!

PHPFreak1977

Legacy Member
Lorvet zei:
Als je informatica aan de univ studeert wordt je eerder opgeleid om zelf een team te leiden en bovenaan het ontwikkelingsproces te staan. Je diploma zou pas verspilling zijn als je als codemonkey zou moeten werken ;) Je kan alle kanten op met dat diploma, dus als je dat interesseert en je het kan, zeker doen!

Ik heb een diploma master toegepaste informatie en ben de laatste jaren altijd aan het werk geweest als php/drupal developer. Denken dat je met een universitair diploma een bedrijf gaat leiden en poen gaat scheppen, is eerder uitzonderlijk...

stinky

Legacy Member
Informatica /= TI hé.

En Lorvet zegt toch niets over een bedrijfsleider worden.

devilution.be

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Ik heb een diploma master toegepaste informatie en ben de laatste jaren altijd aan het werk geweest als php/drupal developer. Denken dat je met een universitair diploma een bedrijf gaat leiden en poen gaat scheppen, is eerder uitzonderlijk...

Manager? Je doet toch geen 5 jaar studie om dan gwn heel je leven lang software developer te blijven, tenzij je er bewust voor kiest. (niets mis mee trouwens, maar ik bedoel gewoon, met zo een diploma beschik je vaak wel over de capaciteiten om een team te leiden, denk ik)

Mackenzie

Legacy Member
devilution.be zei:
Manager? Je doet toch geen 5 jaar studie om dan gwn heel je leven lang software developer te blijven, tenzij je er bewust voor kiest. (niets mis mee trouwens, maar ik bedoel gewoon, met zo een diploma beschik je vaak wel over de capaciteiten om een team te leiden, denk ik)

Dus je gaat vanuit het niets ineens een team kunnen leiden?
Zullen de mensen die dan al jaren developper zijn na hun TI diploma graag zien komen. Iemand zonder ervaring die even hun baas speelt ;) no way dus he...
Meeste doen evengoed eerst ervaring op in een dev-team en hebben gewoon een grotere kans om sneller door te groeien naar posities als analist, teamlead,...
Het enige verschil is dat die Master al van het begin een 300-400 bruto meer verdient voor dezelfde job.

duvel1

Legacy Member
bij KBC hebben ze hun ICT academy waar je eerst een jaar als onwikkelaar werkt en daarna via een versneld traject opklimt tot business analist of project leider. dit uiteraard volgens je eigen ambities.

Mvg,

Gray

Legacy Member
Ik zou u toch aanraden eerst het soort job te kiezen dat ge wilt doen alvorens een studierichting te kiezen, niet omgekeerd.

SysRq

Legacy Member
Da's echt zo'n rare vraag he, ge wilt u toeleggen op computerwetenschappen maar voor de computer zitten trekt u dan weer minder aan. Denk nu niet dat er veel jobs zijn waar ge niet of weinig met een computer in contact komt, waarom wilt ge dan in godsnaam het bestuderen?

Kunt misschien eens aan een leraar vragen of die een job weet waar ge met mensen werkt.

beware

Legacy Member
Gray zei:
Ik zou u toch aanraden eerst het soort job te kiezen dat ge wilt doen alvorens een studierichting te kiezen, niet omgekeerd.
ik heb mijn studierichting alleszins puur op interesse gekozen...

SharkyXTS

Legacy Member
Lorvet zei:
Als je informatica aan de univ studeert wordt je eerder opgeleid om zelf een team te leiden en bovenaan het ontwikkelingsproces te staan. Je diploma zou pas verspilling zijn als je als codemonkey zou moeten werken ;) Je kan alle kanten op met dat diploma, dus als je dat interesseert en je het kan, zeker doen!
Akkoord dat je als universitair sneller doorgroeit en mss beter kan omgaan met verantwoordelijkheid e.d. (hoewel ik aan de KUL niet echt de indruk had dat ik werd opgeleid om een team te leiden). Maar om nu te zeggen dat een universitair die zich technisch specialiseert een verspilling van je diploma is?

De beste codemonkeys zijn nochtans CW'ers door hun sterke theoretische kennis. Welke profielen werken er bij Google denk je? De gedachtegang dat iemand met een master automatisch voor een manager functie moet gaan is gewoon verkeerd en imo een gevolg van de Belgische arbeidsmarkt. Als programmeur wordt je hier bijna altijd ingezet voor mind-numbing werk voor de overheid en financiële wereld, iets waar de meeste universitairen overgekwalificeerd voor zijn. Bijgevolg gaat iedereen ervan uit dat de programmeurjobs eerder voor de mensen van TI zijn en CW'ers zo snel mogelijk manager moeten worden. Al je technische bagage weggooien om wat aan people management te doen, dat vind ik evenzeer een verspilling van je diploma.

Lorvet

Legacy Member
Misschien wat verkeerd verwoord, maar hetgeen waar ik op doelde was dat je na je informatica diploma niet moet verwachten om de resterende 40 jaar van je carrière zuiver te moeten coderen. Je diploma zou je in staat moeten stellen om door te groeien naar hogere functies waar je een overvloed van sociaal contact hebt, ook al heb je iets flink anders geleerd in je studies. Sorry voor de mensen die mij verkeerd begrepen hebben ;)

Emerxill

Legacy Member
Lorvet zei:
Misschien wat verkeerd verwoord, maar hetgeen waar ik op doelde was dat je na je informatica diploma niet moet verwachten om de resterende 40 jaar van je carrière zuiver te moeten coderen. Je diploma zou je in staat moeten stellen om door te groeien naar hogere functies waar je een overvloed van sociaal contact hebt, ook al heb je iets flink anders geleerd in je studies. Sorry voor de mensen die mij verkeerd begrepen hebben ;)
Het is u vergeven :)
Maar ik ga niet akkoord met je stelling dat je aan de universiteit opgeleid wordt om een team te leiden of "bovenaan het ontwikkelingsproces te staan" wat dat ook moge betekenen.
Een bso-er kan hiervoor even capabel voor zijn. Want het merendeel van de skills die je nodig hebt om een team te leiden, leer je in geen enkele opleiding

95% van het team waarin ik momenteel werk zijn universitaire "codemonkeys" en 2 twee graduaten waaronder mezelf.
De taken zijn heel wat uitgebreider dan wat te hacken op dat keyboard hoor ;)

Dat je niet heel je leven moet blijven programmeren als universitair ga ik volledig mee akkoord, zelfs een bachelor moet niet met die ingesteldheid rondlopen vind ik.
Maar ik blijf mij altijd verbazen om over de argumentering waarom je dan maar "manager" moet worden...zonde van de technische know-how als je het mij vraagt...

GSTT

Legacy Member
ken een vrouw met bachelor TI en die is nu arbeider in een fabriek :D
trok mijn ogen groot open toen ze zei dat ze nergens binnen kon omdat ze nog geen ervaring had.

WarCry-dude

Legacy Member
Als ge met mensen wilt werken is dat zeker mogelijk hoor. Ik ben bachelor IT en heb o.a. bij Oracle gewerkt als infrastructuur ingenieur. Ik moest naar klanten gaan verspreid over heel Europa en daar server infrastructuren ontwerpen en implementeren om Oracle's software op te draaien.

Daar ben ik om verschillende redenen gestopt en nu werk ik als programmeur bij een klein IaaS bedrijfje maar zelfs nu kom ik genoeg in contact met mensen. 't Is waar dat ik nu heel veel "achter menne pc zit" maar er zijn sowieso meetings met het team en ik ben ook al een paar keer tot bij de klant geweest. Kans genoeg om onder de mensen te komen dus.

Maar als ge uw interesseert in IT, betekent dat dan niet dat ge juist wel graag met computers bezig bent?

@GSTT Daar verschiet ik van ze. Toen ik afstudeerde kreeg ik een berg vacatures binnen rechtstreeks van bedrijven.

GSTT

Legacy Member
Ik keek die ook aan gelijk wtf :wtf:?

Als je al zo stoem bent van niets te vinden, begin dan toch iets onder uw niveau gelijk Administratief bediende ofzo, die nemen u direct aan, maar niet arbeider?

Aap

Legacy Member
GSTT zei:
Ik keek die ook aan gelijk wtf :wtf:?

Als je al zo stoem bent van niets te vinden, begin dan toch iets onder uw niveau gelijk Administratief bediende ofzo, die nemen u direct aan, maar niet arbeider?

Tja, ik heb een graduaat informatica (geen bachelor jammer genoeg). Maar heb ik ook al gesolliciteerd voor administratief bediende, jammer genoeg nemen ze je niet direct aan. Integendeel, ze zeggen dan: "er is zoveel werk in de IT, hoe komt dat je daar geen vaste baan hebt?" Ik heb mijn antwoord wel klaar. Maar ja, je ziet dan dat ongeloof in hun ogen fonkelen.

Ik doe momenteel tijdelijke helpdeskachtige functies (momenteel zonder werk), in de hoop om ergens eens vast te beginnen.

Je moet een portie geluk hebben vind ik om ergens vast te mogen werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan