Archief - Job probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
-Syco- zei:
Schoolloopbaan:

Het lager ben ik tot 3de leerjaar kunnen geraken daarna ben ik naar BuSO gevlogen wegens dat ik moeite had om de leerstof te kunnen volgen. Daar heb ik dan gezeten tot 13jaar.
Daar zat ik dan voor rekenen al drek in de hoogste klas en voor taal ( Nederlands ) zat ik in de gemiddelde niveau klas. Daarnaast kreeg ik ook frans maar dat was de stomste fout wat de school had gemaakt bij mij. Ik kon Nederlands nog niet zo goed en kreeg ik ineens Frans. Maar na paar weken zagen ze dat het niet lukte en hebben ze dat ook maar zo gelaten.
Na mijn lager bij ik terecht gekomen in gewoon beroeps onderwijs ( Technicum Sint-Truiden ) Daar ben ik tot 3de middelbaar geraakt en heeft Technicum altijd mij laten slagen wegens dat ze zagen dat ik het zeer moeilijk had. Deden ze niets. Examens lukte van geen kante ik mocht 2 weken tot 3 weken hebben geblokt. Ik kreeg dan de papier met de vragen voor mij en ik blokkeerde helemaal. Daar hadden ze al moeten opmerken dat er technische problemen waren. Na de 3de middelbaar hebben ze dan mijn ouders op de hoogte gebracht en moest dan van school veranderen waar ik dan terecht kwam in de Logistieke Assistent sector. Eerst begon ik al met 3 weken achterstand met de lessen in Mariaburcht Stevoort. Daar zagen ze ook dat ik met tempo problemen had.
Daarna kwam ik terecht in BuSO waar ze op mijn tempo werkte en niets bijzonders hebben gemerkt aan mij als autisme. Wat ik wel heel jammer vond.

Einde school

Verdere loopbaan van mijn leven:

Na 1jaar later kwam ik dan terecht in GTB in Borgloon waar ze mij totaal slecht hebben behandeld en niets zeide over mijn autisme. Wat ik wel zeer jammer vond.

Daarna 3 jaar later eindelijk 1jaar contract bij Den Akker in Sint-Truiden waar ze eindelijk mijn autisme hebben ontdekt hebben. Maar je het bleef maar op 1jaar contract en moest 3 maanden geleden opstappen wat ik dus jammer vind.
Toffe collega's waar ik zeer goed over weg kon en jammer genoeg 1 vrijwilliger waar ik totaal niet over weg kon.

Nu 3 maanden later hoor ik niets meer van VDAB, Project begeleider.
Wat ik dus nu stilletjes beu werd.

En via deze verhaal hier op 9lives te zetten hebben veel mensen mij tip's gegeven waar ik iets mee kan doen en ga mee doen. Om zo mijn leven terug leuk te maken.

Tussen nu en die 4jaar ben ik op verschillende plaatsten ook te werk gesteld geweest en dat staat in mijn eerste post.

Bedankt om dit weer te geven. :)

Even wat verduidelijking, (je hoeft dit niet online weer te geven hoor), maar hebben ze je autisme dan vastgesteld in je laatste jaar BuSO? Of bij den akke rin Sint-Truiden? En hoe is dit vastgesteld?
Zeiden medewerkers of bazen dit?

Autisme is een psychologische stoornis waar veel mensen onder leiden en die zich in verschillende vormen kan voordoen. Deze term wordt door leken echter te pas en te onpas gebruikt. Bv bij iemand die veel op de PC bezig is en/of met games, in plaats van bv te gaan voetballen met vrienden, en die wat minder sociale vaardigheden heeft en communicatief minder sterk is.
Echter, echt autisme impliceert een zeer zwakke begaafdheid wat meestal betekent dat een echte goede taalontwikkeling nooit tot stand komt, men blijft woorden en zinnen herhalen etc. zonder dat men die ooit echt kan begrijpen of plaatsen of ze relevant zijn in de context en de problemen dan met sociaal contact en communicatie...

Dan heb je ook asperger, een lichtere vorm van autisme met een begaafdheid die rond het gemiddelde schommelt, maar ook iets lager of hoger kan zijn.

En dan heb je ook mensen die ergens zitten in het continuüm tussen asperger-autistisch en gewone mensen die wat minder flexibel en/of sociaal vaardig zijn (sociaal vaardig zijn vereist ook flexibiliteit...) maar misschien wel aan enkele criteria van een autisme-spectrum-stoornis voldoen.


Hoe het ook zij, er is maar één beroepsgroep in deze wereld die met zekerheid kan zeggen of er sprake is van autisme of niet, en dat zijn psychodiagnostici of psychologen. ;) Die zullen dan de resultaten van hun testonderzoek doorgeven aan psychiaters. En deze zal dan oordelen of er sprake is van een vorm van autisme of niet, of er eventueel ergens andere punten zijn die in kaart kunnen worden gebracht en die belang kunnen hebben op je beroepsloopbaan en je als "iemand met arbeidshandicap" kunnen klasseren.
Waarom?

Een arbeidshandicap hebben kan in je voordeel spelen, omdat de overheid bedrijven verplicht om aan quota te doen en ook mensen met minder mogelijkheden aan te nemen, omdat er speciale trajecten zijn uitgewerkt voor personen met arbeidshandicaps waarbij bedrijven iemand na een aangepaste stage zelfs verplicht moeten aannemen voor bepaalde duur, wat meestal onbepaalde duur wordt (zoals hier al werd gezegd), en omdat de overheid subsidies geeft aan bedrijven, waardoor deze bedrijven een werknemer met een arbeidshandicap minder moeten betalen en dus gecompenseerd worden voor de "verminderde opbrengsten".


Maar zelfs als je geen arbeidshandicap hebt die vaststelbaar is, zou het niet onmogelijk moeten zijn om werk te vinden lijkt me.

Als ik je facebookfoto's zo eens even bekijk, zie ik dat je er ook geen problemen mee hebt om toch wat in de kijker te lopen, of zie ik dat verkeerd? En op heel wat evenementen komt.
Zoiets mee organiseren, al is het maar door stoelen klaar te zetten en tafels te verzeulen, behoort dat tot je mogelijkheden denk je?

Ergens in een pak gaan staan als promo-boy in de figuur van één of andere gamer, moet toch ook zeker mogelijk zijn?

En loonwerker bij een landbouwbedrijf, is dat iets? Als je een tractor bestuurt bv, dan bepaal je de snelheid door te rijden, niet doordat je verder echt zelf iets moet doen. ;)
Groenwerker in de gemeente heb ik al gezegd denk ik? Bij de groendienst kan je terecht na een korte en aangepaste opleiding volgens mij, in Limburg.

Magazijnier?

In een keuken? (industrieel afwassen)

Of de computerwereld?

Heb je bij je zoektocht naar je job je eigenlijk toegespitst op één bepaalde functie of bepaalde verzorgingsinstellingen, of heb je breed gekeken?

Ben je in staat tot iets meer technisch?

Hier loopt bv een schitterend project waar werknemers uit kansengroepen worden tewerkgesteld bij VELO (fietsenmaken), de kringwinkel, ... en andere groepen waar ze terecht kunnen (ik denk ook bibliotheken bv enzo?), en waar ze zelfs ook meteen kunnen wonen als ik mij niet vergis.


Ik zou ook zeker eens langsgaan bij het OCMW.
Bespreek daar ook je budgettaire problemen en zorgen. Maar ook je problemen om werk te vinden. Je zal als je financiele hulp vraagt ook sollicitatiebewijzen moeten voorleggen, OCMW-Alken
Papenakkerstraat 5
3570 Alken
Deze hebben meestal ook goede relaties met werkplaatsen waar kansengroepen terecht kunnen.

Hoe zit het trouwens met je vervoer? Heb je een rijbewijs of maak je gebruik van het openbare vervoer?

Soekie

Legacy Member
-Syco- zei:
Ik heb daar al de juiste papieren binnen gebracht en zeg nogmaals dit:

Daar sta ik al op een wachtlijst.
Al 4jaar.
Ben al mogen proef draaien.
En nu sta ik op de 2de wachtlijst wat weer 4 tot 6jaar kan duren
Dus dat is ook geen oplossing

--------------------------------

9 Lives mensen jullie zijn geweldig en hebben mij weer moed gegeven om toch veder een zoektocht naar een aangepaste job of een gewoon job.

Ik neem al deze tips mee deze week en ga hier rustig naar een job zoeken.


Kijk, wat een mooie mentaliteit en een super uitgangspunt.

Succes, het is je van harte gegund!!!

Soekie

Legacy Member
Gogeta zei:
Even tussen de soep en de patatten..

Ik zie hier mensen reageren van autisme en dit dat.. als je zo familie/kennissen hebt met autisme , das erg, da suckt, respect.. nu..

Wat de symptomen zijn die ik zie.. en sorry voor de directe aanpak.. ge bent ni slim. Punt. (en dit is dan de 'glas is half vol'- manier om dit uit te drukken.) Meer dingen zie ik ni ..

Granted, je kan hier zelf niets aan doen..

Blijkbaar als iemand iets minder snel is (denken en doen) dan een ander, moet ge daar een vorm van 'autisme' op plakken.. das tegenwoordig mode precies.. net zoals elk actief jong kind tegenwoordig één of andere vorm van ADHD heeft...

Bandwerk is niks voor u, da moet vooruit gaan, dus blijf daar gewoon van weg..

Mss is een videotheek iet vor u? (al ist parttime), nu ni echt de lastigste job..
Folderverdeler ? Rekkenvuller in de GB?
Gewoon een job waar ge fysiek aanwezig moet zijn om iets int oog te houden?

PS.

Start u eige een gaming orga, can't go wrong there!


Ik begrijp je mening hoor.
't Is ergens zo denk ik.

Probleem is dat je met een puur "ni slim" zoals je het uitdrukt indicatie in deze samenleving niets bent omdat je een beetje valt tussen de x en de y.
Toch zijn er denk ik mensen genoeg die BuSo hebben gedaan en die aan het werk zijn geraakt. Mogelijk in beschutte werkplaatsen, maar ik kan me voorstellen dat hij hier dan weer ver boven het niveau van de gemiddelde persoon in een beschutte werkplaats uitsteekt.


Wat de werkelijkheid is, is denk ik:
hij is wat minder "slim" in vergelijking met de gemiddelde mens, waardoor het voor hem iets moeilijker is.

Wat ik ook zie is denk ik, een heel grote vorm van faalangst en eventueel zelfs mogelijk paniekaanvallen (paniekstoornis).
Ik zou Syco aanraden dit zeker te bespreken met een mogelijk begeleider of psycholoog. Dit kan de clue zijn en daarin kan het allemaal zitten.
Misschien kan hij een pak meer dan hij denkt, maar krijgt hij - doordat hij altijd negatieve ervaringen meemaakte en nooit iemand het omgekeerde heeft gezegd - zodanig stress om weer niet te slagen als het hem even wat moeilijker wordt gemaakt, dat hij gewoon dichtslaat en blokkeert zoals hij het zelf zegt.
Dat duidt m.i. veel meer op een angstprobleem dus, dan op autisme inderdaad.

Maar om autisme al dan niet met zekerheid vast te stellen en als er een indicatie voor is, moet er toch echt naar een psycholoog of psychiater worden gegaan voor je er met zekerheid over kan spreken.
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs absoluut not done dat leken à la onderwijzend personeel, mogelijke ploeg- of bedrijfsleiders, ... met dit soort termen beginnen te zwaaien, zonder dat er hier een grond voor is. :-S
Als dat zo gebeurt is, moest er dan ook absoluut vanuit de school- of werkomgeving op gehamerd worden om daarmee verder te gaan vind ik.


Pas als het duidelijk is wat er exact het probleem is, kan er verder gegaan worden volgens mij. Een diagnose of de vaststelling van een probleem is dus zeker geen eindpunt zoals velen vrezen en "etiketterij" maar net het beginpunt, zoals iemand hier al mooi weergaf door zijn persoonlijk verhaal over autisme te delen. :)
Vanaf dan kan je ermee leren omgaan, kan de omgeving zich aanpassen, krijg je geschikte begeleiding, ...

AsusV

Legacy Member
-Syco- zei:
En als een forum mod dit verwijderd ( al op een andere forum gebeurt )
Vind ik dit laag. Ik zeg niet dat het hier gebeurt maar verwijderd het aub niet.
Dit geeft me even wat meer moed om mijn leven verder te zetten

Je mag de moed niet verliezen en je moet blijven geloven in jezelf. Tegenslag ga je altijd wel eens tegenkomen, maar je mag nooit opgeven :-)!

loyezthijs

Legacy Member
Via de VDAB kunt ge toch online ne cursus volgen die dan een bepaalde tijd online blijft staan voor u, zodat ge op uw eigen tempo die lessen kunt overlopen en leren ?

Soekie

Legacy Member
Dnns. zei:
Hmmm...

Hoe kan je nu 4 jaar werkloos zijn.
Dan mag de markt nog zo dicht zitten als iets. Werk is er altijd. Al ga je afwassen in een brasserie.

Overal waar ik kom zie ik vacatures. Ga je mij niet zeggen dat je geen rekken kan aanvullen in een Carrefour of Delhaize. Dergelijke vacatures hangen steeds open en bloot in de winkels.

Ik wens je alvast veel succes toe. maar ik vrees dat er toch ergens in uw werkwijze naar werk zoeken of motivatie, een probleem zit. Ik kan het me echt niet voorstellen dat je 4 jaar werkloos kan zijn en toch 4 jaar zoekt.

Je kan zelfs een vacature uitknippen in de koopjeskrant of dergelijke en solliciteren om brieven te gaan vouwen of gazetten rond te brengen.

"Nu 3 maanden later hoor ik niets meer van VDAB, Project begeleider.
Wat ik dus nu stilletjes beu werd."

Dat is een verkeerde mentaliteit. Jij zoekt werk, VDAB helpt je. Je mag niet verwachten dat zij je met alles gaan helpen. Zelf moet je ook initiatief nemen en zoeken. Dat zal je tenslotte op je werk ook moeten doen.

Tevens is het niet echt interessant om op dit forum je beklag te doen. Je hebt een achterstand en dat moet serieus worden genomen. Mensen met kennis van zaken moeten dit behandelen. In dit geval zijn wij degene met een achterstand. Totaal andere wereld.

Iedereen voert werk in het begin traag uit, wordt er dan veel beter in en kan het ook aan een zeer snel tempo uitvoeren. Dat zal bij hem ook wel het geval zijn. Alleen doet dit 'aanleer'proces zich bij hem veel trager voor.

Dat van die 'totaal andere wereld' zou ik niet zeggen, vind ik vrij denigrerend. En ik denk niet dat dit waar is. Je hoeft m.i. zeker niet dit probleem te hebben om werkloos te zijn of tussen de mazen van het net te vallen.
Dat laatste is volgens mij wat er hier gebeurt, door zoals ik al zei, minimumlonen en vrijwilligerswerk...

Ik vind het eigenlijk wel interessant om te lezen, omdat ik dacht dat het moeilijk was om tussen de mazen van het net te vallen, maar dit blijkt toch mogelijk te zijn.



SysRq zei:
Hoezo? Moet die jongen dan maar gaan werken voor minder dan wat nu het minimumloon is?

Neen maarja, een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling. Indien wel, dan worden ze waarschijnlijk zwaar gefinancieerd met overheidsgeld. ;) Dit is dan ook de taak van de overheid en zij moet dan ook tegemoetkomen met compensaties en maatregelen. Dat zou hier al lang moeten gebeurd zijn. Maar blijkbaar is dit traject absoluut niet zaligmakend... (zie wat hij zei over de GTB begeleidster...).


Maar ik denk dat hij wel werk zal vinden. Niet enkel voor arbeidshandicaps, maar ook voor langdurig werklozen geeft de overheid tegemoetkomingen aan bedrijven (dat is die wep+). Maar ik ken de criteria hiervoor niet precies.

En normaal gezien zou een VDAB of OCMW toch zeer gedreven moeten zijn om jongeren, zeker lager geschoolden waar het probleem zich al sterk voordoet, uit de werkloosheid te moeten houden.

Genious

Legacy Member
SysRq zei:
Hoezo? Moet die jongen dan maar gaan werken voor minder dan wat nu het minimumloon is?
Neen, want dat mag niet, helaas. (het minimumloon moet de deur uit)

Die mens wil werken, ik meen gelezen te hebben zelfs voor minder dan het minimum. Wie of wat is er nu geholpen met dat hij jaren aan een stuk geen werk vindt (met enige continuiteit)?

De enige manier die ik nu zie voor hem is dat hij meer uren belooft te kloppen dan dat hij officieel zou krijgen. Dan kunnen ze hem een wettelijk loon geven terwijl zijn daadwerkelijke uren/loon wel onder het minimum steekt, op een haalbaar niveau voor werkgever (en aanvaardbaar niveau voor hem)

djemz

Legacy Member
wat ik eigenlijk niet goed snap is als je als "gehandicapte" ergens mag beginnen, krijgen die bedrijven of rusthuizen toch premies? Of een deel waarmee ze je loon kunnen uitbetalen.. Dus ik vind het nogal sterk van je vb in dat rusthuis dat ze je dan droogweg durven vertellen dat de andere mensen voor hetzelfde geld meer werk verrichten. Terwijl zij voor jou een heel stuk minder moeten betalen dan voor die anderen. Ik denk trouwens dat veel bedrijven eigenlijk profiteren van die premies dat ze hiervoor krijgen. Premie opstrijken, hen daar een tijdje laten werken en dan buiten (dubbele winst). Onze baas is trouwens ook zo. Door schoolverlaters met ibo of vizo te laten werken, en dan na een jaar hun vast contract vervangen door jaarcontracten. (ik werk daar nu al 5 jaar met jaarcontracten). En nu gaat hij blijkbaar ook aan sociale tewerkstelling beginnen, hem kennende enkel om premies op te strijken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan