Soekie
Legacy Member
-Syco- zei:Schoolloopbaan:
Het lager ben ik tot 3de leerjaar kunnen geraken daarna ben ik naar BuSO gevlogen wegens dat ik moeite had om de leerstof te kunnen volgen. Daar heb ik dan gezeten tot 13jaar.
Daar zat ik dan voor rekenen al drek in de hoogste klas en voor taal ( Nederlands ) zat ik in de gemiddelde niveau klas. Daarnaast kreeg ik ook frans maar dat was de stomste fout wat de school had gemaakt bij mij. Ik kon Nederlands nog niet zo goed en kreeg ik ineens Frans. Maar na paar weken zagen ze dat het niet lukte en hebben ze dat ook maar zo gelaten.
Na mijn lager bij ik terecht gekomen in gewoon beroeps onderwijs ( Technicum Sint-Truiden ) Daar ben ik tot 3de middelbaar geraakt en heeft Technicum altijd mij laten slagen wegens dat ze zagen dat ik het zeer moeilijk had. Deden ze niets. Examens lukte van geen kante ik mocht 2 weken tot 3 weken hebben geblokt. Ik kreeg dan de papier met de vragen voor mij en ik blokkeerde helemaal. Daar hadden ze al moeten opmerken dat er technische problemen waren. Na de 3de middelbaar hebben ze dan mijn ouders op de hoogte gebracht en moest dan van school veranderen waar ik dan terecht kwam in de Logistieke Assistent sector. Eerst begon ik al met 3 weken achterstand met de lessen in Mariaburcht Stevoort. Daar zagen ze ook dat ik met tempo problemen had.
Daarna kwam ik terecht in BuSO waar ze op mijn tempo werkte en niets bijzonders hebben gemerkt aan mij als autisme. Wat ik wel heel jammer vond.
Einde school
Verdere loopbaan van mijn leven:
Na 1jaar later kwam ik dan terecht in GTB in Borgloon waar ze mij totaal slecht hebben behandeld en niets zeide over mijn autisme. Wat ik wel zeer jammer vond.
Daarna 3 jaar later eindelijk 1jaar contract bij Den Akker in Sint-Truiden waar ze eindelijk mijn autisme hebben ontdekt hebben. Maar je het bleef maar op 1jaar contract en moest 3 maanden geleden opstappen wat ik dus jammer vind.
Toffe collega's waar ik zeer goed over weg kon en jammer genoeg 1 vrijwilliger waar ik totaal niet over weg kon.
Nu 3 maanden later hoor ik niets meer van VDAB, Project begeleider.
Wat ik dus nu stilletjes beu werd.
En via deze verhaal hier op 9lives te zetten hebben veel mensen mij tip's gegeven waar ik iets mee kan doen en ga mee doen. Om zo mijn leven terug leuk te maken.
Tussen nu en die 4jaar ben ik op verschillende plaatsten ook te werk gesteld geweest en dat staat in mijn eerste post.
Bedankt om dit weer te geven.

Even wat verduidelijking, (je hoeft dit niet online weer te geven hoor), maar hebben ze je autisme dan vastgesteld in je laatste jaar BuSO? Of bij den akke rin Sint-Truiden? En hoe is dit vastgesteld?
Zeiden medewerkers of bazen dit?
Autisme is een psychologische stoornis waar veel mensen onder leiden en die zich in verschillende vormen kan voordoen. Deze term wordt door leken echter te pas en te onpas gebruikt. Bv bij iemand die veel op de PC bezig is en/of met games, in plaats van bv te gaan voetballen met vrienden, en die wat minder sociale vaardigheden heeft en communicatief minder sterk is.
Echter, echt autisme impliceert een zeer zwakke begaafdheid wat meestal betekent dat een echte goede taalontwikkeling nooit tot stand komt, men blijft woorden en zinnen herhalen etc. zonder dat men die ooit echt kan begrijpen of plaatsen of ze relevant zijn in de context en de problemen dan met sociaal contact en communicatie...
Dan heb je ook asperger, een lichtere vorm van autisme met een begaafdheid die rond het gemiddelde schommelt, maar ook iets lager of hoger kan zijn.
En dan heb je ook mensen die ergens zitten in het continuüm tussen asperger-autistisch en gewone mensen die wat minder flexibel en/of sociaal vaardig zijn (sociaal vaardig zijn vereist ook flexibiliteit...) maar misschien wel aan enkele criteria van een autisme-spectrum-stoornis voldoen.
Hoe het ook zij, er is maar één beroepsgroep in deze wereld die met zekerheid kan zeggen of er sprake is van autisme of niet, en dat zijn psychodiagnostici of psychologen.
Die zullen dan de resultaten van hun testonderzoek doorgeven aan psychiaters. En deze zal dan oordelen of er sprake is van een vorm van autisme of niet, of er eventueel ergens andere punten zijn die in kaart kunnen worden gebracht en die belang kunnen hebben op je beroepsloopbaan en je als "iemand met arbeidshandicap" kunnen klasseren.Waarom?
Een arbeidshandicap hebben kan in je voordeel spelen, omdat de overheid bedrijven verplicht om aan quota te doen en ook mensen met minder mogelijkheden aan te nemen, omdat er speciale trajecten zijn uitgewerkt voor personen met arbeidshandicaps waarbij bedrijven iemand na een aangepaste stage zelfs verplicht moeten aannemen voor bepaalde duur, wat meestal onbepaalde duur wordt (zoals hier al werd gezegd), en omdat de overheid subsidies geeft aan bedrijven, waardoor deze bedrijven een werknemer met een arbeidshandicap minder moeten betalen en dus gecompenseerd worden voor de "verminderde opbrengsten".
Maar zelfs als je geen arbeidshandicap hebt die vaststelbaar is, zou het niet onmogelijk moeten zijn om werk te vinden lijkt me.
Als ik je facebookfoto's zo eens even bekijk, zie ik dat je er ook geen problemen mee hebt om toch wat in de kijker te lopen, of zie ik dat verkeerd? En op heel wat evenementen komt.
Zoiets mee organiseren, al is het maar door stoelen klaar te zetten en tafels te verzeulen, behoort dat tot je mogelijkheden denk je?
Ergens in een pak gaan staan als promo-boy in de figuur van één of andere gamer, moet toch ook zeker mogelijk zijn?
En loonwerker bij een landbouwbedrijf, is dat iets? Als je een tractor bestuurt bv, dan bepaal je de snelheid door te rijden, niet doordat je verder echt zelf iets moet doen.
Groenwerker in de gemeente heb ik al gezegd denk ik? Bij de groendienst kan je terecht na een korte en aangepaste opleiding volgens mij, in Limburg.
Magazijnier?
In een keuken? (industrieel afwassen)
Of de computerwereld?
Heb je bij je zoektocht naar je job je eigenlijk toegespitst op één bepaalde functie of bepaalde verzorgingsinstellingen, of heb je breed gekeken?
Ben je in staat tot iets meer technisch?
Hier loopt bv een schitterend project waar werknemers uit kansengroepen worden tewerkgesteld bij VELO (fietsenmaken), de kringwinkel, ... en andere groepen waar ze terecht kunnen (ik denk ook bibliotheken bv enzo?), en waar ze zelfs ook meteen kunnen wonen als ik mij niet vergis.
Ik zou ook zeker eens langsgaan bij het OCMW.
Bespreek daar ook je budgettaire problemen en zorgen. Maar ook je problemen om werk te vinden. Je zal als je financiele hulp vraagt ook sollicitatiebewijzen moeten voorleggen, OCMW-Alken
Papenakkerstraat 5
3570 Alken
Deze hebben meestal ook goede relaties met werkplaatsen waar kansengroepen terecht kunnen.
Hoe zit het trouwens met je vervoer? Heb je een rijbewijs of maak je gebruik van het openbare vervoer?