Archief - ing ==> sterrenkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Benjamin

Legacy Member
Exorikos zei:
Toch handig hoe jullie allemaal uitspraken doen over een richting waar jullie niets van af weten. Nagenoeg alle cursussen in de bachelor fysica zijn geschikt voor zelfstudie. Voor de vakken met practica heb ik reeds aangegeven dat er daar bij de proffen ook goodwill aanwezig is. Nuja, jullie geloven liever jullie eigen waarheden natuurlijk.
Eh, ik heb wel een aardig idee wat voor cursussen jullie krijgen, hoewel het niveau bij jullie diepgaander is (no argument there) zit ik toch aardig in dezelfde niche. :)
Maar ik denk dat deze woorden niet aan mij gericht waren aangezien ik hetzelfde standpunt inneem als jij.

moehaa! zei:
Alles waar geen labo's of bepaalde fysieke kunde voor nodig is, kan zelfstandig/op afstand geleerd worden. Het ontbreekt alleen aan deftige cursussen, organisatie en goodwill.
Dat dus. Die practica kunnen best in de weekends worden georganiseerd, als de overheid dan nog een aantrekkelijk regeling treft met de NMBS dan krijgt zij voor zeer weinig geld beter opgeleide mensen. Ik zou het wel weten en snel eens overleggen met zowel universiteiten als de NMBS om eindelijk eens echt werk te maken van afstandsstudies.

MrTwist zei:
Er zijn zoveel masters die je afstand kan doen, die zelf meer onwaarschijnlijk lijken dan sterrenkunde. (bv Study for Masters Degrees online - University of Liverpool) .
Het is bij zo'n opleiding wel essentieel dat het examen onder toezicht plaatsvindt, het is het examen wat de waarde van het diploma bepaalt.
Ik weet niet ofdat het de universiteit van Liverpool is maar ik las laatst een document van een Engelse universiteit waarin per land de examenlocatie(s) stond vermeld. Voor de kleine landjes 1 locatie, bijv. Brussel in België en Rotterdam in Nederland. Deze universiteit werkt samen met buitenlandse onderwijsinstellingen aan wie zij de supervisie van de examens uitbesteden, een mooi voorbeeld van think global, act local met excuses voor het feit dat ik managersjargon gebruik (het is voor 1 keer eens toepasselijk).

Het nadeel van een universiteit als die van Liverpool is dat zij zich nog louter op theorie richt, idem voor de OU. Onze universiteiten kunnen best ook de praktijk aanbieden maar die gaat in de weekeindes moeten worden georganiseerd. Dat is best mogelijk maar we gaan een aantal promovendi en docenten slecht nieuws moeten bezorgen, namelijk dat ze regelmatig een dag in het weekend moeten werken in plaats van doordeweeks. :p
Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n ramp, ik zou het misschien zelfs aangenaam vinden (ik houd van wat afwisseling) zolang je 1 vrije dag in het weekend mag kiezen voor het sporten en dergelijke.

Benjamin

Legacy Member
MrTwist zei:
En over boeken kopen over sterrenkunde. Je moet al deftige zelf discipline hebben om dat op je eigen te studeren.
Daarvoor hebben ze examens uitgevonden, die wijzen net als bij de reguliere studenten wel uit ofdat je voldoende discipline hebt gehad.
Bovendien geldt ook voor veel reguliere studenten dat zij veel leren achter hun bureau. Zo effectief zijn hoorcolleges niet, oefenzittingen kunnen dat wel zijn.


moehaa! zei:
Ik was meer algemeen bezig. Het is toch nog vaak zo dat cruciale dingen in de les gezegd worden en de voorziene cursus meer dient als schrijfblok om dingen bij te schrijven dan als echte verzameling van alles wat je moet kennen.

Of oefeningen die je enkel krijgt als je naar de oef. zittingen gaat (en dan nog soms...).
Yep, dat is een onnodig obstakel wat geen enkel nut dient.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan