Archief - ing ==> sterrenkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MrTwist

Legacy Member
Hello

Dit jaar studeer ik af als ing ict/mit. Maar ik heb nog interesse om iets anders te doen namelijk om te beginnen bachelor of science: Fysica en mss derna master sterrenkunde. Ik vroeg mij af of iemand met deze overgang al ervaring had. Zijn er eventueel vrijstellingen mogelijk ? Als ik na deze extra studies dan toch zou aan de slag willen als ing, zijn de 3/5 jaren tussen de opleiding en het feitelijk werk niet te nadelig om werk te vinden ?

Jack

Legacy Member
dus je wil na 4 jaar studeren nog eens 3 jaar erbij doen voor een lager diploma?

MrTwist

Legacy Member
eigenlijk wil ik master sterrenkunde. Maar het start natuurlijk eerst met een academische bachelor.

PineMangoes

Legacy Member
Exorikos zei:
Een statement te belachelijk voor woorden. :)

Hij had het over master ing. vs bachelor fysica denk ik. Er is niemand die beweert dat master fysica minder is dan ing. Integendeel.

NotoriousP

Legacy Member
Studeer dat in uw vrije tijd als u dat interesseert, heeft weinig zin om dit nu nog bij te gaan doen na 4 jaar studies.

Exorikos zei:
Een statement te belachelijk voor woorden. :)

De academische master industrieel ingenieur heeft wel degelijk veel meer waarde dan de bachelor in fysica. :)

Exorikos

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studeer dat in uw vrije tijd als u dat interesseert, heeft weinig zin om dit nu nog bij te gaan doen na 4 jaar studies.

Dat hangt er vanaf wat hij er mee wil gaan doen. Als je ing zal je natuurlijk even goed kunnen solliciteren bij een bedrijf dat iets ruimtevaartgerelateerd doet.

In Leuven is het een inhaalprogramma van 90stp, dus je bent 3,5 tot 4 jaar kwijt als je een master sterrenkunde erbij wilt... :)

MrTwist

Legacy Member
Exorikos zei:
Dat hangt er vanaf wat hij er mee wil gaan doen. Als je ing zal je natuurlijk even goed kunnen solliciteren bij een bedrijf dat iets ruimtevaartgerelateerd doet.

Ja heb ik ook al gedacht, maar die focussen vooral op embedded system. Niet echt mijn ding. Maar is het een mogelijkheid.

Exorikos zei:
In Leuven is het een inhaalprogramma van 90stp, dus je bent 3,5 tot 4 jaar kwijt als je een master sterrenkunde erbij wilt... :)

Waar heb je dat gelezen ? Dat heb ik niet direct gevonden.

En nog: Meerwaarde of niet. Niet echt wat mij uitmaakt. Tis voor de interesse.

MrTwist

Legacy Member
Wat ik me ook afvraag is , is het ook mogelijk om dit te behalen na de uren. Bv meer als hobby en via afstandsonderwijs ?

mdconcept

Legacy Member
fysica en sterrenkunde als avondschool?

unief is niet syntra hé

Exorikos

Legacy Member
MrTwist zei:
Wat ik me ook afvraag is , is het ook mogelijk om dit te behalen na de uren. Bv meer als hobby en via afstandsonderwijs ?

Voor master fysica ben ik tot nu toe weinig vakken tegengekomen waarbij per se in groep gewerkt moet worden. Bij één vak wordt bij ons voor iemand een uitzondering gemaakt omdat hij een onderzoeksopdracht heeft tesamen met het voltooien van een manama. Wat ik begrepen heb van sterrenkunde is dat het veel programmeerprojecten zijn in groep. Het is heel veel simulatiewerk.

Neem gewoon contact op met de desbetreffende programmadirecteur.

Benjamin

Legacy Member
Wat ik me ook afvraag is , is het ook mogelijk om dit te behalen na de uren. Bv meer als hobby en via afstandsonderwijs ?
Helaas zijn we nog niet zo ver, het zou nochtans best mogelijk zijn indien practica en examens in de weekeindes zouden plaatsvinden.

mdconcept zei:
fysica en sterrenkunde als avondschool?

unief is niet syntra hé
Het is dus omwille van mensen die zo denken dat er niets verbetert m.b.t. avondonderwijs.
Je kan zelfstandig artikelen en boeken lezen, je kan uitwerkingen van oefeningen digitaal inleveren (scannen), je kan van alle oefeningen uitwerkingen geven aan de deeltijdstudenten of desnoods van die studenten de oefeningen nakijken. Je kan alle hoorcolleges op video opnemen, niet dat dat noodzakelijk is zolang alle docenten zich aan de handboeken en dictaten houden en die desnoods aanpassen.
enzovoorts

moehaa!

Legacy Member
Benjamin zei:
Helaas zijn we nog niet zo ver, het zou nochtans best mogelijk zijn indien practica en examens in de weekeindes zouden plaatsvinden.


Het is dus omwille van mensen die zo denken dat er niets verbetert m.b.t. avondonderwijs.
Je kan zelfstandig artikelen en boeken lezen, je kan uitwerkingen van oefeningen digitaal inleveren (scannen), je kan van alle oefeningen uitwerkingen geven aan de deeltijdstudenten of desnoods van die studenten de oefeningen nakijken. Je kan alle hoorcolleges op video opnemen, niet dat dat noodzakelijk is zolang alle docenten zich aan de handboeken en dictaten houden en die desnoods aanpassen.
enzovoorts

Wat Benjamin zegt. Alles waar geen labo's of bepaalde fysieke kunde voor nodig is, kan zelfstandig/op afstand geleerd worden. Het ontbreekt alleen aan deftige cursussen, organisatie en goodwill.

Exorikos

Legacy Member
Toch handig hoe jullie allemaal uitspraken doen over een richting waar jullie niets van af weten. Nagenoeg alle cursussen in de bachelor fysica zijn geschikt voor zelfstudie. Voor de vakken met practica heb ik reeds aangegeven dat er daar bij de proffen ook goodwill aanwezig is. Nuja, jullie geloven liever jullie eigen waarheden natuurlijk.

xversex

Legacy Member
kdenk niet dat dat lukt zu, met een voorbereidingsprogramma.

Ing is gewoon té verschillend van fysica en sterrenkunde.
Ing = toegepast, praktisch
Fyisca = héél theoritisch.

Tzal wrs met verkorte bachelor moeten denk ik. De enigste vakken dat ing en fysica gemeenschappelijk hebben zijn elektromagnetisme en mechanica (als ik zo vergelijk met maten die in 3e bach fys en sterrekunde ugent zitten)

Koopt u gewoon wa boeken over sterrenkunde ofzo :)

MrTwist

Legacy Member
xversex zei:
kdenk niet dat dat lukt zu, met een voorbereidingsprogramma.

Ing is gewoon té verschillend van fysica en sterrenkunde.
Ing = toegepast, praktisch
Fyisca = héél theoritisch.

Tzal wrs met verkorte bachelor moeten denk ik. De enigste vakken dat ing en fysica gemeenschappelijk hebben zijn elektromagnetisme en mechanica (als ik zo vergelijk met maten die in 3e bach fys en sterrekunde ugent zitten)

Koopt u gewoon wa boeken over sterrenkunde ofzo :)


Ik denk ook dat het met een verkorte bachelor zal zijn want het voorbereidingsprogramma waarover gesproken wordt aan de kuleuven is voor ingenieurwetenschappen. Wat volgens mij nog altijd ir is en geen ing. Maar ik zal eens na mijn examens informatie vragen hoe alles zit enzo.


En over boeken kopen over sterrenkunde. Je moet al deftige zelf discipline hebben om dat op je eigen te studeren. Lessen, examens en projecten zijn drijfveren. Maar het is natuurlijk ook een optie.

moehaa!

Legacy Member
Exorikos zei:
Toch handig hoe jullie allemaal uitspraken doen over een richting waar jullie niets van af weten. Nagenoeg alle cursussen in de bachelor fysica zijn geschikt voor zelfstudie. Voor de vakken met practica heb ik reeds aangegeven dat er daar bij de proffen ook goodwill aanwezig is. Nuja, jullie geloven liever jullie eigen waarheden natuurlijk.

Ik was meer algemeen bezig. Het is toch nog vaak zo dat cruciale dingen in de les gezegd worden en de voorziene cursus meer dient als schrijfblok om dingen bij te schrijven dan als echte verzameling van alles wat je moet kennen.

Of oefeningen die je enkel krijgt als je naar de oef. zittingen gaat (en dan nog soms...).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan