jarich3 zei:
als niemand initiatief neemt doe ik het zelf...
Dus eerste vraag: kan ik met IW als opleiding middelbaar ( met goede punten wiskunde en veel doorzettingsvermogen) ook bachelor informatica ( ugent ) aan?? Om daarna als ik nog zin heb cw te doen als master. Is dit realistisch? Welke richting is realistischer?? En moet ik nu op vakken focussen ( buiten wiskunde) ??
Ik heb ook ooit in een ver grijs verleden IW gedaan. Ik ben eerst op een Hogeschool ind. ing. bouwkunde gaan doen en meteen beslist: "Dit is niets voor mij". Denk eraan dat je als IW'er al meteen een vrij grote voorsprong hebt met ongeveer alle vakken tov. iemand die een ASO richting heeft gedaan omdat je een vrij specifieke achtergrond wiskunde, fysica, mechanica, electriciteit hebt genoten. Ik verveelde me het eerste jaar gewoonweg DOOD omdat ik niet veel nieuw zag en ben het dan ook maar afgebold, in retrospect heb ik daar wel wat spijt van, ik had gewoon een andere school moeten nemen waar in het eerste jaar alle ing. vakken algemeen waren... Ik heb erna een prof. bachelor in de toegepaste informatica gedaan op de KdG, gevolgd nu door een master toegepaste informatica op de KUL.
Als je meteen er wil invliegen, van programmeren en van wiskunde houdt, probeer dan meteen voor een diploma computerwetenschappen te gaan. Als ge daarentegen liever iets meer technischer gaat, zeker die ingenieursrichting proberen, iets in de zin van ind. ing. informatica (Gent), burgie met specialisatie computerwetenschappen, of dergelijke.
Als ge daarentegen liever sneller gaat werken is een prof. bachelor toegepaste informatica in België echt RUIM voldoende, zeker als u interesses gericht zijn op enkel programmeren, netwerken bouwen en van die toestanden.
Korte samenvatting:
Master (toegepaste) computerwetenschappen: Veel wiskunde, programmeren, minder techniek vakken over het algemeen (zeker tov. ind. ing.)
Ingenieur met specialisatie IT: Enorm veel wiskunde, programmeren, veel techniek, veel wetenschap, en je hebt een goede basis om te starten, ik zou hier zeker voor gaan, en hier had ik eigenlijk meteen voor moeten gaan na m'n middelbaar, ipv. ind. ing. bouwkunde... :doh: :doh:
Prof. Bach. toegepaste informatica: Uit ervaring weet ik dat sommige scholen (ik noem geen namen) een betere reputatie hebben op bepaalde gebieden (met gegronde redenen heb ik in het schakeljaar ontdekt), dus hier is het vrij schoolafhankelijk of je een degelijke opleiding zult genieten of niet. Denk er ook aan dat de meeste TOEGEPASTE informatica richtingen ook effectief TOEGEPAST zijn op bepaalde vakgebieden, in de KdG kregen we onder andere een aantal economie vakken (booooooooring...).
Ah, misschien het beste wat ik je kan meegeven:
Op de Hogeschool heb ik leren programmeren. (Heel nuttig voor je werkgever)
Op het unief heb ik geleerd over het programmeren. (Heel nuttig voor jezelf)