Archief - Informatica- deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jarich3

Legacy Member
hey,

Ik ben al enkele maanden actief op dit forum. En steeds komen er threads bij rond informatica. Dus heb ik besloten een algemene informatica thread te maken. Hopelijk wordt dit idee in dank aanvaard...

Als eerste post wil ik hier een soort overzicht maken van de verschillende ( pure ) informatica richtingen.

HOGESCHOOL

BACHELORS
- toegepaste informatica ( TI ) (Katholieke hogeschool zuid-west Vlaanderen, Hogeschool Gent, Artesis hogeschool Antwerpen, Hogeschool West-Vlaanderen, Provinciale Hogeschool Limburg, Katholieke Hogeschool Leuven, Katholieke Hogeschool Kempen, Xios Hogeschool Limburg, Erasmushogeschool Brussel, HUB-EHSAL, Karel De Grote Hogeschool, Katholieke hogeschool Antwerpen )

- industrieel ingenieur informatca ( enkel hogeschool Gent)
--> Hiermee kan je verder studeren naar computerwetenschappen ( Unief )

- Industriële wetenschappen elektronica- ICT ( Gent, Karel de Grote hogeschool, Antwerpen, kempen, Erasmus, XIOS,... ) ( te veel om op te noemen )

MASTERS
- master industriële wetenschappen elektronica- ICT
Misschien kan iemand hiervoor een PM sturen voor verdere aanvulling??

UNIVERSITEIT

BACHELORS

-Bachelor informatica (UA, UHasselt, KULeuven, Ugent)
-Bachelor computerwetenschappen (VUB)
-Bachelor burg. ir. computerwetenschappen (KULeuven, Ugent)
-Bachelor burg. ir. elektronica en informatietechnologie (VUB)

MASTERS (instroom vanuit eender welke bovenvermelde bachelor mogelijk)

-Master informatica (UA, UHasselt)
-Master wiskundige informatica (UGent)
-Master wiskundige ingenieurstechnieken (KULeuven, georganiseerd door departement computerwetenschappen)
-Master burg. ir. computerwetenschappen (VUB, Ugent, KULeuven)
-Master toegepaste informatica (KULeuven, VUB: gericht op profielen mét informatica voorkennis; Ugent: gericht op profielen zonder informatica voorkennis)


Moesten er nog richtingen zijn waar ik niet aan heb gedacht laat me dit dan weten. ( liefst via PM )

[BAT] Hydra

Legacy Member
Aan de universiteit:

BACHELORS
-Bachelor informatica (UA, UHasselt, KULeuven, Ugent)
-Bachelor computerwetenschappen (VUB)
-Bachelor burg. ir. computerwetenschappen (KULeuven, Ugent)
-Bachelor burg. ir. elektronica en informatietechnologie (VUB)

MASTERS (instroom vanuit eender welke bovenvermelde bachelor mogelijk)
-Master informatica (UA, UHasselt)
-Master wiskundige informatica (UGent)
-Master wiskundige ingenieurstechnieken (KULeuven, georganiseerd door departement computerwetenschappen)
-Master burg. ir. computerwetenschappen (VUB, Ugent, KULeuven)
-Master toegepaste informatica (KULeuven, VUB: gericht op profielen mét informatica voorkennis; Ugent: gericht op profielen zonder informatica voorkennis)

[BAT] Hydra

Legacy Member
Duffman- zei:
Hydra; Master toegepaste informatica heb je ook op VUB. Master of Science in de Toegepaste Informatica 2011 - 2012

Wat is het verschil tussen die Bachelor Computerwetenschappen (VUB) en Bachelor burg.ir computerwetenschappen (KUL en Gent)? Uiteindelijk kan je met beide diploma's blijkbaar dezelfde masters kiezen ...

Bachelor Computerwetenschappen (VUB) is geen ir. bachelor.

Maar ik snap je opmerking niet goed. Met eender welke van de bachelors die ik opgenoemd heb is doorstromen naar eender welk van de opgenoemde masters mogelijk. (uitzondering: doorstromen naar master burg. ir. wiskundige ingenieurstechnieken vereist een ingenieursbachelor)

Duffman-

Legacy Member
[BAT] Hydra;15923499 zei:
Met eender welke van de bachelors die ik opgenoemd heb is doorstromen naar eender welk van de opgenoemde masters mogelijk. (uitzondering: doorstromen naar master burg. ir. wiskundige ingenieurstechnieken vereist een ingenieursbachelor)
Dus als je de master "Master burg. ir. computerwetenschappen (VUB, Ugent, KULeuven)" wil aanvatten op de VUB, is dit niet zomaar mogelijk met de bachelor "Bachelor computerwetenschappen (VUB)"?

//edit:
Misschien heb ik een andere richting voor maar onder Bachelor Computerwetenschappen versta ik deze richting. Daar staat toch te lezen dat je kan doorstromen naar "Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen" of is dat nog een andere master dan "Master burg. ir. computerwetenschappen (VUB, Ugent, KULeuven)" ?

[BAT] Hydra

Legacy Member
Duffman- zei:
Dus als je de master "Master burg. ir. computerwetenschappen (VUB, Ugent, KULeuven)" wil aanvatten op de VUB, is dit niet zomaar mogelijk met de bachelor "Bachelor computerwetenschappen (VUB)"?

Toch wel hoor. Net daarom zette ik 2x het woord 'eender' in het vet.

[BAT] Hydra

Legacy Member
jarich3 zei:
Ik zie daar geen ind. Ing informatica bijstaan hoor... Elektronica- ict is geen informatica hé dus denk ik toch echt wel dat je ind ing informatica enkel aan hogeschool Gent kan doen...

Klopt

thecoon

Legacy Member
misschien handig om ook achter de richting scholen te vermelden

jarich3

Legacy Member
thecoon zei:
misschien handig om ook achter de richting scholen te vermelden

Mede door bat hydra is dit gebeurd bij bij de universiteiten als iemand kan helpen voor de hogescholen zou dat leuk zijn... Ik kan dit nu namelijk niet doen aangezien de pc kapot is en via gsm is dit uiterst moeilijk als pc opnieuw werkt zal ik de hogescholen zelf doen

thecoon

Legacy Member
dit heb ik gevonden via de site van onderwijs vlaanderen (bron: Hogeronderwijsregister)

bachelor Toegepaste informatica(HS)

Katholieke hogeschool zuid-west Vlaanderen
Hogeschool Gent
Artesis hogeschool Antwerpen
Hogeschool West-Vlaanderen
Provinciale Hogeschool Limburg
Katholieke Hogeschool Leuven
Katholieke Hogeschool Kempen
Xios Hogeschool Limburg
Erasmushogeschool Brussel
HUB-EHSAL
Karel De Grote Hogeschool -Katholieke hogeschool Antwerpen


kan iemand bevestigen

Duffman-

Legacy Member
Ik kan alvast Artesis, Karel De Grote, HUB, Erasmushogeschool Brussel, KHL en KHK bevestigen.:)
Tzal wel juist zijn als da op d site van onderwijs Vlaanderen staat, nee? :unsure:

jarich3

Legacy Member
Voila net een update gedaan, ik denk dat we de overgrote meerderheid aan richtingen hebben staan, als er nog zijn laat gerust weten.

Nu kan het echt beginnen: dus als je vragen hebt ivm informatica gaan studeren
SHOOT

jarich3

Legacy Member
als niemand initiatief neemt doe ik het zelf...

Dus eerste vraag: kan ik met IW als opleiding middelbaar ( met goede punten wiskunde en veel doorzettingsvermogen) ook bachelor informatica ( ugent ) aan?? Om daarna als ik nog zin heb cw te doen als master. Is dit realistisch? Welke richting is realistischer?? En moet ik nu op vakken focussen ( buiten wiskunde) ??

bootstrap

Legacy Member
my god nooit iemand zo als een bezetene gezien gelijk gij.

dat is uw derde thread nu al met iedere keer dezelfde vraag.

fejity

Legacy Member
bootstrap zei:
my god nooit iemand zo als een bezetene gezien gelijk gij.

dat is uw derde thread nu al met iedere keer dezelfde vraag.

geeft zijn motivatie misschien een beetje aan :p
ik zou zeggen, als ge gemotiveerd zijt en ge hebt de intelligentie mee kan alles :)

jarich3

Legacy Member
fejity zei:
geeft zijn motivatie misschien een beetje aan :p
ik zou zeggen, als ge gemotiveerd zijt en ge hebt de intelligentie mee kan alles :)

Thanks... Maar dezz thread heb ik gemaakt als algemene infirmatica thread om zo alle informatica te bundelen, waaronder mijn vraag maar elke andere vraag ( van iemand anders) rond informatica studeren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan