Archief - Industrieel ingenieur worden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

reen

Legacy Member
Hey,

ik heb gisteren de knoop zo goed als doorgehakt. Ik ga industrieel ingenieur studeren in leuven :).
Ik twijfelde tussen Burgerlijk- en industrieel ingenieur. Ik zou denk ik wel alle richtingen aan moeten kunnen, maar ik wil in leuven ook nog een deftig sociaal leven hebben, en ik denk dat dat echt mogelijk is als je burgerlijk studeert.

Nu mijn vragen aan studenten industrieel ingenieur hier:
- Hoe ziet jullie week eruit? Hoeveel uren les heb je etc etc
- Hoe ziet de toekomst eruit als je afgestudeerd bent als indi?
- Hoe waren jullie punten in het middelbaar?

Verdergaande op die laatste vraag: ik heb economie wiskunde (6u) gevolgd in het secundair. Ik kwam daar meestal door met een gemiddelde van 75%. Wetenschapsvakken bijna altijd hoger dan het gemiddelde.

Ik wil dus te weten komen of ik niet te ver onder mijn mogelijkheden ga. Ik kan namelijk ook nog steeds iets gaan doen als handelsingenieur. Economie was altijd mijn beste vak in het middelbaar (buiten engels dan :scream:), maar dat interesseert mij geen fuck. Ik ben liever bezig met het màken van dingen!


Mvg
Stijn

Kreek

Legacy Member
Ik ken niet echt iets van industrieel ingenieur, maar je hebt denk ik niet echt voorkennis nodig om eraan te beginnen. Buiten Wiskunde dan :)

Ether

Legacy Member
Tis niet omdat je burgelijk ingenieur doet dat je geen leven meer hebt zu :)

En bij Handelsingenieur vallen die economische vakken nog redelijk goed mee, hier bij mij in Gent toch, kweet niet hoe dat zit in Leuven, mss best eens lessenrooster bekijken :) Das ook meteen een deel van het antwoord op je eerste vraag, surf wa rond op de sites van unief/hogeschool en kijk naar lessenroosters, vakinhouden,...

reen

Legacy Member
Ether zei:
Tis niet omdat je burgelijk ingenieur doet dat je geen leven meer hebt zu :)

En bij Handelsingenieur vallen die economische vakken nog redelijk goed mee, hier bij mij in Gent toch, kweet niet hoe dat zit in Leuven, mss best eens lessenrooster bekijken :) Das ook meteen een deel van het antwoord op je eerste vraag, surf wa rond op de sites van unief/hogeschool en kijk naar lessenroosters, vakinhouden,...

Ik zeg ook niet dat ze géén leven hebben maar... Als je ziet dat ze les hebben van half negen tot zes 's avonds... Dan heb je behoorlijk wat leerstof gezien die je zal moeten verwerken, en dat kan volgens mij wel een uur of 2, misschien 3 duren, en dan is het al negen uur... Dan heb je nog niet gegeten en nog niet gesport. Ik wil dus eigenlijk iets meer échte vrije tijd hebben.

metaphore

Legacy Member
dan slaagt ge de lessen over en begint ge direct met leren, dan bent ge maximum 8u per dag bezig met school (incl verplichte lessen)

als ge elke dag 4u leert dan doet ge echt wel massas zenne :p

SoliD

Legacy Member
Ge gaat systematisch toch lessen overslaan na een paar weken omdat je bij uzelf gaat denken dat het toch geen nut heeft en dat ge het zelf gaat kunnen leren.
Ik doe nu wel geen ingenieur, maar wel rechten en da's ook een grote brok om te leren. Maar zoveel leren ga je toch niet doen, ik heb meer vrije tijd dan iets anders en leer eigenlijk alleen echt tijdens de examens. Ben er door geraakt met de eerste zit en een percentage van 70%

Volgens mij overrate je die richting, het enigste wat echt belangrijk is dat je intellectueel de leerstof zult aankunnen zonder u echt te forceren en dat je geïnteresseerd bent, en dat laatste is het belangrijkste, anders ga je in de blok echt zwaar in de problemen komen.

Dus niet zomaar kiezen omdat je denkt dat je later er het meest mee gaat verdienen, simpelweg uw interesse volgen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Ik dnek in feite dat je in de Hoge School ook wel veel uren les zal hebben en dat je daar ook massa's zal zien. Alleen legt men daar gewoon een beetje een andere nadruk. Je hebt trouwens ook niet elke dag evenveel les enzo he. Je moet een richting kiezen omdat ze u interesseert en niet omdat je er weinig uren les bij hebt...

reen

Legacy Member
Dat is het em net. Beide richting trekken mijn interesse.
En of ik die richting overrate... Dat weet ik zo nog niet :)
Wat ik wel overweeg is na 4 jaar industrieel nog 2 jaar verderdoen in burgerlijk. Dan heb je net hetzelfde diploma.

SoliD

Legacy Member
Je kunt enkel uzelf overraten of underraten, ik zou dus eens gaan kijken in die cursussen en dan moet je voor uzelf weten of je dat kunt verwerken in een normale tijdspanne.

=Dujosh=

Legacy Member
ik studeer ind ing in brussel ( ehb)
Heb net mijn eerste jaar met succes afgelegd.

Ik had niet echt een vaste planning tijdens het jaar.

Ik had wel 4 dagen in de week ZEKER een halve voormiddag hoorcollege ( theorie )
en dan had je de kans dat 3 namidagen worden opgevuld door hoorcolleges, werkcolleges of practica.

Maandag en vrijdag had ik wel altijd een halve dag.

En voor de rest,
Doorheen het jaar heb ik echt weinig ( of niets geleerd ) voor de examens.
Enkel voor testen van werkcollege had ik soms mijn theorie eens bekeken.


Heb in het secundair Wetenschappen wiskunde 6 gedaan,
wat je daar leert is wel handig, heeft me zeker in het eerste semester véél geholpen.

2de semester is een pak nieuwere leerstof, dus was een beetje 'harder' werken.

Ether

Legacy Member
reen zei:
Ik zeg ook niet dat ze géén leven hebben maar... Als je ziet dat ze les hebben van half negen tot zes 's avonds... Dan heb je behoorlijk wat leerstof gezien die je zal moeten verwerken, en dat kan volgens mij wel een uur of 2, misschien 3 duren, en dan is het al negen uur... Dan heb je nog niet gegeten en nog niet gesport. Ik wil dus eigenlijk iets meer échte vrije tijd hebben.


Tenzij da gij grootste onderscheiding wil halen overdrijf je toch serieus zu
Ik doe handelsingenieur en kdenk dak gerust mag zeggen dat da 1 van de richtingen is aan unief met het meest les van al, zoniet het meest van heel unief..
Maar das so overrated, lessen zijn om te beginnen al niet zo belangrijk, en na een dag les vind ik toch niet de fut om nog keer 2u per dag te leren, en kdenk dat er maar weinigen zijn die da wel kunnen (ik was er door btw, wel geen onderscheiding ofzo, maar da hoeft voor mij ook niet). Gewoon je cursussen wa bijhouden int jaar (vooral int weekend dus doe'k da)


Maar je moet da nie geloven als er mensen zijn die zeggen da je aan unief keihard moet leren, nix van leven meer enzo, da zijn echt de uitzonderingen, en 99% heeft een meer dan gezond sociaal leven :) (zeker zij die op kot zitten :D)

killgore

Legacy Member
ik deed na mijn lessen (kwart na 5) NIETS meer onder et jaar, enkel laatste 2 weken wat.

Zelfs in het weekend studeerde ik maar zelden.
Ik leerde echter wel "vaak" tijdens mijn springuren.

3u per dag is zot, zelfs al verwerkte nie zo vlot leerstof gelijk ik et doe vinnek da nog zot.

Hellrabbit

Legacy Member
Ether zei:
Tenzij da gij grootste onderscheiding wil halen overdrijf je toch serieus zu
Ik doe handelsingenieur en kdenk dak gerust mag zeggen dat da 1 van de richtingen is aan unief met het meest les van al, zoniet het meest van heel unief..
Maar das so overrated, lessen zijn om te beginnen al niet zo belangrijk, en na een dag les vind ik toch niet de fut om nog keer 2u per dag te leren, en kdenk dat er maar weinigen zijn die da wel kunnen (ik was er door btw, wel geen onderscheiding ofzo, maar da hoeft voor mij ook niet). Gewoon je cursussen wa bijhouden int jaar (vooral int weekend dus doe'k da)


Maar je moet da nie geloven als er mensen zijn die zeggen da je aan unief keihard moet leren, nix van leven meer enzo, da zijn echt de uitzonderingen, en 99% heeft een meer dan gezond sociaal leven :) (zeker zij die op kot zitten :D)

In Leuven hebben de bio-irs normaal gezien nog een drukkere uurrooster

Maar serieus, lessen zijn gemaakt om niet naartoe te gaan, dan heb je ineens tijd genoeg om te leren hoor :p

Ether

Legacy Member
Dan hebbek respect voor die bio-ir's, want mijn lessenrooster was ietwat onmenselijk :p

Kvoelde me gelek int middelbaar, best dak op kot zat dit jaar zu, kmag er nie aan denken dak iedere dag naar al die lessen zou moeten gaan :/

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hellrabbit zei:
In Leuven hebben de bio-irs normaal gezien nog een drukkere uurrooster

Maar serieus, lessen zijn gemaakt om niet naartoe te gaan, dan heb je ineens tijd genoeg om te leren hoor :p
Ik heb in feite enkel maar die uurroosters van de fysica bekeken en die waren voor mij al vol genoeg hoor...

Hellrabbit

Legacy Member
op de drukste weken hadden wij 34 à 35 uur les dacht ek

maar ik ging enkel naar oefenzittingen en practica :)

Nefbrethilion

Legacy Member
wrom zou ge nu nix buiten burgi kunnen doen
ik heb een vriendin, heb ik een verkiezingsploeg gezeten, speel (lead)gitaar in een band, en ben bezig met wat losse dingen zoals php & photoshop..

en daarbuiten nog tijd zat ze.
just tijdens de examens geen tijd..

reen

Legacy Member
Maar jullie (die mannen die daar burgerlijk doen zonder veel te doen door het jaar) zijn misschien een pak intelligenter dan mij hé ;)
Ik haalde goede pnten in het middelbaar, maar voor wiskunde moest ik ook al snel 15uur leren (op stof van 4.5 maand) om het volledig te kennen...

SpArdA

Legacy Member
reen zei:
Nu mijn vragen aan studenten industrieel ingenieur hier:
- Hoe ziet jullie week eruit? Hoeveel uren les heb je etc etc
- Hoe ziet de toekomst eruit als je afgestudeerd bent als indi?
- Hoe waren jullie punten in het middelbaar?

- Week: zo vol als een ei, ik heb industrieel gedaan op 2 jaar ipv 4. Maar voor reguliere studenten is het iets van een 26 a 30 uur zeker? Hiervoor kan je ook folders aanvragen op de school.
- Toekomst: (richting EM) project-ingenieur, mechanisch ontwerper, aankoper, methode-ingenieur, ...
- Punten in het middelbaar: onder het gemiddelde wegens geen goesting, richting met 3 uur wiskunde - ik wist amper wat een integraal was.

Om de opleiding industrieel ingenieur tot een goed einde te brengen is inzet en interesse het belangrijkste imo, ik heb genoeg IW'ers zien falen in hun eerste kandidatuur.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan