Archief - Humane wetenschappen vs mijn toekomst?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spock

Legacy Member
Hallo,
ik ben van plan om volgend jaar humane wetenschappen te gaan studeren in t 5de jaar middelbaar. Maar eig vraag ik me af of het nu waar is wat ze zeggen dat als je humane doet, je later moeilijker aan een job geraakt en slechter doet aan t unief.. Ik heb momenteel 4 jaar latijn achter de rug (waaronder 2 jaar latijn-wiskunde).
Alvast bedankt voor de steun ;)

edraket

Legacy Member
Doe gewoon Latijn-Wiskunde verder. Het enige van belang in het middelbaar is het aantal uur wiskunde.

Zeus

Legacy Member
Als je een job zoekt kijken ze niet naar uw middelbaar diploma, enkel naar uw hoger diploma.
Als je TEW wil doen, ingenieur of dokter, blijf dan een richting doen met veel wiskunde. Wil je rechten, psycho, socio, talen,... doen maakt het allemaal niets uit.

Musk

Legacy Member
@Edraket

Da's ook bullshit.


Das alleen van belang als je die richting uit wil.


Socio-culturele sector maakt wiskunde al helemaal geen ruk uit.


Kvond in principe middelbaar (richtinggewijs dan) bullshit. In de hogeschool krijg je sowieso eerst nog effe de basis.

Bananarama

Legacy Member
Ik ken genoeg humane wetenschappers die met succes unief doen/gedaan hebben, inclusief een aantal richtingen die veel wiskunde vereisen. Dus als je het mij vraagt maakt het allemaal niet zo uit.

Mini

Legacy Member
Musk zei:
@Edraket

Da's ook bullshit.


Das alleen van belang als je die richting uit wil.


Socio-culturele sector maakt wiskunde al helemaal geen ruk uit.


Kvond in principe middelbaar (richtinggewijs dan) bullshit. In de hogeschool krijg je sowieso eerst nog effe de basis.

hij bedoelt dat wiskunde het enige is dat een meerwaarde kan leveren

ofwel heb je int hoger onderwijs, richtingen waar veel wiskunde zit, en dan is de wiskunde basis van het middelbaar een meerwaarde

ofwel hebde richtingen waar wiskunde ni belangrijk is, waar het middelbaar u weinig tot geen meerwaarde kan bieden omdat het idd van de basis vertrekt en ge toch in alle aso richtingen deze basis al eens beziet

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
inclusief een aantal richtingen die veel wiskunde vereisen.

Zoals? Kom nu niet af met psychologie of TEW hé.

Ik ben in mijn studies nog geen mensen tegengekomen die humane deden in het middelbaar. Als ze al slagen in een richting met veel wiskunde, zullen ze toch eerder de uitzondering zijn. Dus als de TS een richting wilt doen met iet of wat deftige wiskunde zou ik zeker humane afraden.

Nas

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zoals? Kom nu niet af met psychologie of TEW hé.

Ik ben in mijn studies nog geen mensen tegengekomen die humane deden in het middelbaar. Als ze al slagen in een richting met veel wiskunde, zullen ze toch eerder de uitzondering zijn. Dus als de TS een richting wilt doen met iet of wat deftige wiskunde zou ik zeker humane afraden.
2nd

Ik ken er ene die economie deed aan de unief en in het middelbaar slechts 3u wiskunde heeft gedaan. In de zomer had hij wel een cursus van de 6u gevolgd, maar wiskunde was zijn pijnpunt. Is dan ook veranderd van richting.

Maar ik denk wel dat TEW niet te onderschatten is.

Utred

Legacy Member
Humane biedt geen enkele meerwaarde en je zit hoogstwaarschijnlijk in een klas vol idioten. Als je iets anders aankan, doe dat dan.

NotoriousP

Legacy Member
Nas zei:
Maar ik denk wel dat TEW niet te onderschatten is.

Ik beweer niet dat de richting simpel is hé, gewoon dat het niet onder "veel wiskunde" valt. Maar zelfs in richting met medium/lage hoeveelheid wiskunde is extra wiskunde in het middelbaar nog steeds een sterk voordeel.

In mijn eerste jaar ing. (waar de wiskunde imho nog goed meevalt) zat ik met ene samen die niet meer wist wat sinus & cosinus was, heeft het dus ook niet lang volgehouden.

Lun4r

Legacy Member
Utred zei:
Humane biedt geen enkele meerwaarde en je zit hoogstwaarschijnlijk in een klas vol idioten. Als je iets anders aankan, doe dat dan.

Redelijk kort door de bocht. Als je richtingen zonder meerwaarde zou schrappen dan vliegt alles met Latijn en Grieks eruit.

Imo hangt alles van school tot school af, bepalend daarin zijn de leerkrachten. Ik ken collega's CW en GW in de humane die cursussen tot 450 blz geven in 5de en 6de middelbaar. Uit onze statistieken blijkt ook dat diegenen die humane hebben gedaan bij ons een zeer grote slaagkans hebben in het hoger onderwijs. Btw, hetzelfde geldt voor onze zware wiskunde, eveneens een gedreven leerkracht.

Mijn punt: praat met de leerkrachten, bekijk de cursussen en vorm jezelf een duidelijk beeld van wat de richting omvat en toets dit aan jouw toekomstbeeld/plannen.

Musk

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik beweer niet dat de richting simpel is hé, gewoon dat het niet onder "veel wiskunde" valt. Maar zelfs in richting met medium/lage hoeveelheid wiskunde is extra wiskunde in het middelbaar nog steeds een sterk voordeel.

In mijn eerste jaar ing. (waar de wiskunde imho nog goed meevalt) zat ik met ene samen die niet meer wist wat sinus & cosinus was, heeft het dus ook niet lang volgehouden.

Inderdaad, als je voor humane kiest moet je uiteraard meer in de socio-culturele richtingen terecht komen.


Wat utred zegt is ook volkomen onzin. Er zitten altijd 'aso-afvallertjes' tussen die toch persé aso willen doen. Toch zitten er altijd mensen in de klas die echt wel interesse tonen in gedrags- en cultuurwetenschappen.


Als je dat niet doorhebt en humane louter als een vuilbakrichting ziet dan ben je zelf écht niet van de slimste.



Nu, zelf heb ik vroeger humane gedaan, na 4j latijn. Als ik alles opnieuw mocht doen ging ik sowieso voor een TSO richting, daar leer je effectief iets wat nog van nut kan zijn.


en @Wiskunde, ok, dat had ik dan verkeerd geïnterpreteerd, maar hier ben ik het volkomen mee eens. Dit kan in je hogere studies zeker een meerwaarde bieden.

glashelder

Legacy Member
Je moet het niet doen als je een wiskundige richting uit wil, nee. Maar als je echt denkt dat je in de humane wetenschappen wil verder doen, go for it. Veel dingen die ik in mijn eerste jaar sociologie / pol en soc zag en waar sommigen het moeilijk mee hadden (Hegel of zo) had ik al heel uitgebreid gezien in 't middelbaar en was eigenlijk gewoon herhaling. Ook veel sociologen (Marx of course, Weber, Marcuse) had ik al in 't kort gezien in het middelbaar dus ik wist waar het ongeveer over ging, terwijl anderen die totaal niet kenden. Allez, Marx meestal wel, maar de rest niet. Dan heb je toch al een basisje, "oh ja, da's die" en dat wordt uitgebreider gezien en ingewikkelder verteld maar door het simpele van het middelbaar weet je toch al de belangrijkste dingen. Niet dat het echt nodig is hoor, zonder die basis kom je er ook wel, maar ik vond het wel fijn om daarop te kunnen terugvallen, dan heb je toch al iets dat je zeker weten kent :p Dus ik vind dat je er zeker wel iets aan hebt hoor, aan humane. Niet als je verpleegkunde of ingenieur wil worden, maar da's ook niet echt de bedoeling hé.

Utred

Legacy Member
Lun4r zei:
Redelijk kort door de bocht. Als je richtingen zonder meerwaarde zou schrappen dan vliegt alles met Latijn en Grieks eruit.

Imo hangt alles van school tot school af, bepalend daarin zijn de leerkrachten. Ik ken collega's CW en GW in de humane die cursussen tot 450 blz geven in 5de en 6de middelbaar. Uit onze statistieken blijkt ook dat diegenen die humane hebben gedaan bij ons een zeer grote slaagkans hebben in het hoger onderwijs. Btw, hetzelfde geldt voor onze zware wiskunde, eveneens een gedreven leerkracht.

Mijn punt: praat met de leerkrachten, bekijk de cursussen en vorm jezelf een duidelijk beeld van wat de richting omvat en toets dit aan jouw toekomstbeeld/plannen.

Musk zei:
Inderdaad, als je voor humane kiest moet je uiteraard meer in de socio-culturele richtingen terecht komen.


Wat utred zegt is ook volkomen onzin. Er zitten altijd 'aso-afvallertjes' tussen die toch persé aso willen doen. Toch zitten er altijd mensen in de klas die echt wel interesse tonen in gedrags- en cultuurwetenschappen.

Als je dat niet doorhebt en humane louter als een vuilbakrichting ziet dan ben je zelf écht niet van de slimste.

Nu, zelf heb ik vroeger humane gedaan, na 4j latijn. Als ik alles opnieuw mocht doen ging ik sowieso voor een TSO richting, daar leer je effectief iets wat nog van nut kan zijn.

en @Wiskunde, ok, dat had ik dan verkeerd geïnterpreteerd, maar hier ben ik het volkomen mee eens. Dit kan in je hogere studies zeker een meerwaarde bieden.

Bij mij op school was de humane een grote grap. Dat lag voor een deel aan de leerkrachten natuurlijk, maar die klassen zaten ook gewoon te vol met koeien om daar echt interessante dingen in te geven. Die maakten vooral knutselwerkjes, en een eindwerk waar ik me in het zesde leerjaar nog voor zou schamen. Al denk ik dat het bij ons wel nogal extreem was. En het viel nog extra op omdat we voor de rest een goede school hadden. In de humane zaten degenen die niets anders konden.
De mensen uit humane in mijn richting hebben het trouwens bijzonder moeilijk vanaf er ietwat wetenschappen aan te pas komen en de meesten zijn ondertussen gestopt. En het is nu niet dat onze chemie en fysica zo moeilijk zijn(logo & audio aan unief). Die hadden niets van basis om op terug te vallen.

Kowalskii

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zoals? Kom nu niet af met psychologie of TEW hé.

Jij weet waarschijnlijk welke wiskunde men ziet in TEW :lol:
Als je humane gedaan hebt is TEW geen optie, misschien ing. nog wel daar is de wiskunde wel simpel. :)

h0pje

Legacy Member
Utred zei:
Bij mij op school was de humane een grote grap. Dat lag voor een deel aan de leerkrachten natuurlijk, maar die klassen zaten ook gewoon te vol met koeien om daar echt interessante dingen in te geven. Die maakten vooral knutselwerkjes, en een eindwerk waar ik me in het zesde leerjaar nog voor zou schamen.

Zegt imo meer over de kwaliteit van uw middelbare school dan over de richting zelf. Ik heb humane wetenschappen gevolgd en ik ga hier niet beweren dat het echt moeilijk is, maar knutselwerkjes en dergelijke waren toch uit den boze hoor. Wij kregen een degelijke basis in psychologie, sociologie, filosofie, cultuur, etc.

Mijn advies: als je later een richting in de sociale wetenschappen wil volgen, dan heb je zeker voldoende aan humane wetenschappen. Je zal, zoals Glashelder zegt, vaak al dingen herkennen en linken kunnen leggen.

Ik stoor mij er aan dat mensen direct er vanuit gaan dat een hogere richting met meer wiskunde (dan de gemiddelde humane wetenschap) automatisch uitgesloten is. Alsof je onmogelijk nog die achterstand kan inhalen :') 't Zal niet makkelijk zijn omdat je met een handicap begint, maar met hard werken lukt dat. Tenzij je natuurlijk al aan je limiet zat tijdens het middelbaar.

Ties

Legacy Member
ik heb humane wetenschappen gedaan. De wiskunde is er idd gemakkelijk dan andere aso richtingen maar dat maakt op zich helemaal niet uit.
De interesse van mensen in humane is meestal anders
(natuurlijk zitten er mensen bij die hun voeten eraan vegen, die heb je overal)

je kan perfect een wiskundige hogere opleiding doen (industriele wetenschappen bijvoorbeeld). je zult wel een wiskundecursus best volgen maar als je interesse daar later ligt is er niets dat je kan tegenhouden.

veel mensen kijken naar humane wetenschappen als de 'afvalbak' van het aso.. dit geldt misschien wel voor een klein deel van de mensen maar
het merendeel van humane vindt het ook gewoon een interessante richting. Je wordt ook volwassener en je interesses kunnen veranderen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan