Archief - Hulp statistiek (middelbaar)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pieterjan94

Legacy Member
Hallo aan jullie allen!

Ik heb morgen test statistiek, en ik zit tamelijk vast bij een bepaald soort oefening. De notatiewijze vooral.
De opgave (met oplossing van de leerkracht, dus dit is géén huiswerk) gaat als volgt:

P(x<a)=0.25 met gemiddelde = 80 en standaardafwijking 10
=P(Z< -a)= 0.25
=>P(z>a) = 1-P(Z<)=0.25
=>P(Z<b)=0.75
a=0.675
-a=-0.675= (a-80/10)
=>a=73.25

Spijtig genoeg kan ik het zelf niet vinden, ik ben in de war met waarom men plots over een Z spreekt (gaat dit over de Z-score?) en men plots naar -a gaat en b.

Groetjes.

Pieterjan94

Legacy Member
Uiteraard heb ik mijn cursus al enkele keren doorgenomen.
Kan je mij dan anders niet helpen met waar die -a etc vandaan komt.

josilirios

Legacy Member
Dan zou ik je cursus nodig hebben, heb je geen klasgenoten die je kunnen helpen of wordt dat niet meer gedaan?

Pieterjan94

Legacy Member
Jawel, maar helaas kan iedereen even weinig van die oefening...
Wat toch wel een spijtige zaak is.

josilirios

Legacy Member
Zijn die oefeningetjes niet gewoon spelen met de gausscurve?
Maar zoals ik al zei, ik zou je cursus nodig hebben om echt te kunnen helpen, misschien dat het er bij iemand nog vers inzit dat die wel wil helpen ;)

Pieterjan94

Legacy Member
Nog nooit gehoord van die curve (ook niet in de cursus).
En dat hoop ik van harte!

Fides

Legacy Member
Ken je het verschil tussen een normale verdeling en een standaardnormale verdeling?

Pieterjan94

Legacy Member
Ik denk het wel, een standaardnormale verdeling, is een normale verdeling met als gemiddelde nul en standaardafwijking 1.
Of ben ik echt zo fout?

Fides

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Ik denk het wel, een standaardnormale verdeling, is een normale verdeling met als gemiddelde nul en standaardafwijking 1.
Of ben ik echt zo fout?

Dat is correct.

Kan je het raadsel oplossen mocht het een standaardnormale verdeling zijn?

Anders gezegd: bij een standaardnormale verdeling: Voor welke a geldt voor een willekeurige x dat:
P (x<a) = 25%

Pieterjan94

Legacy Member
Ok dus, even een tussenpunt, (ja ik wacht nu eenmaal niet op een antwoord ik probeer ook nog wat zelf te zoeken.)
Als mijn leekracht met die -a de Zscore van a bedoelt, dan snap ik er al wat meer van. Meer zelfs, dan snap ik enkel de reden niet waarom hij van stap 2 naar stap 3 het teken omwisselt.

Pieterjan94

Legacy Member
Sorry, ik had uw raadsel niet gezien,
en ik zou hem dan als volgt oplossen (waarschijnlijk foutief)

P(x<a) = 25%
=> P(x>a') = 0.25 (*met a' bedoel ik de Zscore van a)
=> 1-(P(x<a') = 0.25
=> P(x<a') = 0.75

0.75 -> 0.675 volgens mijn tabel
0.675 = a-80/10
=> a= 86.75
Klopt dit?

Fides

Legacy Member
Hetgeen je nu gepost hebt, kan niet kloppen als je logisch nadenkt. Als 80 het gemiddelde is van een normale verdeling, kan het niet dat de kans dat een willekeurige x < 86.75 gelijk is aan 25%.

Pieterjan94

Legacy Member
Ahaaaaaa, met a' zou ik eigenlijk het symmetrische deel moeten bedoelen?
Dus mijn 0,675 wordt dan voor mijn a -0,675, en dan kom ik uiteindelijk 73,25uit. Klopt het nu wel?

Riverdale27

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
Hallo aan jullie allen!

Ik heb morgen test statistiek, en ik zit tamelijk vast bij een bepaald soort oefening. De notatiewijze vooral.
De opgave (met oplossing van de leerkracht, dus dit is géén huiswerk) gaat als volgt:

P(x<a)=0.25 met gemiddelde = 80 en standaardafwijking 10
=P(Z< -a)= 0.25
=>P(z>a) = 1-P(Z<)=0.25
=>P(Z<b)=0.75
a=0.675
-a=-0.675= (a-80/10)
=>a=73.25

Spijtig genoeg kan ik het zelf niet vinden, ik ben in de war met waarom men plots over een Z spreekt (gaat dit over de Z-score?) en men plots naar -a gaat en b.

Groetjes.

Je dat klopt inderdaad. Ik zal het u op een andere, hopelijk meer duidelijke manier, uitleggen:

Een z-score moet ge gewoon bekijken als het aantal standaardafwijkingen dat een waarde van het gemiddelde ligt. Als ge dat zo onthoud is het niet moeilijk meer.

Zie formule: z = (x - µ) / sigma

Hier is (x - µ) dus eigenlijk gewoon de afstand tussen x en µ. En die afstand gaat ge dan nog eens delen door sigma, dus krijgt ge de afstand uitgedrukt in sigma's, oftewel: het aantal standaardafwijkingen tussen een waarde en het gemiddelde.

Neem nu IQ. Dat is normaal verdeeld met gemiddeld 100 en standaardafwijking 15. Wat zou dan de z-score zijn van een IQ van 130? Awel, dat ligt toch 2 standaardafwijkingen boven 100, dus is de z-score 2. Vul de formule maar in, het zal uitkomen.

Opgave: P(x<a)=0.25 met gemiddelde = 80 en standaardafwijking 10

In plaats van een waarde te krijgen en een kans te bereken, krijgt ge nu de kans en moet ge de waarde berekenen. Ge moet de a zoeken waarvoor geldt dat x er 25% van de tijd onder ligt.

Ge weet uit uw tabellen dat zoiets geldt wanneer z = -0.675. Voor die bepaalde z ligt er 25% kans links ervan en 75% kans rechts ervan. Moest uw tabel enkel voor positieve z gelden, dan moogt ge dat gewoon omkeren want die verdeling is symmetrisch (teken het zodat ge het ZIET!). Ge zult dan zien dat P(X>0.675) = 0.25, maar teken dat nu eens gewoon. Dan zult ge meteen zien dat ge dat gewoon moogt omdraaien naar de andere kant toe.

Dus ge weet dat z = -0.675, en ge weet ook dat z = (x - µ) / sigma.

Maar ge weet µ en sigma toch al? En ge weet z ook? Dus enkel x blijft over:

x = (z x sigma) + µ

en dat geeft ons (-0.675 x 10) + 80 = 73.25.

Hopelijk is dit wat intuïtiever. Want bij statistiek is INTUÏTIE het allerbelangrijkste!

Pieterjan94

Legacy Member
Dank dank dank echt duizendmaal dank!
En ja, mijn tabel heeft enkel positieve, daarom dat ik naar de Z-score voor 0.75 zocht.
Maar echt bedankt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan