Archief - Graag advies/meningen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shadosy

Legacy Member
Hey,

Ik ben dit jaar afgestudeerd van het specialisatie jaar 7 BSO (Verwarming installaties).
Maar ik heb de foute richting gewoon gedaan, ik doe het dus niet graag.
Ik haalde te goede punten, heb soms van leerkrachten gehoord dat er *meer* in me zit dan alleen met handen werken. Maar nu is mijn vraag.
Kan ik wel een hoge school opleiding aan? Waarschijnlijk zeggen jullie nu van "ja, zolang je motivatie hebt en ervoor gaat" maar dit is nu het probleem, ik ben niet zo zelfzeker van me eigen ook omwille mijn beperkte leerstof.
Ik heb beperkte leerstof gekregen in BSO, zoals;
Wiskunde nja... dat begon het jaar met de regel van 3 en we eindigde met de driehoeksmeeting van een rechtvormige driehoek (om jullie een idee te geven wat ik van wiskunde kreeg)
Engels was vrij basic net zoals frans.
En de rest waren theorie vakken enz.

Heb al zitten denken van zou ik niet gewoon werken? of gewoon werken met een avondschool. Of syntra dagopleiding, maar daar is het probleem dat er geen opleiding is die me iets of wat aanspreekt.

Maar ik zal enkele opleidingen neerzetten en graag jullie mening als dit wel haalbaar is. (opleidingen vanuit de KHLim)

Accountancy - fiscaliteit
Financie- en verzekeringswezen
Bedrijfsvertaler en -Tolk
en eventueel Lerarenopleiding - Lager of Secundair


Dus als jullie graag je mening of raad wil geven dat apprecieer ik, want ik heb totaal niet veel tijd meer.

PHPFreak1977

Legacy Member
Je voorkennis om zo'n opleiding te starten is, veel te beperkt om een studie op de hoge school aan te kunnen. Misschien een lerarenopleiding voor lagere school maar dan moet de motivatie goed zitten...

Stationary

Legacy Member
Als je motivatie goed zit, waarom zou dat niet haalbaar zijn? Voor accountancy-fiscaliteit en financie-en verzekeringswezen heb je niet specifiek voorkennis nodig. Ik heb zelf financie- en verzekeringswezen gedaan, moeilijk is het nooit geweest. Voorkennis had ik wel maar het kon ook perfect zonder. Echt heel ver geraak je er toch niet mee hoor. Als je een gezonde interesse hebt in je vakken is dat volgens mij een sterkere troef dan voorkennis hebben. Het maakt niet uit of je veel leerstof gezien hebt in het middelbaar of niet... Alles hangt af van JOU, wat je ervoor wilt doen. Verwacht je wel aan grotere volumes van leerstof, omgaan met deadlines, vlot kunnen samenwerken in een groepswerk, ...

Iemand die ik ken heeft BSO (kantoor) gedaan en is nadien voor accountancy-fiscaliteit gegaan. Ik weet niet hoe haar punten waren en of ze afgestudeerd is of niet, maar ze is toch ook tot in het derde jaar geraakt... Dus waarom niet? Wat heb je te verliezen? :)

Zeus

Legacy Member
vanuit BSO een hogere opleiding volgen loopt meestal niet goed af.
Herschool je gewoon in een andere stiel.

ganz

Legacy Member
Ik weet niet meer vanbuiten hoeveel jaar ervaring je moet hebben om een beroepsgericht vak te kunnen geven, ik dacht 3. Dus in theorie kan je beginnen werken en via avondschool ervoor zorgen dat je zelf die vakken die je net hebt gehad kan gaan geven. Als je dat zou zien zitten natuurlijk.

De vraag is dus ook: deed je het echt niet graag (zoals je in je beginpost plaatst), of wil je er gewoon meer uit halen?

(rap even gekeken, het is idd 3 jaar ervaring, je zou dan mechanica en nijverheidstechnieken sowieso mogen geven)

Shadosy

Legacy Member
ganz zei:
De vraag is dus ook: deed je het echt niet graag (zoals je in je beginpost plaatst), of wil je er gewoon meer uit halen?


Ik deed de richting Verwarming installaties en alles wat er bij komt kijken (cv/sanitaire) gewoon niet graag.
Ik hoor zo vaak dat er meer in me zit, maar heb gewoon schrik dat ik niet goed ga kunnen leren.
Voorbeeld; een toets was 5 blz leren.
een examen 20 a 30 blz leren.

Als ik nu een hoge opleiding moet volgen en heb examens dan moet ik wss (heb geen idee eigenlijk) 100+ blz leren en daar gaat het probleem liggen.
Ik heb BSO gehaald doormiddel goed op te letten in de klas, ik moest nog geen boek opendoen.
Dus ik weet niet wat leren is, dus dat gaat zwaar worden dan.

wiseguy444

Legacy Member
Guazala zei:
Waarom zou hij dat doen als hij met z'n diploma van het BSO ook gewoon direct kan verder studeren?
Het lijkt me dan nuttiger een eerste jaar 2 keer te doen om het studeren te leren, dan om via middenjury nog een diploma te halen waar hij niets mee gaat doen.

Omdat hij te veel leerstof mist tussenin in verschillende vakken.
quote:Wiskunde nja... dat begon het jaar met de regel van 3 en we eindigde met de driehoeksmeeting van een rechtvormige driehoek

Anoniem06

Legacy Member
Accountancy-Fiscaliteit is toch één van de zwaardere hogeschoolrichtingen. Ik zou daarvoor toch een economiscge richting in het middelbaar aanraden tbh.

wiseguy444

Legacy Member
Arne zei:
Accountancy-Fiscaliteit is toch één van de zwaardere hogeschoolrichtingen. Ik zou daarvoor toch een economiscge richting in het middelbaar aanraden tbh.

Net daarom dat ik eerst middenjury aanraad om van daaruit verder te bouwen

SNPrimal

Legacy Member
Ik ga in september ook aan Accountancy - fiscaliteit beginnen.
In het middelbaar heb ik elektronica gevolgd ( 5h wiskunde), dus ook geen voorkennis van economie, financiën, boekhouden, etc..

Is dit dan ook "onhaalbaar" voor mij. Heb reeds 4 jaar gewerkt.

Kowalskii

Legacy Member
Bij accountancy-fiscaliteit heb je geen voorkennis nodig dacht ik, want ze beginnen van nul normaal. Voorkennis economie, boekhouden enz van in het middelbaar stelt toch ook meestal niet veel voor dus een grote achterstand kan je niet hebben.

hashtag

Legacy Member
In het BSO behoort grote hoeveelheden leerstof verwerken en studeren helemaal niet in het plaatje, aka ge kent er niks van, dus gooi geen jaar weg en zoek een meer praktijkgerichte opleiding van kortere termijn ipv een bachelordiploma :)

Mr.

Legacy Member
Ik denk dat je het best een syntra-opleiding of dergelijke zoekt die je aanstaat.

Shadosy

Legacy Member
Anyway.. thanks voor jullie raad en meningen.
Ik heb besloten om de 8e september naar info dag te gaan voor Interieurarchitectuur of gewoon Architectuur.
Nu gaan jullie denken; *kunt je nooit aan* daar ben ik van bewust, maar dat schrikt me niet af.
Het is de enige opleiding die me als eerste keuze lag (nadat ie 4 andere).
Maar proberen kan nooit kwaad, je leeft maar ene keer. :)
Dus ga ik daarvoor.

Greetz.

Satkan

Legacy Member
Ghoh, ik ga ook naar de hogeschool na een opleiding BSO Drukken.

Ik heb al eens op voorhand (Zoals in April dit jaar) de leerdoelen bekeken,
en ook wat minimum vereist is voor elke richting.

In de loop van die maanden heb ik dan zelf alles proberen bij te schaven
(Ookal dat splleing en td-fouden er nog altijd niet helemaal ingaat) en dat is toch heel goed aan het lukken.


Aanrader voor wiskunde :
KhanAcademy

Voor de rest heb ik alles uit boeken.

Ikkina

Legacy Member
Ik heb net mijn eerste jaar lager onderwijs achter de rug.
Je krijgt op deze richting zeer veel taken, maar weinig leerstof om te verwerken. Ik had geen enkel examen waarvoor ik meer dan 80 pagina's moest leren, maar doorheen het jaar ben je wel altijd druk bezig met het halen van deadlines (boeken lezen, knutselwerkjes, lessen voorbereiden, verslagen schrijven, ...).
Toch waren slechts 3 van de 30 leerlingen geslaagd voor alle vakken in eerste zit (+-80% TSO studenten, 20% ASO, geen BSO). Dus niet te onderschatten als je het niet gewoon bent om iedere dag wat te doen.

Enkele vrienden van me op de lerarenopleiding secundair onderwijs hadden heel wat minder taken en dus ook meer tijd om de leerstof voor de examens goed bij te houden. Maar dat is dan misschien weer afhankelijk van school tot school :).

PS: ik heb deze lerarenopleiding trouwens op XIOS gedaan

Anoniem15

Legacy Member
Kennis van verwarming en sanitair + genoeg verstand om verder te geraken = win.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan