Archief - expats in Japan?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ralf

Legacy Member
Hallo,

zijn er mensen op dit forum die momenteel expat zijn, of geweest zijn in Japan?

Ik kan expat worden voor 1 of 2 jaar, naar keuze, in Japan, maar twijfel toch zwaar.

-zijn er ergens objectieve en betrouwbare data te vinden over eventuele gevolgen in Tokyo/Yokohama t.g.v. de ramp in Fukushima, ook bvb. betreffende voedselveiligheid? Natuurlijk is er residu, de vraag is alleen hoeveel.

-wat is een redelijk expatsalaris/voordelen? 50% meer dan je loon in België? Wordt de nu peperdure yen op een of andere manier door je bedrijf gecompenseerd?

-hoe lang duurt het eer je gek wordt van frustratie in Japan? Ik denk dat dat onvermijdelijk gebeurt, het is alleen een kwestie van tijd.

Ik heb een soort haat/liefdeverhouding met het land. Het is ongelooflijk fascinerend en anders, het eten is bijzonder lekker en de klantvriendelijkheid is oneindig veel hoger dan in België. Maar het is ook een ongelofelijk frustrerend land, waar je al snel tegen muren en dwaze regels oploopt, en waar je je als buitenlander nooit ofte nimmer echt kan integreren. De werkomstandigheden zijn ook niet super.

Het is ook niet zo dat het een unieke kans is om het land te verkennen. Ik ben er al tientallen keren geweest, en heb er zowat alles al gezien en beleefd.

Wel veel schattige miekes daar.

Tweek

Legacy Member
Je kan mss een pm sturen naar Phil, die woont in Tokyo. Of anders Stichero die heeft daar ook gezeten.

horste

Legacy Member
ik ga even inpikken hierop, het spijt me dat ik geen antwoorden heb :) ik vroeg me af hoe je bedrijven kan vinden daar waar je 1 of 2 jaar kan gaan werken. Ik zou bijzonder graag ofwel stage lopen in japan/zuid-korea, of daar effectief een jaar gaan werken nadat ik afgestudeerd ben omdat ik die landen echt eens wil beleven, maar ik weet niet goed hoe daaraan te beginnen.

Noctilucus

Legacy Member
1 of 2 jaar is kort voor een expat-status. Wat zou je daarna doen, op een lokaal salaris in Japan blijven werken of terugkeren naar België?

Veel bedrijven geven niet noodzakelijk zoveel extra loon, al kom je als expat typisch wel in een functie van een degelijk kaliber terecht. De voordelen zijn vaak een huis betaald door de firma, extra vergoeding om de cost of living te compenseren, een éénmalig bedrag bij je transfer, mogelijks een extraatje omdat Japan geen zo'n evident land is om als buitenlander te werken ("hardship allowance"). Bij sommige bedrijven aangevuld met een maandelijkse vergoeding voor je vrouw/vriendin, maar dat is zeker niet overal standaard.

Kijk ook eens hoe ze omspringen met belastingen, zou je in Japan of België belast worden? Is er sprake van tax equalisatie? Word je in yen of euro betaald?

Voor je laatste vraag kan je best ook eens specifieke forums van & voor expats in Japan raadplegen, daar krijg je sowieso een breder beeld dan via enkele mensen hier.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan