ralf
Legacy Member
Hallo,
zijn er mensen op dit forum die momenteel expat zijn, of geweest zijn in Japan?
Ik kan expat worden voor 1 of 2 jaar, naar keuze, in Japan, maar twijfel toch zwaar.
-zijn er ergens objectieve en betrouwbare data te vinden over eventuele gevolgen in Tokyo/Yokohama t.g.v. de ramp in Fukushima, ook bvb. betreffende voedselveiligheid? Natuurlijk is er residu, de vraag is alleen hoeveel.
-wat is een redelijk expatsalaris/voordelen? 50% meer dan je loon in België? Wordt de nu peperdure yen op een of andere manier door je bedrijf gecompenseerd?
-hoe lang duurt het eer je gek wordt van frustratie in Japan? Ik denk dat dat onvermijdelijk gebeurt, het is alleen een kwestie van tijd.
Ik heb een soort haat/liefdeverhouding met het land. Het is ongelooflijk fascinerend en anders, het eten is bijzonder lekker en de klantvriendelijkheid is oneindig veel hoger dan in België. Maar het is ook een ongelofelijk frustrerend land, waar je al snel tegen muren en dwaze regels oploopt, en waar je je als buitenlander nooit ofte nimmer echt kan integreren. De werkomstandigheden zijn ook niet super.
Het is ook niet zo dat het een unieke kans is om het land te verkennen. Ik ben er al tientallen keren geweest, en heb er zowat alles al gezien en beleefd.
Wel veel schattige miekes daar.
zijn er mensen op dit forum die momenteel expat zijn, of geweest zijn in Japan?
Ik kan expat worden voor 1 of 2 jaar, naar keuze, in Japan, maar twijfel toch zwaar.
-zijn er ergens objectieve en betrouwbare data te vinden over eventuele gevolgen in Tokyo/Yokohama t.g.v. de ramp in Fukushima, ook bvb. betreffende voedselveiligheid? Natuurlijk is er residu, de vraag is alleen hoeveel.
-wat is een redelijk expatsalaris/voordelen? 50% meer dan je loon in België? Wordt de nu peperdure yen op een of andere manier door je bedrijf gecompenseerd?
-hoe lang duurt het eer je gek wordt van frustratie in Japan? Ik denk dat dat onvermijdelijk gebeurt, het is alleen een kwestie van tijd.
Ik heb een soort haat/liefdeverhouding met het land. Het is ongelooflijk fascinerend en anders, het eten is bijzonder lekker en de klantvriendelijkheid is oneindig veel hoger dan in België. Maar het is ook een ongelofelijk frustrerend land, waar je al snel tegen muren en dwaze regels oploopt, en waar je je als buitenlander nooit ofte nimmer echt kan integreren. De werkomstandigheden zijn ook niet super.
Het is ook niet zo dat het een unieke kans is om het land te verkennen. Ik ben er al tientallen keren geweest, en heb er zowat alles al gezien en beleefd.
Wel veel schattige miekes daar.
ik vroeg me af hoe je bedrijven kan vinden daar waar je 1 of 2 jaar kan gaan werken. Ik zou bijzonder graag ofwel stage lopen in japan/zuid-korea, of daar effectief een jaar gaan werken nadat ik afgestudeerd ben omdat ik die landen echt eens wil beleven, maar ik weet niet goed hoe daaraan te beginnen.