Archief - Examens laten wegvallen (middelbaar)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SiM0

Legacy Member
Goedemiddag

Momenteel zit ik op het 5e jaar informaticabeheer. Het gaat mij goed en zal dus waarschijnlijk door geraken dit jaar, maar iemand anders in mijn klas niet.

De persoon waarover ik spreek heeft vorig jaar te horen gekregen dat hij botkanker had. Hij heeft dan een half jaar niet naar school kunnen gaan en heeft ook chemo en bestralingen gehad. Hij is sinds de zomervakantie van vorig jaar weer beter en kon dit jaar dus heel het jaar naar school komen. (Wel opnieuw het 5e jaar) Nu, die kerel haalt nu nog altijd belachelijk slechte punten. Hij heeft maar 52% in totaal terwijl het toch niet zo moeilijk is mits ge een beetje moeite doet.

Wat ik vrijdag te horen kreeg: De directeur wil in samenspraak met de leerlingenbegeleiding enkele examens laten wegvallen voor hem zodat hij dit jaar toch nog een A-attest kan halen. Kan dit überhaupt zomaar?

Ikzelf vind dit eigenlijk echt niet kunnen. Hij zelf zegt dat hij zich niet kan concentreren door zijn chemo die hij vorig jaar gehad heeft maar dit is volgens mij echt dikke bullshit. In de klas kan hij altijd goed mee en let hij ook altijd goed op. Geen kenmerken van een concentratieprobleem imo? Ook zit er nog iemand bij mij in de klas die dit jaar ook dubbelt (komt van economie-wiskunde) en moet daarom nooit iets voor school doen. Die persoon gamed enorm veel en ziet de jongen met kanker elke dag tot 10h 's avonds op z'n playstation online.

Ik ben helemaal niet jaloers op die jongen, ik zou zelf nooit kanker willen krijgen, maar zo misbruik maken van de situatie vind ik echt niet door de beugel kunnen. (De rest van m'n klas denkt er ook zo over trouwens) Hij weet gewoon altijd medelijden te kweken bij de leerkrachten en zo probeert hij nog door te geraken dit jaar, terwijl hij gewoon altijd voor z'n playstation zit.

Wat vinden jullie hiervan? En kan dit zomaar? :s

Th1x4nG

Legacy Member
Het enige waar ge u iets van moet aantrekken is van uzelf, laat die kerel. Als hij er "misbruik" van neemt, is dat zijn keuze. Middelbaar betekent toch niks, hij wint er niets mee uit.
Beetje triestig als ge zo bemoeizuchtig naar de wereld kijkt? :)

Vernon

Legacy Member
Wat heeft gamen om 22 uur 's avonds te maken met dit alles? Je kan perfect in uw bed rusten en terwijl wat gamen.

Voor de rest vind ik niet dat jij in de positie bent om hem te gaan beoordelen.

lantaarnpaal

Legacy Member
Hij heeft maar 52% in totaal terwijl het toch niet zo moeilijk is mits ge een beetje moeite doet.
Voor zover ik weet is meer dan 50% een A-attest



Daarnaast moet ge u niet zo bezighouden met andermans zaken, die kerel heeft kanker gehad, die heeft veel geleden, en psychologisch kan die nog altijd in een dipje zitten ofzo.
Niet zo egoistisch/jaloers denken, laat hem gewoon doen. Als puntje bij paaltje komt zult gij nog altijd meer gezien hebben dan hem, en ben je dus beter voorbereid op uw toekomst

SiM0

Legacy Member
Ben totaal niet jaloers op die kerel hoor. Ben blij dat ik het wel gewoon goed doe op school en wat hij doet interesseert me niet veel. (We zijn sowieso geen dikke maatjes) Ik vind het gewoon apart dat ze blijkbaar gewoon examens kunnen laten wegvallen voor iemand die het moeilijk heeft. Dacht dat iedereen gelijk voor de wet was.

En hij gamed tot 22h, niet vanaf 22h.

RainbowDash

Legacy Member
SiM0 zei:
De rest van m'n klas denkt er ook zo over trouwens
Hij weet gewoon altijd medelijden te kweken bij de leerkrachten en zo probeert hij nog door te geraken dit jaar, terwijl hij gewoon altijd voor z'n playstation zit.

Ocharme die jongen, op zijn 15de kanker gehad en dan nog in de klas zitten met zo'n bende egoïstische klootzakken :puke:

lantaarnpaal

Legacy Member
SiM0 zei:
Ben totaal niet jaloers op die kerel hoor. Ben blij dat ik het wel gewoon goed doe op school en wat hij doet interesseert me niet veel. (We zijn sowieso geen dikke maatjes) Ik vind het gewoon apart dat ze blijkbaar gewoon examens kunnen laten wegvallen voor iemand die het moeilijk heeft. Dacht dat iedereen gelijk voor de wet was.

Het is de school die die beslissing neemt, niet de wet. wees maar zeker dat ze daar hun redenen voorhebben.

RainbowDash zei:
Ocharme die jongen, op zijn 15de kanker gehad en dan nog in de klas zitten met zo'n bende egoïstische klootzakken :puke:

²

SiM0

Legacy Member
RainbowDash zei:
Ocharme die jongen, op zijn 15de kanker gehad en dan nog in de klas zitten met zo'n bende egoïstische klootzakken :puke:

Is niet dat we hem uitsluiten ofzo hoor... Zo kinderachtig zijn we ook weer niet. :P

SiM0

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Het is de school die die beslissing neemt, niet de wet. wees maar zeker dat ze daar hun redenen voorhebben.

Oh ik dacht dat er een soort wet rond was. Nja, dan kan dit topic eigenlijk al dicht.

Fliblit

Legacy Member
Als hij het volgens u echt niet verdient om te slagen zal hij dat in het hoger nog genoeg voelen.

NotoriousP

Legacy Member
SiM0 zei:
Ben totaal niet jaloers op die kerel hoor. Ben blij dat ik het wel gewoon goed doe op school en wat hij doet interesseert me niet veel. (We zijn sowieso geen dikke maatjes) Ik vind het gewoon apart dat ze blijkbaar gewoon examens kunnen laten wegvallen voor iemand die het moeilijk heeft. Dacht dat iedereen gelijk voor de wet was.

School is geen wet... ze doen daar grotendeels hun goesting trouwens.

Het draait hier tenslotte om een middelbaar diploma, dat is geen zak waard. Een hoger diploma zal hij niet krijgen uit medelijden.

etii0

Legacy Member
SiM0 zei:
Goedemiddag

Momenteel zit ik op het 5e jaar informaticabeheer. Het gaat mij goed en zal dus waarschijnlijk door geraken dit jaar, maar iemand anders in mijn klas niet.

De persoon waarover ik spreek heeft vorig jaar te horen gekregen dat hij botkanker had. Hij heeft dan een half jaar niet naar school kunnen gaan en heeft ook chemo en bestralingen gehad. Hij is sinds de zomervakantie van vorig jaar weer beter en kon dit jaar dus heel het jaar naar school komen. (Wel opnieuw het 5e jaar) Nu, die kerel haalt nu nog altijd belachelijk slechte punten. Hij heeft maar 52% in totaal terwijl het toch niet zo moeilijk is mits ge een beetje moeite doet.

Wat ik vrijdag te horen kreeg: De directeur wil in samenspraak met de leerlingenbegeleiding enkele examens laten wegvallen voor hem zodat hij dit jaar toch nog een A-attest kan halen. Kan dit überhaupt zomaar?

Ikzelf vind dit eigenlijk echt niet kunnen. Hij zelf zegt dat hij zich niet kan concentreren door zijn chemo die hij vorig jaar gehad heeft maar dit is volgens mij echt dikke bullshit. In de klas kan hij altijd goed mee en let hij ook altijd goed op. Geen kenmerken van een concentratieprobleem imo? Ook zit er nog iemand bij mij in de klas die dit jaar ook dubbelt (komt van economie-wiskunde) en moet daarom nooit iets voor school doen. Die persoon gamed enorm veel en ziet de jongen met kanker elke dag tot 10h 's avonds op z'n playstation online.

Ik ben helemaal niet jaloers op die jongen, ik zou zelf nooit kanker willen krijgen, maar zo misbruik maken van de situatie vind ik echt niet door de beugel kunnen. (De rest van m'n klas denkt er ook zo over trouwens) Hij weet gewoon altijd medelijden te kweken bij de leerkrachten en zo probeert hij nog door te geraken dit jaar, terwijl hij gewoon altijd voor z'n playstation zit.

Wat vinden jullie hiervan? En kan dit zomaar? :s

Ik snap jullie wel, alleen moet je dan wel heel zeker van je stuk zijn dat hij echt van de situatie profiteert (en dat bijna kunnen aantonen). Integendeel tot velen hier vind ik dit wel een zeer oneerlijke situatie.

Mijn zus had op school een zwaar autistische klasgenoot (ASO!) die overduidelijk niet mee kon. Hij was nooit in orde met huistaken, mocht de klas op stelten zetten (omdat hij zich niet in bedwang kon houden), enzomeer. Dat werd verondersteld verdragen te worden. Groepswerken werden verknoeid als je hem in de groep had enz. Om een lang verhaal kort te maken: hier remde die jongen zijn aanwezigheid de klasgroep in hun leren en bovendien stak ie er zelf niets van op.
Telkens werd hij door de examens gelaten, terwijl hij op vlak van dagelijks werk alleen al moest gebuisd zijn. Tijdens het examen kreeg ie ook veel meer tijd dan de rest.
Wie in een zelfde school zit, zou moeten gelijk zijn voor het schoolreglement. En ook voor de examenregels. Zoniet kan je in mijn ogen wel protesteren. Probeer argumenten te zoeken in het schoolreglement zou ik zo zeggen.

Snowyflake

Legacy Member
RainbowDash zei:
Ocharme die jongen, op zijn 15de kanker gehad en dan nog in de klas zitten met zo'n bende egoïstische klootzakken :puke:

²

waarom moeten jullie zich nu moeien met iemand anders die jullie leven niet beïnvloedt. Moest je der last van ondervinden ok.. maar nu :puke: arrrggg ik word er echt boos van dat er zo'n mensen gelijk u en u klas zijn :angry:

lantaarnpaal

Legacy Member
etii0 zei:
Telkens werd hij door de examens gelaten, terwijl hij op vlak van dagelijks werk alleen al moest gebuisd zijn. Tijdens het examen kreeg ie ook veel meer tijd dan de rest.
Wie in een zelfde school zit, zou moeten gelijk zijn voor het schoolreglement. En ook voor de examenregels. Zoniet kan je in mijn ogen wel protesteren. Probeer argumenten te zoeken in het schoolreglement zou ik zo zeggen.

Iemand autistisch in uw school houden omdat die persoon niet goed meekan haalt echt niets uit he.

Het is nu ook niet dat die autistische persoon later een belangrijke job zal hebben, dus "geven" ze inderdaad dat diploma, wetende dat die persoon amper zal kunnen werken later.


Dat van die meer tijd is perfect normaal imo, mensen met dyslexie kunnen ook op unief meer tijd krijgen bv

Bananarama

Legacy Member
Als hij een heel jaar gezond is geweest en dus een heel jaar naar school heeft kunnen gaan (waarvan een groot deel dus herhaling was, aangezien hij zijn jaar dubbelt), dan vind ik dat er idd iets niet klopt. Ik begrijp dat men wat milder wil zijn voor hem dan voor 'normale' studenten, want de dood in de ogen kijken is natuurlijk niet niks... Maar een school wordt ook verondersteld haar leerlingen gedurende 6 jaar tot bepaalde eindtermen te brengen, en die worden niet bereikt door examens te laten wegvallen. Op lange termijn zijn zulke maatregelen dus niet in die jongen zijn voordeel. Bovendien loopt iemand van die leeftijd zo de kans dat hij gewend raakt aan speciale behandeling en weinig verwachtingen.

Je school zou hem beter gewoon extra begeleiden, zowel psychologisch als qua vakken.

Chilliewillie88

Legacy Member
SiM0 zei:
Ben totaal niet jaloers op die kerel hoor. Ben blij dat ik het wel gewoon goed doe op school en wat hij doet interesseert me niet veel. (We zijn sowieso geen dikke maatjes) Ik vind het gewoon apart dat ze blijkbaar gewoon examens kunnen laten wegvallen voor iemand die het moeilijk heeft. Dacht dat iedereen gelijk voor de wet was.

En hij gamed tot 22h, niet vanaf 22h.

Het interesseert u blijkbaar toch genoeg om er speciaal een topic voor aan te maken.
Serieus als ge daar al van wakker moet liggen, welkom in de echte wereld. Ik vind trouwens dat hij groot gelijk heeft moest hij op een of andere manier misbruik maken van de situatie. Lijkt me gwn pure jaloezie waar het hier om gaat.

lantaarnpaal

Legacy Member
Bananarama zei:
Als hij een heel jaar gezond is geweest en dus een heel jaar naar school heeft kunnen gaan (waarvan een groot deel dus herhaling was, aangezien hij zijn jaar dubbelt), dan vind ik dat er idd iets niet klopt. Ik begrijp dat men wat milder wil zijn voor hem dan voor 'normale' studenten, want de dood in de ogen kijken is natuurlijk niet niks... Maar een school wordt ook verondersteld haar leerlingen gedurende 6 jaar tot bepaalde eindtermen te brengen, en die worden niet bereikt door examens te laten wegvallen. Op lange termijn zijn zulke maatregelen dus niet in die jongen zijn voordeel. Bovendien loopt iemand van die leeftijd zo de kans dat hij gewend raakt aan speciale behandeling en weinig verwachtingen.

Je school zou hem beter gewoon extra begeleiden, zowel psychologisch als qua vakken.

Volgens OP was hij heel het jaar gezond, kan goed zijn dat die kerel naar psychologen moest, omdat er een kans was dat de kanker terug zou kunnen komen enzo. Natuurlijk gaan zo'n kinderen niet teveel over hun prive vertellen omdat dat niet cool is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan