Archief - ElektroMechanica TSO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

falc.be

Legacy Member
bachelor automechanica is oververzadigd en overroepen

Met een bachelor electromechanica kunt ge echt nog veel richtingen uit: klimatisatie, meet en regeltechniek, industriele informatica, onderhoudstechnieken, ....

Is 1 van de grootste knelpunt richtingen.

Ik ben zelf vanuit bachelor EM als PLC en scada programmeur beginnen werken, ondertussen al 5 jaar.

PLC moet ge normaal gezien al kennen nu. scada wilt zeggen supervisory, control, alarming, data aquisation. int nederlands: fabriek kunnen volgen en besturen vanop de PC in een controle kamer

Skyy

Legacy Member
PLC gaan we zien na Januari omdat we nu met een grote groep zijn.
Verbindingsformules krijgen we nu en iedereen snapt er niks van zelfs niet diegene die is blijven zitten ( nieuwe leerkracht). Moest ik nu een fatsoenlijke leerkracht hebben zoals vorig jaar was het geen probleem.
En koeltechnieken?

Fiezik

Legacy Member
Skyy zei:
PLC gaan we zien na Januari omdat we nu met een grote groep zijn.
Verbindingsformules krijgen we nu en iedereen snapt er niks van zelfs niet diegene die is blijven zitten ( nieuwe leerkracht). Moest ik nu een fatsoenlijke leerkracht hebben zoals vorig jaar was het geen probleem.
En koeltechnieken?

koeltechnieken kun je eigenlijk maar gaan volgen in de opleiding ELM (hogeschool) en dan kiezen voor afstudeer richting klimatisatie, dat is koel & verwarmingstechieken...
Anders kun je koeltechnieken ook volgen in avondschool (3j opleiding) of dagonderwijs maar die richtingen beginnen alweer vanaf het 5e jaar (secundair) tot het 7e (zo deed ik het.).

ik ben nu bezig aan mijn 1e jaar ELM aan Hogent nadat ik afgestudeerd ben in de richting verwarming/koeltechnieken

MrKend54l

Legacy Member
falc.be zei:
bachelor automechanica is oververzadigd en overroepen

Met een bachelor electromechanica kunt ge echt nog veel richtingen uit: klimatisatie, meet en regeltechniek, industriele informatica, onderhoudstechnieken, ....

Is 1 van de grootste knelpunt richtingen.

Ik ben zelf vanuit bachelor EM als PLC en scada programmeur beginnen werken, ondertussen al 5 jaar.

PLC moet ge normaal gezien al kennen nu. scada wilt zeggen supervisory, control, alarming, data aquisation. int nederlands: fabriek kunnen volgen en besturen vanop de PC in een controle kamer

Er is wel een verschil tussen plc kennen en kennen. In het secundair zie je enkel simpele schakelingen. Ze leren je zelfs geen rack samenstellen.
Werken met woorden is uit den boze. In het secundair is het gewoon veel te beperkt en totaal onrepresentief.

dee

Legacy Member
MrKend54l zei:
Industriële wetenschappen en ingenieurswetenschappen zijn hetzelfde :P
En bachelor elektriciteit, waar kan je dit ergens volgen?

Burgerlijk = ingenieurswetenschappen
Industrieel = industriele wetenschappen

MrKend54l

Legacy Member
dee zei:
Burgerlijk = ingenieurswetenschappen
Industrieel = industriele wetenschappen

Ik was voor ingenieurwetenschappen industriële vergeten, mijn excuses.

SteveDotcom

Legacy Member
loyezthijs zei:
Word vliegtuigmechanieker, kunde volgen in Oostende. Of voor de meer engineer opleiding op de TU Delft. Toffe job, toffe sector. :)

Hij is van Genk dus lijkt me da nu ni meteen de beste oplossing.
Het meest voor de hand liggende is PBA elektromechanica, zijn heel veel specialisatie jaren in te vinden.
Er is ook een richting PBA ontwerp- en productontwikkeling, is naar het schijnt heel veel vraag naar.

Brahim

Legacy Member
Ik heb ook hetzelfde probleem.
Ik volg momenteel Mechanica Tso 5de jaar en vraag me ook af wat ik zou kunnen volgen
met mijn mager elektriciteit en 2uur wiskunde na mijn 6de jaar.
Ik wil graag Elektromechanica nemen maar heb schrik dat ik het niet ga aankunnen wegens mijn achterstand op Elekt en Wisk..
Sorry off topic ;-)

loyezthijs

Legacy Member
h0pje zei:
Dat het een toffe job is kan ik mij voorstellen. Maar de laatste 10 jaar zijn er alleen maar negatieve verhalen over werkgelegendheid in de vliegindustrie en 't ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn zal beteren. Integendeel.

Da klopt, werkgelegenheid begint zeldzaam te worden in de sector. Het ligt maar aan uzelf hoe graag je daarin wilt beginnen. Als ik bijvoorbeeld geen werk vind na het afstuderen dit jaar, trek ik voor een half jaar naar het buitenland om daar stage te volgen. Dan werk ik tenminste al in een sector die ik graag doe en zie ik nog iets van de wereld ook. :)

successor

Legacy Member
Brahim zei:
Ik heb ook hetzelfde probleem.
Ik volg momenteel Mechanica Tso 5de jaar en vraag me ook af wat ik zou kunnen volgen
met mijn mager elektriciteit en 2uur wiskunde na mijn 6de jaar.
Ik wil graag Elektromechanica nemen maar heb schrik dat ik het niet ga aankunnen wegens mijn achterstand op Elekt en Wisk..
Sorry off topic ;-)


Personen waarmee wij in de klas hebben gezeten zijn begonnen met mechanica TSO, zijn dan verder gegaan in bachelor EM en zijn dan geschakeld naar Ing. elektromechanica.

dus : alles kan bijna. wat je inzet is in die volgende jaren is meer bepalend voor je succes dan wat je achtergrond is.

Let er wel op : ik zou zoiets enkel doen wanneer je weet dat je meer potentieel hebt, je nu bijna niets moet doen om bij te blijven met de rest van je klas en wanneer je nog zin hebt om veel bij te leren. Anders kan je beter een 7e jaar doen.

Twijfel je, vraag dan raad aan je leerkrachten van je hoofdvakken en van wiskunde, ik denk dat zij je wel betere inzichten kunnen geven.

Brahim

Legacy Member
successor zei:
Personen waarmee wij in de klas hebben gezeten zijn begonnen met mechanica TSO, zijn dan verder gegaan in bachelor EM en zijn dan geschakeld naar Ing. elektromechanica.

dus : alles kan bijna. wat je inzet is in die volgende jaren is meer bepalend voor je succes dan wat je achtergrond is.

Let er wel op : ik zou zoiets enkel doen wanneer je weet dat je meer potentieel hebt, je nu bijna niets moet doen om bij te blijven met de rest van je klas en wanneer je nog zin hebt om veel bij te leren. Anders kan je beter een 7e jaar doen.

Twijfel je, vraag dan raad aan je leerkrachten van je hoofdvakken en van wiskunde, ik denk dat zij je wel betere inzichten kunnen geven.

Ik doe eigenlijk niet veel moeite om bij te blijven in de lessen.
Ik wil er mij wel voor inzetten zonder twijfel, ik heb gewoon schrik dat ik niet ga kunnen bijblijven met de leerstof die gegeven wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan