Archief - Computerwinkel starten met 2 zaakvoerders

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jasonleemans

Legacy Member
AnthraX.PLayeR zei:
Oh, ik vind dat anders best wel passend bij een cursus bedrijfsbeheer. Maar goed, je hebt gelijk. Neemt niet weg dat je zoiets simpels best wel even zelf kan opzoeken i.p.v. het hier te vragen voordat je een aan eigen zaak begint.

Zoek jij het dan even op voor mij en geef me de link door, dat is toch de bedoeling van een hulpforum he...? Of is het de bedoeling dat je elke vraag doorverwijst naar "zoek het eens op op google".

ChristophSlayer

Legacy Member
Volgnes mij is de concurrentie (lees: Mediamarkt) te groot om nog computerwinkeltjes te kunnen oprichten. just my 4 cents

Atrox

Legacy Member
Begin met een webshop in een goede niche :)
Gemakkelijke stock (afhankelijk vh product), geen huur handelsruimte, kunt ge in het begin op uw eigen doen afhankelijk van de grootte van uw shop, ge moet niet fysiek aanwezig zijn, online marketing kunt ge zelf doen, ...

Bunecarera

Legacy Member
jasonleemans zei:
Ik ben afgestudeerd in Handel, kantooradministratie en bedrijfsbeheer. Ik ga niet zeggen dat het mijn beste vak was maar ik slaagde er wel in, trouwens ik heb al reeds gezegd dat wij geen boekhouding zullen doen, alles gebeurt automatisch.

Dan neem ik aan dat je economie gekregen hebt, maar geen doorgedreven accountancy-fiscaliteit.

Maar de volledige boekhouding zal automatisch gaan? Elke onkost, alle facturen, alle uitgaven en investeringen, alle sociale bijdragen, alle km-verwerkingen, alle verschillende rekeningen, de volledige jaarafsluiting, je personen- of vennootschapsbelasting, alle afschrijvingen op je auto, je salarissen, de optimalisatie daarvan, intracommunotaire diensten,...

Of je voorraadbeheer? Want die 2 zijn NIET hetzelfde...

Indien het toch het bovenste is, dan heb je een geweldig pakket gekocht. Een pakket dat elke boekhouder voor elke kleine bvba of zelfstandige overbodig maakt.
Dat wil ik dan ook...

jasonleemans

Legacy Member
Bunecarera zei:
Dan neem ik aan dat je economie gekregen hebt, maar geen doorgedreven accountancy-fiscaliteit.

Maar de volledige boekhouding zal automatisch gaan? Elke onkost, alle facturen, alle uitgaven en investeringen, alle sociale bijdragen, alle km-verwerkingen, alle verschillende rekeningen, de volledige jaarafsluiting, je personen- of vennootschapsbelasting, alle afschrijvingen op je auto, je salarissen, de optimalisatie daarvan, intracommunotaire diensten,...

Of je voorraadbeheer? Want die 2 zijn NIET hetzelfde...

Indien het toch het bovenste is, dan heb je een geweldig pakket gekocht. Een pakket dat elke boekhouder voor elke kleine bvba of zelfstandige overbodig maakt.
Dat wil ik dan ook...

Het is niet alles van het bovenstaande vermits wij geen auto's in het bedrijf steken, km-verwerking hoeft niet, dat doen we privé en verder staat er zowat alles in ja.

Via justsoftware.be hebben wij een samengesteld pakket van onze benodigdheden gekregen van Dave's startbundel kassasysteem.



JPV

Legacy Member
jasonleemans zei:
Ik ben afgestudeerd in Handel, kantooradministratie en bedrijfsbeheer. Ik ga niet zeggen dat het mijn beste vak was maar ik slaagde er wel in, trouwens ik heb al reeds gezegd dat wij geen boekhouding zullen doen, alles gebeurt automatisch.
lol, niet teveel hopen op het laatste; Een boekhouding die automatisch gebeurd? In de dromen van 99% van de zelfstandigen wss...

een factuur voor bvb een restaurantbezoekje zal automatisch correct verwerkt worden? Of zaken die deels privé/deels beroeps zijn? alle aangiften aan de fiscus worden automatisch en correct gedaan? De correcte voorafbetalingen die goed ingeschat worden? Welke sociale bijdragen ga je betalen, welke voorzorgen neem je als je toch kiest voor minimale sociale bijdragen?

Ik zou dat business plan toch wel eens willen zien :)

jeff_tw

Legacy Member
Starten met een zaak zonder een goede boekhouder die je begeleidt = big fail, geloof me.

Heb echt de indruk dat je het veel, maar dan ook veel te licht op neemt. Een omzet van meer dan 100.000 euro voor een bijberoep? Een loon van 72.000 euro? Dat is niet realistisch voor een zaak die nog moet starten. Je zal ook meteen een pand huren? De huur van een handelspand op een goede locatie kost stukken van mensen, en je moet al heel wat verkopen met voldoende marge om je huur alleen nog maar te kunnen betalen. Hoeveel huur rekenen jullie in jullie financieel plan?

Voordeel is wel dat jullie allebei een vaste job hebben, maar als jullie de eerste 2 jaar break-even zullen draaien dan zal het al een superprestatie zijn.

Neem verder geen VOF als je de zaak opstart met je vriend. Je bent namelijk hoofdelijk aansprakelijk als je vriend (die zich misschien met de paperassen zal bezig houden) het helemaal verknoeit.

Maar neem in ieder geval een boekhouder onder de arm. JPV verwoordt perfect wat ik wou zeggen: boekhouding is veel meer dan wat automatische boekingen, het is het juiste advies over het juiste krediet (en welke aftrek je kan doen van de intresten), over sociale bijdragen, over de juiste grote van voorafbetaling, het is de juiste aangifte aan de fiscus, BTW-aangiftes en vooral... alles op de juiste tijd in orde gebracht.

jasonleemans

Legacy Member
jeff_tw zei:
Starten met een zaak zonder een goede boekhouder die je begeleidt = big fail, geloof me.

Heb echt de indruk dat je het veel, maar dan ook veel te licht op neemt. Een omzet van meer dan 100.000 euro voor een bijberoep? Een loon van 72.000 euro? Dat is niet realistisch voor een zaak die nog moet starten. Je zal ook meteen een pand huren? De huur van een handelspand op een goede locatie kost stukken van mensen, en je moet al heel wat verkopen met voldoende marge om je huur alleen nog maar te kunnen betalen. Hoeveel huur rekenen jullie in jullie financieel plan?

Voordeel is wel dat jullie allebei een vaste job hebben, maar als jullie de eerste 2 jaar break-even zullen draaien dan zal het al een superprestatie zijn.

Neem verder geen VOF als je de zaak opstart met je vriend. Je bent namelijk hoofdelijk aansprakelijk als je vriend (die zich misschien met de paperassen zal bezig houden) het helemaal verknoeit.

Maar neem in ieder geval een boekhouder onder de arm. JPV verwoordt perfect wat ik wou zeggen: boekhouding is veel meer dan wat automatische boekingen, het is het juiste advies over het juiste krediet (en welke aftrek je kan doen van de intresten), over sociale bijdragen, over de juiste grote van voorafbetaling, het is de juiste aangifte aan de fiscus, BTW-aangiftes en vooral... alles op de juiste tijd in orde gebracht.

We betalen 1250,00 euro per maand aan huur met bovenwoonst, puur voor de zaak 800 euro. Die 72000€ is zo berekend omdat we het ons volgens het financieel plan kunnen permitteren. Gaat dat niet zal dat lager liggen. En die opbrengst is echt berekend op weinig verkoop en reparaties, 20 kwartieren per week is echt niets voor een winkel. Verkoop is slecht 65000€ en daar zit ook telecom, assemblage in. Welja onze bank zag een heel goed financieel plan en geloofde er in. Wat er van in huis komt is bijzaak, die lening was het belang van het hele financiële plan.

JPV

Legacy Member
Wacht:
"Wel wij kopen 67.500€ aan goederen in ons financieel plan en onze jaaromzet is 140.925€"
en "een loon van 72000 euro uitgekeerd".

Kan je even uitleggen hoe je met een omzet van 140.925 euro en een aankoop van 67500 euro goederen 72000 euro loon kan uitkeren?

Fervet opus

Legacy Member
U bank zal er zeker in geloven, dat is dezelfde bank die een VOF gaat aanraden voor een computerwinkel die een stock moet aanleggen.

Spreek over zo'n zaken is met een ervaren boekhouder ipv iemand van de bank die denkt aan zijn eindejaarspremie -_-. 40000 euro gaan ze u uiteraard met 2 man wel lenen aangezien je nog een hoofdberoep hebt, dan kan je later makkelijk nog de schulden terugbetalen...

Tjee

Legacy Member
Ik zie hier al potentiële kandidaten voor het volgend seizoen van 'Rekening in het rood'!

Marly

Legacy Member
@ OP, ik ben zelf accountant en als ik de hele thread doorlees kom ik maar tot één vaststelling. Dat is dat je maar weinig kaas hebt gegeten van boekhouden met als toppunt een volledig geautomatiseerd boekhoudsysteem. Ik moet het eerste nog tegenkomen.

Zoals anderen voor mij al hebben opgemerkt, er is een groot verschil tussen omzet en winst.

Stap eerst eens met je huidig financieel plan naar een erkend boekhouder als je echt wilt doorzetten. Ik denk dat hij er brandhout van maakt. Neen, ik ben er zelfs heel zeker van :D

JPV zei:
Wacht:
"Wel wij kopen 67.500€ aan goederen in ons financieel plan en onze jaaromzet is 140.925€"
en "een loon van 72000 euro uitgekeerd".

Kan je even uitleggen hoe je met een omzet van 140.925 euro en een aankoop van 67500 euro goederen 72000 euro loon kan uitkeren?

/end thread :p

@ OP, ik wil je niet ontmoedigen maar indien je niet meer advies gaat inwinnen, dan ben je goed op weg naar een financiële ramp.

"De weg naar de hel is altijd geplaveid met goede bedoelingen."

jasonleemans

Legacy Member
JPV zei:
Wacht:
"Wel wij kopen 67.500€ aan goederen in ons financieel plan en onze jaaromzet is 140.925€"
en "een loon van 72000 euro uitgekeerd".

Kan je even uitleggen hoe je met een omzet van 140.925 euro en een aankoop van 67500 euro goederen 72000 euro loon kan uitkeren?

In jaar 1 draaien we slechts 50% van wat ons doel is en dat wat we in jaar 5 zien te verwezenlijken. In jaar 1 hebben we onze lening van 65000€ waar nog 20000€ van overblijft. in jaar 5 kopen we 135000€ aan en is onze jaaromzet 276450€. Maar in jaar 5 zou onze winkel dan ook overdag openingsuren hebben. De uren 's avonds zouden blijven bestaan want dat is een grote troef die we proberen uit te spelen, maar we zouden dan ook overdag de winkel enkele uren openen.

jasonleemans

Legacy Member
Jonah zei:
U bank zal er zeker in geloven, dat is dezelfde bank die een VOF gaat aanraden voor een computerwinkel die een stock moet aanleggen.

Spreek over zo'n zaken is met een ervaren boekhouder ipv iemand van de bank die denkt aan zijn eindejaarspremie -_-. 40000 euro gaan ze u uiteraard met 2 man wel lenen aangezien je nog een hoofdberoep hebt, dan kan je later makkelijk nog de schulden terugbetalen...

Ja de bank wou ons een VOF aansmeren maar dat doen we niet, hoewel men zegt dat een bvba de privé niet aansprakelijk is dat bullshit. Uw bedrijf zet nog altijd geen handtekening op uw papieren, dat doen wij zelf. Diegene die ondertekend zijn privé kunnen ze alsnog in beslag nemen bij een faillissement. En toch gaan we voor een BVBA.

En ja we zullen eerst nog een boekhouder raadplegen ;-) al denk ik dat ons plan er goed uit zal zien. Kben er zowaar zeker van.

jasonleemans

Legacy Member
Tjee zei:
Ik zie hier al potentiële kandidaten voor het volgend seizoen van 'Rekening in het rood'!

Nog nooit van gehoord..? :D Helpen :help: die ons dan niet :p

Voodooghost

Legacy Member
Spreek met die boekhouder een jaarlijkse vergoeding af. Ga langs bij minstens 3 boekhouders leg heel de zaak uit en vergelijk en neem ene waar je je goed bij voelt.
Bij ons doe ik de dagelijkse verrichtingen (die kosten veel aan werkuren bij boekhouder) en doet de boekhouder de BTW verrichtingen en eindejaarsverrichtingen.

Probeer niet te concurreren met Alternate Mediamarkt want dat haal je toch niet.

Verzorg al je klanten goed en dan doet de mond aan mond reclame wel de rest.

Verzeker dat je het graag doet en verwacht niet dat je rijk wordt maar dat je gewoon verdient zoals een werknemer.

jasonleemans

Legacy Member
Voodooghost zei:
Spreek met die boekhouder een jaarlijkse vergoeding af. Ga langs bij minstens 3 boekhouders leg heel de zaak uit en vergelijk en neem ene waar je je goed bij voelt.
Bij ons doe ik de dagelijkse verrichtingen (die kosten veel aan werkuren bij boekhouder) en doet de boekhouder de BTW verrichtingen en eindejaarsverrichtingen.

Probeer niet te concurreren met Alternate Mediamarkt want dat haal je toch niet.

Verzorg al je klanten goed en dan doet de mond aan mond reclame wel de rest.

Verzeker dat je het graag doet en verwacht niet dat je rijk wordt maar dat je gewoon verdient zoals een werknemer.

Dit is een keurig antwoord waar ik zeker werk van zal maken. De boekhouder dit komt er, concurreren tegen die groten is zeker niet de bedoeling, dat heb ik ook nooit vermeld? En rijk worden is ook niet de bedoeling, eerder een bijverdienste bij onze huidige verloning.

Thanks!

AsusV

Legacy Member
jasonleemans zei:
Ja de bank wou ons een VOF aansmeren maar dat doen we niet, hoewel men zegt dat een bvba de privé niet aansprakelijk is dat bullshit. Uw bedrijf zet nog altijd geen handtekening op uw papieren, dat doen wij zelf. Diegene die ondertekend zijn privé kunnen ze alsnog in beslag nemen bij een faillissement. En toch gaan we voor een BVBA.

En ja we zullen eerst nog een boekhouder raadplegen ;-) al denk ik dat ons plan er goed uit zal zien. Kben er zowaar zeker van.


De bvba heeft een eigen rechtspersoonlijkheid en is dus als rechtspersoon onderscheiden van de vennoten. De bvba is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Dit houdt in dat de vennoten zich enkel verbinden tot hun inbreng. Bij faillissement kunnen de schuldeisers het privévermogen van de vennoten niet aanspreken.

Wel kunnen jullie aansprakelijk gesteld kunnen worden indien de vennootschap failliet zou gaan binnen drie jaar na de oprichting en indien bij de oprichting het maatschappelijk kapitaal kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid gedurende minstens twee jaar (W.Venn.).

Er zijn nog een paar zaken waar jullie aan moeten voldoen, maar zolang jullie de regels volgen zijn jullie enkel aansprakelijk ten belope van jullie inbreng. Al deze puntjes vind je terug in het wetboek.

jasonleemans

Legacy Member
AsusV zei:
De bvba heeft een eigen rechtspersoonlijkheid en is dus als rechtspersoon onderscheiden van de vennoten. De bvba is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Dit houdt in dat de vennoten zich enkel verbinden tot hun inbreng. Bij faillissement kunnen de schuldeisers het privévermogen van de vennoten niet aanspreken.

Wel kunnen jullie aansprakelijk gesteld kunnen worden indien de vennootschap failliet zou gaan binnen drie jaar na de oprichting en indien bij de oprichting het maatschappelijk kapitaal kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid gedurende minstens twee jaar (W.Venn.).

Er zijn nog een paar zaken waar jullie aan moeten voldoen, maar zolang jullie de regels volgen zijn jullie enkel aansprakelijk ten belope van jullie inbreng. Al deze puntjes vind je terug in het wetboek.

Zeer informatief antwoord, ik denk dat wij dat wat anders hadden verstaan toen de bankdirecteur ons dat vertelde.

AsusV

Legacy Member
jasonleemans zei:
Zeer informatief antwoord, ik denk dat wij dat wat anders hadden verstaan toen de bankdirecteur ons dat vertelde.

Trouwens, ik las dat jouw bank aanraadde een vennootschap onder firma op te richten?

In een VOF zijn alle vennoten hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap en brengt het faillissement van de entiteit ook het faillissement van de vennoten met zich mee.

Ik begrijp dus wel waarom de bank liever heeft dat je een VOF opricht in plaats van een BVBA ;). Als jullie vennootschap startkapitaal leent zal de bank zich op deze manier beter kunnen beschermen tov een eventuele faling van jullie bedrijf.

Alleszinds, VOOR dat je een keuze maakt; zoek voldoende informatie op over de verschillende mogelijkheden en hun voor- en nadelen (koop desnoods de cursus van het vak vennootschapsrecht, kost max. 25euro).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan