Archief - Carriere/werk tips & tricks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Muscleduck

Legacy Member
SysRq zei:
Ik weet niet wat ge doet van werk maar als ge niet oppast wordt er van u zo gemakkelijk geprofiteerd. Steeds "met de glimlach" extra werk aannemen kan overkomen dat ge niet assertief genoeg zijt eens nee te zeggen of bedenkingen te durven maken bij wat er u gevraagd wordt.

Sorry, 'k zal het duidelijker zeggen: als ik tijd heb. Als ik tijd heb neem ik er met een glimlach extra dingen bij, maar ik heb genoeg collega's waar je absoluut niks aan moet vragen. Die doen hun ding van 8u30 tot 17u en dan zijn ze weg. 'k Wilde vooral zeggen dat ik niet iets niet ga doen omdat ik geen zin heb. Dingen niet doen op je werk omdat je geen zin hebt vind ik klinkklare BS. Je wordt er voor betaald, je voert dus uit. 't Moet natuurlijk ongeveer in uw takenpakket liggen.

Oldskooler

Legacy Member
Hiapoe zei:
En mss is die gast waar ge over spreekt effectief geen goeie programmeur, maar wel een goeie people manager? :)
Als hij geen goeie programmeur is, is het toch wel beter dat hij niet in de technische rol van programmeur blijft!

Nee, weer een blaaskaak erbij, terwijl hij net werd aangenomen om de druk van de technische kant te halen.
Resultaat, nog meer miserie voor de technische kant, en nog een extra mannetje zit er niet in.
En vanboven zien ze natuurlijk een extra mannetje dat zich extra hard inzet.
Wie het best achter gesloten deuren lult, wint.

Jeffer1980

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Dat past bij sommige klanten maar niet allemaal. Ik ben voorstander van elke minuut te noteren en te laten aftekenen. Het is dan aan mijne baas om al dan niet alles te factureren. Bij ons wordt bijv. geregeld de tijd om naar de klant te gaan en terug niet gefactureerd als wijze van geste.
Ik heb al wel klanten gehad die profiteren. In ene zin als ge een planning hebt en ze komen af met zaken die niet vermeld waren 'omdat ge er nu toch zijt'. En in andere zin als er op voorhand een offerte gemaakt is van bijv. 4u en ze vragen dingen bij en ge zit er 8u, dat ze geen 8u willen betalen.
Het meest extreme geval dat ik meegemaakt hebt is dat ik een server ging plaatsen bij een klant en 4u werk ging hebben. Ze vroegen dingen bij waardoor ik er 6u zat, eigenlijk wel een paar dingen die gepland waren verderop in de week maar het kwam mij goed uit om ze meteen te doen. Terwijl ik er nog ben belt de zaakvoerder vanuit een ander kantoor naar mijne baas om te vragen wat ik allemaal nog aan het doen ben en dat hij no way die extra uren ging betalen. Ik heb 's avonds tot op de minuut exact moeten opgeschrijven wat ik gedaan heb. Zelfs de 10 min dat ik rap rap gegeten had en mijn plaspauzes. Dat bij een klant waar we al jaren komen en waar ge op vrijdagavond om af te ronden een Leffe kreeg en wat kon zeveren over de koers.
Ik vertrouw gewoon niemand. Ik zorg dat ik ingedekt ben en mijne baas rekent af zoals hij wilt. Uwe baas hoort u te vertrouwen en uw woord boven dat van de klant te geloven. Maar toch. De klant kan moeilijk nog gaan klagen als ze uw werk goedgekeurd en afgetekend hebben.

Trouwens, mijne baas verwacht het ook zo. Ook al door slechte ervaringen nog van voor dat ik er werkte.

Second. Dit hangt idd van de klant af. KLeine vragen en info beantwoord ik met de glilach en reken ik niet aan, maar als we een project doen, laat ik op tijd weten hoeveel het hem gaat kosten. Hij zal er ook niet mee kunnen lachen als ik na de feiten afkom met een gepeperde rekening die hij aan zijnen baas mag gaan voorleggen. Nu, je kan ehct zever hebben met het projectteam van de klant, wat echt niet leuk is, maar dat wil nog niet zeggen dat het project geen succes wordt. Hun management ziet vooral naar de resultaten, het geruzie is vaak snel vergeten. Tuurlijk is het wel neit aan te raden ruzie te zoeken

Jeffer1980

Legacy Member
Oldskooler zei:
Nee, weer een blaaskaak erbij, terwijl hij net werd aangenomen om de druk van de technische kant te halen.
Resultaat, nog meer miserie voor de technische kant, en nog een extra mannetje zit er niet in.
En vanboven zien ze natuurlijk een extra mannetje dat zich extra hard inzet.
Wie het best achter gesloten deuren lult, wint.

Heb ook al zo'n mensen gekend en ik zou zeggen, heb geduld. Als je bazen iets waard zijn, wordt het na een tijd wel duidelijk dat die 0 toegevoegde waarde hebben. Op het moment suckt dat natuurlijk wel gigantisch.

Mss een tip: als die iets moet doen, geef feedback op mail met management in copy?

Oldskooler

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Heb ook al zo'n mensen gekend en ik zou zeggen, heb geduld. Als je bazen iets waard zijn, wordt het na een tijd wel duidelijk dat die 0 toegevoegde waarde hebben. Op het moment suckt dat natuurlijk wel gigantisch.

Mss een tip: als die iets moet doen, geef feedback op mail met management in copy?

Bazen zijn niets waard, het technische wordt hier zo grandioos onderschat.
Groot informaticabedrijf, maar het aantal mensen met doorgronde IT kennis, werkelijk een hand vol. Deze mensen krijgen dan ook grandioos alle shit over zich heen.
Kan je iets, mag jij het ook oplossen.

Het is hier letterlijk: "oh, dat is toch maar een sqlletje aanroepen".
Waanzinnige beslissingen worden genomen, terwijl het model dat niet aankan, en een onrealistische tijdslimiet er op.

Dat zal in de meeste bedrijven wel zo zijn dat de technische kant het onderspit mag delven. Ego fights alom, waar de basis het slachtoffer van is.


Hier zit een externe, heeft overal wat gezeten, is in de 50, die bevestigt dat het overal haast zo is en dat wij het nog redelijk goed hebben zelfs.
Op andere bedrijven is overwerken verplicht om de onrealistisch opgestelde deadline te halen. Zelfs zaterdagwerk.
Hoewel verandering hier nu ook op til is, een groep is nu ook verplicht om elke dag over te werken, tot hun project af is. Andere groepen zullen volgen, mijn baas zijn ogen fonkelden al toen hij dat hoorde van die ene groep.

Jeffer1980

Legacy Member
Dan hoop ik dat de verloning veel goed maakt.

Om eerlijk te zijn, bij mijn huidige werkgever (middelgroot software bedrijf) is deze mentaliteit er helemaal niet. PM's moeten ook technisch kunnen meedenken, weekend werk is echt heel uitzonderlijk (wel soms reizen), want ze weten dat da t contraproductief is. Ne mens houdt dat maar voor zolang vol.

Oldskooler

Legacy Member
Loon is gemiddeld en letterlijk willekeurig.
Wij zitten op een vaste plaats, geen outsourcing, de meesten wonen vlakbij.
Ik begin pas om 9 uur, en moet amper 7 min. rijden. Daarom dat ik hier nog zit, anders wordt het Brussel/Antwerpen en bye bye vrije tijd.


2 weken terug nog iemand ontmoet, 36 jaar en zei dat ze 10 jaar niet geleefd heeft, opstaan, richting Brussel, werken, richting huis, ongezond eten, bed in. Zo wil ik niet worden.
Ze is nu bij een gemeente gaan werken.

JPV

Legacy Member
Beste carrieretip: niet teveel plannen of redeneren hoe je moet werken: laat sommige dingen gewoon op je afkomen.

Ik ben al een tweetal keer door een overlijden (1x zelfmoord, 1x ongeval) aan een job geraakt, nog een keer ben ik door een foutje in m'n mail (bijlage vergeten bij te voegen) aan de job geraakt, een andere keer was de voorzitter van de RvB van een sociale dienst bij een sollicitatie toevallig ook zélf op zoek voor zijn departement naar iemand.

profound

Legacy Member
Dat nog niemand hier iets gezegd heeft over networking. Zeer belangrijk; bouw een netwerk uit van mensen in het milieu, en zorg dat je een positieve reputatie krijgt.

Emerxill

Legacy Member
Uzelf zo misbaar mogelijk maken (itt wat zovelen proberen te doen) :)

Straddle

Legacy Member
Je sterktes en vooral je eigen zwaktes kennen en daarop kunnen inspelen. Ook goed weten wat je echt wilt in je carrière (een rustige vertrouwde job of een uitdagende stresserende job).

Utred

Legacy Member
JPV zei:
nog een keer ben ik door een foutje in m'n mail (bijlage vergeten bij te voegen) aan de job geraakt,

Hoe is dat gebeurd?:unsure:
Nog wat tips. Blijkbaar moet je onvriendelijk, dik, besnord en seksistisch zijn, en veel op café gaan!

Genious

Legacy Member
De meest gerespecteerde mensen die ik ben tegengekomen in mijn goed jaar aan consultancy, waren algemeen de voorzichtigste:
- Zorgen dat alle belangrijke beslissingen op mail staan, zodat er een spoor van is.
- Als mensen afkomen om raad in de trend van: 'is dat een goed idee' of 'kunnen we dit doen', dan is het eerste woord: neen. (of zoals hij het zei: 'dat is toch maar vies zunnu') Je tweede woord is deel van een zin die begint met het woord 'Misschien'. Vind ik er persoonlijk over, maar het werkt wel. En eigenlijk om twee redenen, die eigenlijk tips op hun eigen zijn:
1. Creër redelijke verwachtingen, do not overpromise.
2. Beslis niet zomaar on the fly, denk na, vraag wat tijd. Wie snel beslist, ziet snel over het hoofd.

Ik ga zeker niet beweren dat dit dé stijl is om te volgen. Het is al zeker de mijne niet. Maar hij werkt wel.

JPV

Legacy Member
Utred zei:
Hoe is dat gebeurd?:unsure:
had in m'n eerste mail de bijlage vergeten. Dan een tweede mail gestuurd met gewoon de zin: "mensen is misselijk" en de bijlage.

Daardoor had hij me onthouden uit de 400 kandidaten voor de job, hij zei later dat ik anders wss niet opgevallen ging zijn en dus wss niet op gesprek ging mogen komen, gezien hij eigenlijk de dag dat ik de mail verstuurde reeds een selectie had gemaakt van kandidaten en ik er op het laatste nippertje bijkwam.

not2secure4u

Legacy Member
JPV zei:
had in m'n eerste mail de bijlage vergeten. Dan een tweede mail gestuurd met gewoon de zin: "mensen is misselijk" en de bijlage.

Was dat een bewuste zinsspeling of een foutje ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan