Archief - Burgerlijk ingenieur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MrKend54l

Legacy Member
aXl_ zei:
In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

En ik vind dat ook vrij essentieel want in mijn opleiding werd er toch niet echt bij stilgestaan dat er mensen waren die mogelijks niet wisten wat een complex getal was :p.
Uiteraard niets wat mits beetje zelfstudie niet kan bijgewerkt worden.

Ik vraag mij dan af hoe jullie gemengde RLC ketens berekenen zonder complexe getallen te gebruiken.

aXl_

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ik vraag mij dan af hoe jullie gemengde RLC ketens berekenen zonder complexe getallen te gebruiken.

Dat zie je dan ook niet in het middelbaar...

scriptkiddie

Legacy Member
Over de wiskunde- en andere olympiades, dat zijn maar graadmeters natuurlijk. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een vriend die niet in de 2e ronde VWO geraakte maar wel 19/20 haalde op analyse II in Leuven.
Maar het feit dat jullie er wel allemaal aan hebben meegedaan, gaf jullie al wel een beeld van waar jullie stonden t.o.v. andere scholieren, iets waar de TS specifiek naar vraagt :)

MrKend54l

Legacy Member
aXl_ zei:
Dat zie je dan ook niet in het middelbaar...

Akkoord maar complexe getallen normaal tochwel ?
Of werd er eerst uitgelegd wat complexe getallen zijn om daarna rlc ketens uit te leggen?

aXl_

Legacy Member
MrKend54l zei:
Akkoord maar complexe getallen normaal tochwel ?
Of werd er eerst uitgelegd wat complexe getallen zijn om daarna rlc ketens uit te leggen?

Ik denk dat je de point wat aan het missen bent.

In het middelbaar worden complexe getallen in heel wat richtingen gewoon overgeslagen. In het middelbaar zie je verder ook helemaal geen toepassingen ervan.
In het hoger onderwijs zie je die toepassingen wel maar wordt er vanuit gegaan dat je weet wat complexe getallen zijn en hoe je daar mee rekent.

RLC-ketens heb ik in het middelbaar overigens nooit gezien, dat kwam in een vak "elektriciteit en magnetisme" in m'n eerste jaar.

Lorvet

Legacy Member
Van Wiskunde had ik complexe getallen gezien in de 6uurs, maar van bijv. Fysica had ik niet eens gezien wat een condensator of een spoel was... Varieert dus van school tot school.

MrKend54l

Legacy Member
aXl_ zei:
Ik denk dat je de point wat aan het missen bent.

In het middelbaar worden complexe getallen in heel wat richtingen gewoon overgeslagen. In het middelbaar zie je verder ook helemaal geen toepassingen ervan.
In het hoger onderwijs zie je die toepassingen wel maar wordt er vanuit gegaan dat je weet wat complexe getallen zijn en hoe je daar mee rekent.

RLC-ketens heb ik in het middelbaar overigens nooit gezien, dat kwam in een vak "elektriciteit en magnetisme" in m'n eerste jaar.

Ik heb eerlijk gezegd geen enkele ervaring met de les inhouden van ASO richtingen. Heb altijd een technische opleiding genoten. En daar heb ik complexe getallen wel gezien, dus voor mij is het bijna logisch dat ASO richtingen dit ook zien.

freakykiller

Legacy Member
Bij ons was complexe getallen toch nog deel van de 6uurs hoor :unsure: (zelf deed ik 6 uurs)

RLC ketens enzo zeker niet. Maarja ik deed dan ook ecowisk. Dus 1 uurke fysica :unsure:

Greenie

Legacy Member
Het enigste wat ik met mijn 6uur wiskunde miste voor ir. was vectorieel product. Maar dat had zo goed als niemand in het middelbaar gezien. (Nu ook niet bepaald ingewikkeld dus ben je vlug met mee)

Wij hadden de 7de week van het jaar ook examens om onze kennis te testen en dat ging zeer vlot met de schoolse kennis van het middelbaar. Al had ik daar ook enkelen serieus zien zweten bij dingen zoals redoxtitraties en eigenwaarden ...

xversex

Legacy Member
Greenie zei:
Het enigste wat ik met mijn 6uur wiskunde miste voor ir. was vectorieel product. Maar dat had zo goed als niemand in het middelbaar gezien. (Nu ook niet bepaald ingewikkeld dus ben je vlug met mee)

:wtf: Ik denk dat zelfs de 4uur wiskunde dat zag bij ons :unsure:

xversex

Legacy Member
PineMangoes zei:
Je hebt meerdere soorten vectorproducten...

Dat weet ik ook wel hoor ;) Ik denk dat de mensen van 4uur wiskunde bij ons inwendig en uitwendig product gezien hebben.

timdeb

Legacy Member
In de 6u en 8u richtingen bestaat het leerplan uit een verplichte module (functies, integralen, afgeleiden, ...) en een keuze module (matrices, complexe getallen, ruimtemeetkunde, vectorrekenen, ...). Ik heb bijvoorbeeld matrices en complexe getallen gezien, maar totaal geen ruimtemeetkunde. De school is dus niet verplicht complexe getallen te onderwijzen in de wiskundige richtingen.

PineMangoes

Legacy Member
xversex zei:
Dat weet ik ook wel hoor ;) Ik denk dat de mensen van 4uur wiskunde bij ons inwendig en uitwendig product gezien hebben.

Scusi :).

@timdeb: ben je hier zeker van? Want iets basics als matrices niet zien is best schamel voor een 6- of 8-uursrichting. In de 8-uurs kregen wij al die onderwerpen voor de kiezen, plus daarbij nog enkele andere (kansrekenen, analytische meetkunde, reeksen, ...).

timdeb

Legacy Member
De modules waartussen je effectief keuze hebt, kan ik me in vergissen. Over matrices heb je waarschijnlijk wel gelijk, dit zal eerder bij het verplichte gedeelte zitten. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat de keuzemodule vrij in te vullen is.

di-shmi

Legacy Member
aXl_ zei:
ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Als je wil zien of je wiskundig inzicht goed genoeg is zoek je beter achter oude ingangsexamens. Dat is +- het startniveau dat men op dat vlak verwacht.

Andere vakken vereisen niet echt een serieuze voorkennis. (wat niet betekent dat ze makkelijk(er) zijn).
Ja kan zijn maar ik hebin elk geval vorig jaar in het 5de al comlexe getallen gezien en matrices ook...

di-shmi

Legacy Member
timdeb zei:
In de 6u en 8u richtingen bestaat het leerplan uit een verplichte module (functies, integralen, afgeleiden, ...) en een keuze module (matrices, complexe getallen, ruimtemeetkunde, vectorrekenen, ...). Ik heb bijvoorbeeld matrices en complexe getallen gezien, maar totaal geen ruimtemeetkunde. De school is dus niet verplicht complexe getallen te onderwijzen in de wiskundige richtingen.
Van alle dingen die je opsomt heb ik alles al (in middelbaar) gezien ;)

Karyo

Legacy Member
Matrices zijn verplicht, maar determinanten zijn uitbreiding dacht ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan