Archief - Burgerlijk ingenieur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

di-shmi

Legacy Member
Hey
Ik ben Sammie en zit in mijn laatste jaar ASO, in het gemeenschaps onderwijs (latijn-wetenschappen met 5u wiskunde). Ik ben op zoek naar iets wat ik volgend jaar zou willen studeren, ik zou sowieso iets in de wetenschappen doen.
Ik heb al verschillende richtingen bekeken en de vakken/onderwerpen van burgerlijk ingenieur (toegepaste natuurkunde) liggen mij het meest.
Nu vraag ik mij af of jullie (huidige of reeds afgestudeerde studenten) denken dat ik burgerlijk aankan of niet?
Los van mijn 'magere' 5u wiskunde (stemt de 5u in het GO niet overeen met de 6u in het Katholiek Onderwijs?) ben ik wel bereid om (veel) te werken/studeren voor eender wat, ook heb ik een goede dosis wiskundig inzicht.
Veel mensen van mijn leeftijd zijn nog niet echt bezig met hun studie maar ik wel. En als ik voorbeeld lessenroosters bekijk van wetenschappen als chemie en burgerlijk zie ik dat het in beide richtingen zware en lange dagen zijn, op zich geen struikelblok voor mij, maar dit sluit het argument: ' bij burgerlijk ingenieur moet je ook wel hele dagen naar de les en thuis nog studeren he' voor mij uit want in elke wetenschappelijk richting heb je dit en geen enkele richting aan de unief is moeilijk (wat normaal is).

Welke richting deden jullie in de humaniora?
Welke raad hebben jullie voor mij?
Raden jullie mij bij deze eerste indruk burgerlijk aan of af?

Bedankt en groeten Sammie

Reflectus

Legacy Member
Hey Sammie,
om de komende 15 posts samen te vatten; motivatie is alles.
Mvg Reflectus

OT: via de zoekfunctie vind je al wat leesvoer. ;)

HighLow

Legacy Member
dat ging zowat van industriële wetenschappen tot de 8h wiskunde.

en inderdaad, zie bovenstaande. Motivatie en doorzetten!

scriptkiddie

Legacy Member
Doe eens mee aan de wiskunde- en fysica-olympiades, wedstrijden die in januari worden georganiseerd voor de laatste graad secundair. Dan kan je eens zien wat jouw niveau is, relatief tot scholieren van andere scholen.

freakykiller

Legacy Member
Olympiades betekenen NIETS. Peil u daar niet naar.

Lorvet

Legacy Member
3 keer 2de ronde gehaald :cool: Ken er wel die nooit de 2de ronde gehaald hebben en erop alles door zijn van de eerste keer en zij die finale halen maar falen. Dus het wilt iets zeggen over uw wiskundig inzicht maar niet al te veel meer :p

En motivatie is inderdaad alles, maar een niet-wiskundige richting volgen is nu niet al te bevorderlijk voor de slaagkansen. Wat is de reden dat je daar zit in de 1ste plaats?

Redhunter

Legacy Member
Kan perfect, gewoon genoeg werken. Je moet niet alle dagen leren, maar als je met alles mee bent is het wel gemakkelijk en is uw blok vrij chill.

In het eerste semester is er na 3 weken een test van wiskundige basistechniek. Als je daar merkt dat het écht moeilijk voor je is kan je nog altijd veranderen.

Gothrek

Legacy Member
Wiskunde olympiades in mijn school:
1) Verplicht
2) Ik had daar geen zin om mijn vrije tijd aan te spenderen
3) Een beetje goede punten proberen halen
4) Zeker zien dat ge niet naar de 2e ronde zijt zodat ge niet nog meer vrije tijd aan die brol moet spenderen

Over burgerlijk: Veel hangt af van uw intelligentie en uw discipline/motivatie.

NotoriousP

Legacy Member
freakykiller zei:
:lol:

Gij moet zeker al spreken :')

Ik ben in de 2de ronde geraakt... :cool:

Wel 1 puntje te weinig voor de finale :( Vond dat nog best leuk gedoe, strafstudie laten wegvallen omdat ik wiskunde olympiade had.

aXl_

Legacy Member
scriptkiddie zei:
Doe eens mee aan de wiskunde- en fysica-olympiades, wedstrijden die in januari worden georganiseerd voor de laatste graad secundair. Dan kan je eens zien wat jouw niveau is, relatief tot scholieren van andere scholen.

ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Als je wil zien of je wiskundig inzicht goed genoeg is zoek je beter achter oude ingangsexamens. Dat is +- het startniveau dat men op dat vlak verwacht.

Andere vakken vereisen niet echt een serieuze voorkennis. (wat niet betekent dat ze makkelijk(er) zijn).

freakykiller

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik ben in de 2de ronde geraakt... :cool:

Wel 1 puntje te weinig voor de finale :( Vond dat nog best leuk gedoe, strafstudie laten wegvallen omdat ik wiskunde olympiade had.

Dus ge bewijst deels mijn punt :unsure:

Ik kende nooit de nodige formules... dus ik had altijd 2 punten ofzo te kort :crazy:. In't 6e middelbaar zelf niet meer geweest.

NotoriousP

Legacy Member
Ik heb nooit uw punt tegengesproken, gewoon een gokje gemaakt over uw persoonlijke ervaring. :)

Fighting Hobbit

Legacy Member
aXl_ zei:
ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Ik heb ook ooit meegedaan aan de olympiade voor fysica, maar heb er toen ook niet echt veel van gebakken. Ik ben uiteindelijk toch ook zonder veel problemen fysicus geworden.

aXl_ zei:
Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Dat zijn dingen die volgens mij in weinig scholen goed aangebracht worden (in om het even welke richting). Tenzij studenten dat allemaal vergeten zijn na een vakantie van drie maanden. Ik wou hier in elk geval geen breekpunt van maken.

MrKend54l

Legacy Member
aXl_ zei:
ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Als je wil zien of je wiskundig inzicht goed genoeg is zoek je beter achter oude ingangsexamens. Dat is +- het startniveau dat men op dat vlak verwacht.

Andere vakken vereisen niet echt een serieuze voorkennis. (wat niet betekent dat ze makkelijk(er) zijn).

Niets van complexe getallen ? :O bestaat dat nog ofwat?

aXl_

Legacy Member
MrKend54l zei:
Niets van complexe getallen ? :O bestaat dat nog ofwat?

In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

En ik vind dat ook vrij essentieel want in mijn opleiding werd er toch niet echt bij stilgestaan dat er mensen waren die mogelijks niet wisten wat een complex getal was :p.
Uiteraard niets wat mits beetje zelfstudie niet kan bijgewerkt worden.

NotoriousP

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Ik heb ook ooit meegedaan aan de olympiade voor fysica, maar heb er toen ook niet echt veel van gebakken. Ik ben uiteindelijk toch ook zonder veel problemen fysicus geworden.

De mijne was een fiasco, letterlijk in elke strikvraag/instinker getrapt.

aXl_ zei:
In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

Same.

xversex

Legacy Member
aXl_ zei:
In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

En ik vind dat ook vrij essentieel want in mijn opleiding werd er toch niet echt bij stilgestaan dat er mensen waren die mogelijks niet wisten wat een complex getal was :p.
Uiteraard niets wat mits beetje zelfstudie niet kan bijgewerkt worden.

Wow zo raar dat ze dat bij u niet zagen in de 6uur. Maar ik heb al willen merken dat het niveau van wiskunde sterk kan verschillen van school tot school, zo heb ik in mijn 6u wiskunde zeker evenveel gezien als mijn neef in de 8u (op een andere school).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan