Archief - Burgerlijk Ingenieur : Wiskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nicholas1992

Legacy Member
Hallo ik zou graag eens informeren naar de wiskunde aanwezig in het lessenpakket van een eerste jaar Bachelor van Burgerlijk Ingenieur.

Momenteel zit ik in het zesde jaar ASO WWi8 en heb een ruime interesse voor fysica, chemie en .. wiskunde. Bij wiskunde echter reikt deze interesse enkel tot analyse bijgevolg haal ik hier dus ook betere punten op dan voor Analytische meetkunde.

Nu is mijn vraag, in hoeverre speelt analytische meetkunde een rol bij de studie van Burgerlijk Ingenieur.

Dit zou weleens de doorslag kunnen geven voor mijn studiekeuze. Momenteel twijfel ik tussen Handelsingenieur en Burgerlijk Ingenieur ( cliché weet ik ). Maar mijn reden zou nochtans duidelijk. Bij Burgerlijk Ingenieur is mijn interesse zeker en vele malen groter. ( kijk nogal vaak naar ingenieursprogrammas op tv als vb.) De studies daarentegen ogen moeilijk en ik weet niet of ik ze aankan. Bij Handelsingenieur is het wederom een gok aangezien ik nog nooit economie heb gehad en je als handelsingenieur een grote kans hebt om in de consultancy terecht te komen. Nu hier is waar het schoentje knelt, ik heb geen idee van mijn interesse voor constultancy. En als ik bijgevolg na 1 jaar handelsingenieur besluit dat het niets voor mij is zal ik hoogstwaarschijnlijk burgerlijk ingenieur ( bouwkunde ) proberen. Andersom is het hetzelfde als ik eerst burgerlijk ingenieur probeer en na een jaar besluit te stoppen vanwege de moeilijkheidsgraad van de studie zal ik hoogstwaarschijnlijk veranderen naar Handelsingenieur.

Moest het aandeel van Analytische meetkunde belangrijk zijn in de studie van Burgerlijk Ingenieur maakt dit de keuze al een beetje makkelijkerer, namelijk richting HIR.

NotoriousP

Legacy Member
Kies burgie en zet u gewoon door de vakken waar je moeilijkheden mee hebt.

De inhoud van de wiskunde vakken kan je terug vinden op de website van de KUL of UGent.

gilbereke

Legacy Member
Nicholas1992 zei:
Hallo ik zou graag eens informeren naar de wiskunde aanwezig in het lessenpakket van een eerste jaar Bachelor van Burgerlijk Ingenieur.

Momenteel zit ik in het zesde jaar ASO WWi8 en heb een ruime interesse voor fysica, chemie en .. wiskunde. Bij wiskunde echter reikt deze interesse enkel tot analyse bijgevolg haal ik hier dus ook betere punten op dan voor Analytische meetkunde.

Nu is mijn vraag, in hoeverre speelt analytische meetkunde een rol bij de studie van Burgerlijk Ingenieur.

Dit zou weleens de doorslag kunnen geven voor mijn studiekeuze. Momenteel twijfel ik tussen Handelsingenieur en Burgerlijk Ingenieur ( cliché weet ik ). Maar mijn reden zou nochtans duidelijk. Bij Burgerlijk Ingenieur is mijn interesse zeker en vele malen groter. ( kijk nogal vaak naar ingenieursprogrammas op tv als vb.) De studies daarentegen ogen moeilijk en ik weet niet of ik ze aankan. Bij Handelsingenieur is het wederom een gok aangezien ik nog nooit economie heb gehad en je als handelsingenieur een grote kans hebt om in de consultancy terecht te komen. Nu hier is waar het schoentje knelt, ik heb geen idee van mijn interesse voor constultancy. En als ik bijgevolg na 1 jaar handelsingenieur besluit dat het niets voor mij is zal ik hoogstwaarschijnlijk burgerlijk ingenieur ( bouwkunde ) proberen. Andersom is het hetzelfde als ik eerst burgerlijk ingenieur probeer en na een jaar besluit te stoppen vanwege de moeilijkheidsgraad van de studie zal ik hoogstwaarschijnlijk veranderen naar Handelsingenieur.

Moest het aandeel van Analytische meetkunde belangrijk zijn in de studie van Burgerlijk Ingenieur maakt dit de keuze al een beetje makkelijkerer, namelijk richting HIR.

Hebt ge al besloten op welke unief ge burgie gaat doen?

Zoja: ga naar de website van die unief en kijk en leerprogramma na van die richting. De vakken staan daar beschreven.
Ga ook naar een opendeurdag en ga de cursussen inkijken.

Ge gaat op basis van 1 vak toch niet beslissen om geen burgelijk te doen?

En voor de rest zullen de mensen hier wel iets kunnen zeggen, maar vergeet niet: veel hangt af van welke unief ge uiteindelijk kiest. De programmas kunnen al is varieren in manier van lesgeven en hoe het vak verwerkt is in het bachelorprogramma.

DogFacedGod

Legacy Member
Qua carriëre achteraf: Als je het toch nog niet weet, doe wat je het liefst zou doen. Met een burgelijk ingenieur diploma, geraak je ook wel in de consultancy sector. Je kan tijdens je burgerlijk altijd een paar keuzevakken nemen bij de faculteit van economie.

Je kan trouwens altijd al na één semester veranderen. Je hoeft niet perse een jaar te wachten daarvoor. :p Na 1 semester heb je toch al min of meer een feeling van wat je aankan.

Nicholas1992

Legacy Member
gilbereke zei:
Hebt ge al besloten op welke unief ge burgie gaat doen?

Zoja: ga naar de website van die unief en kijk en leerprogramma na van die richting. De vakken staan daar beschreven.
Ga ook naar een opendeurdag en ga de cursussen inkijken.

Ge gaat op basis van 1 vak toch niet beslissen om geen burgelijk te doen?

En voor de rest zullen de mensen hier wel iets kunnen zeggen, maar vergeet niet: veel hangt af van welke unief ge uiteindelijk kiest. De programmas kunnen al is varieren in manier van lesgeven en hoe het vak verwerkt is in het bachelorprogramma.

Moest ik uiteindelijk beslissen om voor Burgerlijk te gaan zou ik in Gent studeren. Ik heb net het leerprogramma van de Bachelor opleiding bekeken en heb niets gezien van Analytische Meetkunde dus ik neem aan dat het niet zo'n heel belangrijke rol speelt. Er zal echter wel wat gezien worden over Kegelsneden, maar dat zal (hopelijk) geen probleem zijn.

Ik zal zeker nog eens naar de infodag gaan op 8 mei enik zaldan hopelijk de knoop kunnen doorhakken.

aXl_

Legacy Member
Nicholas1992 zei:
Moest het aandeel van Analytische meetkunde belangrijk zijn in de studie van Burgerlijk Ingenieur maakt dit de keuze al een beetje makkelijkerer, namelijk richting HIR.

In leuven bevatten de wiskundige vakken in het eerste jaar (tenzij ze het onderhand terug veranderd hebben) analyse en lineaire algebra. Analytische meetkunde en kegelsneden ben ik in mijn hele opleiding niet meer tegengekomen.

Nicholas1992

Legacy Member
nicolasv zei:
Dan heb je toch echt niet goed gekeken, er is een vak dat LINEARE ALGEBRA & ANALYTISCHE MEETKUNDE noemt. Vergeet ook niet dat je de eerste maanden 5 proefexamens hebt (die voor punten meetellen!) op een zaterdagvoormiddag.

Oh daar heb ik dus over gekeken :oink:
Maar bij nader inzien denk ik dat ik met deze voorkennis (4u analytische per week) en met motivatie het wel zou moeten aankunnen. (2 oudstudenten van mijn school doen ook burgerlijk en hebben WWi6 gevolgd en zeggen dat zij zonder probleem maar mits inzet de richting relatief goed aankunnen)

Ik dacht bij mijn keuze van WWi8 ook dat het moeilijk ging zijn. Uiteindelijk behaal ik toch goede punten met relatief weinig studeren.

gilbereke

Legacy Member
Nicholas1992 zei:
Oh daar heb ik dus over gekeken :oink:
Maar bij nader inzien denk ik dat ik met deze voorkennis (4u analytische per week) en met motivatie het wel zou moeten aankunnen. (2 oudstudenten van mijn school doen ook burgerlijk en hebben WWi6 gevolgd en zeggen dat zij zonder probleem maar mits inzet de richting relatief goed aankunnen)

Ik dacht bij mijn keuze van WWi8 ook dat het moeilijk ging zijn. Uiteindelijk behaal ik toch goede punten met relatief weinig studeren.

Ga voor uw eerste keuze!
Valt het tegen met januari examens, schakel dan over.

Ge moet doen wat ge graag doet en waar uw interesse ligt.
Ik vind het nogal bizar dat ge handelsingenieur als alternatief kiest aangezien ge nougabollen economie enzo gehad hebt. (of talen)
Lijkt mij dat uw interesse daar niet echt ligt hé.

aXl_

Legacy Member
gilbereke zei:
Ga voor uw eerste keuze!
Valt het tegen met januari examens, schakel dan over.

Ge moet doen wat ge graag doet en waar uw interesse ligt.
Ik vind het nogal bizar dat ge handelsingenieur als alternatief kiest aangezien ge nougabollen economie enzo gehad hebt. (of talen)
Lijkt mij dat uw interesse daar niet echt ligt hé.

de meerderheid die een economische richting volgen hebben in het middelbaar weinig tot geen economie gekregen hoor :p

gilbereke

Legacy Member
aXl_ zei:
de meerderheid die een economische richting volgen hebben in het middelbaar weinig tot geen economie gekregen hoor :p

Tja dat kan goed zijn, maar doorgaans is het middelbaar toch een soort van waardemeter qua interesse?

Ik denk als iemand wewi8 uur doet dat deze persoon meer geinteresseerd is in wetenschappen en wiskunde dan in talen en economie?

Tenzij hij erdoor gedehgouteerd geraakt is natuurlijk door dat te volgen in het middelbaar :lol:

Nicholas1992

Legacy Member
gilbereke zei:
Ga voor uw eerste keuze!
Valt het tegen met januari examens, schakel dan over.

Ge moet doen wat ge graag doet en waar uw interesse ligt.
Ik vind het nogal bizar dat ge handelsingenieur als alternatief kiest aangezien ge nougabollen economie enzo gehad hebt. (of talen)
Lijkt mij dat uw interesse daar niet echt ligt hé.

Mijn besluit keert zich meer en meer richting burgerlijk op dit moment :D hopelijk zal ik met een gerust hart beslissen op de infodagen van KUL en Gent.

Talen zit eerlijk gezegd wel goed, 2u duits, 3u engels, 3u frans. Maar over economie moet ik je helaas gelijk geven.

Uiteindelijk zal de motivatie voor een bepaalde studierichting toch doorslaggevend zijn denk ik.

Bedankt alvast voor de hulp

aXl_

Legacy Member
gilbereke zei:
Tja dat kan goed zijn, maar doorgaans is het middelbaar toch een soort van waardemeter qua interesse?

Ik denk als iemand wewi8 uur doet dat deze persoon meer geinteresseerd is in wetenschappen en wiskunde dan in talen en economie?

Tenzij hij erdoor gedehgouteerd geraakt is natuurlijk door dat te volgen in het middelbaar :lol:

ww8 en ww6 worden anders ook wel vaak gekozen door mensen die nog lang niet weten wat ze met hun hogere studies willen aanvangen en zo zoveel mogelijk opties open en doenbaar willen houden.

f_dieleman

Legacy Member
gilbereke zei:
Tja dat kan goed zijn, maar doorgaans is het middelbaar toch een soort van waardemeter qua interesse?

Ik denk als iemand wewi8 uur doet dat deze persoon meer geinteresseerd is in wetenschappen en wiskunde dan in talen en economie?

Tenzij hij erdoor gedehgouteerd geraakt is natuurlijk door dat te volgen in het middelbaar :lol:

Eco-Wis 8 bestaat niet é, en ik denk dat WeWi8 een betere vooropleiding is dan Eco-Wis 6.

En TS: Je hebt je imo te veel laten bang maken, als je geïnteresseerd bent in wetenschappen en wiskunde (waardoor je volgend jaar wel gemotiveerd gaat zijn?) en deftig punten haalt in de WeWi8 dan is er echt geen enkele reden om het niet te proberen. Wie weet blijkt volgend jaar dat je analytische meetkunde interessanter vindt dan analyse, allemaal moeilijk te voorspellen, laat je keuze dus niet afhangen van 1 vak ...

PS: De meetkunde in Lin-alg en meetkunde valt vrij goed mee, alles is driedimensionaal en dus perfect voor te stellen.

Nicholas1992

Legacy Member
aXl_ zei:
ww8 en ww6 worden anders ook wel vaak gekozen door mensen die nog lang niet weten wat ze met hun hogere studies willen aanvangen en zo zoveel mogelijk opties open en doenbaar willen houden.

Klopt ik spreek uit ervaring :)

f_dieleman

Legacy Member
nicolasv zei:
Dan heb je toch echt niet goed gekeken, er is een vak dat LINEARE ALGEBRA & ANALYTISCHE MEETKUNDE noemt. Vergeet ook niet dat je de eerste maanden 5 proefexamens hebt (die voor punten meetellen!) op een zaterdagvoormiddag.

Die proefexamens sucken inderdaad ongelofelijk, als eerstejaars studentje maak je je daar veel te druk in, terwijl ze eigenlijk maar voor 2 van 20 punten meetellen. Maar dat je gaat afzien in het eerste semester in bepaalde weken is wel een feit. :p

FrostByte

Legacy Member
Kijk, ik heb de topic niet gelezen maar een klein stukje advies is misschien niet misplaatst.

1. Vergeet alles wat je leraars in het middelbaar tegen je zeggen. Deze hebben alleen maar een inzicht op jouw van hetgeen ze van je middelbare prestaties gezien hebben. En luister NOOIT naar het CLB of hoe die tegenwoordig ook noemen.

2. Gebruik je verstand en je eigen inschattingsvermogen. Wees wel eerlijk met jezelf en doe wat je gevoel zegt.

3. Laat u niet afschrikken door horror-verhalen van mislukte studenten. "Ooooh, dat vak is onmenselijk, er zijn er vorig jaar 6 vermist geraakt tijdens het examen!! etc...". Hun ervaring is de uwe niet.

Dus doe gewoon uw zin, doe je best en dan heb je jezelf niets te verwijten als je in januari voelt van "ik kan het niet aan". Dan heb je niet gefaald, dan heb je geprobeerd maar het mocht niet zijn. Falen is gewoon niet proberen, imo.

Nicholas1992

Legacy Member
f_dieleman zei:
Eco-Wis 8 bestaat niet é, en ik denk dat WeWi8 een betere vooropleiding is dan Eco-Wis 6.

En TS: Je hebt je imo te veel laten bang maken, als je geïnteresseerd bent in wetenschappen en wiskunde (waardoor je volgend jaar wel gemotiveerd gaat zijn?) en deftig punten haalt in de WeWi8 dan is er echt geen enkele reden om het niet te proberen. Wie weet blijkt volgend jaar dat je analytische meetkunde interessanter vindt dan analyse, allemaal moeilijk te voorspellen, laat je keuze dus niet afhangen van 1 vak ...

PS: De meetkunde in Lin-alg en meetkunde valt vrij goed mee, alles is driedimensionaal en dus perfect voor te stellen.

Ik denk dat ik kan besluiten dat de meesten me aanraden om het alleszins te proberen. Ik denk dat dat ook zal zijn wat ik ga doen. Ik zou mezelf later enkel kwellen met het idee dat ik het nog niet eens geprobeerd heb.

Nicholas1992

Legacy Member
nicolasv zei:
Over welke 2 heb je het die nu burgelrijk in gent studeren en n jaar ouder zijn dan jou? Je mag het ook PM'en

Ik weet het niet vanbuiten, ik kan wel eens informeren. Ik heb ze enkel gesproken op de jaarlijkse oudstudenten-infodag op onze school. Ik ben er ook niet zeker van of ze in Gent of aan de KUL studeren.

Nicholas1992

Legacy Member
Als ik de inhoud van het eerst jaar bekijk i.v.m Analytische Meetkunde kan ik toch wel concluderen dat we de meerderheid al behandeld hebben.

Inhoud

Vectorruimten: Basis en dimensie, Deelruimte
Vectorrekening: Ruimte der vrije vectoren, Scalair product, Vectorieel en gemengd product
Meetkunde van de eerste graad en verwante algebraische methoden en concepten: Rechten en vlakken, Stelsels lineaire vergelijkingen
Lineaire en affiene transformaties: Affiene transformatie, Coördinatentransformatie, Rotatie, spiegeling en orthogonale projectie

Krommen en oppervlakken: Parametervoorstelling, raaklijn en raakvlak, Voorbeelden en toepassingen
Meetkunde van de tweede graad en verwante algebraische methoden en concepten: Kegelsneden en kwadrieken, Bilineaire en kwadratische vormen, Eigenwaarden en eigenvectoren herbekeken

Waarschijnlijk hebben we hier echter enkel de basis over gezien.

Iemand

Legacy Member
Nicholas1992 zei:
Als ik de inhoud van het eerst jaar bekijk i.v.m Analytische Meetkunde kan ik toch wel concluderen dat we de meerderheid al behandeld hebben.

Inhoud

Vectorruimten: Basis en dimensie, Deelruimte
Vectorrekening: Ruimte der vrije vectoren, Scalair product, Vectorieel en gemengd product
Meetkunde van de eerste graad en verwante algebraische methoden en concepten: Rechten en vlakken, Stelsels lineaire vergelijkingen
Lineaire en affiene transformaties: Affiene transformatie, Coördinatentransformatie, Rotatie, spiegeling en orthogonale projectie

Krommen en oppervlakken: Parametervoorstelling, raaklijn en raakvlak, Voorbeelden en toepassingen
Meetkunde van de tweede graad en verwante algebraische methoden en concepten: Kegelsneden en kwadrieken, Bilineaire en kwadratische vormen, Eigenwaarden en eigenvectoren herbekeken

Waarschijnlijk hebben we hier echter enkel de basis over gezien.
Sherlock Holmes is ook present :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan