Archief - Bio-ir vs Biochemie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silmarunya

Legacy Member
Het is duidelijk weer de tijd van het jaar voor studiekeuze-topics, dus zal ik er maar nóg eentje toevoegen zeker? :p

Ik ben net afgestudeerd in We-Wi (6+2u wiskunde) met zeer behoorlijke punten en ben dus nu druk aan het kijken naar een universitaire studie. Na wat rondkijken ben ik er uit dat ik iets in de biotech-richting wil doen (ik doe graag chemie en ben enorm geïnteresseerd in dingen als genetische manipulatie, plantengroei, farmacie,...). Informatica en wiskunde interesseren me ook, dus als ik dat eventueel wat zou kunnen combineren (bio-informatica enzo) is dat ook mooi meegenomen.

Dan blijven er logischerwijze nog twee dingen over: bio-ingenieur cel&gen of biochemie & biotechnologie.

Bio-ir heeft blijkbaar de reputatie zwaarder/uitdagender te zijn en dat klinkt alvast goed (en zal dan ook wel beter staan op het CV staan zeker?), maar als ik naar de vakken kijk, draait het toch precies vooral rond proceskunde en dat soort zaken. En dat terwijl R&D me veel interessanter lijkt dan echt bezig zijn met industriële productie. Biochemie krijgt precies veel meer genetica, biochemie en dat soort dingen dan bio-ir, dat wat 'breder' lijkt.

Dus kort gezegd: kan iemand me de belangrijkste verschillen in moeilijkheidsgraad, soort vakken dat je krijgt en carrièremogelijkheden uitleggen?

Bedankt!

PS: ja, ik heb de searchfunctie gebruikt :p

Silmarunya

Legacy Member
tom1 zei:
Sowieso dat da hier al is neergepend.

Thanks, but not really...

1) https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/bio-ingenieur-ugent.778147 (praktische details, niets inhoudelijks)
2) https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/bio-ingenieur-of-biochemiebiotechnologie.814620 (zelfde vraag als ik, nooit antwoord gehad)
3) https://www.beyondgaming.be/archive/werk-studie.130/bio-ingenieur-of-niet.754703 (veel info over de wiskunde van bio-ir, verder niets)
4) https://www.beyondgaming.be/archive...iotechnologie-biomedische-en-geografie.794136 (biochemici vinden moeilijk werk, verder geen info)

Oke, maar daar weet ik nog altijd niet mee:

1) Hoe het zit met carrièremogelijkheden van beide
2) Of bio-ir enigszins R&D-gericht is en niet vooral op proceskunde/toepassing focust
3) Of er een groot niveauverschil is tussen beide en of dat zich dan ook vertaalt in beduidend betere/diversere carrièrekansen
4) Of biochemie echt zoveel meer op de 'echte/zuivere' wetenschap focust

tom1

Legacy Member
1) Allebei in orde, bio-ir wat beter
2) R&D en proceskundig, kies je vooral zelf
3) Bio-IR is nog altijd een ingenieursrichting, biochemie is enkel een betawetenschap.
4) Waarschijnlijk

Silmarunya

Legacy Member
tom1 zei:
1) Allebei in orde, bio-ir wat beter
2) R&D en proceskundig, kies je vooral zelf
3) Bio-IR is nog altijd een ingenieursrichting, biochemie is enkel een betawetenschap.
4) Waarschijnlijk

1) Zoals ik dacht, bedankt.
2) Oke.
3) En ir >>> 'enkel een betawetenschap'? De wiskunde is een pak zwaarder in bio-ir heb ik de indruk, maar de andere vakken?
4) Dus zal biochemie sowieso de betere keuze zijn met oog op doctoreren/R&D?

tom1

Legacy Member
3) Die conclusie moet je zelf leggen, dat is nogal subjectief. Er is niemand die beide richtingen gedaan heeft en dit dus echt kan vergelijken.
4) Neen, een bio-ir zal makkelijker kunnen doctoreren. Zoals ik zei, werkgelegenheid is wat beter voor een bio-ir en doctoreren is nog altijd werken.

Mudi

Legacy Member
Silmarunya zei:
Oke, maar daar weet ik nog altijd niet mee:

1) Hoe het zit met carrièremogelijkheden van beide
2) Of bio-ir enigszins R&D-gericht is en niet vooral op proceskunde/toepassing focust
3) Of er een groot niveauverschil is tussen beide en of dat zich dan ook vertaalt in beduidend betere/diversere carrièrekansen
4) Of biochemie echt zoveel meer op de 'echte/zuivere' wetenschap focust

1) Beide richtingen zijn gewild op de markt, maar als bio-ir heb je de titel ingenieur dat toch een voordeel geeft.
En als bio-ir heb je veel meer diversiteit in jobs. Je kan overal terecht komen, R&D, proceskunde, management, ... terwijl bij biochemie dit minder van toepassing is.
2-4) Bio-ir is een mix van beiden. Uiteindelijk heb je later nog altijd de mogelijkheid om zelf te kiezen wat je wilt doen. Ik raad je aan om dit eens te lezen: http://www.kviv.be/Unidentified/Pers/pdf/pb_bioingenieur.pdf
3) Groot niveauverschil zou ik niet zeggen want uiteindelijk verschillen ze in het begin niet veel qua leerstof. Echter is bio-ir nog steeds een ingenieursrichting en worden de vakken complexer gegeven. Zo is de wiskunde en fysica (veel) zwaarder dan bij biochemie. De chemische en biologische vakken zijn ongeveer hetzelfde.

Silmarunya

Legacy Member
Eigenlijk komt het er dus kort gezegd op neer dat je als bio-ir mits de juiste keuzevakken en eventueel een doctoraat ongeveer alles kan wat een biochemicus kan en misschien zelfs meer?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan