Silmarunya
Legacy Member
Het is duidelijk weer de tijd van het jaar voor studiekeuze-topics, dus zal ik er maar nóg eentje toevoegen zeker? 
Ik ben net afgestudeerd in We-Wi (6+2u wiskunde) met zeer behoorlijke punten en ben dus nu druk aan het kijken naar een universitaire studie. Na wat rondkijken ben ik er uit dat ik iets in de biotech-richting wil doen (ik doe graag chemie en ben enorm geïnteresseerd in dingen als genetische manipulatie, plantengroei, farmacie,...). Informatica en wiskunde interesseren me ook, dus als ik dat eventueel wat zou kunnen combineren (bio-informatica enzo) is dat ook mooi meegenomen.
Dan blijven er logischerwijze nog twee dingen over: bio-ingenieur cel&gen of biochemie & biotechnologie.
Bio-ir heeft blijkbaar de reputatie zwaarder/uitdagender te zijn en dat klinkt alvast goed (en zal dan ook wel beter staan op het CV staan zeker?), maar als ik naar de vakken kijk, draait het toch precies vooral rond proceskunde en dat soort zaken. En dat terwijl R&D me veel interessanter lijkt dan echt bezig zijn met industriële productie. Biochemie krijgt precies veel meer genetica, biochemie en dat soort dingen dan bio-ir, dat wat 'breder' lijkt.
Dus kort gezegd: kan iemand me de belangrijkste verschillen in moeilijkheidsgraad, soort vakken dat je krijgt en carrièremogelijkheden uitleggen?
Bedankt!
PS: ja, ik heb de searchfunctie gebruikt

Ik ben net afgestudeerd in We-Wi (6+2u wiskunde) met zeer behoorlijke punten en ben dus nu druk aan het kijken naar een universitaire studie. Na wat rondkijken ben ik er uit dat ik iets in de biotech-richting wil doen (ik doe graag chemie en ben enorm geïnteresseerd in dingen als genetische manipulatie, plantengroei, farmacie,...). Informatica en wiskunde interesseren me ook, dus als ik dat eventueel wat zou kunnen combineren (bio-informatica enzo) is dat ook mooi meegenomen.
Dan blijven er logischerwijze nog twee dingen over: bio-ingenieur cel&gen of biochemie & biotechnologie.
Bio-ir heeft blijkbaar de reputatie zwaarder/uitdagender te zijn en dat klinkt alvast goed (en zal dan ook wel beter staan op het CV staan zeker?), maar als ik naar de vakken kijk, draait het toch precies vooral rond proceskunde en dat soort zaken. En dat terwijl R&D me veel interessanter lijkt dan echt bezig zijn met industriële productie. Biochemie krijgt precies veel meer genetica, biochemie en dat soort dingen dan bio-ir, dat wat 'breder' lijkt.
Dus kort gezegd: kan iemand me de belangrijkste verschillen in moeilijkheidsgraad, soort vakken dat je krijgt en carrièremogelijkheden uitleggen?
Bedankt!
PS: ja, ik heb de searchfunctie gebruikt
