Archief - Betaalde stage?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Europa

Legacy Member
Hoi allemaal!

Ik begin volgende week aan mijn derde jaar TI aan de hogeschool. Tijdens het tweede semester zal er dus ook en stage plaatsvinden. Nu ik weet dat de meeste stages waarschijnlijk onbetaald zijn. Toch zou ik graag iets 'betaald' vinden. Niet omdat ik te lui ben en niet wil werken voor niets, maar ik zie het als een opportuniteit om wat meer geld op zak te hebben eens ik op mijn eigen benen de wereld in moet gaan (leef nog als student bij mijn ouders).

Alle tips hieromtrent zijn welkom. Als je zelf een betaalde stage deed in de omgeving van Kortrijk, mag je me gerust via pm de naam van het berdijf melden :). Alle andere ervaringen/commentaar hierbij zijn van harte welkom.

Alvast bedankt.

KjelleSanctorum

Legacy Member
Meeste stages in nederland zijn betaald ( 400 eur ) + erasmusbeurs van 330 per maand...

Europa

Legacy Member
KjelleSanctorum zei:
Meeste stages in nederland zijn betaald ( 400 eur ) + erasmusbeurs van 330 per maand...

Bedankt voor de info, maar Nederland is veel te ver voor me =).

sanderkevdw

Legacy Member
Wettelijk gezien mag een betaalde stage niet volgens mij. Het beste dat je officieel kan krijgen is bvb. een waardebon van 1 of andere winkel. Een andere optie is om een stage te zoeken bij een bedrijf waar je écht graag wil werken, en hierna dan een job proberen vast te krijgen met een hoger startersloon.

passero

Legacy Member
Wij hebben dit jaar stagairs van HoGent over de vloer gehad en in het contract stond er dat we wettelijk gezien geen vergoeding mochten geven.

Aangezien we in London zitten, heeft het bedrijf hier wel wat van de kosten betaald om te compenseren maar een "loon" mochten we niet geven.

Achter de stage hebben wij de stagairs dan wel een vakantiejob/ voltijdse job aangeboden en dat is imo het beste wat je kan krijgen na een goeie stage.

Europa

Legacy Member
passero zei:
Wij hebben dit jaar stagairs van HoGent over de vloer gehad en in het contract stond er dat we wettelijk gezien geen vergoeding mochten geven.

Aangezien we in London zitten, heeft het bedrijf hier wel wat van de kosten betaald om te compenseren maar een "loon" mochten we niet geven.

Achter de stage hebben wij de stagairs dan wel een vakantiejob/ voltijdse job aangeboden en dat is imo het beste wat je kan krijgen na een goeie stage.

Jammer als dat ook zo is in België. Ik vind het overdreven om 2 à 3 maanden voor niks te gaan werken. Maar hier wil ik niet over discussiëren...

Ik zou graag DE uitzondering vinden :).

passero

Legacy Member
Ik denk niet dat er bedrijf is dat ga betalen voor een stage.
Eerst en vooral weten ze niet op voorhand of ge goed zijt dus waarom zouden ze dan een commitment aangaan om u te betalen.

Ten tweede, het is illegaal om u ervoor te betalen. Als ze erop uitkomen dan zal u stage niet meetellen en moogt ge u jaar opnieuw doen.

Ten derde, hoe zijt ge van plan om zo een bedrijf te vinden? De school heeft lijst met plaatsen en als ge zelf een plaats wil voorstellen moet ge al een goeie reden hebben en "betaald worden" is niet zo een goeie reden imo.

Europa

Legacy Member
passero zei:
Ik denk niet dat er bedrijf is dat ga betalen voor een stage.
Eerst en vooral weten ze niet op voorhand of ge goed zijt dus waarom zouden ze dan een commitment aangaan om u te betalen.

Ten tweede, het is illegaal om u ervoor te betalen. Als ze erop uitkomen dan zal u stage niet meetellen en moogt ge u jaar opnieuw doen.

Ten derde, hoe zijt ge van plan om zo een bedrijf te vinden? De school heeft lijst met plaatsen en als ge zelf een plaats wil voorstellen moet ge al een goeie reden hebben en "betaald worden" is niet zo een goeie reden imo.

Zo bedoel ik het niet echt. Ik weet wel dat stages niet betaald zijn. Maar ik zoek uitzonderingen die ervoor gezorgd hebben dat stagiairs op een of adere manier wel betaald waren. Ik woon aan de grens van Vlaanderen-Wallonië-Frankrijk, kan ik bijvoorbeeld niet betaald worden door te gaan werken in Frankrijk (andere wet misschen) ?

Sommige scholen geven lijsten maar je mag soms zelf je bedrijf gaan kiezen, die moet dan goedgekeurd worden door school.

JPV

Legacy Member
Niemand die verbiedt dat je naast je stage nog werkt voor hetzelfde bedrijf. Het werk moet dan wel duidelijk verschillend zijn.

passero

Legacy Member
Het is het schoolreglement dat zegt dat een stage niet betaald mag worden dus het buitenland zal je daar niet veel aan helpen ;)

sanderkevdw

Legacy Member
passero zei:
Het is het schoolreglement dat zegt dat een stage niet betaald mag worden dus het buitenland zal je daar niet veel aan helpen ;)

In pure theorie kan je hier misschien wel een omweg vinden (al betwijfel ik of er een bedrijf gaat toezeggen). Als het bedrijf je een onkostenvergoeding geeft voor alles wat je nodig hebt. Dit zou bvb kunnen zijn:
* een PC die je moet aankopen
* een nieuwe smartphone
* cursusmateriaal
* ...

Europa

Legacy Member
passero zei:
Het is het schoolreglement dat zegt dat een stage niet betaald mag worden dus het buitenland zal je daar niet veel aan helpen ;)

In Frankrijk is er een wet die werkgevers verplicht om stagiairs te betalen. Vandaar mij vraag of het mogelijk is om dit in Frankrijk te doen.

Nuja, op de eerste schooldag krijgen we hier alle info over. Het zal ons dan wel duidelijk gemaakt worden wat er ons te wachten staat.

nameless

Legacy Member
Ik zou toch voor een stage gaan in een gebied waarin je wil verder gaan ipv een beetje geld te verdienen.
Aangezien die stage op het einde van het jaar zowat je enige relevante ervaring gaat zijn.

didi2

Legacy Member
wij(in NL) hebben nu 2 mba studenten uit frankrijk, zij krijgen ongeveer 400euro per maand betaald + logies, weliswaar in het bedrijf zelf. Ook krijgen ze elke maand 1ticket tgv voor de retour naar Fr

Goeanaco

Legacy Member
Weet twee dingen...

- Je stage is je toegangsticket van je nieuwe job (in 90% van de gevallen een andere firma)
- Als ze tevreden zijn van je, dan zal er wel iets voorzien worden

Met die ingesteldheid zal je nergens kunnen beginnen

Je zou moeten blij zijn dat je zelfs niet moet betalen, bedrijf mag bijna parttime iemand inschakelen hiervoor ;) en vaak zijn ze wel zonder een woord van dank

didi2

Legacy Member
Je zou moeten blij zijn dat je zelfs niet moet betalen, bedrijf mag bijna parttime iemand inschakelen hiervoor ;) en vaak zijn ze wel zonder een woord van dank

dit is zo de eerste paar dagen, daarna kan ook een student productief zijn in mijn ogen

Anoniem07

Legacy Member
In de KdG van Antwerpen mocht ik volgens het reglement geen geld/loon krijgen. Enkel ne cadeaubon ofzo. Dus in 'natura'. Daarom dat ik maar een buitenlandse stage heb genomen. Dan mag het bedrijf het appartement en de vlucht betalen, dan heb je toch iets in ruil voor die weken stage dat je doet.

Europa

Legacy Member
Goeanaco zei:
Weet twee dingen...

- Je stage is je toegangsticket van je nieuwe job (in 90% van de gevallen een andere firma)
- Als ze tevreden zijn van je, dan zal er wel iets voorzien worden

Met die ingesteldheid zal je nergens kunnen beginnen

Je zou moeten blij zijn dat je zelfs niet moet betalen, bedrijf mag bijna parttime iemand inschakelen hiervoor ;) en vaak zijn ze wel zonder een woord van dank

Bedankt voor je reactie. Later verder werken waar ik mijn stage doe interesseer mij niet. Ik zal na mijn bachelor verder studeren en in de IT sector vind je heel rap werk (zeker als je hierbij 3-talig bent). Zo heb ik voor mijn vorige studentenjobs iedere keer slechts één cv ingediend bij één internationaal bedrijf en ik had steeds prijs.

Sorry maar drie maanden voor niks werken dat zijn voor mij profiteurs. Ik zou geen volledig loon eisen maar 200-300 euro per maand is toch een minimum...

not2secure4u

Legacy Member
Lol, het kan veel erger hoor. Ik loop 6 a 7 maand stage zijner nen euro te zien (psychologie) en imo is dat de normaalste zaak ter wereld. Mensen investeren tijd en geld in mij zodanig te vormen dat ik mijn job kan uitvoeren. Of is dat in de IT eerder en laissez-faire mentaliteit ?

Benzac

Legacy Member
Europa zei:
Jammer als dat ook zo is in België. Ik vind het overdreven om 2 à 3 maanden voor niks te gaan werken. Maar hier wil ik niet over discussiëren...

Ik zou graag DE uitzondering vinden :).
1 Je gaat niet voor niks werken, je gaat voor je diploma werken.
2 Je vindt die uitzondering niet.

sanderkevdw zei:
Wettelijk gezien mag een betaalde stage niet volgens mij. Het beste dat je officieel kan krijgen is bvb. een waardebon van 1 of andere winkel. Een andere optie is om een stage te zoeken bij een bedrijf waar je écht graag wil werken, en hierna dan een job proberen vast te krijgen met een hoger startersloon.
mag wel, KBC betaalt hun stagiairs €10/dag voor middelbaar leerlingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan