Archief - avondschool graduaat informatica: programmeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

manderlay

Legacy Member
hoi,

ik en van plan om in september naar de avondschool te gaan omdat hogeschool momenteel te hoog is voor en ik ook in de misse richting zit. Dus ik dacht aan de opleiding van informatica optie programmeren. Maar ik vraag me af of je met zo'n diploma iets bent op de werkvloer?

hieronder korte lijst met enkele progs die gezien worden.
- xHTML en HTML5
- CSS
- Javascript
- Java
- C# (ASP.NET)
- ASP
- PHP

kney

Legacy Member
Ik denk dat veel afhangt van de school waar je heen gaat.
Ik heb Bachelor Toegepaste Informatica (specialisatie Applicatieontwikkeling) gedaan op de KHK, en ik merk dat ik qua programmeren veel te kort schiet op de werkvloer.
Alle talen die je genoemd heb, heb ik ook gezien.
Natuurlijk leer je het meeste door gewoon te komen werken.
Veel van je schoolervaringen heb je niet nodig.

manderlay

Legacy Member
kney zei:
Ik denk dat veel afhangt van de school waar je heen gaat.
Ik heb Bachelor Toegepaste Informatica (specialisatie Applicatieontwikkeling) gedaan op de KHK, en ik merk dat ik qua programmeren veel te kort schiet op de werkvloer.
Alle talen die je genoemd heb, heb ik ook gezien.
Natuurlijk leer je het meeste door gewoon te komen werken.
Veel van je schoolervaringen heb je niet nodig.

wel ik denk vooral dat je een goeie basis nodig hebt, de rest leer je wel op een bedrijf en ik denk dat ieder bedrijf dat iets anders. Maar ik vraag me vooral af of ik met zoiets kans maak op werk?

kney

Legacy Member
Met zo'n diploma ben je zeker iets!
Maar veel hangt ook af van de regio waar je in wilt werken.
Ik wou bij mij in de buurt, dus ik heb wel even kunnen zoeken.
Maar als je in Antwerpen, Brussel ofzo werk zoekt, bent je zo aan de slag.

Dragonix

Legacy Member
zoek eens op de verschillende scholen waar de nadruk op gelegd wordt op die programmeertalen, hoe meer je les krijgt in een bepaalde taal, hoe beter.
Als je al weet in welke taal je verder wilt, kan dit in je voordeel spele, anders is mss een meer algemene 'programmeerrichting' beter

Wat mijn ervaring is na het afstuderen, de schoolse ervaring/kennis heb ik eigenlijk amper moeten gebruiken maar het gaf me wel een soort van basis (vooral inzichtelijk), je leert het gewoon op de werkvloer! Soms op andere (betere) manieren

maccie

Legacy Member
Dragonix zei:
Wat mijn ervaring is na het afstuderen, de schoolse ervaring/kennis heb ik eigenlijk amper moeten gebruiken maar het gaf me wel een soort van basis (vooral inzichtelijk), je leert het gewoon op de werkvloer! Soms op andere (betere) manieren

²
Maar werkgevers zien nu eenmaal liever iemand met een graduaat/bachelor dan iemand die 'slechts' een A2 heeft. Het geeft je dus gewoon meer kansen, de kennis zelf leer je op de werkvloer

Gprb_

Legacy Member
Dus je zit nu in een hogeschool , richting informatica ? Of begrijp ik dit verkeerd?

manderlay

Legacy Member
Gprb_ zei:
Dus je zit nu in een hogeschool , richting informatica ? Of begrijp ik dit verkeerd?

neen geen informatica, iets totaal anders volg ik nu.

Mooncat

Legacy Member
Zo'n graduaat heeft zeker een meerwaarde. Ik heb samengewerkt met mensen die via zo'n graduaat is binnengerold in een detacheringsfirma. Het kan zijn dat je lager begint (bv. een functie in support), maar je hebt evenveel kans om door te groeien.

Het niveau mag je ook niet onderschatten, al hangt dat van docent tot docent af. Er zijn docenten die op hogeschool lesgeven en dat ook in avondschool doen. Dan mag je een gelijkaardig niveau verwachten, maar er zijn ook lessen waar het niveau eerder aansluit bij middelbaar onderwijs.

samsonite

Legacy Member
:offtopic:@TS Je mag bv vak 1 in Antwerpen volgen en je hebt bv de lector van va2 2 niet graag mag je dit in Brussel volgen niemand zal je vragen waarom je zoiets doet.

BTW je kan je nog altijd inschrijven in de avondschool.
Normaal gezien zijn de lessen op 06/02/2012 begonnen en je hebt dus nog maximaal nog +-5 weken om je in te schrijven

manderlay

Legacy Member
samsonite zei:
:offtopic:@TS Je mag bv vak 1 in Antwerpen volgen en je hebt bv de lector van va2 2 niet graag mag je dit in Brussel volgen niemand zal je vragen waarom je zoiets doet.

BTW je kan je nog altijd inschrijven in de avondschool.
Normaal gezien zijn de lessen op 06/02/2012 begonnen en je hebt dus nog maximaal nog +-5 weken om je in te schrijven

heb er al voor gekeken, maar kan niets volgen omdat je 1st voor andere modules moet geslaagd zijn

nameless

Legacy Member
En wat ben je van plan om nu te beginnen met werken? En dan ook al op zoek te gaan naar een informatica job?
Ik ken iemand die deze opleiding gevolgd heeft en toch makkelijk een deftige job heeft gevonden of is toegepaste informatica geen oplossing?

samsonite

Legacy Member
manderlay zei:
heb er al voor gekeken, maar kan niets volgen omdat je 1st voor andere modules moet geslaagd zijn

Raar
Heb je met de verantwoordelijke gesproken?

Hier staat er het volgende:
OPGELET!!!

Wie de opleiding start(te) in september/oktober dient zich gedurende de ganse opleiding te richten op modeltraject A.

Wie de opleiding start(te) in februari/maart dient zich gedurende de ganse opleiding te richten op modeltraject B.

en hier kan je zien wat je kan volgen

profound

Legacy Member
Het niveau van programmeren en netwerkbeheer ligt bij de graduaat minstens even hoog dan bij de bachelor hoor....werk momenteel samen met studenten uit het 3de toegepaste informatica, en ik zou zelfs durve stellen dat het niveau bij sommigen moet onderdoen....
Maar dat zal dan wel aan de studenten zelf liggen, hoop ik.
Ik volg de graduaat programmeren (avondschool dus) in Dendermonde, en de lector is een van de beter die ik tot hiertoe gehad heb. Hij beheerst niet alleen de leerstof tot in de puntjes, hij beheerst ook de mogelijkheid om die leerstof over te brengen. Hij legt alles op zen eigen manier goed en duidelijk uit. Het enige 'nadeel' is dat hij veel verwacht van de leerlingen, maar aangezien de meeste in avondschool zitten om écht iets bij te leren heb ik daar nog niemand over horen klagen.

Anoniem07

Legacy Member
Ik heb op een code-retreat iemand ontmoet die begonnen is met een VDAB opleiding webdesign/programmeren, en was al vrij snel aangenomen als software developer, programmeren in c#. Dus ik denk dat je met die avondschool wel iets effectief hebt om in het gewone software development vakgebied te beginnen.

En zoals je weet, als software developer heb je toch geen klagen over je salaris en groeimogelijkheden.

manderlay

Legacy Member
samsonite zei:
Raar
Heb je met de verantwoordelijke gesproken?

Hier staat er het volgende:


en hier kan je zien wat je kan volgen


op de site van cvo vti brugge, staat er niets dat er nu opleiding start ik denk ook dat het een klein cvo is brugge en dat het daarom maar 1 maal per jaar start maar ik zal eens informeren.

Gekke_Koerd

Legacy Member
die roosters zien er gelijkaardig uit als de mijne (ehb)

mocht je hogeschool te moeilijk vinden door de te algemene vakken, zou ik zeker voor ti gaan zonder de algemene vakken als wisk ed, want bij ons leer je ook die progtalen en ik denk dat dat op hetzelfde niveau (of alleszins dezelfde manier) wordt gegeven.

manderlay

Legacy Member
mss een moeilijke vraag, ik kan het doen in 2 avondscholen in brugge cvi ivo of cvo vti brugge, iemand ervaringen met 1 van die 2 scholen?

als ik de info bekijk op de site dan gelijken de inhouden zeer goed op elkaar dus ik denk niet dat het iets uitmaakt in welke school ik het zou doen.

manderlay

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
die roosters zien er gelijkaardig uit als de mijne (ehb)

mocht je hogeschool te moeilijk vinden door de te algemene vakken, zou ik zeker voor ti gaan zonder de algemene vakken als wisk ed, want bij ons leer je ook die progtalen en ik denk dat dat op hetzelfde niveau (of alleszins dezelfde manier) wordt gegeven.

hogeschool is geen optie meer omdat ik al 23j ben en terug zal beginnen werken, daarbij is het in hogeschool blijkbaar veel zwaarder want als je graduaat hebt (hbo5) dan heb je maar 60 studiepunten vrijstellingen in het avondonderwijs van een hogeschool

men geeft er ook:
statistiek
Frans
Engels
schriftelijke en mondelinge communicatie
bedrijfsethiek
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan