Archief - ASO - VDAB opleiding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stynieke

Legacy Member
Beste,

Ik had in het begin van dit jaar reeds een thread gemaakt dat ik ga stoppen met hoge school. De redenen maken nu even niet uit, maar het is nu eenmaal zo.

Deze week eveneens mijn rapport gekregen wat helemaal niet denderend was. Uiteindelijk aan mijn ouders laten zien met de mededeling dat ik wil stoppen met mijn studies en wil gaan werken.

Nu, ik weet dat ik met mijn ASO diploma (Wetenschappen-Wiskunde 6 uur) riens-de-knots waard ben op de arbeidsmarkt..
Mijn ouders waren dan ook niet akkoord dat ik ga stoppen, maar ik heb echter mijn besluit al gemaakt dat ik hogeschool opgeef - ASO was dan ook een slechte richting voor me, maar op 11 jaar kan je onmogelijk zulke besluiten al maken ;/.

Nu heb ik samen met mijn ouders een compromis gemaakt. Ik zou toch blijven naar school gaan en terwijl naar werk op zoek gaan. (Kwestie van dat ik niet heel de dag thuis lig te niksen)

Er komt binnenkort (8-10 maart) ook een SID-in in antwerpen waar ik eens kan gaan horen.

Ik was zelf aan het denken om daar een opleiding te gaan bekijken voor werk zoals in de bouw. Het hardere fysieke werk.. Ik weet dat ik dit zeker wel zal aankunnen, ben ook niet zwak gebouwd ofzo.

Nu vroeg ik me af of iemand wat tips of advies kan geven omtrent mijn verhaal? Ik bedoel ermee waar ik het beste nog een opleiding (of wat leuke/veel gevraagde opleidingen zijn) kan volgen.
Ik kom namelijk dus van het ASO en heb er niets ervaring mee, dus zal helemaal van scratch moeten beginnen.

Ben zelf deze avond ook nog op VDAB en die SID-in aan het bekijken, maar zou graag wat advies van de mensen op deze forum horen - Aangezien ik al goed advies heb gehoord in andere threads ^^.


Dank je op voorhand ;P!

falc.be

Legacy Member
VDAB certificaten zijn evenveel waard op de arbeidsmarkt als uw ASO diploma

die_another_day

Legacy Member
Bij Syntra geven ze cursussen maar dan zal je moeten wachten tot september om daar te beginnen.

Wat wel interessant zal zijn voor je is VDAB: Alle info over individuele beroepsopleiding (IBO) . Ik volg momenteel zo'n opleiding en krijg ondertussen ook een normaal maandloon uitbetaald. Alé het is eigelijk gwn werken en ondertussen alles leren he. Er zijn wel ook nadelen aan natuurlijk (geen vakantiedagen, geen vakantiegeld,...) maar achteraf (meestal 6maand) heb je de stiel wel goed aangeleerd.

Ik doe een IBO als Schilder. Het vroege opstaan is wel even wennen en qua fysiek werk toch niet te onderschatten. Ik zat daarvoor alle dagen neer op een stoel en nu alle dagen rechtstaan is toch ni niks :p.

Ik ben met dat soort van contract naar paar bedrijven gegaan en had op 1 week werk gevonden :).

Ik heb ook ASO gedaan en daarna paar jaar gesukkeld aan hogeschool ;-).

Succes!

Stynieke

Legacy Member
Ahh, hartelijk dank voor je snelle & informatieve reactie!

dat lijkt perfect voor me... Een opleiding krijgen terwijl je aan het werk wordt gezet is hetgeen waar ik nu inderdaad naar op zoek ben!
Dacht al wel dat ik pas in september kan beginnen, maar sinds ik mijn verdere opleidingen zelf zal moeten betalen zal ik tot dan maar even een "kutjobke" moeten beoefenen.

Nogmaals bedankt!

welink

Legacy Member
heb vorig jaar hetzelfde gedaan
gestopt met hoge school, en heb nu ook enkel een aso diploma (economie-wiskunde)
wat gekeken naar vdab opleidingen maar niks dat me echt aanspreekt, hoge school sprak me ook helemaal niet aan, deed fiscaliteit, maar ben al altijd heel graag met mijn handen bezig, in mijn vrije tijd zit ik dan ook altijd aan motoren te prutsen, had in feite ook nooit aso moeten doen maar zoals je zegt, op zo'n jonge leeftijd weet je niet wat je wilt, ik weet het nu nog steeds niet :D
soit ja, meteen na mijn beslissing te stoppen wat gaan soliciteren voor jobs in de buurt, en ik mocht op sollicitatie bij een metaalbedrijf in de buurt (5km afstand)
daar zeiden ze meteen dat jonge gasten zoals ik zelfs voorrang krijgen op anderen die handel ofzo gedaan hebben, omdat ze uit ervaring weten dat schoolverlaters zoals ik meestal goede werkers zijn, en toch dat tikkeltje slimmer zijn, meer logisch redeneren als de lager afgestudeerden. Zo zei die man het natuurlijk niet, maar daar kwam het op neer
anywho
9 dagen na mijn beslissing mocht ik daar beginnen, oorspronkelijk was het de bedoeling om in de logistiek te staan, maar aangezien ze dringend iemand nodig hadden bij de puntlasafdeling vroegen ze of ik daar geen interesse voor had
interne opleiding van paar weken gekregen, maand of 2-3 als interim en nu heb ik daar mijn contract :niceone:
het startersloon is verassend goed, zelfs beter als een starter met bachelor diploma, maar mijn loon stijgt normaal niet zo sterk
doe 2 ploegen, vroeg en laat, wat ik heeeeel erg makkelijk vind in combinatie met mijn hobby, de vroege shift stopt om 14uur, dus heb ik mijn hele dag nog
doe het suuuuper graag, ga elke dag met dikke smile gaan werken, ook echt super collega's enzo
mijn loon mag je gerust weten ook, net geen 1600€ netto
ben nu aan het denken om daar de vaste nacht te gaan doen, zodat ik overdag nog iets kan bijdoen + de nacht verdient nog eens 20% meer
maar dan verlies ik in feite wel een vrijdagavond, dus daar ben ik nog niet uit

mijn punt is, mogelijkheden genoeg hoor, kan mezelf eigenlijk echt niet voorstellen dat ik achter een bureau zou zitten van 9 till 5 :crazy:

Stynieke

Legacy Member
Mmm, klinkt inderdaad mooi! dank je voor je reactie, geeft me weer wat goede moed ^^.

Enige tips om hoe te beginnen met werk zoeken in de bouwsector (of dergelijke) met een ASO diploma?
Of is het gewoon bij interim aanmelden en afwachten?

Ben een beetje nieuw in dit opzicht ^^

Bl4ckburn

Legacy Member
Stynieke zei:
Mmm, klinkt inderdaad mooi! dank je voor je reactie, geeft me weer wat goede moed ^^.

Enige tips om hoe te beginnen met werk zoeken in de bouwsector (of dergelijke) met een ASO diploma?
Of is het gewoon bij interim aanmelden en afwachten?

Ben een beetje nieuw in dit opzicht ^^

ik zou toch hier of daar een opleiding gaan doen voor bv , metser , schilder ofzo , anders schat ik de kansen dat je aan werk geraakt vrij klein in .

die_another_day

Legacy Member
Bl4ckburn zei:
ik zou toch hier of daar een opleiding gaan doen voor bv , metser , schilder ofzo , anders schat ik de kansen dat je aan werk geraakt vrij klein in .

Ik volg momenteel een IBO (schilder) en heb op 1 week (8bedrijven gebeld) meteen werk gevonden. Ik verschoot er ook van hoeveel schilderbedrijven er eigelijk wel zijn :o.

Die mannen zien echt graag een ASO-er afkomen. Ook als ge jong bent is da echt een groot pluspunt. Ik werk atm bij een vrij groot schilderbedrijf en kdenk dat de gemiddelde leeftijd boven de 40 jaar is. Ze waren dus wel content dat er iemand afkwam met "verstand", jong en iemand die wilt werken.

Maja ik heb ofcourse geen vast contract gekregen hé, eerst IBO uitdoen en als die goed verloopt krijg ik automatisch vast contract.

BlazingBullets

Legacy Member
Ik bevind me in een gelijkaardige situatie, 3 jaar geleden behaalde ik het ASO diploma economie-moderne talen. Echt goed heb ik mij nooit gevoeld in deze richting, als ik opnieuw zou kunnen beginnen had ik zeker een TSO richting gedaan.

Nu heb ik in deze 3-tal jaren heb ik verscheidene jobs gehad, vooral bureauwerk. Dit geeft me praktisch geen voldoening, 's avonds kom ik 'mentaal moe' thuis van het werk en heb ik eigenlijk nog weinig zin om iets te doen. Reeds heb ik ook een opleiding Pc-netwerktechnicus gevolgd waar ik nooit echt iets met gedaan heb. Nu volg ik graduaat informatica in de avondschool. Al begint dit toch redelijk door te wegen als je nog eens 2 avonden in de week 4 uur les moet volgen en je hoofd er moet bijhouden.

Nu zit ik met de volgende vragen, hoe ondervinden jullie het IBO-contract? Is er uiteindelijk een verschil in loon met iemand die een volwaardig diploma schilder / lasser / ... heeft? Is er een diploma of certificaat aan verbonden nadat je opleiding hebt volbracht? Is er echt vraag naar IBO'ers?

Alvast bedankt!

Stynieke

Legacy Member
Ik ben vandaag nog langs 3 interims geweest. Heb nog een extra gesprek afgesproken met één van hen.

Heb tegen allen gezegd dat ik iets zocht in de eerder fysieke sector (Nog niet echt een idee wat precies).

Ben van plan morgenvoormiddag mijn CV dan te maken. Zou het enig nut hebben dat ik erbij vermeld dat ik anderhalf jaar logistiek & een jaar informatica-ICT heb gevolgd (Maar gefaald dus)? Als ik enkel heb aangeduid dat ik iets in de fysieke sector wil gaan doen.


Thanx

Dennoman

Legacy Member
Zou ge geloven dat het stilletjes deugd doet dat iemand direct na het middelbaar een duidelijke richting kiest op de arbeidsmarkt?

Alle geluk alleszins, ge wilt niet geloven hoeveel stappen ge hiermee overslaat. Een hele hoop universitairen (ook maten van mij) met bachelors, masters en heel de bataklan komt uiteindelijk toch bij de VDAB terecht. Om een recent voorbeeld te geven: een maat van mij heeft 7 jaar gestudeerd om dan eindelijk een master te halen en nu zit hij via de VDAB (of toch iets gelijkaardigs) ook een cursus Java te doen.

En vooral in de bouw is er volk nodig, de kloeke mensen van morgen! :p

Bl4ckburn

Legacy Member
die_another_day zei:
Ik volg momenteel een IBO (schilder) en heb op 1 week (8bedrijven gebeld) meteen werk gevonden. Ik verschoot er ook van hoeveel schilderbedrijven er eigelijk wel zijn :o.

Die mannen zien echt graag een ASO-er afkomen. Ook als ge jong bent is da echt een groot pluspunt. Ik werk atm bij een vrij groot schilderbedrijf en kdenk dat de gemiddelde leeftijd boven de 40 jaar is. Ze waren dus wel content dat er iemand afkwam met "verstand", jong en iemand die wilt werken.

Maja ik heb ofcourse geen vast contract gekregen hé, eerst IBO uitdoen en als die goed verloopt krijg ik automatisch vast contract.

ja bij grote bedrijven maakt ge meestal wel kans met een IBO denk ik , zijn meestal wel niet de mooiste werkjes , maarja je moet het ergens leren he . heb ook ne vriend kunnen overtuigen om het zo te doen en die is daar ook gelukkig.
zelf heb ik vroeger op school schilder gedaan ... maar dan jaren een andere job gedaan dus een paar jaar geleden via de VDAB terug de opleiding tot schilder gedaan (830 lesuren) voor eigelijk terug men kennis op te frissen , tot de dag van vandaag nog nooit spijt gehad van die beslissing

MrKend54l

Legacy Member
Wat ik dan niet snap is. Je deed Aso maar hebt het nooit graag gedaan?
Deed dan iets anders, of bijt door de zure appel. Dit heb je gedaan, maar als je hogeschool gaat doen dan kies je voor fiscaliteit...
Had dan een iets technischere bachelor gekozen...

Er zijn er toch zoveel? Houttechnologie? Elektromechanica? ICT - elektronica?

Waarom heb je niet voor zo een richting gekozen? Nee jij kiest voor fiscaliteit. En nu ga jij liever een VDAB cursus volgen waarmee je nog minder bent als een lagere school diploma...

On a side note, het is niet omdat je geen 3j hogeschool voor een bepaalde job moet doen dat je er niks voor moet kunnen of kennen. Denk niet dat het maar simpel een muurtje metselen is. Of maar simpel een nieuwe krukas steken. Of peanuts een huis voorzien van elekriciteit. Voor al deze dingen heb je kennis, gevoel en interesse nodig.

Heb je ooit vakantiewerk gedaan waar techniek en handigheid centraal stond?

Stynieke

Legacy Member
MrKend54l zei:
Wat ik dan niet snap is. Je deed Aso maar hebt het nooit graag gedaan?
Deed dan iets anders, of bijt door de zure appel. Dit heb je gedaan, maar als je hogeschool gaat doen dan kies je voor fiscaliteit...
Had dan een iets technischere bachelor gekozen...

Er zijn er toch zoveel? Houttechnologie? Elektromechanica? ICT - elektronica?

Waarom heb je niet voor zo een richting gekozen? Nee jij kiest voor fiscaliteit. En nu ga jij liever een VDAB cursus volgen waarmee je nog minder bent als een lagere school diploma...

On a side note, het is niet omdat je geen 3j hogeschool voor een bepaalde job moet doen dat je er niks voor moet kunnen of kennen. Denk niet dat het maar simpel een muurtje metselen is. Of maar simpel een nieuwe krukas steken. Of peanuts een huis voorzien van elekriciteit. Voor al deze dingen heb je kennis, gevoel en interesse nodig.

Heb je ooit vakantiewerk gedaan waar techniek en handigheid centraal stond?

Wel... Heb met de hakken over de sloot door het ASO gegaan, echter nooit moeten blijven zitten.
Had in mijn vorige comment vermeld dat ik eveneens informatica-ICT heb gedaan, maar dit lag me ook niet - dus die kant van bachelor lag me ook niet direct.

Ik heb al reeds van mensen gehoord dat VDAB niets waard is - maar het zet je toch tenminste op de goede weg, niet?

En ja, natuurlijk heb je kennis etc voor die dingen nodig - ik verwacht dan ook niet dat alles op me gaat afkomen. Echter nog wel geen vakantiewerk gedaan waar ik de techniek nodig had, nee ;/.

Batiatus

Legacy Member
Mijn broers hebben allebei een VDAB-cursus gevolgd en zijn daarna direct aan het werk geraakt en verdienen ondertussen nog altijd hunne boterham met dat certificaat.

Als je een opleiding volgt tot iets wat u interesseert, waarom niet? Ik zou liever een job doen dat ik met veel plezier doe, dan studeren voor iets waar ik geen plezier aan beleef.
Ik zit momenteel ook in zo'n periode. Ik heb 2 richtingen gedaan, maar uit beiden bleek dat studeren mij niet echt meer ligt. Momenteel ben ik dus wat aan het zoeken naar wat ik echt wil etc..

Opleiding in VDAB lijkt mij wel handig (vooral als bouwplaatsmachinist dan, dit spreekt mij nu wel aan). Of het is solliciteren bij de Colruyt of gemeente. (Bij de gemeente hebt ge nog schone uren voor een schone pree ;) . )

Bl4ckburn

Legacy Member
vroeger was het inderdaad zo dat opleidingen van de VDAB niet veel waard waren , de laatste jaren is dit ook wel serieus aan het veranderen. veel werkgevers staan nu te springen voor mensen die een bouwopleiding gedaan hebben op de vdab , ik heb letterlijk kunnen kiezen waar ik zou beginnen te werken .
(ik kan alleen spreken over de bouwopleidingen ,de rest van de opleidingen weet ik niets van)

Crosseyed_Hobo

Legacy Member
ik had hetzelfde voor, ook paar richtingen geprobeerd maar ze intresseerden mij nooit echt genoeg om daar 3-4 jaar voor te gaan.
dan vorig jaar begonnen met VDAB cursus Lassen en 1 maart begin ik als buizenlasser voor gasbedrijf.

inderdaad sommige vdab opleidingen zijn niets waard maar bvb de cursus lassen is echt wel zeer goed.
vb: er waren eens een paar scholen die hun 7de jaars fotolassen ook bij de vdab laten komen zijn om hun certificaten te laten behalen en daar waren er misschien 5 van de 50 door als het al zoveel was..
terwijl wij als cursisten er telkens door waren voor de lasproeven en dat met soms maar 5-6 maand laservaring.

anyway ik heb er geen spijt van dat ik het heb gedaan, maar je moet wel geluk hebben dat je een goeie opleiding en instructeur hebt!

Bl4ckburn

Legacy Member
inderdaad bij mij heeft mijn schilderopleiding bij de vdab een 8tal maand geduurd , 38u per week opleiding , logisch da je meer leert dan op school :) . wij hadden hetzelfde , 2 die net hun 7de jaar schilder hadden gedaan , kwamen ook bijscholing doen voor fijnschilder . ze zijn allebei er niet door geraakt , terwijl de meeste van ons dat zonder probleem konden.
wat je zegt over de instructeur kan ik wel inkomen ... die van mij was ook een super kerel
aangezien ik vroeger op school al schilder gevolgd had , heeft hij mij tijdens de cursus betaalde opleidingen bij schilderfabrikanten laten doen enzo , dus heel wat extra kunnen leren. en ook bij de beste schilders een goed woordje gedaan voor mij , dat helpt uiteraard :)

Stynieke

Legacy Member
Echt, dank iedereen voor deze reacties! Geven me tenminste toch het gevoel dat ik niet gefaald heb ofzo!

Ben vandaag nog eens langs het interim geweest - Uit de top van haar hoofd had ze reeds al 2 jobs.
Eentje was via IBO van het VDAB koelsystemen gaan installeren etc. (Dus je wordt opgeleid terwijl je aan het werken bent.)
De andere was bij de veiling gaan werken. Dit hield meer in aardbeien sorteren, dozen optassen etc.

Heb deze voormiddag eveneens mijn CV gemaakt... Ik heb nog geen echt werk geleverd (behalve studentenjobjes) dus het is niet erg breed...
Zouden jullie je reviews even kort willen geven van mijn CV? (Heb persoonlijke gegevens even achtergelaten ^^)

CV: Curriculum Vitae 9lives

De dame bij het interim zei ook dat ik het beste zowat overal jobkes moet doen (Deels omdat ik nog niet precies weet wat ik met mijn handen wil gaan doen en anderzijds om mijn CV wat aan te dikken).

Wat vinden jullie er van? Nogal kort, ik weet het - maar zou niet weten wat ik er nog zou moeten bijzetten?
Ik ga eveneens tweemaal per week fitnessen, sinds ik vooral handenarbeid wil doen - is het stom om dat erop te zetten? Of toch maar doen?

Dennoman

Legacy Member
Mij hebben ze ooit bij een sollicitatie de tip gegeven om dingen waarin je niet geslaagd bent gewoon ook niet te vermelden. Gewoon ASO diploma vermelden dus ipv ook nog eens die twee richtingen in het hoger. Als ze dat willen weten kunnen ze het altijd gewoon vragen, maar volgens de mensen die ik voor mij had zeg je het best niet meteen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan