Archief - Als Nederlander in België studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VH9

Legacy Member
Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wel wat aan. Toch heb ik nog een aantal vragen.

Een nadeel van Gent is dus dat er veel mensen met een westvlaams accent studeren? En dat ze eigenlijk een beetje een eigen taal hebben? Dus wat betreft zou Leuven of Antwerpen een betere keus zijn?
En klopt het dat Leuven nogal uitgestorven in het weekend is? Gaan Belgen vaak naar hun ouderlijk huis in weekenden? Aangezien ik uit midden-Nederland kom is dat voor mij niet te doen.
Ik ben van plan om volgende week een paar dagen na Leuven, Gent en misschien Antwerpen te gaan. En daar m'n keuze op te baseren. Meer tips bijvoorbeeld over waar ik moet gaan kijken volgende week en voor- nadelen van deze steden zijn zeker welkom!

Dat ik met wiskunde een achterstand heb klopt wel denk ik. Maar ik heb genoeg tijd om dat te compenseren omdat ik met economische vakken een voorsprong heb. Op een Nederlandse uni heb ik voor microeconomie een 9 en voor macroeconomie een 7. (in Nederland is 10 maximale score en 1 minimaal, alles hoger dan 5.5 is voldoende).

glashelder

Legacy Member
Ik geloof niet dat de Nederlanders moeite hebben met mij te begrijpen hoor :p Mijn accent valt nogal mee, ik heb ook een vriendin uit omgeving Kortrijk en die spreekt beetje platter West-Vlaams, ook als we in Gent zijn. Al mijn vrienden daar (behalve die dus) zijn niet van West-Vlaanderen, dus ik zou mezelf alleen benadelen als ik met een sterk dialect spreek.

Yara

Legacy Member
Merk niks van dat West-Vlaams hier hoor. Gents is ook helemaal niet moeilijk. Studeer al 3 jaar in Gent als Nederlander, halfjaar in Antwerpen gewoond, maar vond Gent veel toffer, qua studentenleven dan.

Yara

Legacy Member
Oh, en je kan wel zeggen dat de nederlandse unief ver onder de vlaamse uniefs staan qua moeilijkheidsgraad... Hier moet je vooral kunnen BLOKKEN. Feiten van buiten leren .. Als je dat goed kan hier, is 't een paradijs :)

wireke

Legacy Member
Van die 3 is Antwerpen het minst een échte studentenstad.

Leuven valt in het weekend gewoon stil. Dan is daar echt niets te doen naar mijn mening en gaan inderdaad 90% van de mensen naar huis.

Gent is in het weekend veel actiever maar geen heb ik zelf geen ervaring mee en ik weet niet hoe het zit met de West-Vlamingen daar. Je kan écht problemen hebben met die mensen te verstaan jammer genoeg.

Antwerpen. UA is toch wel een samen met leuven & gent de top 3 van universiteiten dus daar moet je zeker geen schrik voor hebben. Grote voordeel is dat er ook altijd wel iets te doen is in het weekend (Dan wel minder student-gericht, maar Antwerpen = Antwerpen, altijd iets te doen. ;) ). Tevens zit het hier zowat vol met Nederlandse studenten dus dat gaat al zeker geen probleem zijn.

willydrama

Legacy Member
In augustus post-Gentse Feesten is 't nogal rustig, idem voor Leuven

DeMoN

Legacy Member
VH9 zei:
Ook zouden Belgen vooroordelen over Nederlanders hebben (bijvoorbeeld arrogantie). En daarom minder graag met Nederlanders omgaan. Gelukkig ben ik eerder bescheiden dan arrogant, en voldoe ik wat dat betreft niet aan het beeld van de stereotype Nederlander.
Maar hoe worden Nederlanders over het algemeen gezien in België? En hebben jullie tips om Vlaamse contacten op te bouwen? Bijvoorbeeld door middel van sport?
Dat arrogant overkomen is inderdaad iets dat mij als Brit nog harder opviel tussen Belgen en Nederlanders toen ik voor't eerst in België naar school begon te gaan. Maar das gewoon de manier van babbelen. Als je ze eenmaal leert kennen besef je wel dat ze niet (allemaal) echt arrogant zijn en ze die manier van praten verleren naar mate ze met Belgen optrekken.
En dan nog.. Belgen zijn over het algemeen vriendelijke, sociale mensen. De meesten die je via via ontmoet zullen je altijd wel een kans geven, ook al zullen ze zich op't eerste zicht kapot ergeren aan dat Hollands accent :)
VH9 zei:
- Welke stad raden jullie me aan om (als Nederlander) naar toe te gaan? Antwerpen, Gent of Leuven? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Gent of Leuven op dit moment. Aangezien dat de echte studentensteden zijn.
Gent of Leuven hebben wel de beste reputaties als studentensteden. In Antwerpen zullen ze dan wel toleranter zijn tegenover Nederlanders (wonen er ook veel meer), maar der zijn meer slechte buurten, niet-westerse buitenlanders en zure feestjes. Valt natuurlijk wel te ontwijken afhankelijk van uwe vriendenkring, en als Nederlander zal je wel véél erger gewoon zijn van in de Nederlandse grootsteden, dus moet je zelf maar aanvoelen.

CuRv3

Legacy Member
Hey ik ben een NL'er en woon nu 12j in Belgie. Heb ook TEW gedaan in Leuven en heb daar ook een NL'er leren kennen uit Rotterdam in het eerste jaar die in exact zo'n situatie zat als jou.

1. Antwerpen is vrij "racistisch" jegens NLers en eerlijk gezegd zou ik Leuven kiezen. de KUL is 1 van de beste universiteiten van België. Fantastisch centrum en genoeg te doen.

Wiskunde en talen staan op VEEL hoger niveau in België dan in NL en dat zal, in jouw geval, ook het moeilijkste worden, maar het is zeker te doen mits inzet. Denk aan Frans bijvoorbeeld ;)

Hoe moeilijk het is om hier te integreren hangt deels ook af van jezelf. Er gaan ALTIJD mensen zijn met vooroordelen en op basis daarvan zich gedragen tegen je. Het is niet te ontkomen. Je maakt vanzelf wel nieuwe vrienden en eerlijk gezegd als je een beetje sociaal bent lukt dat zo wel :).

Als je nog vragen hebt pm me maar

ps: oh ja ik deel een appartement met een maat, maar er is 1 van de kamers vrijgekomen (50m2) dus moest je interesse hebben zeg maar :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan