VH9
Legacy Member
Ik wil vanaf september in Vlaanderen EW of TEW gaan studeren. Aangezien België en Nederland nogal wat verschillen hebben, heb ik een aantal vragen:
- Is het voor een Nederlander makkelijk om nieuwe vrienden te maken? Ik lees op Nederlandse fora dat Nederlanders die naar België zijn gegaan vaak moeite hebben om sociale contacten op te bouwen. Ze hebben het gevoel dat ze als anders worden gezien en vinden dat Belgen veel gericht zijn op hun eigen sociale kring. Ook zouden Belgen vooroordelen over Nederlanders hebben (bijvoorbeeld arrogantie). En daarom minder graag met Nederlanders omgaan. Gelukkig ben ik eerder bescheiden dan arrogant, en voldoe ik wat dat betreft niet aan het beeld van de stereotype Nederlander.
Maar hoe worden Nederlanders over het algemeen gezien in België? En hebben jullie tips om Vlaamse contacten op te bouwen? Bijvoorbeeld door middel van sport?
- Is wiskunde erg belangrijk voor EW of TEW? Ik heb wel gevoel voor getallen en voor wiskunde. Maar de wiskunde die ik op het VWO heb gehad bestond vooral uit statistiek. Differentiëren, meetkunde, limieten en bijvoorbeeld algebra waren veel minder van belang. Is dit een hele grote achterstand?
- Welke stad raden jullie me aan om (als Nederlander) naar toe te gaan? Antwerpen, Gent of Leuven? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Gent of Leuven op dit moment. Aangezien dat de echte studentensteden zijn.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
- Is het voor een Nederlander makkelijk om nieuwe vrienden te maken? Ik lees op Nederlandse fora dat Nederlanders die naar België zijn gegaan vaak moeite hebben om sociale contacten op te bouwen. Ze hebben het gevoel dat ze als anders worden gezien en vinden dat Belgen veel gericht zijn op hun eigen sociale kring. Ook zouden Belgen vooroordelen over Nederlanders hebben (bijvoorbeeld arrogantie). En daarom minder graag met Nederlanders omgaan. Gelukkig ben ik eerder bescheiden dan arrogant, en voldoe ik wat dat betreft niet aan het beeld van de stereotype Nederlander.
Maar hoe worden Nederlanders over het algemeen gezien in België? En hebben jullie tips om Vlaamse contacten op te bouwen? Bijvoorbeeld door middel van sport?
- Is wiskunde erg belangrijk voor EW of TEW? Ik heb wel gevoel voor getallen en voor wiskunde. Maar de wiskunde die ik op het VWO heb gehad bestond vooral uit statistiek. Differentiëren, meetkunde, limieten en bijvoorbeeld algebra waren veel minder van belang. Is dit een hele grote achterstand?
- Welke stad raden jullie me aan om (als Nederlander) naar toe te gaan? Antwerpen, Gent of Leuven? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Gent of Leuven op dit moment. Aangezien dat de echte studentensteden zijn.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

misschien dat ge dan best naar Antwerpen gaat nu we toch met stereotiepen aant zwieren zijn.
) naar Nederland. Ik heb daar eigenlijk nooit last mee gehad, buiten één verschrikkelijke irritante gast die de hele tijd Jambers liep te imiteren als ik in de buurt was. Waarschijnlijk de enige Belg die hij kende. Oh ja, ik stond ook gekend als "die Belg", bij mensen die niet bij me in de klas zaten. "Waar is Jacqueline?" "Bij die Belg op de kamer."
Het is ook een goede werker en in groepswerken is hij altijd bereid om te presenteren, wat velen ook leuk vinden aangezien er nogal veel daar schrik voor hebben