Archief - Aanwervingsproces BASF Procesoperator

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NotoriousP

Legacy Member
proxxy zei:
Toch al tot hier geraakt met mijn a2ke automechanica... ;)

Voor de 2de sollicitatie ronde van een job waar geen diploma vereisten zijn? Hoe doe je het toch. :)

proxxy

Legacy Member
NotoriousP zei:
Voor de 2de sollicitatie ronde van een job waar geen diploma vereisten zijn? Hoe doe je het toch. :)

lol ik had een reactie gekregen van dat ik er zowizo niet ging kunnen beginnen met mijn diploma, dus dak geen moeite moest doen enzo...

da was daarop dus een reactie... ;)

xxxracexxx

Legacy Member
proxxy zei:
Gisteren hebben ze gebeld met nieuws...

Ik mag naar de twe"ede ronde! :D
op 14 dec word ik daar verwacht voor een gesprek met de bedrijfsleiders...

Toch al tot hier geraakt met mijn a2ke automechanica... ;)

En na het gesprek nog 1 ronde te gaan, medische controle bij de dokteres :D

Gentei

Legacy Member
proxxy zei:
Toch al tot hier geraakt met mijn a2ke automechanica... ;)

Bij elke vacature voor die job stond er da je minimum een A2 diploma moest hebben....?

Maar dat doet er toch niet toe het belangrijkste voor de bedrijven is dat je slaagt op de testen.

proxxy

Legacy Member
En jawel, ik heb maandag bericht gekregen dat ze mij graag een contract zouden willen aanbieden. Volgende weel woensdag de medische test en dan contractbespreking.

Te beginnen op 16 januari... :D

Ben benieuwd!

proxxy

Legacy Member
Even een update,

Ik ben vandaag mijn contract gaan ondertekenen...
Het enige dat nu nog kan mislopen is dat mijn bloedproeven negatief zijn... (wat 1 kans op 10 is ofzo...)

Als mijn huidig werk meewerkt dan kan ik op 16 januari beginnen bij BASF! :D anders is het 1 februari... maar ja, ook goed... :D

proxxy

Legacy Member
En juist de resultaten van de bloedproeven gehad, allemaal in orde, volgende week maandag begin ik (als mijn huidige werkgever een beetje meewerkt...)

Levicious

Legacy Member
proxxy zei:
En juist de resultaten van de bloedproeven gehad, allemaal in orde, volgende week maandag begin ik (als mijn huidige werkgever een beetje meewerkt...)

Succes en hopelijk wat toffe collega"s :)

xxxracexxx

Legacy Member
gewoon beginnen, vorige werkgever heeft weinig of niets te zeggen :)
ze gaan nooit lastig doen ze, want weten goed genoeg dat je amper een klop zou doen moesten ze u verplichten langer te blijven....

Veel succes, hoe sta je die dinsdag? ben er met de late... (volgende week maandag verlof voor dagje autosalon :D)

proxxy

Legacy Member
maandag en dinsdag moet ik om 8u beginnen (inleiding en veiligheid) vanaf woensdag begin ik in shiften, maar ik weet nog niet welke ploeg... ik veronderstel dat ze mij dit maandag laten weten...

en over mijn huidige werkgever, ik denk idd ook niet dat ze mij veel langer gaan laten blijven hoor :p want ik zou idd ook geen klop meer doen dan :p

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Pas maar op. Want als ge ni komt opdragen, kunnen ze van u een vergoeding vragen die evengroot is al de resterende opzeg die ge moet doen.

proxxy

Legacy Member
Ja weet ik :) ik heb vandaag mijn ontslag gegeven, en mits onderling overleg is vrijdag mijn laatste dag... :)

@xxxracexxx: ik sta in ploeg D, volgende week ma en di vroege, dan weekend.. :)

Toontje

Legacy Member
Heb onlangs ook gesolliciteerd voor deze job bij BASF. Helaas had ik minder geluk, ik kreeg deze mail terug:
Geachte heer ******,

Hartelijk dank voor uw interesse in BASF - The Chemical Company!

We hebben uw sollicitatie voor de functie van Procesoperator bij BASF Antwerpen N.V. op 16.12.2011 ontvangen.

Op dit ogenblik kunnen wij u helaas geen functie aanbieden die met uw profiel overeenstemt. Wij nodigen u echter graag uit om op onze jobsite regelmatig onze recentste vacatures te raadplegen via http://www.basf.com/career.

We danken u voor uw interesse in BASF en wensen u het allerbeste.

Mocht u vragen hebben, aarzel dan niet met ons contact op te nemen.


Is dit nu gewoon een beleefde vorm van duidelijk maken dat het sowieso niets wordt? Heb nochtans een A2 Mechanica wat normaal gezien toch genoeg zou moeten zijn? Of zou het kunnen dat ik na verloop van tijd toch eens op gesprek mag? Ikzelf denk eerlijk gezegd het eerste :s

proxxy

Legacy Member
Toontje zei:
Is dit nu gewoon een beleefde vorm van duidelijk maken dat het sowieso niets wordt? Heb nochtans een A2 Mechanica wat normaal gezien toch genoeg zou moeten zijn? Of zou het kunnen dat ik na verloop van tijd toch eens op gesprek mag? Ikzelf denk eerlijk gezegd het eerste :s

goh, geen idee... ik heb maar 1x moeten proberen bij basf...

Maar als je echt wil beginnen als procesoperator kan je altijd bij 'evonnik' horen, die pakken sneller volk aan naart schijnt (ik kon daar ook beginnen, maar heb voor basf gekozen)

en als je daar een aantal jaren ervaring opdoet is het normaal geen enkel probleem meer om bij basf binnen te geraken (xxxracexxx is een perfect voorbeeld daarvan, ergens op dit forum staat zijn verhaal van hoe hij ook niet bij basf kon beginnen, wel bij evonnik, en na een aantal jaar dan toch de overstap kunnen maken door zijn ervaring) :niceone:

in ieder geval veel geluk bij je sollicitaties! ;)

Toontje

Legacy Member
proxxy zei:
goh, geen idee... ik heb maar 1x moeten proberen bij basf...

Maar als je echt wil beginnen als procesoperator kan je altijd bij 'evonnik' horen, die pakken sneller volk aan naart schijnt (ik kon daar ook beginnen, maar heb voor basf gekozen)

en als je daar een aantal jaren ervaring opdoet is het normaal geen enkel probleem meer om bij basf binnen te geraken (xxxracexxx is een perfect voorbeeld daarvan, ergens op dit forum staat zijn verhaal van hoe hij ook niet bij basf kon beginnen, wel bij evonnik, en na een aantal jaar dan toch de overstap kunnen maken door zijn ervaring) :niceone:

in ieder geval veel geluk bij je sollicitaties! ;)
Heb daar ook een sollicitatiebrief naar gestuurd, zelfde resultaat. Ze antwoordden dat er voorlopig niks vrij was naar mijn kwaliteiten en daarom sta ik daar nu in een wervingselectie gedurende de volgende 2 jaar. Afwachten dus...

proxxy

Legacy Member
Voila!
Vandaag mijn eerste werkdag gehad, enik moet zeggen...
Ik zie het volledig zitten! :D

Het contrast tussen mijn vorig werk en BASF is echt enorm! op alle vlakken...
Je merkt echt dat BASF voor zijn werknemers wil zorgen... :D

Een heerlijke werkdag gehad, ik kijk al uit naar morgen... :p

A2-er

Legacy Member
proxxy zei:
Voila!
Vandaag mijn eerste werkdag gehad, enik moet zeggen...
Ik zie het volledig zitten! :D

Het contrast tussen mijn vorig werk en BASF is echt enorm! op alle vlakken...
Je merkt echt dat BASF voor zijn werknemers wil zorgen... :D

Een heerlijke werkdag gehad, ik kijk al uit naar morgen... :p
Ook 1 van de bedrijven die simpelweg de loonnorm van 0.3% doorbreekt.

Op 19 januari 2012 werd een nieuw ontwerpakkoord CAO 2012-2013 overeengekomen.
Verbeteringen aangebracht tov ontwerp december 2011:

Koopkracht :

Baremieke verhoging van 1,25% wordt onvoorwaardelijk gegarandeerd.
Deze verhoging wordt nu toegekend op 01/12/2012 ipv 1/05/2013.(clausule vervalt)
Forfaitaire Jaarvergoeding
01/01/2012 +200€ (index is gevrijwaard)
01/01/2013 +200€ (index is gevrijwaard)


Waardering ouderen

Op 25, 30, 35 en 40 jaar dienst jubileumdag vrij te nemen in de loop van het jaar.


Thema’s die ongewijzigd overgenomen worden:

Koopkracht 0,3% baremaverhoging op 1/1/2012
Storting spaarplan 1/1/2012 +50€, 1/1/2013 +25€
Verhoging shiftvergoeding volcontinue van 39,32% naar 40% (andere ploegenstelsels pro rata)
Werkzekerheid tot 31/12/2016.
Uitgebreide re-integratieclausule
Brugpensioen behoud van bestaande regelingen.
Glijtijd en tijdskrediet worden besproken in commissies.
Herschikking anciënniteitsdagen.
Premie gezondheidszorgen constant tot maart 2016

verootje

Legacy Member
Een vraagje, ik moet vrijdag op gesprek bij BASF. Wat houdt het eerste gesprek juist in? Het gaat 3uur duren.

xxxracexxx

Legacy Member
Ohm zei:
Al een paar keer geweest voor een gesprek.

Eerst doe je testen. Een technische test, een soort begrijpend lezen test met meerkeuzevragen, een persoonlijkheidstest van in de 200 vragen en voor operators krijg je nog een aparte test maar dewelke weet ik niet omdat ik niet voor die functie solliciteerde, maar verwacht u aan wat chemievragen en wat automatisering. Er is ook nog een IQ test. Ze geve naan aantal cijfers (bv 100, 150, 68) en dan moet jij het juiste antwoord aanvinken. Ook symbolen aanvullen, soms zijn die ook gespiegeld en moet je het juiste lijntje aanvinken.

Daarna een gesprek. Bij mij duurde dit een anderhalf uur en moet je heel u leven uitleggen. Verwacht u aan vragen zoals: waarom wil je hier werken, geef x aantal positieve en negatieve punten, wat voor iemand ben jij, blablabla. Op het einde is de mogelijkheid er om over die testen te praten. Die vrouwkes schrijven alles mooi op een papiertje en stellen u vragen op die ze aframmelen volgens het boekje. Denk goed na voor je iets zegt want zeg iets slecht en ze gaan erop in en dan zit je daar :D

Bij die persoonlijkheidstest is het belangrijk dat je geen uitschieters hebt( bv: niet sociaal genoeg, te terug getrokken, niet assertief genoeg, te rustig,...). Bij die technische test moet je goed nadenken, liefst een paar vragen minder doen dan slechte antwoorden aanvinken, en bij die andere test moet je gewoon goed lezen. Bij die operator test zal zoiets ook wel gelden.

Je hebt een A2 automechanica? Je kent iets van chemie en (proces)automatisering? Je weet genoeg over kleppen, ventielen, drukken en heel die zever? Heb je al ervaring in procestechniek? Zoniet, heb je daar niks te zoeken en zul je ook niet aangenomen worden. Even de tabel van mendeljev aframmelen is niet genoeg :D
Ik ben al verschillende keren geweest, telkens goede testen afgelegd en heb een gelijkgestelde A2 EM, en ik ben nooit verder geweest dan het HR departement. De HR zijn streng en werken strikt volgens het boekje. Zo mogen ze geen feedback geven als je vraagt om het gesprek goed is gegaan.
Het is geen sinecure om daar binnen te geraken en ik zou alvast een ander bedrijf in het achterhoofd houden. Die hun aanwervingsprocedure is 1 van de moeilijkste en strengste dat ik ooit al heb gezien, maar zo'n hoog loon krijg je niet voor niets.

Als het wel lukt, kun je nog eens terug komen om met u ploegbaas te spreken en verwacht u dan nog aan wat technische vragen. Daarna mag je nog eens terug komen voor u contract en medische proef als alles goed gegaan is.

Zoals Ohm reeds verteld had...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan