Archief - Aanwervingsproces BASF Procesoperator

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

proxxy

Legacy Member
Hey iedereen,

Ik heb even een vraagje...

Op 15 Nov. moet ik bij BASF op sollicitatiegesprek voor de functie procesoperator.

Ze hebben mij gezegd dat er eerst een gesprek gaat zijn van +/- 1uur, en dan nog testen op de pc van +/- 2 uur...

Mijn vraag is nu: wat kan ik zo ongeveer verwachten van deze 3 uur? Wat vragen ze tijdens dat gesprek? Welke testen zijn dit op de pc?


Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt!


Ik wil ook wel even kwijt dat ik me zeer vereerd voel dat ze me opgebeld hebben, mits ik maar een gelijkgestelde A2 Automechanica heb... nu hopen dat ik die testen goed doorkom en een toekomst bij BASF te pakken krijg :niceone:

MrKend54l

Legacy Member
Redelijk logisch dat ze vragen gaan stellen over chemie. en over elektriciteit.

NotoriousP

Legacy Member
Maak is gewoon 1 thread voor al uw BASF vragen... en begin al met het bedrijf zelf te contacteren en daar vragen te stellen.

proxxy

Legacy Member
Ik kan toch moeilijk bellen en vragen 'hey, over wat gaan we het dinsdag hebben?' :p

ChfZ | Hanky

Legacy Member
17 berichten, 17 x flauwekul... :/


wss worde ni aangenomen en dan gade niks mer posten over den BASF.. :/
Der zen trouwens als genoeg threads geweest erover, gebruik de searchknop

Ohm

Legacy Member
Al een paar keer geweest voor een gesprek.

Eerst doe je testen. Een technische test, een soort begrijpend lezen test met meerkeuzevragen, een persoonlijkheidstest van in de 200 vragen en voor operators krijg je nog een aparte test maar dewelke weet ik niet omdat ik niet voor die functie solliciteerde, maar verwacht u aan wat chemievragen en wat automatisering. Er is ook nog een IQ test. Ze geve naan aantal cijfers (bv 100, 150, 68) en dan moet jij het juiste antwoord aanvinken. Ook symbolen aanvullen, soms zijn die ook gespiegeld en moet je het juiste lijntje aanvinken.

Daarna een gesprek. Bij mij duurde dit een anderhalf uur en moet je heel u leven uitleggen. Verwacht u aan vragen zoals: waarom wil je hier werken, geef x aantal positieve en negatieve punten, wat voor iemand ben jij, blablabla. Op het einde is de mogelijkheid er om over die testen te praten. Die vrouwkes schrijven alles mooi op een papiertje en stellen u vragen op die ze aframmelen volgens het boekje. Denk goed na voor je iets zegt want zeg iets slecht en ze gaan erop in en dan zit je daar :D

Bij die persoonlijkheidstest is het belangrijk dat je geen uitschieters hebt( bv: niet sociaal genoeg, te terug getrokken, niet assertief genoeg, te rustig,...). Bij die technische test moet je goed nadenken, liefst een paar vragen minder doen dan slechte antwoorden aanvinken, en bij die andere test moet je gewoon goed lezen. Bij die operator test zal zoiets ook wel gelden.

Je hebt een A2 automechanica? Je kent iets van chemie en (proces)automatisering? Je weet genoeg over kleppen, ventielen, drukken en heel die zever? Heb je al ervaring in procestechniek? Zoniet, heb je daar niks te zoeken en zul je ook niet aangenomen worden. Even de tabel van mendeljev aframmelen is niet genoeg :D
Ik ben al verschillende keren geweest, telkens goede testen afgelegd en heb een gelijkgestelde A2 EM, en ik ben nooit verder geweest dan het HR departement. De HR zijn streng en werken strikt volgens het boekje. Zo mogen ze geen feedback geven als je vraagt om het gesprek goed is gegaan.
Het is geen sinecure om daar binnen te geraken en ik zou alvast een ander bedrijf in het achterhoofd houden. Die hun aanwervingsprocedure is 1 van de moeilijkste en strengste dat ik ooit al heb gezien, maar zo'n hoog loon krijg je niet voor niets.

Moest het niet lukken, want met u diploma heb je daar eigenlijk niets te zoeken, ga dan eens naar de Total, Evonik of de Bayer. Daar is het, naar het schijnt, gemakkelijker om binnen te geraken. BASF is in vergelijking met andere chemiebedrijven niet zo'n goede bataler. De lonen bij Total, Exxon, liggen wel iets hoger, maar de werkzekerheid is beter bij BASF. Die hun CAO loopt nog tot 2014.

Als het wel lukt, kun je nog eens terug komen om met u ploegbaas te spreken en verwacht u dan nog aan wat technische vragen. Daarna mag je nog eens terug komen voor u contract en medische proef als alles goed gegaan is.

Veel succes zou ik zeggen.

proxxy

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
17 berichten, 17 x flauwekul... :/


wss worde ni aangenomen en dan gade niks mer posten over den BASF.. :/
Der zen trouwens als genoeg threads geweest erover, gebruik de searchknop

Wow, thx voor de bemoedigende woorden... zelf afgewezen ofzo??

proxxy

Legacy Member
Ohm zei:
Al een paar keer geweest voor een gesprek.

Eerst doe je testen. Een technische test, een soort begrijpend lezen test met meerkeuzevragen, een persoonlijkheidstest van in de 200 vragen en voor operators krijg je nog een aparte test maar dewelke weet ik niet omdat ik niet voor die functie solliciteerde, maar verwacht u aan wat chemievragen en wat automatisering. Er is ook nog een IQ test. Ze geve naan aantal cijfers (bv 100, 150, 68) en dan moet jij het juiste antwoord aanvinken. Ook symbolen aanvullen, soms zijn die ook gespiegeld en moet je het juiste lijntje aanvinken.

Daarna een gesprek. Bij mij duurde dit een anderhalf uur en moet je heel u leven uitleggen. Verwacht u aan vragen zoals: waarom wil je hier werken, geef x aantal positieve en negatieve punten, wat voor iemand ben jij, blablabla. Op het einde is de mogelijkheid er om over die testen te praten. Die vrouwkes schrijven alles mooi op een papiertje en stellen u vragen op die ze aframmelen volgens het boekje. Denk goed na voor je iets zegt want zeg iets slecht en ze gaan erop in en dan zit je daar :D

Bij die persoonlijkheidstest is het belangrijk dat je geen uitschieters hebt( bv: niet sociaal genoeg, te terug getrokken, niet assertief genoeg, te rustig,...). Bij die technische test moet je goed nadenken, liefst een paar vragen minder doen dan slechte antwoorden aanvinken, en bij die andere test moet je gewoon goed lezen. Bij die operator test zal zoiets ook wel gelden.

Je hebt een A2 automechanica? Je kent iets van chemie en (proces)automatisering? Je weet genoeg over kleppen, ventielen, drukken en heel die zever? Heb je al ervaring in procestechniek? Zoniet, heb je daar niks te zoeken en zul je ook niet aangenomen worden. Even de tabel van mendeljev aframmelen is niet genoeg :D
Ik ben al verschillende keren geweest, telkens goede testen afgelegd en heb een gelijkgestelde A2 EM, en ik ben nooit verder geweest dan het HR departement. De HR zijn streng en werken strikt volgens het boekje. Zo mogen ze geen feedback geven als je vraagt om het gesprek goed is gegaan.
Het is geen sinecure om daar binnen te geraken en ik zou alvast een ander bedrijf in het achterhoofd houden. Die hun aanwervingsprocedure is 1 van de moeilijkste en strengste dat ik ooit al heb gezien, maar zo'n hoog loon krijg je niet voor niets.

Moest het niet lukken, want met u diploma heb je daar eigenlijk niets te zoeken, ga dan eens naar de Total, Evonik of de Bayer. Daar is het, naar het schijnt, gemakkelijker om binnen te geraken. BASF is in vergelijking met andere chemiebedrijven niet zo'n goede bataler. De lonen bij Total, Exxon, liggen wel iets hoger, maar de werkzekerheid is beter bij BASF. Die hun CAO loopt nog tot 2014.

Als het wel lukt, kun je nog eens terug komen om met u ploegbaas te spreken en verwacht u dan nog aan wat technische vragen. Daarna mag je nog eens terug komen voor u contract en medische proef als alles goed gegaan is.

Veel succes zou ik zeggen.


Hey thx voor je uitgebreide reply.

Ja ik weet dat mijn diploma niks te maken heeft met de chemie, maar langs de andere kant: waarom hebben ze mij dan opgebeld? ik heb niet gelogen in mijn CV en ook niet in mijn motivatiebrief.

Ik ga ook niet te hard van stapel lopen, ik weet best dat de kans vrij groot is dat ze me niet aannemen, maar ik ga er toch alles aan proberen doen om er wel ooit binnen te geraken :D Ik put al een beetje moed uit het feit dat ze me überhaupt al op gesprek laten komen... :D

tuesadorable

Legacy Member
Ze zoeken dan ook heel wat procesoperatoren, de Vacature-blaadjes staan er vol van...

Ik heb stage gedaan daar (dus ik ben niet zo een goede waardevolle tip), maar hou ook in je achterhoofd dat ze heel veel belang hechten aan veiligheid. Ze willen echt werknemers die eerst denken voor ze iets gaan doen (en pushen dit veiligheidsgedrag een beetje). Dus als je een case krijgt over een risicovolle situatie, denk dan zeker eerst na over de veiligheid van jou en je collega's en vermeldt dit.

Verder wens ik je heel veel succes. Ik heb zelfs als stagiaire heel veel geleerd en heel veel dingen mogen doen, kreeg ook heel wat voordelen zoals het busvervoer (héél erg nuttig). De mensen leggen er ook hééééél graag uit. :-)

proxxy

Legacy Member
En het feit dat ze veel procesoperatoren zoeken speelt dan mss in mijn voordeel? :p hopelijk toch :D

Ik heb gelezen dat ze er ook veel interne opleidingen geven voor deze job, en ik hoop dan ook keihard dat ik het voorrecht ga hebben om die kans ook te krijgen... :D

User deleted

Legacy Member
proxxy zei:
Ik kan toch moeilijk bellen en vragen 'hey, over wat gaan we het dinsdag hebben?' :p

Als je het iets professioneler verwoordt, natuurlijk wel. Dat is de normaalste zaak van de wereld.

xxxracexxx

Legacy Member
Ohm zei:
Je hebt een A2 automechanica? Je kent iets van chemie en (proces)automatisering? Je weet genoeg over kleppen, ventielen, drukken en heel die zever? Heb je al ervaring in procestechniek? Zoniet, heb je daar niks te zoeken en zul je ook niet aangenomen worden. Even de tabel van mendeljev aframmelen is niet genoeg :D
Ik ben al verschillende keren geweest, telkens goede testen afgelegd en heb een gelijkgestelde A2 EM, en ik ben nooit verder geweest dan het HR departement. De HR zijn streng en werken strikt volgens het boekje. Zo mogen ze geen feedback geven als je vraagt om het gesprek goed is gegaan.
Het is geen sinecure om daar binnen te geraken en ik zou alvast een ander bedrijf in het achterhoofd houden.

Kennis van chemie is zeker geen vereiste hoor, ik ken 0,0 van chemie en hebben mij toch ook aangenomen... Algemene technische kennis is dikwijls ruimschots voldoende.

proxxy

Legacy Member
Kei goed, :D dan is er toch nog hoop... :D ik hou jullie op de hoogte... :)

Böhse Onkel

Legacy Member
Precies of bij Bayer en Total is het simpel om binnen te geraken... NOT
Ge kunt beter is bij Evonik horen dan, daar kunt ge u "makkelijk" opwerken.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
proxxy zei:
Wow, thx voor de bemoedigende woorden... zelf afgewezen ofzo??

Ni echt nee, maar zo'n threads zijn hier al 100x gepasseerd.

Me de attitude van "snel ff iets poste da hier al 100x gevraagd is ipv ff moeite te doen" gade wel ver geraken! :niceone:

proxxy

Legacy Member
Wel ik heb dus antwoord op een deel van mijn eigen vraag:

Heb eerst een paar testen op de pc moeten doen, 4 a 5 testen over technisch inzicht van ca 36 vragen, en 2 persoonlijkheidstesten (1 van een 7 tal vragen, en 1 van 216 vragen)

Daarna een gesprek gehad: Vertel me wat over jou is de primaire vraag, en daarrond werken ze...

Best wel een goed gevoel bij gehad.
Nu is het gewoon afwachten op bericht of ik naar de tweede ronde mag of niet.

proxxy

Legacy Member
Gisteren hebben ze gebeld met nieuws...

Ik mag naar de twe"ede ronde! :D
op 14 dec word ik daar verwacht voor een gesprek met de bedrijfsleiders...

Toch al tot hier geraakt met mijn a2ke automechanica... ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan