Al een paar keer geweest voor een gesprek.
Eerst doe je testen. Een technische test, een soort begrijpend lezen test met meerkeuzevragen, een persoonlijkheidstest van in de 200 vragen en voor operators krijg je nog een aparte test maar dewelke weet ik niet omdat ik niet voor die functie solliciteerde, maar verwacht u aan wat chemievragen en wat automatisering. Er is ook nog een IQ test. Ze geve naan aantal cijfers (bv 100, 150, 68) en dan moet jij het juiste antwoord aanvinken. Ook symbolen aanvullen, soms zijn die ook gespiegeld en moet je het juiste lijntje aanvinken.
Daarna een gesprek. Bij mij duurde dit een anderhalf uur en moet je heel u leven uitleggen. Verwacht u aan vragen zoals: waarom wil je hier werken, geef x aantal positieve en negatieve punten, wat voor iemand ben jij, blablabla. Op het einde is de mogelijkheid er om over die testen te praten. Die vrouwkes schrijven alles mooi op een papiertje en stellen u vragen op die ze aframmelen volgens het boekje. Denk goed na voor je iets zegt want zeg iets slecht en ze gaan erop in en dan zit je daar
Bij die persoonlijkheidstest is het belangrijk dat je geen uitschieters hebt( bv: niet sociaal genoeg, te terug getrokken, niet assertief genoeg, te rustig,...). Bij die technische test moet je goed nadenken, liefst een paar vragen minder doen dan slechte antwoorden aanvinken, en bij die andere test moet je gewoon goed lezen. Bij die operator test zal zoiets ook wel gelden.
Je hebt een A2 automechanica? Je kent iets van chemie en (proces)automatisering? Je weet genoeg over kleppen, ventielen, drukken en heel die zever? Heb je al ervaring in procestechniek? Zoniet, heb je daar niks te zoeken en zul je ook niet aangenomen worden. Even de tabel van mendeljev aframmelen is niet genoeg

Ik ben al verschillende keren geweest, telkens goede testen afgelegd en heb een gelijkgestelde A2 EM, en ik ben nooit verder geweest dan het HR departement. De HR zijn streng en werken strikt volgens het boekje. Zo mogen ze geen feedback geven als je vraagt om het gesprek goed is gegaan.
Het is geen sinecure om daar binnen te geraken en ik zou alvast een ander bedrijf in het achterhoofd houden. Die hun aanwervingsprocedure is 1 van de moeilijkste en strengste dat ik ooit al heb gezien, maar zo'n hoog loon krijg je niet voor niets.
Moest het niet lukken, want met u diploma heb je daar eigenlijk niets te zoeken, ga dan eens naar de Total, Evonik of de Bayer. Daar is het, naar het schijnt, gemakkelijker om binnen te geraken. BASF is in vergelijking met andere chemiebedrijven niet zo'n goede bataler. De lonen bij Total, Exxon, liggen wel iets hoger, maar de werkzekerheid is beter bij BASF. Die hun CAO loopt nog tot 2014.
Als het wel lukt, kun je nog eens terug komen om met u ploegbaas te spreken en verwacht u dan nog aan wat technische vragen. Daarna mag je nog eens terug komen voor u contract en medische proef als alles goed gegaan is.
Veel succes zou ik zeggen.