Archief - 4/5de werken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
mensen die iets willen bereiken, doen dat niet altijd voor het geld

Hartson

Legacy Member
4/5 is zalig, was er maar meer plaats voor in de maatschappij zoals ze nu is. mensen zouden met heel wat minder tegengoesting naar het werk gaan en wat meer lachen en tijd hebben voor andere dingen die minstens even belangrijk zijn. Ik moet er dan ook geen doekjes omwinden dat ik een groot voorstander ben van systemen waarin je deeltijds kan werken. Als de mogelijkheid er in de toekomst nog is, maar ik er 100% zeker gebruik van. Als het niet mogelijk is, tant pis.

PineMangoes

Legacy Member
Hartson zei:
4/5 is zalig, was er maar meer plaats voor in de maatschappij zoals ze nu is. mensen zouden met heel wat minder tegengoesting naar het werk gaan en wat meer lachen en tijd hebben voor andere dingen die minstens even belangrijk zijn. Ik moet er dan ook geen doekjes omwinden dat ik een groot voorstander ben van systemen waarin je deeltijds kan werken. Als de mogelijkheid er in de toekomst nog is, maar ik er 100% zeker gebruik van. Als het niet mogelijk is, tant pis.

Kunt in principe ook maar 4/5e werken als je samenwoont hé. En hopen dat de andere full-time werkt. Want deeltijds werken schuift gewoon niet genoeg.

Levicious

Legacy Member
Ik werk ook 4/5de , 1/2 wel een zaterdag.
Maar ik werk wel 11 uur per dag.
( zonder pauzes )

Werk dus een 44 uur per week, zonder mijn overuren.
Ben elke dag 20min vroeger en later weg vant werk. Anders steek ik mijzelf in de shit.
Frustratie staat hier ook wel in een topic ;)

Hartson

Legacy Member
Levicious zei:
Ik werk ook 4/5de , 1/2 wel een zaterdag.
Maar ik werk wel 11 uur per dag.
( zonder pauzes )

Werk dus een 44 uur per week, zonder mijn overuren.
Ben elke dag 20min vroeger en later weg vant werk. Anders steek ik mijzelf in de shit.
Frustratie staat hier ook wel in een topic ;)
Ik begrijp je post niet volledig, wellicht enkele verwijzingen waarbij enkel bij insiders een lampje gaat branden?
Als uw werk uw hobby of/en passie is, kan ik begrijpen dat mensen er veel tijd in willen steken en daar is ook niets mis mee. Ook van ambitieuze mensen die veel geld willen verdienen of de eindjes moeilijk aan mekaar kunnen knopen, begrijp ik best dat ze lange dagen kloppen. Sommige mensen vervelen zich ook gewoon als ze een tijdje niet moeten gaan werken.

44 uur per week valt nog mee. Ik doe ook best wat overuren, maar vrije tijd is voor mij heilig en ik hecht er een grotere waarde aan dan aan het professionele luik. Elf uur werken zonder pauze (maar dan echt geconcentreerd bezig zijn met uw werk) zal ik van mijn leven niet doen, tenzij op bepaalde momenten als het puur voor mijn eigen zak is. Slavernij is voor mij iets uit het koloniaal tijdperk, jammer genoeg blijven er nog steeds restanten van in onze maatschappij. Unizo jumps to mind.

Verder vind ik het kwalijk dat mensen op hun werk vies bekeken worden als ze meer tijd voor zichzelf of naasten willen vrijmaken. Vaak hoor ik dan reacties van personen die voortkomen uit frustratie en jaloezie. Zo van die mensen die mekaar niets gunnen, daar heb ik dan medelijden mee.

Poco_Loco

Legacy Member
sypro9000 zei:
4/5 voor tamzakken. Mensen die iets willen berijken, werken nu éénmaal meer.

Hoe noem je dan mensen die niet willen werken maar wel maandelijks 1100 euro trekken van het ocmw?

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ik ga vanaf april 3/4e werken. Mijn loon zal 200 euro netto minder zijn, maar dat heb ik er, gezien de werkdruk, voor over. Nu werk ik reeksen van 10 tot 12 dagen achter elkaar met hooguit 4 dagen recup. In september ga ik er nog een deeltijdse opleiding bijnemen, en voor mijn werkgever was dat in orde.

Ampie

Legacy Member
Ik werk de eene week 5 dagen en de andere week 4 dagen. De Volledige week werken we in theorie 42uur en de 4dagen week 34uur en dan hebben we de vrijdag vrij. Nu die uren zijn in praktijk meestal wel wat hoger.

Renegadexxripxx

Legacy Member
JPV zei:

Mensen werken nooit met exacte cijfers. Altijd met ruwe afrondingen naar boven. 1100 is een ruwe afronding naar boven van : 1.026,91 € netto per maand voor een persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste. (en er af en toe eens een uurtje hier en daar gaan helpen en er iets voor in het zwart krijgen)

Indien je als je werken gaat een 1250€ verdient en hier elke dag vroeg voor uit uw bed moet. De slijtage aan de wagen/fiets/whatever moet voor betalen om op uw werk te geraken. De job tegen uw "goesting" is en je dit tot aan uw pensioen moet volhouden.

Waarom zou je dit dan zelfs maar overwegen indien je in het geval van die 1020€ er nog voedselhulp (mogelijk) bijkrijgt, uw kinderen recht hebben op een studiebeurs... om te gaan werken. Uiteindelijk maken die mensen ook gewoon hun rekening... en baseren ze daar hun beslissing op.

De minimumlonen moeten hoger liggen zodanig dat mensen beloond worden om werkzaam te zijn in plaats van continue uitgenepen. Indien ik de maatregelen hoor die men in Griekenland wil nemen (privatisering oa... sinds het moment dat we bij ons de energiesector geprivatiseerd hebben is het er niet goedkoper op geworden...), verlaging van de minimumlonen... kijk ik de toekomst somber in...

JPV

Legacy Member
"Waarom zou je dit dan zelfs maar overwegen indien je in het geval van die 1020€ er nog voedselhulp (mogelijk) bijkrijgt, uw kinderen recht hebben op een studiebeurs... om te gaan werken. Uiteindelijk maken die mensen ook gewoon hun rekening... en baseren ze daar hun beslissing op."

Omdat je een leefloon niet zonder voorwaarden krijgt. En iemand die voltijds werkt krijgt, met gezinslast en zonder partner die een inkomen heeft, meer dan 1250 euro én heeft ook recht op de sociale voordelen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
JPV zei:
"Waarom zou je dit dan zelfs maar overwegen indien je in het geval van die 1020€ er nog voedselhulp (mogelijk) bijkrijgt, uw kinderen recht hebben op een studiebeurs... om te gaan werken. Uiteindelijk maken die mensen ook gewoon hun rekening... en baseren ze daar hun beslissing op."

Omdat je een leefloon niet zonder voorwaarden krijgt. En iemand die voltijds werkt krijgt, met gezinslast en zonder partner die een inkomen heeft, meer dan 1250 euro én heeft ook recht op de sociale voordelen.

Je moet geen partner hebben om recht te hebben op die 1020€.

En nogmaals, ik heb vermeld dat ze hun rekening maken. Indien ik 400€ moet neerleggen om mijn kinderen naar de creche te sturen zodat ik kan gaan werken... en 1250€ verdien of 1020€ verkrijg om niets te doen... dan moet je geen raketgeleerde zijn om hogervermelde conclusies te trekken...

JPV

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Je moet geen partner hebben om recht te hebben op die 1020€.

En nogmaals, ik heb vermeld dat ze hun rekening maken. Indien ik 400€ moet neerleggen om mijn kinderen naar de creche te sturen zodat ik kan gaan werken... en 1250€ verdien of 1020€ verkrijg om niets te doen... dan moet je geen raketgeleerde zijn om hogervermelde conclusies te trekken...

als ik een miljoen moet neerleggen om met de auto naar m'n werk te gaan, zal ik ook niet meer werken. Maar ik betaal geen miljoen. Een alleenstaande die een minimumloon heeft, zal zo'n 4 euro betalen per dag voor een volle dag als hij 1 kind heeft, Vanaf 2 kinderen is het 1,5 euro per kind per dag. Om aan 400 euro te zitten, moet je dus zo'n 11 kinderen hebben als alleenstaande.

En je krijgt geen leefloon om niks te doen.

@tommie: het ging over mensen die van het OCMW geld kregen, dus geen werkloosheid.En tuurlijk zijn er voorwaarden, namelijk de werkbereidheid (o.a. via de zogenaamde art. 60's)

Avondland

Legacy Member
Ik zie toch regelmatig 4/5de vacatures passeren hier en daar hoor. Mijn vorige job was er zo een, daar kon ik niet onderuit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan