Archief - Timelapse video met fotocamera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
ge hebt dus een Intervalometer nodig...

IMG_0101a.jpg

LeSec

Legacy Member
Laptop met canonsoftware gaat ook hoor Dresse (kweetni of nikon da ook doet ma kvermoed van wel). Daar kunde dat ook opstellen!

Ma bon dan moet je wel laptop meesleuren natuurlijk :p

dresse

Legacy Member
tis da.. zo'n interval ding is toch net iets gemakkelijker eh...

el shorty

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
Waarom zou de temperatuur niet geschikt zijn? Ik zeg niet dat je in de vrieskou moet staan, maar rond de 0 lijkt mij best te doen.

ivm het verslijten van de sluiter, is die niet compleet digitaal tegenwoordig, een elektronische sluiter ipv een echte fysieke afdekking. Lijkt me sterk dat die zou verslijten?

Mijn canon is al vanalles gewoon: van Japanse vochtige hitte tot 95% + humidity tot -26 celcius (sic!). Hij doet het altijd zonder haperen.... En het is geen D1 of zo. Een ietwat deftig toestel kan dat wel aan.

Joeri G. zei:
Niet gezond voor camera? Mja, de sluiter zal er idd wel een beetje door verslijten. Die hebben normaal een bepaalde levensduur qua aantal foto's (consumer modellen van canon zouden rond de 50.000 liggen, al worden die cijfers zelden bevestigd door canon). Reken uit hoelang en aan welke fps je foto's wil nemen, en je weet genoeg.
Schrijfsnelheid zou geen probleem mogen zijn met jpeg's, raws kan wel eens krap worden.

Onzin: gebruik mirror lock up.. het is niet dat je je camera moet verplaatsen he. Laat die maar foto's nemen.. Eens je goed staat opgesteld: mirror lock up en gaan er mee...

Schrijfsnelheid: depends op het kaartje natuurlijk.Als je maar om de 3 seconden doet kan elk deftig kaartje dat aan... Ik schiet easy op een traag kaartje 2-3 fps gedurende een minuut. (berekend over de hele minuut, burst was een stuk sneller uiteraard) Laat staan bij de snellere kaartjes...(nooit geprobeerd op zo snel)

Joeri G. zei:
Moet normaal perfect gaan met de canon software; camera via usb verbinden met een computer, en daar kan je dat ergens instellen.
jup idd. Zo zou ik het ook doen. Je kan ook continuous shooting gebruiken voor kortere stukken. Dan houdt hij rekening met je schrijfsnelheid. nadeel is dat je er zelf dan weinig machte over hebt...

LeSec

Legacy Member
Kan je dat wat meer uitleggen shorty hoe dat zit met die mirror lock up? Die sluiter moet toch nog steeds per frame eens toeslaan? :unsure:

Ksnap het niet goed :(

el shorty

Legacy Member
een mirror slaat idd op als je een foto maakt.
Een camera is zo gemaakt: http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/Images/specsview.jpg (eerste goede die ik vond)
daar zie je hoe dat je een mechanische spiegel hebt, die voor je sensor zit. Wat gebeurt er als je je shutter induwt: je spiegel gaat naar boven zodat het licht ipv op de spiegel op je sensor valt. Daarna komt de mirror terug op zijn plaats.
Wat kan je nu doen: mirror lock up. Dan staat je mirror constant naar boven. Dat is bvb handig als je je sensor wil proper maken ( bvb hardnekkig stof of andere vuiligheid op je sensor). maar je kan op die manier ook foto's maken: het licht straalt nu immers rechtstreeks op je sensor... De duur van belichten enz, wordt allemaal elektronisch bepaald, niet door je spiegel.
Het werkt, maar is niet vrij praktisch natuurlijk. Je moet bvb je scene op voorhand zetten natuurlijk. Ik gebruik het dan ook nooit. Daardoor prolly dat het vrij onbekend gebruik is.... Het werkt perfect op zowel canon als sony geloof ik.

dresse

Legacy Member
het licht straalt dan niet constant op de sensor en uw uitleg is niet helemaal volledig.
Achter die spiegel zit nog altijd uw sluitergrodijn. Die spiegel is enkel om het licht naar uw pentaprisma te sturen. Het sluitergordijn zorgt voor de eigenlijke belichting aangezien de spiegel zo precies niet ingesteld kan worden. Ook moesten ze enkel de spiegel gebruiken als sluiter zou het onderste deel van de foto langer belicht zijn dan het bovenste (door de klapbeweging). Daarom gebruiken ze dus nog 2 gordijntjes. Het ene opent, het andere sluit. Vroeger horizontaal, maar om snellere flash syncrhonisatie te bekomen nu bij de meeste Dslr's vertikaal omdat de afstand dat de curtains dan moeten afleggen kleiner is...
Een electronische sluiter bestaat niet bij Dslr dacht ik aangezien dat juist één van de grote voordelen is aan slr. Geen extra electronica in de sensor om electronisch te kunnen 'sluiteren'. Extra electronica die niet nodig is voor de eigenlijke belichting zorgt alleen maar voor een slechter beeld. (sensor warmt op en een warmere sensor zorgt voor meer ruis)

Maar de werkwijze zou dus wel kunnen lukken. Ge kunt dan wel idd niets meer door uw zoeker zien, maar ge kunt wel nog fotos trekken.


Edit: blijkbaar zijn er toch al Dslr's die ook electronische shutter hebben. Is wat meer over lezen dus...

el shorty

Legacy Member
thx voor de uitleg dresse. dat van die gordijntjes wist ik niet het hele verhaal achter. Als ik snel foto's na elkaar neem kan ik het effect van mn spiegel die naar bovenklapt zien: heel het bovenste wordt vervormd als het ware terwijl de rest zwart is. Een fractie van een seconde uiteraard.

als je meer info hebt over die elektronische shutter... laat maar vallen. Ik ben er alvast nieuwsgierig naar. Zeker omdat canon atm blijft doorwerken met de mechanische shutter, cfr hun nieuw aangevraagd patent in verband met een deels horizontaal weggeklapte spiegel voor live view prestaties te verbeteren...

Joeri

Legacy Member
el shorty zei:
Onzin: gebruik mirror lock up.. het is niet dat je je camera moet verplaatsen he. Laat die maar foto's nemen.. Eens je goed staat opgesteld: mirror lock up en gaan er mee...

Sluiter =/= spiegel. Bij mlu beweegt je spiegel niet idd, maar het gaat hier over de sluiter he ;)

edit, had alle andere posts niet meer gelezen, is blijkbaar al een heel deel over gezegd...:p

dresse

Legacy Member
Vind niet zo veel terug over die elektronische shutter. Denk wel dat bijv een D90 dat moet hebben want hoe kan deze anders een live view of filmmodus hebben. Of hij het ook ooit daadwerkelijk gebruikt bij het trekken van een foto weet ik niet.

Blijkbaar niet aangezien ik mijn shutterspeed sneller kan instellen als ik zonder flash trek dan met flash. Welke impliceert dat er sluitergordijnen gebruikt worden... (bij een electronische sluiter maakt het niet uit hoe snel uw sluiter is om met de flash te synchroniseren)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan