Archief - Timelapse video met fotocamera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

carhartt^-

Legacy Member
Hey ppl,

Ik heb binnekort een canon 450D in mijn bezit.
Nu had ik graag een timelapse video gemaakt, iets gelijk dit filmpje: YouTube - New York City: Time Lapsed

Ik heb geen toegang tot een filmcamera. Is dit mogelijk met een fotocamera?
Zit nog maar net in de boeken in verband met fotografie..

Conqie

Legacy Member
wikipedia: timelapse
youtube: milapse

Timelapse is meestal met een fototoestel gedaan, niet met een filmcamera.
Ik wou dat het andersom was want ik heb geen fotocamera en wil ook een timelapse maken : >

dresse

Legacy Member
mij lijkt het gegeven filmke makkelijker te bereiken met een videocamera hoor. Ik denk dat ge op de meeste semi pro modellen wel een heel lage fps kunt instellen welke ge daarna tegen normale snelheid afspeelt. En hup ge hebt het.
Met een fototoestel lijkt me dit moeilijker omdat ge dan al constant tegen 3fps ofzo moet foto's trekken... En ni alle slr's ondersteunen die schrijfsnelheid naar hun sdkaart vrees ik..

(kan mis zijn, heb nog nooit een de nood gehad aan minder dan 25fps te gebruiken)

Als ge het echt gaar regisseren met bewegende personen die zo over de grond schuiven zonder te wandelen enzo moet ge uiteraard een fototoestel nemen...

dresse

Legacy Member
wss... sluiter is mechanisch, en alles wat mechanisch is gaat uiteindelijk stuk.
Hoe vaker het beweegt, hoe sneller...

LunchBox

Legacy Member
dresse z'n avatar kan je dus binnekort in de vuilbak terugvinden.

Conqie

Legacy Member
dresse zei:
mij lijkt het gegeven filmke makkelijker te bereiken met een videocamera hoor. Ik denk dat ge op de meeste semi pro modellen wel een heel lage fps kunt instellen welke ge daarna tegen normale snelheid afspeelt. En hup ge hebt het.
Met een fototoestel lijkt me dit moeilijker omdat ge dan al constant tegen 3fps ofzo moet foto's trekken... En ni alle slr's ondersteunen die schrijfsnelheid naar hun sdkaart vrees ik..

(kan mis zijn, heb nog nooit een de nood gehad aan minder dan 25fps te gebruiken)

Als ge het echt gaar regisseren met bewegende personen die zo over de grond schuiven zonder te wandelen enzo moet ge uiteraard een fototoestel nemen...
Toon mij eens een videocamera die dat kan.

dresse

Legacy Member
De enige camera waar ik vertrouwd mee ben is ne sony hdr fx1 en die kon ge instellen op ne sluitertijd van 1/4 seconde. Dus 4frames per seconde. Ok dan gaat ge het in post productie wel moeten versnellen, ma dan hebt ge toch ook die bewegingsonscherpte van auto's enzo... Denk wel dat da moet werken. nooit geprobeerd wel...

Met slr zal het ook wel gaan... Alhoewel mijne D90 al ni sneller dan 4,5fps kan schieten (continu) Voor effe kan hij wel sneller denk ik, tot de buffer vol zit...

Conqie

Legacy Member
Ik denk dat ge u een beetje vergist tussen shutter en fps.
Bijna elke VIDEOcamera dat ik ken kan enkel op 50I of 25 p draaien, de laatste xdcams hebben iets of wat meer mogelijkheden, maar foto's blijft het beste voor timelapsen.
Om nog eens terug te komen op shutter, je mag gerust draaien op 1/4 sluiter, je beelden blijven 25 fps, en je gaat dus nog altijd maar 1 uur aan beeldinformatie op een tape'je krijgen. (have fun om dat te versnellen en renderen en in te laden)

Wat je dan gaat moeten doen is het 20 000% procent versnellen ofzo. 1 uur beeld informatie is eigelijk echt weinig voor een timelapse (natuurlijk ook naargelang het onderwerp).

Ik ben nu niet thuis in de kodak-wereld, maar het valt mij toch op dat bijna zo goed als iedereen fotocamera's voor timelapsen gebruikt, dus er zullen wel een hoop hedendaagse camera's zijn die je kan instellen om elke 3 seconden ofzo een foto'tje te nemen. (voor drie uur lang ofzo)

dresse

Legacy Member
dat de meeste timelapsen met fototoestel zijn weetk, maar dat geposte youtube filmpje leek me een stuk sneller dan 1 beeld om de 3 seconden. Als ge de ventjes volgt dan lijken ze bijna natuurlijk te bewegen soms. Dus zocht ik naar een manier om dat te bekomen..

Met die shutter ben'k idd mis. Dat gaat niet echt lukken.
Zou het eens moeten nakijken of mijn fotocamera dat standaard kan, zo om de 3 seconden ne foto trekken. Ben het nog niet tegengekomen denk ik. Ik zou er een laptop aanhangen. Software genoeg die de camera als webcam kan zien en elke 3 seconden een foto kan pakken...

Conqie

Legacy Member
Goh, misschien zit je er nog niet helemaal naast met die shutter, maar dan wel eentje van een fototoestel, voor het blur effect; stel dat die op 15 staat, en dan om de 2 seconden een foto neemt? en dan inderdaad een systeempje zoals je daar zegt via een laptop (maar moet ook simpeler kunnen )

Stabby

Legacy Member
Hoe zouden jullie zoiets bereiken dan? Hangt er ook van af waarvan je een timelapse wil maken. Buiten kan het tegenwoordig niet, want dan wordt je toestel nat (de temperatuur is ook bijlange niet geschikt voor je camera). Je kan ook moeilijk de hele dag je camera op een openbare plaats laten staan. Of je moet erbij blijven, maar na een uur word je al zot van het wachten.

Verduidelijk dit voor me aub :)

Joeri

Legacy Member
Moet normaal perfect gaan met de canon software; camera via usb verbinden met een computer, en daar kan je dat ergens instellen.
Niet gezond voor camera? Mja, de sluiter zal er idd wel een beetje door verslijten. Die hebben normaal een bepaalde levensduur qua aantal foto's (consumer modellen van canon zouden rond de 50.000 liggen, al worden die cijfers zelden bevestigd door canon). Reken uit hoelang en aan welke fps je foto's wil nemen, en je weet genoeg.
Schrijfsnelheid zou geen probleem mogen zijn met jpeg's, raws kan wel eens krap worden.

Conqie

Legacy Member
Stabby zei:
Hoe zouden jullie zoiets bereiken dan? Hangt er ook van af waarvan je een timelapse wil maken. Buiten kan het tegenwoordig niet, want dan wordt je toestel nat (de temperatuur is ook bijlange niet geschikt voor je camera). Je kan ook moeilijk de hele dag je camera op een openbare plaats laten staan. Of je moet erbij blijven, maar na een uur word je al zot van het wachten.

Verduidelijk dit voor me aub :)

Waarom zou de temperatuur niet geschikt zijn? Ik zeg niet dat je in de vrieskou moet staan, maar rond de 0 lijkt mij best te doen.
En een beetje onderdak, of wat naar het weer kijken, het is niet alsof het continu regent.
Het wachten, ja, pak een gameboy mee? :p

ivm het verslijten van de sluiter, is die niet compleet digitaal tegenwoordig, een elektronische sluiter ipv een echte fysieke afdekking. Lijkt me sterk dat die zou verslijten?

Stabby

Legacy Member
Is gedurende lange tijd rond het vriespunt wel geschikt voor een fototoestel? En hoeveel tijd heb je nodig voor zo'n timelapse? Ik kan me niet voorstellen dat iemand 10 uur aan een stuk op zijn gameboy speelt :p

Conqie

Legacy Member
bwa tien uur lijkt me enkel als je een zon cyclus ofzo zou willen doen, als je naar day NY filmpje kijkt kan je het iets of wat schatten, lijkt me een uurtje of mss wat minder? (per locatie welliswaar)

dresse

Legacy Member
compactjes hebben een electronische sluiter. Dslr is nog steeds de opklappende spiegel en 2 gordijntjes die open gaan...
Maar als we al minder foto's gaan nemen uit schrik dat het materiaal slijt...

Uiteindelijk, bij zo'n productie gaat ge nu wel ni veel voordeel halen door het met een slr te schieten imo...

Stabby

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
bwa tien uur lijkt me enkel als je een zon cyclus ofzo zou willen doen, als je naar day NY filmpje kijkt kan je het iets of wat schatten, lijkt me een uurtje of mss wat minder? (per locatie welliswaar)

Dan lijkt het me nog wel interessant om zelf een keer zoiets te doen :)

Iemand zou het eens moeten proberen bij een basketbal match!

dresse

Legacy Member
hang uw webcam door het raam, installeer de nodige software en ge zijt vertrokken... Er zal hier toch iemand op iets interessants uitkijken... :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan