Archief - Slechte flits, of ligt het aan mij?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Mijn pa heeft een Canon Powershot S50, naar het schijnt één van de betere compact camera's, maar er is een probleem. De flits is namelijk veel te fel en kunstmatig, hoeveel ik ook aan de instellingen verander. Telkens als ik wat foto's van mezelf probeer te trekken, zie ik er enorm lelijk uit en smijt ik alles er uiteindelijk af. Helemaal niet wat ik in de spiegel zie, dus laat de commentaar maar achterwege :p :)

Nu is mijn vraag, dit ligt toch aan de flits? Is de flits van pakweg de Nikon D40 een grote verbetering?

Mista Molla

Legacy Member
oncamera flits is zowizo 97% crap, probeer er een soort mat wit plastic voor te zetten ofzo of licht te dempen.

Bij Grobet hebben ze voor 12€ een stukje plastiek voor op je flits te zetten aangepast aan compact's , maarja het blijft on-camera..

Stabby

Legacy Member
En naar wat voor flitser zou ik dan kijken die met de D40 compatibel is? Meer dan €50 kan ik er niet aan besteden (2dehands dan uiteraard).

Stabby

Legacy Member
Thanks, de SB-24 ziet er goed uit, maar hoe vergelijkt hij met de SB-400? Misschien dat ik daarvoor nog doorspaar.

Mista Molla

Legacy Member
SB-400 is minder polyvalent, geen rotating neck, kleiner lamp opp.
goed voor productfotografie maar daar blijft het dan ook bij, de hele point van off camera is dat je lichtbron kunt afwenden van rechtstreeks naar je onderwerp te schijnen, wat niet kan met de 400.

Stabby

Legacy Member
En met de SB-24 kan ik dat wel? Dan is de keuze snel gemaakt :)

Maakt me op zich niet zoveel uit, als ik maar eindelijk goede foto's kan trekken in situaties die flits vereisen.

Maar sowieso zal de on-camera flits van de D40 een pak beter zijn dan die van de Powershot, toch?

Stabby

Legacy Member
Hoe komt het dat een on-camera flitser altijd zo slecht is? Ik bereik nog betere resultaten als ik met een mini-zaklamp op het object schijn.

wouter_dc

Legacy Member
sterkte wordt ni geregeld, hot spot, veel te krachtig meestal, slaagt alles plat omdat het zo frontaal is, ...

Tah_b00nz0r

Legacy Member
als ik goesting heb om de rare uit te hangen steek ik er een stuk wc papier over. dan kunt ge er meestal na bewerking iets beters uithalen + de harde schaduwen zijn iets minder.

als ge ne lage lichte plafond hebt en ge steekt een stuk alu folie voor uw flitser zodat hem ketst tegen het plafond helpt ook wel wa voor wa binnenshuis foto's te maken van mensen :) ge loopt er dan wel lijk nen debiel rond met da loemp stuk folie foor uw flits :D

Mr. Humphries

Legacy Member
Mista Molla zei:
SB-400 is minder polyvalent, geen rotating neck, kleiner lamp opp.
goed voor productfotografie maar daar blijft het dan ook bij, de hele point van off camera is dat je lichtbron kunt afwenden van rechtstreeks naar je onderwerp te schijnen, wat niet kan met de 400.

je kan de flitser wel naar boven laten wijzen bij de 400 hoor, maar dat is het dan ook, en met wat fantasie kan je wat papier ofzo als omnibounce gebruiken :).

tryfus

Legacy Member
Efkes half off-topic: Hoe komt het dat ik op mijn D60 (en ik veronderstel dat dat bij andere nikon's ook zo zal zijn) enkel slow flash sync kan kiezen op de apparture-priority mode? op manual kan ik enkel kiezen tussen red-eye reduction, front en rear curtain.

Mr.Pee

Legacy Member
Of ge flitst nie natuurlijk en uw resultaat zal duizend keer zo mooi zijn!

Erinyes

Legacy Member
Ik heb dezelfde camera, flits trekt op niks, maar dat is voor alle ingebouwde flitsen..
Als je kunt en genoeg licht hebt, niet flitsen dus...

Of de DIY Lighting link eens uitchecken ;)

Stabby

Legacy Member
Zou een hoge ISO-waarde misschien kunnen helpen? Als ik 's avonds binnen foto's trek met de flits uit, krijg ik enorm wazige foto's.

Het probleem is dat mijn neus nogal assymetrisch is, en dat valt absoluut niet op, maar met de flits van mijn camera staart het recht in je gezicht (toen was het mij ook voor het eerst opgevallen). Mijn huidskleur is ook net niet te wit, maar de flits maakt mij dan weer lijkbleek.

Ach ja, binnenkort een D40 + flitser, hoef ik mij geen zorgen meer te maken :) (ik heb geen zin om zo'n DIY te maken en het ziet er nogal belachelijk uit tbh)

- CooKie -

Legacy Member
Die DIY Lighting net eens bekeken, ziet er nog intressant uit als ge probleem hebt me overbelichting.. of die white box :)

Bedankt voor de tip.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan