Archief - Q: Illustrator > PSD: Not enough memory error

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Flipkikker

Legacy Member
Ik werk met Adobe CS3,
heb een vectorieel ontwerp gemaakt in Illustrator,
alle onderdelen staan op een aparte layer om ze in Photoshop in te kunnen kleuren
Resultaat is 26 lagen

Exporteren naar .psd lukt echter niet als ik kies voor 150 dpi (ik moet minstens 150dpi hebben voor een afbeelding van 1024x768/ofte: 2048x1536 @ 72 dpi)
Met 72dpi lukt het wel...

Ik krijg de foutmelding: Not enough memory... :wtf:

Q6600, 4gb ram, vista 64 bit, +200gb vrije ruimte op hd

Moetk mss nog een ram latje bijsteken? :help:

(Is redelijk belangrijk datk die dingen dus snel kan overzetten)

Flipkikker

Legacy Member
Oplossing voor dit probleem niet gevonden,

wel een goed alternatief:

Exporteren met 72dpi,

maar: alles selecteren en 200% scalen daarvoor...


Dan wil hem het wel exporteren naar een voor mij bruikbare psd (ook al is dat bestand in principe even groot)

Nog een alternatief is manueel alle layers overzetten naar photoshop, maar dat had ik nu gelukkig niet nodig. :x

Ik snap niet waarom Illustrator die memory error erbij haalt,
het gaat om een AI bestand van 400kB, en het psd resultaat is maar 1 mb

Heb in Photoshop op deze pc al zonder problemen gewerkt met een bestand van 3.6 GB :oink:

Dave

Legacy Member
ipv te exporteren nr psd, kopieer u layers en plak ze in ne psd.(in eens , niet allemaal appart)

D3C0Y

Legacy Member
mischien moet ge de ruimte die Illustrator tijdelijk inneemt vergroten ?
kdacht dat ge dat ergens kon doen bij edit > preferences > scratchdisks

DeBuGGeR

Legacy Member
virtueel geheugen van de harde schijf vergroten kan misschien helpen?

rechterklik deze computer > eigenschappen > geavanceerd > prestaties instellingen > geavanceerd > virtueel geheugen wijzigen.

je kan maar eens proberen ;)

Flipkikker

Legacy Member
Gewoon Layers copy pasten zal ik es proberen :)

Scratch disks had ik al in orde gezet, daarop was er dus 200+ gb vrije schijfruimte.

Virtueel geheugen van de pc verhogen, ben ik es naar gaan zien:

Beheerd door het systeem: 4093 mb
Aanbevolen: 6138 mb

Dus ik zou dit kunnen verhogen,
maar dan moet je blijkbaar ook een minimumgrootte geven (minstens 16mb staat erop)
hoeveel zou ik zetten? :s

edit:
oja, als pc actief is kan in windows taakbeheer de grootte van het wisselbestand zien: +-1500mb/8317mb gebruikt
fysiek geheugen is dan rond de 35-40% gebruikt

D3C0Y

Legacy Member
ja ik heb nog nooit zo'n wisselbestand gehad in illustrator
en kheb al regelmatig op A3 in CMYK gewerkt (wat normaal gezien al een groot wisselbestand zou moeten opleveren)

Flipkikker

Legacy Member
D3C0Y zei:
ja ik heb nog nooit zo'n wisselbestand gehad in illustrator
en kheb al regelmatig op A3 in CMYK gewerkt (wat normaal gezien al een groot wisselbestand zou moeten opleveren)

Het is wel bij Taakbeheer: Prestaties hé
dus niet specifiek voor Illustrator,
en tis altijd al die grootte geweest :)

Straks na pc reboot es zien hoe groot het is

edit: vreemd, tis nu gehalveerd, naar 4181mb
waarschijnlijk doordat ik de minimumgrootte nogal laag heb gezze,
zal die es gelijkstellen met de maximumgrootte :)

wisselbestand is nu 10 gb (waarvan 1.2gb gebruikt momenteel)
zal nog es testen in illustrator

Flipkikker

Legacy Member
Dave zei:
ipv te exporteren nr psd, kopieer u layers en plak ze in ne psd.(in eens , niet allemaal appart)

Met groter wisselbestand lukt het nog niet (geeft foutmelding vanaf datk erop geklikt heb)

en layers kopiëren => hoe ? :s

Ik kan enkel men paths allemaal selecteren en pasten in photoshop,
maar dan ben ik men layers kwijt

Vvd zie ik wel hoe ik het oplos,
staan genoeg voorstellen in de thread voor als er nog zijn met zo'n probleem :)

DeBuGGeR

Legacy Member
opslaan als eps dan?

en ik zou als minimum virtueel geheugen toch maar 16 Mb nemen ofzo, want anders gaat je pc voor alles de volle capaciteit gebruiken :p

Blanco

Legacy Member
Ik heb ook ooit eens gelezen dat photoshop altijd als laatste moet opgestart worden omdat photoshop zowiezo standaard al 55% van je geheugen afneemt, ongeacht hoe groot je geheugen is.
Als je photoshop als eerste opstart heb je maar 45% meer over voor andere programma's zoals illustrator, indesign,etc.
En ge kunt vectors rechtsstreeks in photoshop slepen, maar dan worden het smart objects. Via die smart objects kunt ge wel altijd aanpassingen doen in Illustrator die automatisch geupdate worden in Photoshop.

Flipkikker

Legacy Member
Als EPS is de layerstructuur niet bewaard,

en photoshop start ik meestal pas achteraf op

neemt btw geen 55% van men resources in op mijn pc

minimum virtueel geheugen stond door systeem toegewezen al op 4gb,
en aanbevolen op 6gb
dus heb ik het custom minimum 6gb gezet, en het max op 8gb :) :)

pc mag voor alles volle capaciteit gebruiken, geen problemen mee :D

tis maar bij het renderen dat mijn pc tot zen maximum probeert te gaan,
adobe cs3 draait hier heel vlot (buiten die ene bug ofc)

m-be

Legacy Member
zet al uw visual effects van uwe vista eens af en probeer nog eens, al die fancy stuff als aero en sidebar etc gewoon uitzetten.

Flipkikker

Legacy Member
Staat al lang af...

Het enige wat hier nog aan staat is de nieuwe startbalk en layout (ipv de windows-95 look)

Ben er wel in geslaagd om die error ook te laten voorkomen bij 72 dpi,
door men object zo groot mogelijk te scalen (totdat em zei dat hij niet verder kon scalen, of dat het te groot zou zijn)

Toen gaf em ook een out of memory error (wat logischer lijkt)

Heb alle paths naar photoshop gekopieerd uiteindelijk, en dat bestand is amper 5 mb groot,
en alles daarin marcheert wel goe nu :)

m-be

Legacy Member
mja, het lijkt me iets te maken te hebben met de omzettingsalgoritmes AI > PDF > PSD. Het tussenliggende bestandsformaat tussen alle "statische" adobe applicaties (AI, ID, PS, ...) is pdf, volgens mij zit het daar ergens.

Flipkikker

Legacy Member
M-BE zei:
mja, het lijkt me iets te maken te hebben met de omzettingsalgoritmes AI > PDF > PSD. Het tussenliggende bestandsformaat tussen alle "statische" adobe applicaties (AI, ID, PS, ...) is pdf, volgens mij zit het daar ergens.

Wist ik niet,

maar als ik naar pdf omzet zijn de layers niet bewaard,
dus dan zet AI dat layer per layer naar PDF en dan naar PS ?

m-be

Legacy Member
Ik vermoed het.

Je kan dat duidelijk zien als je probeert een AI-file in InDesign te placen, geeft hij aan uw cursor een acrobat-logo mee, wat aangeeft dat het tussenliggende bestandsformaat PDF is.

Jixop

Legacy Member
heb de topic zo hier en daar gelezen dus kweetniet of da echt van toepassing is. maar heb jij illustrator en PS tegelijk open?
Want een paar maten van mij hadden dat probleem met CS3 (memory error) terwijl ze een zeer defitge pc hadden, en bleek dat het een bug was en de oplossing was om gewoon PS eerst op te starten (of net andersom) Weet niet of het probleem af en toe voorkwam of enkel met een bepaalde handeling, zoals bij u AI>PS overzetten...
Tis maar een gedacht, betwijfel of het uw specifiek geval gaat kunnen helpen maar tis het proberen waard :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan