LunchBox zei:
om een beeld meer scherpte te geven (in nabewerking welteverstaan) kan je de high-pass methode gebruiken, die gaat als volgt:
- kopieer je layer (als je'm al bewerkt hebt doe je best "copy merged" en zet je de kopie bovenaan)
- pas een highpass filter toe (filter > other > high pass) met een setting van 1px
- zet deze layer z'n blending mode op overlay (soms werkt linear light ook goed)
- verlaag de opaciteit van deze layer voor een subtieler effect (afhankelijk van het resultaat)
note: wat de highpass filter doet is een kleine "rim" van hoger contrast creëren rondom elementen zodat je de optische illusie krijgt dat het beeld scherper is.
persoonlijk vind ik het resultaat doorgaans beter dan wanneer je een "unsharp mask" toepast, maar die kan je uiteraard ook'ns uitproberen. (eerste stap blijft dezelfde, tweede stap wordt dan "filter > sharpen > unsharp mask")
let wel: deze methode gaat uiteraard niet van een vrij wazige foto plots een scherpe maken, dus het beeld waarvan je vertrekt moet al een zeker "level-of-detail" bevatten. het is meer een extra touch-up, veelgebruikt in print omdat daar altijd wat detail verloren gaat door inkt-absorbtie etc.
Persoonlijk vind ik het grote nadeel van een unsharp mask dat alles verscherpt word, niet alleen de randen. (highpass is daar beter in idd) Egale delen die ook verscherpt worden gaan ruis vertonen terwijl ze net egaal moeten blijven. Je kan natuurlijk een layermask toepassen maar dit vind ik een betere en vooral véél preciezere manier:
Eerst maak je twee duplicaten van je originele foto en op één van de twee pas je de
filter > smart blur > mode : edge only toe. Dan naar de channelspallet gaan en eender welk kanaal selecteren en daar een heel lichte gausian blur (0.5px max) op toepassen (anders zijn de randen té scherp en pixelated weergegeven)
Door de blur toe te passen zijn je randen wat grijzer geworden. Dat kan je oplossen in de levels (CTRL + L) door met de middenste slider te spelen, waarmee je trouwens ook de dikte van de randen nog wat kan wijzigen als je wil.
Dan in je kanaal een selectie maken van de witte gedeelten (CTRL + klik op tumbnail), terug naar je layerpalet gaan en het duplicaat selecteren. Op die selectie pas je dan je
unsharp mask filter toe.
De zwart-wit layer met je randen die je eerder maakte kan je verwijderen.
Achteraf (en direct erna!) is het ook niet slecht om naar
edit > fade unsharp mask... te gaan en daar de blending mode op "luminocity" te zetten. Dat vooral als je véél probeert te verscherpen, want bij verscherping kunnen de kleuren wat wijzigen. (bv purple fringe). Bekijk je resultaat ook op ware grootte en niet ingezoomd, want dat geeft een verkeerd beeld.
Het is een subtielere manier van verscherpen, maar wel een betere manier imo. Je hebt veel meer controle.