Wopke
Legacy Member
Ik ben nu ongeveer een halve maand eigenaar van mijn eos 350D. Heb al veel mooie foto's kunnen trekken.
Toch vroeg ik me af hoe ik kan weten wanneer ik welk diafragma moet gebruiken en wanneer welke sluitertijd?
bv: ik trek bijna al mijn fotos met het diafragma volledig open (4 a 5 ) en dan zoek ik de nodige sluitertijd. Als ik in dezelfde situatie een foto trek met een ander diafragma (bv 8) en een langere sluitertijd, lijkt mij er geen verschil te zitten op de foto's.
is dit effectief zo? Of is er weldegelijk een bepaalde combinatie voor elke situatie zodat de foto er toch het beste uitkomt. Indien ja, hoe vind ik deze combinatie? Puur door ervaring?
grtz
Toch vroeg ik me af hoe ik kan weten wanneer ik welk diafragma moet gebruiken en wanneer welke sluitertijd?
bv: ik trek bijna al mijn fotos met het diafragma volledig open (4 a 5 ) en dan zoek ik de nodige sluitertijd. Als ik in dezelfde situatie een foto trek met een ander diafragma (bv 8) en een langere sluitertijd, lijkt mij er geen verschil te zitten op de foto's.
is dit effectief zo? Of is er weldegelijk een bepaalde combinatie voor elke situatie zodat de foto er toch het beste uitkomt. Indien ja, hoe vind ik deze combinatie? Puur door ervaring?
grtz

)
